POJETÍ SPÁSY ve světových náboženstvích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Integrita bezúhonnost
Dosáhni cíle!.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Uvedení do křesťanského života
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ve světových náboženstvích a duchovních směrech
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Judaismus Petr Machala.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
BUDDHISMUS.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Arabská říše Islám.
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
2. TEOLOGIE BIBLE KLÍČOVÁ BIBLICKÁ TÉMATA Vyškov, BŠ EBED Ježíš říká: Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Náboženství - islám Název školy
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Matoušovo evangelium.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ježíš.
Náboženství Buddhismus.
Náboženství a fanatismus
CESTA LIDSKÉ DUŠE Nové nebe a země Nový Jeruzalém duše v novém těle
Digitální učební materiál
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

POJETÍ SPÁSY ve světových náboženstvích Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA POJETÍ SPÁSY ve světových náboženstvích aneb Jak chápou náboženství cestu člověka a lidské společnosti k věčnému štěstí

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA praslovansky sъpasti (chránit stádo) latinsky salus (salutare) řecky sótéría (σωτηρία) označuje obecně záchranu: původně přirozenou (od nepřítele, z nesnází) posléze nadpřirozenou (spása od Boha)

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Obsah pojmu spása naznačují další podobné výrazy: záchrana, vykoupení, vysvobození, věčný život, dar nového života, ve kterém člověk může uskutečnit plně své bytí, uzdravení.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Budeme zkoumat přístup jednotlivých náboženství k následujícím otázkám: od čeho jsme nebo chce být člověk osvobozen, k čemu je nebo chce být osvobozen, jak a čím toto osvobození dosáhnout. s

Přehled náboženských konceptů spásy Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Přehled náboženských konceptů spásy Světová náboženství: Křesťanství Židovství Islám Buddhismus Hinduismus

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA KŘESŤANSTVÍ V křesťanském učení je dárcem spásy Bůh, spása je nezasloužený dar od Boha člověku: plnost života a společenství s Bohem. Srov. Např. KKC čl. 421, 452

KŘESŤANSTVÍ Z čeho je člověk vysvobozen? Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA KŘESŤANSTVÍ Z čeho je člověk vysvobozen? Dar života byl člověku darován již na počátku – při stvoření. Člověk svým hříchem zrušil životodárné spojení s Bohem. Tím vstupuje do jeho života zlo. Zdroj obrázku: http://botany.cz/foto/strompoznani1.jpg

KŘESŤANSTVÍ K čemu jsme vysvobozeni? Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA KŘESŤANSTVÍ K čemu jsme vysvobozeni? Bůh člověka a celé lidstvo v dějinách neustále zachraňuje od zla, aby mu vrátil plnost života na zemi a obnovil společenství s ním. Zdroj obrázku: http://www.gallery.cz/cgi-bin/gallery/hynekol/aps.sh?VSS_SERV=GAL000001&galpre=7002&language=cz

KŘESŤANSTVÍ Jak jsme byli vysvobozeni? Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA KŘESŤANSTVÍ Jak jsme byli vysvobozeni? Definitivní záchranu (spásu) přinesl člověku Ježíš Kristus, Boží Syn, který se stal se člověkem, žil náš život, trpěl, zemřel a vstal z mrtvých. Jméno „Ježíš“ znamená „Bůh zachraňuje“. Křesťané věří, že Ježíš zničil moc Zlého, osvobodil člověka, a tím plně uskutečnil spásu lidstva. Ježíšovo dílo je stále znovu zpřítomňováno při slavení mše svaté.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Do společenství s Bohem a s ostatními křesťany člověk vstupuje vírou, kterou potvrzuje přijetím křtu. Tím získává účast na Kristově smrti a vzkříšení a Bůh ho přijímá za svého adoptivní dítě a dědice.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA ŽIDOVSTVÍ Židé věří v jediného Boha, Stvořitele a Pána všeho, který si vyvolil jejich národ a uzavřel s ním smlouvu na Sinaji. Zaslíbení uskuteční skrze Mesiáše (tj. pomazaného), který přijde na svět na konci časů. Židé věří, že dojdou spásy, když zachovají věrnost Bohu a jeho Zákonu.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA ŽIDOVSTVÍ Spása je chápána jako: obrácení se člověka k Bohu, život s Ním. Pojem spása (hebr. ješua – יְשׁוּע) může znamenat: vytržení z nebezpečí smrti, naplněný život, osvobození, vykoupení, vyléčení, ochranu, vítězství, pokoj...

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Znamením příslušnosti k vyvolenému národu Božímu je u mužů obřízka (odstranění předkožky), která se provádí rituálně osmého dne po narození chlapce. Může se jí podrobit i v dospělosti každý muž, který se rozhodne přijmout židovské náboženství. Opakem spásy je v židovství zatracení. Zatracením se rozumí odloučení se od Boha. Židovství však nezná pojem totálního zatracení. Každý jedinec nakonec dospěje ke konečné spáse.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Židovství pamatuje i na ostatní národy: Dojdou spásy také, pokud uznají Hospodina, budou jej uctívat a dodržovat jeho přikázání

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA ISLÁM Islám nezná pojem spása ani nic podobného. Konečným stavem v islámu je posmrtný stav ráje (džannah – جنّة – tj. zahrada): - ráj znamená zahradu rozkoší, do které oddaný muslim přijde po smrti z vůle Alláha v „Den vzkříšení“ (Yawm al-Qiyāmah – يو القيامة), který se nazývá také „Den soudu“ (Yawm ad-Din – يوم الدين); - nejvyšší úrovní ráje je firdaus (7. nebe), kde dlí proroci, mučedníci a většina spravedlivých a zbožných lidí.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Špatní lidé v představě islámu odchází do pekla (džahannam, nár). K tomu, aby muslim vstoupil do ráje, je podle Koránu nutné: - věřit v Boha, Poslední soud, všechny Alláhovy posly (Adam, Abrahám, Mojžíš, Ježíš, Muhammad aj.), stejně jako věřit, že Muhammad je posledním Božím prorokem; - činit dobré skutky, dodržovat pět pilířů islámu.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Pět pilířů islámu tvoří základ islámské praxe: - vyznání víry („Není boha kromě Alláha a Muhammad je Alláhův posel.“), - rituální modlitba (v poledne, odpoledne, za soumraku, v noci a za úsvitu), - almužna (1/10, 1/20 či 1/40 z majetku), - půst při ramadánu (postní měsíc), - pouť do Mekky (alespoň jednou za život).

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA BUDDHISMUS Spásou je v buddhismu přerušení koloběhu životů (samsáry) a dosažení stavu nibbána (nirvána) – osvícení, a poté po smrti stavu parinirvána – konečná blaženost. Buddhisté nepřijímají spásu přímo od Buddhy, ale praxí vznešené metody, kterou vyučoval. Tou je osmidílná stezka. Gautama Buddha umírá a vchází do stavu parinirvány.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA OSMIDÍLNÁ STEZKA (1) Správné chápání je pochopení a vhled do Čtyř vznešených pravd. K tomu patří také vhled do pomíjivosti všech jevů. (2) Správné myšlení znamená přemýšlet, hovořit a jednat bez žádostivosti, nenávisti a krutosti. (3) Správná mluva se vyhýbá lhaní, pomlouvání, drsným výrazům a zbytečnému tlachání. (4) Správné konání znamená zdržet se zabíjení, braní toho, co nebylo darováno a nevhodných pohlavních styků. (5) Správné živobytí znamená vykonávat taková povolání, která neškodí druhým bytostem. (6) Správná snaha zahrnuje úsilí vyhnout se neprospěšným stavům mysli nebo je překonat, pokud už vznikly, a vyvolat a udržet prospěšné stavy mysli. (7) Správná bdělost se týká uvědomování si pěti složek (tělesnosti, vědomí, vnímání, cítění a mentálních formací). Zahrnuje neustálé uvědomování si tělesných funkcí (dýchání, chůze, stání, atd.), všech obsahů vědomí, vjemů, pocitů ap. (8) Správné soustředění zahrnuje meditační techniky sloužící k vyvinutí dostatečné koncentrace mysli, která je nezbytná pro dosažení vhledu do pravé skutečnosti.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA ČTYŘI VZNEŠENÉ PRAVDY Celý život je utrpení. Utrpení vzniká z touhy po životě. Utrpení je možné se zbavit odstraněním touhy po životě. Touhu po životě je možné odstranit praxí osmidílné stezky.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Pohled jednotlivých směrů buddhismu na nibbánu a buddhovství se liší: V théravádském buddhismu byl ideálem arhant, jedinec, většinou mnich, který sledováním osmidílné stezky dospěl k procitnutí v soustředění sám na sebe. V mahájánském buddhismu bódhisattva jedinec, který prozřel, odkládá osobní nirvánu, aby mohl pracovat pro spásu všech bytostí.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA HINDUISMUS Takzvaný hinduismus je obecný pojem pro mnoho náboženských směrů Indie: - védismus (vaidika), - vaišnavismus (višnuismus), - šivaismus, - šaktismus (tantra) aj. Pro mnoho těchto směrů (ale ne všechny) je shodným pojmem sanátana dharma (odvěký řád), kterou chápou jako hlavní princip své životní praxe skrze různé metodiky (rituál, různé druhy jógy ap.). Každý z těchto směrů se dívá na to, co lze označit jako spása, rozdílným způsobem.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Obecně je zde spásou vysvobození átmá (duše) ze samsáry – cyklu úmrtí a znovuzrození – a dosažení nejvyššího duchovního stavu. Ten je hlavním cílem „hinduismu“, kdy i „peklo“ (stav utrpení) a „nebe“ (stav blaženosti) jsou dočasné. Tento nejvyšší duchovní stav je zván mókša „osvobození“ nebo mukti „oproštění“. Mókša je konečné vysvobození z jedincovy představy o vlastním já, oproštění od pout zažívaného duálního světa a obnovení skutečné (vnitřní) přirozenosti.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Cesty k tomuto osvobození jsou různé a závisí také na konkrétním „hinduistickém“ myšlenkovém směru (škole), v jaké formě toto osvobození vidí: Vaišnavské školy dvaita (dualistický monismus) a višištadvaita (kvalifikovaný monismus) vidí mókšu jako blažené duchovní spojení s Bohem (Íšvarou) a nejvyšší stav existence. Věřící je ve spojení s Bohem, ale ponechává si svou osobní identitu. Škola advaita (nedvojnost) vidí mókšu jako splynutí s Bohem, kdy vyhasíná pocit osobní identity.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Existují čtyři hlavní jógy či márgy (cesty) k dosažení mókši. Jsou to: práce pro Nejvyššího (karma jóga), poznávání Nejvyššího (džňána jóga), meditace na Nejvyššího (rádža jóga), láskyplná služba Nejvyššímu (bhakti jóga).

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Karmajóga je tedy cestou činu. Jde převážně o denní rituály, ale i zaměstnání bez ohledu na výsledek. Džňánajóga předpokládá studium písem, filosofický vhled a dotazování se učitele.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Rádžajóga (královská jóga) prohlubuje pouto s Bohem skrze dlouhé hluboké meditace. Bhaktijóga (láskyplná služba) předpokládá, že každý čin jedince je prožíván jako radostné odevzdání Bohu.

Hledání společných hodnot: Co je dobro? odpověď nabízí pojem SPÁSA Je osm stavů jógy (jógánga ánušthánád), závislých na stavu vědomí (džňánah díptih), které vedou ke sjednocení (vivékah khjátéh): Jáma – vývojem správného jednání – pravdivost (satjá), nenásilnost (ahimsá), nesobeckost (astéja), mravnost (brahmačárja) ya bezmajetnost (aparigraha); Nijáma – vývojem duchovních hodnot – čistota (šauča), soucit (santóša), askeze (tapas), studium Véd – svatých spisů (svadhája), oddanost Nejvyššímu pánu (íšvarapranidhána); Ásana – vývojem držení těla – (klasická hatha jóga); Pránajáma – vývojem vdechu, výdechu a zadržení dechu; Pratjáhara – vývojem nelpění na objektech smyslů; Dhárana – vývojem zaměření smyslů; Dhjána – vývojem meditace na sama sebe; Samádhi – vývojem blaženosti v sobě a splynutí s Bohem.

Zpracovalo Katechetické a pedagogické centrum Biskupství královéhradeckého v rámci projektu „Využití křesťanského dědictví ve výuce“. Určeno pouze pro výukové účely. 2012