Od Iniciativy Společenství INTERREG IIIA k Přeshraniční spolupráci v rámci cíle 3 SF Prezentace v rámci vzdělávacího modulu „Základy strukturální a regionální politiky EU“
Co je to přeshraniční spolupráce? (CBC = Cross Border Cooperation) jedná se o aktivity (programy) přispívající k rozvoji spolupráce mezi lidmi a institucemi v příhraničních regionech, k postupnému odstraňování překážek a hranic mezi oběma státy všeobecným cílem těchto aktivit (programů) je zvýšení konkurenceschopnosti pohraničí v evropském kontextu a trvalé zlepšení životních podmínek obyvatel
Historie vývoje přeshraniční spolupráce začátek programovacího období na rakouské straně realizován program Iniciativy INTERREG IIIA a na české straně předvstupní program Phare CBC, který byl po vstupu ČR do EU nahrazen Iniciativou INTERREG IIIA ve skutečnosti začal proces přibližování programu Phare CBC k Iniciativě INTERREG IIIA už rokem 2000 od tohoto období existoval pouze jeden programový dokument, který obsahově a do značné míry i procedurálně shodně vymezil oblasti a podmínky pro přeshraniční spolupráci poslední ročník programu Phare CBC byl vyhlášen v dubnu roku 2004 a bude ukončen a finančně uzavřen v roce 2006
Co je to Iniciativa INTERREG III? iniciativa Společenství iniciativy byly programy navržené EK s cílem najít společná řešení problémů, které se dotýkají všech členských států byla založena v roce 1990 se záměrem připravit pohraniční oblasti na Společenství bez hranic cílem byla od počátku podpora hospodářské spolupráce a sociální integrace sousedících regionů ve II. programovém období (94-99) byl velký důraz kladen na rozvoj CBC spolupráce INTERREG patří z hlediska fin. objemu i územního rozsahu mezi nejvýznamnější iniciativu (5 mld. EUR na léta 2000 – 2006)
INTERREG III (2000 – 2006) zaměření do 3 oblastí podpory INTERREG IIIA - přeshraniční spolupráce sousedících regionů (67 % prostředků z celkové alokace) INTERREG IIIB - nadnárodní spolupráce (27 %) INTERREG IIIC - meziregionální spolupráce (6 %) INTERREG IIIA bezprostředně v příhraničních oblastech navazuje na předvstupní program Phare CBC (Třebíč, Jihlava) 1. výzva byla vyhlášena v ČR:
Zaměření Iniciativy Společenství INTERREG IIIA program rozvoje přeshraniční spolupráce mezi členskými státy EU s cílem: zvýšení konkurenceschopnosti posílení spolupráce mezi oblastmi na obou stranách hranice a odstranění negativních efektů státních hranic na rozvoj území, která k nim přiléhají
Územní vymezení programu INTERRE IIIA v ČR program je rozdělen na 5 podprogramů dle hranic: česko – polská:16,5 mil. EUR česko – slovenská: 9,0 mil EUR česko – rakouská:11,0 mil. EUR česko – bavorská: 8,6 mil. EUR česko – saská: 9,9 mil. EUR
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Rakousko na období
Územní vymezení programu CZ-AT Česká republika: kraj Vysočina kraj Jihomoravský kraj Jihočeský Rakousko: okresy Weinviertel, Waldviertel, Mühlviertel, Wiener Umland Nord a město Vídeň omezenou podporu max. 20 % alokovaných na rakouské straně hranice lze čerpat v regionech NUTS III Linz-Wels a Innviertel ve spolkové zemi Horní Rakousko a St. Pölten a Mostviertel
Struktura programových dokumentů základní programové dokumenty: připravován bilaterálně oběma partnerskými státy Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Rakousko na období 2004 – 2006 (CIP) obsahuje analýzu a popis situace území, strategii programu vymezenou prostřednictvím priorit a opatření, indikativní fin. alokace a rámcový popis implementace dokument schvaluje EK a byl podkladem pro přípravu programového dodatku Programový dodatek Iniciativy společenství INTERREG IIIA Česká republika – Rakousko na období 2004 – 2006 doplňuje a podrobně rozvání Program Iniciativy Společenství detailní info. o opatřeních, příjemcích dotace, implementaci programu a finančním plánu jednotlivých opatření schvaloval MV a na vědomí byl zaslán EK
Přeshraniční spolupráce v programovacím období
Období činnost Společenství je zaměřena na: posilování hospodářské a sociální soudržnosti rozšířené EU s cílem podporovat harmonický, vyvážený a udržitelný rozvoj Společenství tato činnost se uskutečňuje za pomoci SF, EIB a dalších stávajících fin. nástojů cílem Společenství je zmenšovat hospodářské, sociální a územní rozdíly, které vznikly zejména v zemích a regionech, jejichž rozvoj zaostává, a v souvislosti s hospodářskou a sociální restrukturalizací a se stárnutím obyvatelstva
Období cíle Společenství pro období 2007 – 2013: Konvergence (ERDF, ESF, a FS) Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (ERDF, ESF) Evropská územní spolupráce (ERDF)
Evropská územní spolupráce - legislativa nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních o ERDF, ESF a FS a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999 – základní podmínky nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 1080/2006 o ERDF a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999 – obecné podmínky k ERDF + cíl 3 nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 1082/2006 o evropském seskupení pro územní spolupráci (EGTC) – nová aktivita s cílem zjednodušit spolupráci mezi členskými zeměmi
Zaměření evropské územní spolupráce posílení přeshraniční spolupráce prostřednictvím společných místních a regionálních iniciativ (dřívější Iniciativa INTERREG IIIA) posílení nadnárodní spolupráce prostřednictvím opatření souvisejících s prioritami Společenství a přispívajících k integrovanému územnímu rozvoji (dřívější Iniciativa INTERREG IIIB) posílení meziregionální spolupráce a výměny zkušeností na vhodné územní úrovni (dřívější Iniciativa INTERREG IIIC)
Přeshraniční spolupráce v rámci cíle 3 v ČR
Regiony způsobilé k financování přeshraniční spolupráce regiony Společenství úrovně NUTS 3 (v ČR kraje) nacházející se podél všech vnitřních a některých vnějších hranic a všechny regiony NUTS 3 podél námořních hranic od sebe vzdálených max. 150 km
Programování na úrovni ČR probíhá příprava 5 programů realizovaných na území ČR: Program2004 – 2006 v mil. EUR 2007 – 2013 v mil. EUR ČR-Polsko16,5103,68 ČR-Slovensko9,056,55 ČR-Rakousko11,069,12 ČR-Bavorkso8,655,04 ČR-Sasko9,967,2
Proces programování OP ČR – Rak. (1) 6. Monitorovací výbor programu INTERREG IIIA ČR - Rakousko ustavil Pracovní skupinu pro plánování programu pro programovací období 2007 – 2013 (PS) cílem PS je vytvoření OP přeshraniční spolupráce úkolem PS je připravit návrh dokumentu, který bude poté předložen MV k odsouhlasení a následně předložen EK
Proces programování OP ČR – Rak. (2) proces probíhá na bilaterální úrovni za účasti zástupců: MMR ČR, MF ČR, krajů, euroregionů, JTS – z ČR, vlády Dolního, Horního Rakouska, Vídně, zástupců regionálních managementů, zástupců řídícího orgánu (ŘO bude v St. Poltenu v Rakousku), JTS – Rak. zpracovatelů OP, zpracovatelů SEA a EX-ANTE hodnocení programu
Proces programování OP ČR – Rak. (3) harmonogram přípravy: 12/2006 – předložení OP na EK jaro 2007 – zahájení nového programu
Proces programování OP ČR – Rak. (4) územní vymezení – stejné jako v období 2004 – 2006: Kraj Vysočina, Jihomoravský a Jihočeský okresy Weinviertel, Waldviertel, Mühlviertel, Wiener Umland Nord a město Vídeň omezená podpora půjde do oblastí Mostviertel- Eisenwurzen a Wiener Umland Süd, Linz-Wels a Innviertel
Proces programování OP ČR – Rak. (5) Struktura programových dokumentů: programový dokument podléhá schválení EK již nebude oficiální Programový dodatek, ale pouze tzv. programový dokument „light“ – bude plnit roli dodatku (neřízení EK ho nevyžaduje, umožňuje volnější realizaci programu) příručka pro žadatele elektronická žádost
Vhodní žadatelé obce (svazky obcí), města kraje organizace zřizované a založené státem, kraji či obcemi, které poskytují veřejné služby a jsou ze 100 % vlastněny státem, kraji či obcemi nestátní neziskové organizace NNO (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, církevní právnické osoby, nadace a nadační fondy) školy, školská a předškolská zařízení zájmová sdružení právnických osob hospodářské a agrární komory
Proces programování OP ČR – Rak. (6) partneři projektu min. 1 partner na české a min. 1 partner na rakouské straně musí se dohodnout, který z nich bude plnit funkci LPP uznatelné výdaje téměř stejná pravidla jako v současném období
Priority přeshraniční spolupráce 07 – 13 dle nařízení EK (2) ERDF může přispívat na podporu právní a správní spolupráce, integrace přeshraničních trhů práce, místních iniciativ v oblasti zaměstnanosti, rovnosti pohlaví a rovných příležitostí, odborné přípravy a sociálního začlenění a sdílení lidských zdrojů a zařízení pro výzkum a technologický rozvoj program bude rozčleněn pouze do úrovně priorit, nikoli dále do opatření, jako tomu bylo v min. progr. období
Priority přeshraniční spolupráce pro program ČR – Rakousko (1) dle současných bilaterálních jednání byly stanoveny tyto priority (mohou doznat mírných změn po ex-ante a SEA hodnocení): P1 Socioekonomický rozvoj, transfer know-how a CR Aktivity: ekonomický rozvoj, výzkum, vývoj inovace CR, kultura a volnočasové aktivity rozvoj lidských zdrojů, trh práce, vzdělávání a kvalifikace prevence zdravotních a sociálních rizik, sociální integrace
Priority přeshraniční spolupráce pro program ČR – Rakousko (2) P2 Regionální dostupnost a životní prostředí Aktivity: doprava a regionální dostupnost ochrana životního prostředí, vodní a odpadové hospodářství, systémy obnovitelných zdrojů energií, prevence rizik vytváření kooperačních struktur a sítí dispoziční fond
Řízení, monitorování a kontrola (1) Pro každý program bude vytvořen společný: řídící orgán (ŘO) – po dohodě všech států zapojených do daného programu, ŘO dále zřídí společný technický sekretariát (JTS), který je nápomocen ŘO, monitorovací výbor a AO při plnění jejich povinností certifikační orgán (dnes Platební orgán) – dostává platby od EK a zpravidla bude provádět platby hlavnímu příjemci (LP) auditní orgán (AO, dnes kontrola II. stupně) - přičemž se nachází v členském státě, ve kterém sídlí řídící orgán auditnímu orgánu napomáhá skupina auditorů
Řízení, monitorování a kontrola (2) pro potvrzení výdajů zřídí každý členský stát kontrolní systém (dnes kontrola I. stupně – CRR ČR), umožní ověřovat dodání spolufinancovaných výrobků a služeb, správnost výdajů vykázaných pro operace (projekty) nebo části operací (etapy projektů) s pravidly ES a s jeho vnitrostátními pravidly
Řízení, monitorování a kontrola (3) Evropské seskupení pro územní spolupráci (ESÚS) členské státy mohou využít možnosti založení ESÚS s cílem přenést na toto seskupení odpovědnost za řízení operačního programu tím, že je pověří úkoly řídícího orgánu a JTS každý členský stát má i nadále finanční odpovědnost dle současných informací programy realizované na územní ČR tuto možnost nevyužily
Řízení, monitorování a kontrola (4) Program ČR – Rakousko: řídící orgán – St. Polten, Rakousko realizaci programů přeshr. spolupráce bude v ČR koordinovat MMR ČR (bude např. přidělovat dotaci ze SR) certifikační orgán – Rakousko auditní orgán – v Rakousku, v ČR – MF ČR (CHU MF ČR JTS – St. Polten, Rakousko + pobočka v ČR (Brno, odpovědný subjekt bude vybráno ve VŘ) kontrolní orgán („controlers“) – CRR ČR zprostředkující subjekt – kraje monitorovací výbor – bilaterální složení
Nový princip tzv. „Lead Partnera“ pro každý projekt jmenují projektoví partneři (min. 1 z ČR a 1 z Rakouska) hlavního příjemce – tzv. vedoucího partnera (Lead Partnera) v programovacím období 2000 – 2006 nebylo uplatňováno v rámci přeshraniční spolupráce
Struktura financování projektu Podíl2007 – EDRF (max.)85 %75 % SR (max.)5 % Žadatel (min.)10 %20 %
IIIB + IIIC OP Nadnárodní spolupráce OP Meziregionální spolupráce …dosud v počátečním stádiu přípravy