7. října 2013VY_32_INOVACE_100218_Mezinarodni_obchod_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zahraniční obchod.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100205_Ekonomicke_systemy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Vzdělávací materiál/DUM VY_52_INOVACE_01A21
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A28 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.
PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Světové trhy a mezinárodní obchod
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Platební bilance,
Zahraniční obchod Bilance v zahraničním obchodě. Bilancování Bilancování v zahraničním obchodě znamená porovnávání dovozů národního hospodářství ČR s.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dokonalá konkurence (DK)
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Platební / obchodní bilance
OE III – Mezinárodní ekonomie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vnější hospodářská politika
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Hospodářská politika státu
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základy ekonomie Seminář 10..
Transkript prezentace:

7. října 2013VY_32_INOVACE_100218_Mezinarodni_obchod_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 vývoj jednotlivých ekonomik je ovlivňován také změnami, které probíhají v jiných zemích  čím je země menší, tím větší vliv na její vývoj mají změny vnějších podmínek  ekonomické vztahy musíme vnímat nejen na makroekonomické úrovni, ale také v mezinárodním a celosvětovém kontextu  ekonomické vztahy a zákonitosti neznají hranice

 studiem světového hospodářství a jeho vývojových tendencí se zabývá mezinárodní ekonomie  už před více než dvěma sty lety se politickou ekonomií zabývaly osobnosti jako Adam Smith a David Ricardo  mezinárodní ekonomie se zaměřuje na analýzu světového hospodářství, mezinárodní obchod a mezinárodní finance  mimo jiné zkoumá otázky, proč mezi sebou země obchodují a jaké jim to přináší výhody

 důvody, proč mezi sebou země obchodují: ◦ jsou rozdílně vybaveny přírodními zdroji ◦ leží v odlišných klimatických a geografických podmínkách ◦ kvalita a množství jejich přírodních zdrojů jsou rozdílné ◦ liší se také kvalifikace a schopnosti ekonomicky aktivního obyvatelstva ◦ v různých zemích jsou různé statky vyráběny s odlišnými náklady

 každá země na tom bude lépe, jestliže se specializuje na výrobu statků, u kterých má nízké náklady  naproti tomu bude dovážet statky, které vyrábí s vysokými náklady  díky specializaci jsou na tom všechny země, které spolu navzájem obchodují, lépe, než kdyby si vyráběly všechny potřebné statky samy

 některé zboží se dá produkovat jen v některé zemi světa (tropické ovoce, diamanty, klokaní maso)  tyto země mají oproti ostatním monopol přírodních a klimatických podmínek  všichni, kdo chtějí toto zboží, musí nakupovat u nich  některé země jsou schopné dosahovat při výrobě zboží nižší náklady, a tím mohou nabídnout v mezinárodním obchodě lepší cenu

 takové země mají u tohoto zboží absolutní výhodu z mezinárodního obchodu  příkladem je např. levná pracovní síla v rozvojových zemích nebo špičkové technologie v USA  pokud země A vyrábí jeden výrobek za lepších podmínek než země B, a u druhého výrobku je tomu naopak, má každá země v jednom případě absolutní výhodu  vzájemné obchodování tedy bude výhodné pro všechny

 pokud země A dosahuje absolutní výhody (nižších nákladů) u obou produkovaných výrobků a země B nedosahuje žádnou absolutní výhodu, mohlo by se zdát, že druhá země bude muset dovážet vše z první země  to je ovšem nereálné  i za těchto okolností budou obě země obchodovat a bude jim to přinášet jasné výhody  tento princip se označuje jako komparativní výhoda

 země A se bude specializovat na výrobu statku, u něhož má vyšší komparativní výhodu  země B bude vyrábět statek, u kterého je její komparativní nevýhoda nižší  ekonomické důvody pro obchod mezi zeměmi existují i tehdy, kdy má jedna z nich absolutní výhodu při výrobě všech statků, pokud se každá z nich specializuje na výrobu toho statku, který je pro ni ve výrobě relativně levnější  první země si tím uvolní výrobní kapacity a zdroje pro výrobu lukrativnějšího výrobku

 spokojený bude i druhý stát, který ušetří dovozem levnějšího výrobku z prvního státu a zároveň podporuje vlastní výrobu u druhého výrobku  pokud se země při daných zdrojích soustředí na výrobu takového výrobku, kde ve srovnání s ostatními zeměmi dosahuje větší absolutní výhody (nejnižší náklady) a jiné zboží (ve kterém sice také dosahuje absolutní výhodu, ale menší) bude dovážet, bude to pro ni i pro jejího mezinárodního obchodního partnera výhodnější

 pokud spolu země obchodují, mají celkově k dispozici větší množství statků, než kdyby je vyráběla každá země samostatně  zapojení ekonomiky do mezinárodního obchodu se většinou projevuje urychlením hospodářského rozvoje  k tomu dochází díky úsporám ekonomických zdrojů, díky specializaci a transferu technologií  důležité také je, že mezinárodní obchod vytváří konkurenční prostředí

 míra zapojení ekonomiky do mezinárodního obchodu se označuje jako otevřenost ekonomiky  v případě, že jde o velmi malé zapojení, jde o uzavřenost ekonomiky  míra otevřenosti ekonomiky se nejlépe vyjadřuje jako podíl vývozu a dovozu na HDP

 za určitých okolností může být zapojení do mezinárodního obchodu provázeno negativními důsledky  jde zejména o situace, kdy spolu obchodují země na výrazně odlišném stupni hospodářského vývoje  zaostalejší země není schopna obstát v konkurenci vyspělejšího partnera, krátkodobě může docházet k nárůstu nezaměstnanosti a úpadku určitých odvětví  těmto změnám se ekonomika musí přizpůsobit, což má hlavně na počátku negativní sociální důsledky

 i z těchto důvodů se v mezinárodním obchodě setkáváme s množstvím překážek, které svobodnému obchodu brání  dlouhodobý vývoj tržních ekonomik ale jasně ukázal, že země otevřenější zahraničnímu obchodu dosahují rychleji hospodářského rozvoje, zatímco země, které se od světových trhů izolovaly, ve vývoji zaostávají  svobodný obchod mezi zeměmi vede z dlouhodobého hlediska zpravidla k efektivnějšímu využití zdrojů, a tím k dosažení vyšší životní úrovně

 přesto se mezinárodnímu obchodu staví do cesty mnoho různých překážek  většina z nich má z dlouhodobého hlediska spíše negativní vliv na životní úroveň obyvatel, krátkodobě ale můžou přinášet určité výhody  mezi tyto překážky patří především:  cla  kvóty  embarga

 vstup cizího kapitálu může být ve státě chápán jako potenciální nebezpečí, proto se jednotlivé státy vždy snažily ochraňovat svůj vnitřní trh proti vnějším vlivům  tato snaha se označuje jako protekcionismus  v mezinárodním obchodě je protekcionismus jevem nezdravým, protože brání svobodnému obchodu mezi státy  stát se snaží ochránit svůj trh před nežádoucí konkurencí ze zahraničí  na dovážené výrobky je uvaleno clo a je omezeno množství dovážených výrobků (kvóty)

 zachycuje hodnotu vývozu a dovozu zboží a služeb  podkladem je hlášení celnic o přechodu zboží a služeb přes hranice  nezachycuje platby za zboží  je potřeba vědět, jaké výrobky vyvážíme a dovážíme, a také do kterých zemí vývoz putuje a ze kterých zemí dovážíme  proto se obchodní bilance sestavuje podrobněji.

Struktura obchodní bilance může být:  územní (teritoriální)  sleduje složení vývozu a dovozu podle toho, do kterých zemí směřuje vývoz a ze kterých pochází dovoz  komoditní (zbožová)  sleduje složení vývozu a dovozu podle skupin zboží

Rozdíl mezi hodnotou vývozu a hodnotou dovozu se nazývá saldo. Obchodní bilance může být :  aktivní (vývoz převyšuje dovoz, kladné saldo)  pasivní (vývoz je menší než dovoz, záporné saldo)  vyrovnaná (vývoz a dovoz se rovnají, nulové saldo)

 zachycuje peněžní příjmy ze zahraničí a výdaje do zahraničí  platební bilanci sestavuje ČNB podle systému Mezinárodního měnového fondu (MMF) Platební bilance může mít následující podobu :  přebytek (aktivní saldo, příjmy převyšují výdaje, devizové rezervy se zvyšují)  schodek (pasivní saldo, příjmy jsou menší než výdaje, devizové rezervy se snižují)  vyrovnaná (příjmy se rovnají výdajům)

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN NOVOTNÝ, Zdeněk. Podniková ekonomika 2: aktualizované vydání k Břeclav: Moraviapress, ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010