Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky."— Transkript prezentace:

1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Zahraniční obchod

3 Zahraniční obchod: obchod přes hranice státu
světový, nebo kontinenty se státy je jedním z důsledků dělby práce

4 Příčiny rozvoje zahr. trhu
odlišnost přírodních a klimatických podmínek odlišný spotřebitelský vkus a preference snaha o zvyšování efektivity výroby konflikt výroby a spotřeby

5 Formy zahraničního obchodu - export
EXPORT – vývoz zboží nebo služeb do zahraničí, důsledkem je příliv kapitálu do země původu zboží Přímý – producent a odběratel jsou v přímém kontaktu, producent musí mít dobrý přehled o zahr. trhu Nepřímý – mezi producenta a odběratele vstupuje zprostředkovatel (nakupuje v tuzemsku, prodává v zahraničí) - podnik platí zprostředkovateli, ale nemusí mít přehled o zahraničním trhu

6 Formy zahraničního obchodu – import
IMPORT – dovoz zboží nebo služeb ze zahraničí, důsledkem je odliv kapitálu ze země, kam se dováží Přímý – tuzemský producent nakupuje v zahraničí Nepřímý – producent nakupuje přes zprostředkovatele zboží

7 Formy zahraničního trhu - reexport
REEXPORT – vývoz zboží a služeb, které byly předtím dovezeny Přímý - Reexportér nakoupí zboží v zahraničí a prodá ho do jiné země (zboží se nedostane do země reexportéra) Nepřímý – reexportér doveze zboží do své země, odtud je vyvezeno do země jiné

8 Nástroje zahraničního obchodu
CLO – dovozní – uvaluje se na dovážené zboží -> dává prostor domácím výrobcům EMBARGO – většinou politicky motivované administrativní rozhodnutí o zákazu obchodu s určitou zemí NEVIDITELNÉ PŘEKÁŽKY DOVOZU – nepřímé znevýhodnění dovozce (přísnější hyg.podmínky atp.) -> zvýhodnění domácí produkce KVÓTY – snaha o zajištění stability trhu stanovením povoleného množství dováženého zboží - překročení by vedlo ke snížení ceny a neprodejnosti části domácího produktu

9 Specifika zahraničního obchodu:
Jazyková bariéra Právní bariéra – odlišné právní systémy zemí Vzdálenost – se vzdáleností roste cena Tradice náboženství – z důvodu náboženství, nemusí být určité zboží v určité zemi prodejné Kurzové riziko – pohyb kurzu ovlivňuje úspěšnost obchodu -“euro“ v zemích EU toto riziko odstraňuje

10 Bilance zahraničního obchodu v ČR
v ČR je hodnocena až od roku 1993, kdy došlo k rozdělení Česka a Slovenska v roce 1990 ještě existoval úplný monopol vybraných státních firem, ten byl zrušen, ale zpočátku byl u nás obchod regulován povinnou registrací do obchodního rejstříku a devizovými předpisy V letech 94 – 95 dosáhla bilance výrazně záporného salda - až od roku 2005 je bilance salda kladného

11 Bilance zahraničního obchodu – tabulka I

12 Bilance zahraničního obchodu – tabulka II

13 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky."

Podobné prezentace


Reklamy Google