Ing. Michal Samiec PROCES - Centrum pro rozvoj obcí a regionů, s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategie dopravy MD ČR
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Zákon o sociálních službách zákon o sociálním bydlení??? databáze MPSV a MV… metodická nejednotnost plán na úrovni kraje (obecné), v ORP pouze komunitní.
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
1KÚKK, ORR Krajský úřad Karlovarského kraje odbor regionálního rozvoje Ing. Milan Zukal Pracovní skupina Dostupnost a infrastruktura.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Integrovaný dopravní systém
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Volnočasové projekty a EU financování
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
INFOREG 2006 Společný česko-polský projekt Regionálního sdružení pro česko- polskou spolupráci Těšínského Slezska a Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
KONFERENCE „MÍRA REGULACE V ÚZEMNÍCH PLÁNECH VE STŘEDOEVROPSKÉM PROSTORU“ ČESKÝ TĚŠÍN 8. A ING. ARCH. PETR GAJDUŠEK.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Shrnutí programu IS INTERREG III A ČR–Polsko ve Slezském vojvodství Závěrečná konference Interreg III A ČR – Polsko 2004 – , Olomouc Seminář.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Fond mikroprojektů Euroregionu Praděd Porovnání podmínek Fondu v rámci programu OPPS a nového programu Interreg V-A
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek. Obsah přednášky:  Fondy předvstupní pomoci  PHARE  ISPA  SAPPARD.
1 V. Ročník mezinárodní konference Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 24. září 2015 Luhačovice Potřeby dalšího rozvoje dopravní.
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY 3. ÚPLNÁ AKTUALIZACE ODBOR ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍHO ŘÁDU KÚ ÚK.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP JIHLAVA Jihlava.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Cestovní ruch v přeshraniční spolupráci
Aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

Analýza systémových problémů přeshraniční spolupráce na česko-polské hranici Ing. Michal Samiec PROCES - Centrum pro rozvoj obcí a regionů, s.r.o. E-mail: michal.samiec@rozvoj-obce.cz Web: http://rozvoj-obce.cz Tel.: +420 598 598 206 Trutnov, 27. 3. 2014

Analýza systémových problémů přeshraniční spolupráce Cíl projektu: Systematizace problémů a bariér přeshraniční spolupráce na česko-polské hranici v oblastech: Administrace projektů, fond mikroprojektů Doprava, obchod a podnikatelství Životní prostředí Ohrožení obyvatelstva, spolupráce IZS © PROCES, 2014

Analýza systémových problémů přeshraniční spolupráce I. etapa projektu (8/2013 – 12/2013) Dotazníkové šetření: specifičtí respondenti dle analyzovaných oblastí představitelé česko-polských euroregionů představitelé obcí na české straně, gmin na polské straně příjemci v rámci Fondu mikroprojektů (oblast administrace projektů) představitelé krajů a vojvodství hospodářské komory, podnikatelské subjekty představitelé hasičského záchranného sboru, policie Expertní rozhovory bylo realizováno minimálně 25 rozhovorů v každé analyzované oblasti na české i polské straně doplňkové rozhovory k rovnoměrnějšímu pokrytí oblasti © PROCES, 2014

Analýza systémových problémů přeshraniční spolupráce II. etapa projektu (1/2014 – 9/2014) systematizace problémů zjištěných při průzkumu expertní nadhled, zhodnocení relevance obecný problém > konkretizace na příkladech > lokalizace v území zpracování problémů v následující struktuře: definice problému popis problému zasažená skupina (obyvatelé, turisté, podnikatelské a jiné subjekty) důležitost konkrétní příklady včetně řešitelnosti a definice omezení navrženého řešení © PROCES, 2014

I: ADMINISTRATIVNÍ PROBLÉMY Menší zájem o projekty Neschopnost doložit administrativní dokumentaci v adekvátní podobě Nemožnost splnit finanční otázku projektu (nutnost předfinancování) Komunikační problémy mezi partnery I: ADMINISTRATIVNÍ PROBLÉMY Náročnost administrace Nedostatek vyškolených pracovníků Bariéry ve spolupráci při návrhu a řešení projektů Financování projektů

II: PROBLÉMY V DOPRAVĚ Neefektivita osobní i nákladní dopravy Špatná dopravní dostupnost exponovaných regionů Omezení v tranzitní dopravě Nevyhovující přeshraniční železniční síť II: PROBLÉMY V DOPRAVĚ Disproporce kategorizace silnic Špatná dostupnost přes horské oblasti Nevyhovující peáž Nedostatečná a nenavazující VHD

Problémy v oblasti dopravní dostupnosti a návaznosti Návaznost VHD – chybí společné jízdní tarify, jízdní řády, přestupové terminály (úpadek i tam, kde dříve fungovalo – Těšínsko) Problematika železniční sítě – oblasti postavené na turismu (Osoblažsko, Náchod – Kudowa Zdrój) Problematické řešení – investice do dopravy budou v novém programovém období OP PS ČR-PR 2014-2020 omezené (nutný dopad do zaměstnanosti a přeshraniční efekt) Potenciální řešení – zaměření na koncepty smart cities a PUMM měst ( vybudování přestupních terminálů) © PROCES, 2014

I/60-II/382 Javorník-Paczków (přechod Bílý potok)

Trať Mikulovice-Glucholazy-Jindřichov ve Slezsku

Problémy v oblasti dopravní dostupnosti a návaznosti Řešení: Vytvoření společné přeshraniční dopravní koncepce – věnovat se zejména exponovaným oblastem (infrastruktura, sociodemografické charakteristiky, migrační proudy, potenciály) – má návaznost na další oblasti (obchod, služby, pohyb složek IZS) © PROCES, 2014

Bariéry v oblasti obchodu a podnikatelství Z pohledu podnikatele tvoří bariéry rozdílnosti v legislativě: účetní rozdíly daňové rozdíly (daň z příjmu v ČR 15 %, v Polsku odlišeno dle výše přijmu, pro lidi s vyššími příjmy je 32 %; rozdílné DPH – v ČR 15 a 21 %, v Polsku 5, 8 a 23 %) + nutnost přihlášení se k placení daně ve druhém státu při poskytování služeb, obchodování rozdíly v pracovním právu Problémy podnikatelských subjektů souvisí také s problémy v dopravní infrastruktuře © PROCES, 2014

Snížení atraktivity regionu III: OHROŽENÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Znečištění ovzduší Zhoršení životních podmínek pro obyvatele Znehodnocení chráněných oblastí III: OHROŽENÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Těžba nerostných surovin Brownfieldy Výstavba větrných elektráren Nepřiměřené chování turistů Legislativní bariéry

Problémy v oblasti ochrany životního prostředí Brownfieldy (Moravskoslezský kraj, Slezské vojvodství, Jesenicko, další lokality - Žacléř) Větrné elektrárny (Osoblažsko – Dívčí Hrad, Slezské Pavlovice, Hlinka; polská strana - Lubrza) – nutnost vyvážení problému poškození životního prostředí a krajiny X ekonomické efekty Zátěž těžbou: na obou stranách hranice – Ostravsko-karvinský revír, Hornoslezská pánev na jedné straně hranice – bogatyńský výběžek, Sudety (Rybnica-Leśna) negativní dopady – prachem, změna krajinného rázu, důlní vlivy, světelný smog, odliv turistů (případ Broumovska) © PROCES, 2014

Problémy v oblasti ochrany životního prostředí Poškození životního prostředí způsobené zejména intenzivním dopravním zatížením a průmyslem: chybějící silniční tah Náchod – Kudowa Zdrój (chybějící obchvaty, čeká se na územní rozhodnutí) Broumovsko – zkracování cesty přes území CHKO (chybějící návaznost silnice R11 a S3 a hraničního přechodu Královec  rychlejší a plynulejší doprava, která se vyhne úzeí) smogové situace a stav životního prostředí v MSK a Slezském vojvodství © PROCES, 2014

Problémy v oblasti ochrany životního prostředí Řešení: Koncepční využití starých zátěží, brownfields – plánovat využití těchto ploch a areálů s ohledem na širší vazby regionů Sjednocení legislativy v oblasti ochrany životního prostředí – zátěž zejména těžkým průmyslem a lokálními topeništi Zaměření na aktivity směřující ke snížení zátěže životního prostředí z dopravy (investice do dopravní infrastruktury  stavba obchvatů měst) © PROCES, 2014

Neefektivita zásahů jednotek IZS Šíření nelegálního zboží Převoz léčiv s pseudoefedrinem a výroba pervitinu Nemožnost adekvátního zásahu IZS Nesjednocená radiokomunikace jednotek IZS IV: OHROŽENÍ OBYVATEL Nejednotná legislativa při nákupu léčiv Dovoz nekolkovaného zboží Úroveň vybavenosti jednotek IZS

Problémy v oblasti ohrožení obyvatelstva Nelegální převoz látek a zboží přes hranice nekolkované lihoviny a tabákové výrobky (obcházení zákona o spotřební daně) léčiva určena k výrobě drog – rozdílná legislativa upravující nákup drog, jež jsou obsahují prekurzor drog pseudoefedrin Bariéry ve spolupráci integrovaných záchranných systémů  návrh vlajkového projektu v rámci OP PS ČR-PR 2014-2020 s rozpočtem v řádu mil. EUR (investice do vybavení, systémů výměny informací, školení personálu, společných cvičení) © PROCES, 2014

Děkuji za pozornost