Česko-slovenská výměna zkušeností v oblasti práce a sociálních věcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Prezentace výstupů z odborné stáže ve Zvoleně
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zn. NÁHRADNÍ RODIČ CZ.1.04/5.1.01/ Jak aktivně nacházet náhradní rodiče P rofesionalizace procesů při výběru adeptů na nový typ zaměstnání.
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Podpora Romů na trhu práce - CENTROM. Podpora Romů na trhu práce – CENTROM E.č. CZ.1.04/3.3.05/ Zahájení projektu Doba realizace projektu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
ohroženým domácím násilím
„Když pomáháme rodině, uzdravujeme svět“ (Virginie Satirová) Zavedení supervize pro pracovníky oddělení sociálně-právní ochrany dítěte, kontraktování.
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
SOS dětské vesničky.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Minimální preventivní program školy
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
ROZVOD © Zdeňka Králíčková, 2009.
Základy rodinného práva Sociálně-právní ochrana dětí
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Sociálně právní ochrana dětí Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
Intervenční centrum pro osoby ohrožené domácím násilím Ostrava © Bílý kruh bezpečí, o. s.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Pěstounská péče na přechodnou dobu Mgr. Kateřina Majerová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Přeshraniční spor rodičů příklad špatné praxe (Jihlava, ) Markéta Nováková.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MUDr. František Schneiberg
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Ing. Stanislava Správková
Novinky v předškolním vzdělávání
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Česko-slovenská výměna zkušeností v oblasti práce a sociálních věcí Sociálně-právní ochrana dětí a služby pro rodiny s dětmi, na něž se SPOD vztahuje

Úřad práce, sociálních věcí a rodiny Bánská Bystrica-oddělení sociálně-právní ochrany dětí a sociální kurately Oddělení sociálně-právní ochrany dětí a sociální kurately, vedoucí oddělení Mgr. Zdenka Čubová První část stáže – účast na soudním jednání u Okresního soudu v Banské Bystrici Druhá část stáže na oddělení SPOD a sociální kurately

Soudní jednání ve věci rozvodu manželství a úpravy výchovy a výživy nezletilého dítěte Rozdíl mezi slovenskou a českou legislativou Souhlas účastníků řízení s účastí stážistů z České republiky Průběh jednání: rozvod manželství úprava výchovy a výživy dohoda rodičů odůvodnění rozsudku

Srovnání české a slovenské soudní praxe, rozdíly, východiska SR - o rozvodu manželství i o úpravě výchovy a výživy se rozhoduje ve společném jednání a jedním soudcem. ČR - ve věcech výchovy a výživy rozhodují opatrovnické soudy, ve věcech rozvodu manželství rozhodují občanskoprávní soudy.

Průběh soudního jednání Soudkyně v první řadě vedla rodiče jako manžele k tomu, aby své rozhodnutí o rozvodu manželství dobře zvážili s ohledem na nezletilé dítě. Nabízela rodičům možnost odročení jednání za účelem vyhledání odborné poradenské pomoci. Soudkyně apelovala na oba manžele z hlediska jejich manželského slibu a povinnostem k nezletilému dítěti.

Další postřehy V rámci soudního řízení rodiče uzavřeli dohodu o výživném i o styku s nezletilým. Soudkyně vedla jednání s velkou autoritou (morální) a rodičům poskytla nadstandardní výklad jejich práv a povinností. Rodiče byli soudkyní vedeni k tomu, aby dbali především na blaho dítěte, které je ohroženo rozvratem manželství a je povinností rodičů mu tuto situaci co nejvíce usnadnit. Soudkyně projevila hlubokou znalost psychologie, zkušenost a velmi citlivý, i když autoritativní, přístup k účastníkům řízení. Jednání bylo několikrát přerušeno pro nevhodné projevy účastníků řízení.

Závěry pozorování, doporučení Soudce je účastníky řízení vnímán jako profesní i morální autorita Dohoda o úpravě výchovy a výživy byla uzavřena v rámci jednání, rodiče nebyli odkázáni na uzavření dohody za pomoci pracovníka OSPOD nebo jiné instituce Zdůvodnění rozsudku bylo srozumitelné, profesionální, s hlubokým vhledem do situace dítěte Způsob jednání svědčí o rozdělení kompetencí mezi soud a OSPOD (menší zátěž pro OSPOD)

Celkový systém SPOD na Slovensku Opatření sociálně-právní ochrany dětí a sociální kurately realizuje úřad práce, sociálních věcí a rodiny na základě svojí působnosti ve spolupráci s obcí, zařízením sociálně-právní ochrany a sociální kurately, nebo prostřednictvím akreditovaného subjektu, kterému byla k výkonu této činnosti udělena akreditace Ministerstvem práce, sociálních věcí a rodiny SR.

Spolupráce SPOD s dalšími subjekty Úřad práce, sociálních věcí a rodiny může do výkonu opatření sociálně-právní ochrany a sociální kurately zapojit akreditované subjekty jen v rozsahu zákona č. 305/2005 Sb. Zapojení akreditovaného subjektu do výkonu sociálně-právní ochrany a sociální kurately se musí promítnout do individuálního plánu sociální práce s dítětem a jeho rodinou.

Finanční zajištění Úřad práce, sociální věcí a rodiny zpracovává každoročně do 30. dubna návrh priorit v oblasti výkonu opatření a jejich zabezpečení za svůj správní obvod. Priority a způsob jejich organizačního zabezpečení v konkrétním správním obvodě schvaluje Ústředí práce, sociálních věcí a rodiny (Ústredie PSVR) na kalendářní rok.

Služby zařazované do priorit Mediace v rodinných sporech Odborné služby poskytované dětem za účelem přizpůsobení se nové situaci v přirozeném nebo náhradním rodinném prostředí, pro oběti obchodování s lidmi a rodiny se specifickými problémy nebo v krizi Výchovná opatření Skupinové výchovné nebo sociální programy Sanace rodiny Sociální poradenství pro NRP, zprostředkování NRP, příprava dítěte, příprava fyzických osob, které mají zájem stát se pěstounem nebo osvojitelem, příprava profesionálních rodičů

Ústředí práce, sociálních věcí a rodiny SR ÚPSVR posuzuje důvody žádosti orgánu sociálně-právní ochrany dětí a sociální kurately a může tyto priority měnit. V prioritách je např. požadovaný počet míst ústavní výchovy, náklady na realizaci opatření sociálně-právní ochrany a sociální kurately včetně způsobu jejich realizace akreditovanými subjekty, a to formou veřejné zakázky nebo formou projektů. ÚPSVR je též odvolacím a metodickým orgánem ÚPSVaR. Nadřízeným orgánem ÚPSVR je Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny, které má především řídící a legislativní funkci.

OSPOD a sociální kurately Banská Bystrica Bánská Bystrica je správním obvodem se 42 obcemi a 117 000 obyvatel. Sociální kuratelu vykonávají dva kurátoři pro mládež. V celé Slovenské republice je 8 Určených úřadů práce(krajská působnost), které zabezpečují výkon státní správy i v oblasti náhradní rodinné péče. (Dva pracovníci NRP na oddělení SPOD Banská Bystrica.) Součástí OSPOD je i referát poradensko-psychologických služeb, který má 3 pracovníky, z toho dva psychology a jednoho specialistu na problematiku drog.

Některé rozdíly v české a slovenské praxi Zařízení SPOD a SK, do kterých se umisťují děti na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření, výchovném opatření nebo ústavní výchově: Dětský domov Dětský domov pro nezletilé bez doprovodu Krizové středisko (možná dohoda o umístění dítěte) Resocializační středisko pro drogově závislé Zařízení odborné diagnostiky (diagnostické centrum, dětský domov s VLS, krizové středisko pokud má akreditaci na odbornou diagnostiku)

Výchovná opatření ukládaná OSPOD a SK Upozornění dítěte, rodičů nebo osoby zodpovědná za výchovu Uložení povinnosti dítěti podstoupit speciální ambulantní léčbu Uložení povinnosti dítěti zúčastnit se výchovného nebo sociálního programu Obdobně jako v ČR-napomenutí, dohled, omezení, povinnost využít odbornou poradenskou pomoc

Výchovná opatření ukládaná soudem Obdobně jako v ČR napomenutí, dohled, omezení Pokud opatření nevedla k nápravě může soud nařídit výchovné opatření - dočasné odejmutí dítěte z rodiny a nařídit pobyt v zařízení odborné diagnostiky ve specializovaném zařízení v resocializačním středisku

IPOD x plán sociální práce s dítětem Součástí plánu sociální práce s dítětem je plán výkonu výchovného opatření Vyhodnocování plánu výchovného opatření probíhá každé dva měsíce Je stanovena doba pro výkon výchovného opatření, pokud nedošlo k nápravě, může OSPOD rozhodnout o jiném výchovném opatření nebo podat návrh k soudu, pokud došlo k nápravě i před stanovenou dobou, může OSPOD výchovné opatření zrušit

IPOD na Slovensku Zpracovává a vyhodnocuje OSPOD Úzce spolupracuje s dalšími subjekty Zákon o SPOD ukládá obcím podílet se na realizaci IPOD (podpis a razítko obce) Obec je povinna řešit situaci dítěte, u kterého je nařízena ústavní výchova (odborné služby, sanace rodiny, úspory pro dítě, úhrada cestovného rodičům)

Komunitní centrum Muránská Dlhá Lúka Obec Muranská Dlhá Lúka se nachází v Banskobystrickém kraji a čítá přibližně 950 obyvatel. Z toho 500 obyvatel žije přímo v obci a zbylých přibližně 450 obyvatel žije v romské osadě, která se nachází na okraji obce a je přístupná po místní nezpevněné komunikaci.

Sociální práce v obci Obec se zapojila do Národného programu-terénna sociálna práca v obciach a čerpá finanční prostředky z Fondu sociálního rozvoje, který je zároveň metodikem projektu (s obcí spolupracuje regionální koordinátorka). V rámci projektu obec zaměstnává na dobu 3 let (do roku 2015) jednu terénní sociální pracovnici a dvě sociální asistentky.

Komunitní centrum Sociální práce probíhá především v rámci Komunitního centra a zároveň v terénu, tj. v romské osadě. Komunitní centrum bylo vybudováno z nepoužívaných prostor šaten na hřišti patřící obci. Na rekonstrukci objektu se podíleli obyvatelé osady v rámci veřejně prospěšných prací.

Veřejně prospěšné práce V obci pracuje v rámci veřejně prospěšných prací přes 70 osob převážně Rómů. Finanční prostředky poskytuje obci Úřad práce, sociálních věcí a rodiny. Takto zaměstnaní muži vykonávají především úklid, drobné opravy a úpravy chodníků a ploch v obci, kosí trávu apod. Několik žen vypomáhá v Komunitním centru s úklidem. Zaměstnávání Romů v rámci VPP je především aktivitou starosty obce.

Hlavní oblasti sociální práce Velkou část sociální práce tvoří dluhová problematika, 70% obyvatel osady je zadlužených. Sociální pracovnice poskytují dluhové poradenství, individuálně řeší každý případ. Sledují úroveň péče o děti a jejich školní docházku. V Komunitním centru denně probíhá program pro předškolní děti, které se zde učí základním hygienickým návykům, sociálním dovednostem, učí se Slovensky, neboť řada malých dětí má zkušenost pouze s romštinou.

Další aktivity Pro starší děti jsou organizovány volnočasové aktivity, výlety, soutěže. Matky mají možnost účastnit se programů, ve kterých se učí vařit, péct apod. Přímo v osadě obec organizuje úklid odpadků a snaží se o celkové zlepšení úrovně bydlení. Většina obydlí je bohužel bez elektrické energie, hygiena je na nízké úrovni.

Spolupráce s OSPOD a SK V roce 2013 byl v osadě řešen pouze jeden případ nedostatečné péče o děti ve spolupráci s OSPOD Úřadu práce, sociálních věcí a rodiny. Čtyři děti byly umístěny do ústavní péče, ještě v průběhu roku se tři z nich vrátily do péče příbuzných, pouze jedno dítě se zdravotním handicapem zůstalo v ústavní výchově. Cílem sociální práce je pokud možno sanace rodinného prostředí a návrat dětí do rodiny nebo náhradní rodinná péče.

Budoucnost osady Za velký problém považuje starosta obce to, že osada byla postavena na cizích pozemcích, bez stavebních povolení, kolaudace a její další osud je z tohoto hlediska nejistý. V osadě má el.energii jen několik domů. Starosta nás seznámil s dalšími plány na možnosti zaměstnávání romských obyvatel osady, neboť se domnívá, že vzdělávání a zaměstnanost může pomoci řešení stávajících problémů. Snahy obce o sblížení romských a neromských obyvatel obce (fotbalový turnaj, koncerty…)