Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Identifikátor: VY _32 _INOVACE _PJ/3. KA, 3. KN/EK/6 Název výukového materiálu: PODNIK – MAJETEK PODNIKU Anotace: Majetková a kapitálová výstavba podniku.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářský proces Potřeby, peníze
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A28 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš,
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
EKONOMIKA FINANČNÍ TRH-POJMY Ing. Renata Slaná
Kapitálový trh Ekonomika podniku 2. ročník Kapitálový trh - zaměřuje se na umístění kapitálu ve finanční podobě - má dlouhodobou povahu, tzn. investice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Struktura finančního trhu
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník/18-19 let Vyučovací předmět/klíčová slova Makroekonomie peníze, cena, formy peněz, finanční trh, inflace, deflace, desinflace, příčiny inflace, míra inflace, spotřebitelský koš, typy inflace (mírná, pádivá, hyperinflace) Anotace Inflace patří mezi čtveřici základních makroekonomických ukazatelů. Úkolem prezentace je definovat pojem inflace a deflace, objasnit příčiny inflace, seznámit studenty s měřením inflace a rozpoznat jednotlivé typy inflace.

CENY A INFLACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.

Peníze  ekonomika se neobejde bez směny zboží  zboží se směňuje v určitém poměru vyjádřeném cenou  prostředníkem směny zboží a měřítkem ceny je speciální zboží peníze

Cena  je směnná hodnota statku, služby, tj. protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně  obvykle se vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství

Formy peněz  hotové peníze – mince, bankovky  depozita – bezhotovostní peníze  cizí měny  pohledávky  cenné papíry krátkodobé  cenné papíry dlouhodobé

Peníze – finanční trh  mají svůj trh – finanční trh Členění finančního trhu:  peněžní trh – peněžní prostředky krátkodobé – např. kd CP (šeky, směnky),kd úvěry a vklady, devizy  kapitálový trh – střednědobé a dlouhodobé – např. dd CP – akcie, obligace, hypoteční a podílové listy, dd úvěry a vklady

Peníze  reprezentují určitou hodnotu, ale tato hodnota není fixní  lidé mají tendenci ohodnocovat peníze vždy o něco výše, než je jejich objektivní hodnota odpovídající množství a kvalitě zboží, jejichž směnu mají zprostředkovat  dochází k trvalému jevu znehodnocování peněz inflaci

Inflace  růst cenové hladiny (zvyšování cen zboží a služeb)  makroekonomický ukazatel  měří se pomocí tzv. spotřebního koše a porovnávání cenových hladin v různých časových obdobích

Příčiny inflace  inflace tažená poptávkou  inflace tažená nabídkou

Příčiny inflace  na straně poptávky – do oběhu se dostává příliš mnoho peněž, více než odpovídá množství zboží  mezi hlavní příčiny, které to způsobují, patří: rychlejší růst mezd než produktivity práce nadměrné státní výdaje nadměrné úvěrování

Inflace tažená poptávkou  na trhu je více poptávky při stejném objemu nabídky zvýšení poptávky vede k růstu cen nabídky zaměstnanci chtějí vyšší mzdy vyšší náklady firem nové zdražení na straně nabídky rozbíhá se tzv. inflační spirála

Příčiny inflace  na straně nabídky – růst cen způsobuje nabídka, která neodpovídá poptávce, nebo růst nákladů na výrobu a poskytování služeb  mezi hlavní příčiny patří: zvyšování nákladů vlivem růstu cen vstupů zvyšování cen produktů u výrobců s dominantním postavením na trhu, který neodpovídá zvýšení užitné hodnoty statků a služeb

Inflace tažená nabídkou  zvýšení cen nabídky v důsledku zdražení vstupů do výroby poptávka volá po zvyšování mezd dojde ke zvýšení cen nabídky inflační spirála má prvotní příčinu na straně výrobců (nabídky)

Míra inflace  makroekonomický ukazatel  vyjadřuje se ukazatelem: cenová hladina (t) – cenová hladina (t – 1) x 100 (%) cenová hladina (t – 1) Pozn.: t = určité období

Zjišťování cenové hladiny  ČSÚ zjišťuje ceny zboží ve spotřebitelském koši v několika tisících prodejen a provozoven po celé ČR a tyto ceny se porovnávají – indexem spotřebitelských cen

Typy inflace podle velikosti  inflace mírná  inflace pádivá  hyperinflace

Inflace mírná  neboli plíživá (jednociferná)  lidé nepřestávají věřit penězům  ekonomika běžně funguje  tempo růstu cen odpovídá tempu růstu výroby

Inflace pádivá  dvojciferná  lidé přestávají věřit domácí měně  preferují stabilnější cizí měny nebo jiné trvalejší hodnoty (zlato, nemovitosti,...)  chod ekonomiky už je narušován  ekonomická výkonnost klesá

Hyperinflace  trojciferná a větší  ceny se zvyšují natolik rychle, že peníze přestávají plnit svou funkci uchovatele hodnot a zprostředkovatele směny  lidé preferují naturální směnu  ekonomický systém společnosti se úplně rozpadá  nastává chaos a anarchie

Inflace x Deflace  snižování hodnoty peněz – znehodnocení INFLACE  zvyšování hodnoty peněz DEFLACE

Desinflace x Deflace  zpomalení růstu cenové hladiny DESINFLACE  cenová hladina ve srovnání s předchozím rokem absolutně klesá a míra inflace tedy musí vyjít záporné číslo DEFLACE

Děkuji Vám za pozornost

Zdroje  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled 2009/2010. Zlín: CEED, s ISBN 