CHOVÁNÍ JEDNOTLIVNCE V ORGANIZACI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Advertisements

Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly.
Ilustrace síťové analýzy
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Matematické programování
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Celkově mají Češi půjčeno kolem 800 miliard korun, z toho přes 650 miliard u bank. S rostoucím počtem půjček však narůstá také množství lidí, kteří mají.
Nauka o podniku Seminář 6..
Matematické modelování a operační výzkum
OBECNÉ OPTIMALIZAČNÍ MODELY
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Základy financí 9. hodina.
Rozhodovací matice.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Lineární programování Simplexový algoritmus
Základy lineárního programování
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Klubový materiál. Zjednodušený multilevelmarketing cesta za finanční nezávislostí je naše Naše.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
4 Optimalizace úrovně dodavatelských služeb zákazníkům
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Příklad postupu operačního výzkumu
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Statistika Časové řady - úvod 1.
SPOJOVÁNÍ KONDENZÁTORŮ
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hospodaření se zaměstnanci 41.hodina. Hospodaření se zaměstnanci Výpočty jednotlivých forem mezd 1.mzda časová = mzdový tarif x počet odpracovaných hodin.
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
TECHNOLOGICKÁ STRUKTURA, JEJÍ PARAMETRY A ZNÁZORNĚNÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Lineární programování I
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
– soutěž PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 15. PŘEDNÁŠKA.
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Nauka o podniku Seminář.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Trh práce a politika zaměstnanosti
Hospodaření s DM Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1300 Ročník: 2. a 3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Výpočty o majetku Téma: Koeficienty DLM, výrobní.
VÝPOČTY O PRACOVNÍCÍCH
Kalkulace - učitel.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
Tvorba výrobního programu Příklad tvorby efektivního výrobního programu vzhledem k úzkému místu.
Téma 13: Finanční plánování
Výpočet potřeby zaměstnanců Pracovní list Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Základy firemních financí
Simplexová metoda.
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
CW-057 LOGISTIKA 4. CVIČENÍ Výroba směsí Leden 2017
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Výpočet potřeby zaměstnanců
Lineární optimalizační model
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
Ing. Jan Vinklář Státní úřad pro jadernou bezpečnost
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ JEDNOTLIVNCE V ORGANIZACI Optimalizace práce jednotlivce na paralelně prováděných úkolech

Ilustrativní příklad Dáno: Firma zabývající se vývojem a výrobou sekacího mechanismu pro kombajny bude následující čtvrtletí využívat 3 specialisty (pevnostního výpočtáře, experimentálního technika a diagnostika materiálových poruch) paralelně na dvou úkolech: Jednak v rámci svého funkčního zařazení (dle pracovní specializace. Jednak v rámci projektového týmu (zařazení dle pracovní náplně).

Pracovní náplň ve funkčních útvarech je dána potřebou zajistit provozní činnost firmy. Pracovní náplň v projektovém týmu vznikla v důsledku zakázky na ověření funkčnosti a provozní bezpečnosti u prototypové série kombajnu, který vyrobila zahraniční firma (přitom naše firma je držitelem certifikátu prototypové zkušebny). Předpokládejme, že projekční tým je vedle 3 specialistů složen z několika (neurčitého počtu) stálých pracovníků a poměr příspěvku na hodnotu výstupu je v relaci mezd specialistů vůči stálým pracovníkům projektu tzn. (2:1). Hodnota zakázky (tržeb) na jeden odzkoušený prototyp (včetně hodnotící zprávy) je 150 000 Kč. Potom se specialisté podílí na této hodnotě: Hodnota produktu sekacího mechanismu z běžné produkce je 180 000 Kč, přičemž příspěvek specialistů je 1/3 z celkové hodnoty tj. 60 000 Kč.

Časové nároky u každého specialisty na jeden produkt ukazuje následující tabulka: Specializovaný pracovník Časová potřeba na jeden produkt v rámci projektu Časová potřeba na jeden produkt v rámci funkce Celková časová kapacita pracovníka Pevnostní výpočtář 60 25 480 Experimentální technik 55 48 Diagnostik materiálových poruch 40 75 Celková časová kapacita pracovníka = 3  20  8 = 480 Nhod, 3 měsíce, 20 pracovních dnů / měsíc a 8 hodin za pracovní den.

Úkol: Úkolem je navrhnout časové vytížení u každého ze tří specialistů tak, aby v následujícím čtvrtletí přispěli k maximálnímu zhodnocení výstupu firmy.Tedy, aby maximalizovali svůj přínos při souběžném plnění 2 úkolů. Přitom je potřeba respektovat 3 omezení: Omezení celkovou časovou kapacitou u každého specialisty (max 480 Nhod). Omezení minimálního požadovaného výstupu u zkoušek prototypu ( min 3 za 3 měsíce – tak, aby se podle smlouvy za 1 rok vyzkoušela celá prototypová série v počtu 12 ks). Omezení minimálního požadovaného výstupu u sekacích mechanismů (min 1 za 3 měsíce – aby se zachovala provozní funkčnost podniku tj. výroba k účelu vytvoření servisní zásoby.

Řešení – formulace úlohy Omezení celkovou časovou kapacitou u: Pevnostního výpočtáře: 60  P + 25  F  480 (1) Experimentál. technika: 55  P + 48  F  480 (2) Materiál. diagnostika: 40  P + 75  F  480 (3) Omezení minimálního požadovaného výstupu u zkoušek prototypu: P  3 (4) Omezení minimálního požadovaného výstupu u sekacích mechanismů: F  1 (5) Dále je možné formulovat účelovou funkci, která charakterizuje účelné rozložení časového fondu specialistů pro efektivní zhodnocení jejich výstupu: CV = 100 000  P + 60 000  F = MAX (6)

Kde: P – je množství projektového výstupu (odzkoušených prototypů) za následující 3 měsíců. F – je množství provozního výstupu (sekacích mechanismů) za následující období 3 měsíců. K vyřešení úlohy je tedy nejprve nutné určit z hlediska výstupní hodnoty optimální produkci P a F. Z těchto údajů je pak možné dosazením do nerovnic (1), (2), (3) stanovit časové proporce, které se předepíší jednotlivým specialistům pro paralelní provádění dvou typů pracovních činností. Optimální hodnoty P a F se stanový tak, že se nejprve zjistí oblast všech možných přípustných řešení, které vyhovují omezujícím podmínkám (1), (2), (3), (4), (5). Poté se z nich vybere kriteriální optimum dané účelovou rovnicí (6).

Grafická ilustrace situace P (5) Oblast přípustných řešeních F a P 12 10 8,7 x 8 Poptim (4) (1) 3 1 Foptim 6,4 19,2 F (3) 10 20 (2)

Určení optimálního výstupu u projektu a u provozu Optimální hodnoty F a P jsou dány polohou bodu X. A tato poloha se určí jako průsečík přímek daných rovnicemi (1) a (2): Hodnota maximálního možné zhodnocení výstupu firmy od tří expertů je potom:

Proporce časů u jednotlivých specialistů odpovídající optimálnímu výstupu Pevnostní výpočtář: 420 Nh projekt 50 Nh funkce (10 Nhod časová rezerva) ---------------------------------------------------------------------------------------------- Experimentální technik: 385 Nh projekt 96 Nh funkce (1 Nhod je potřeba pracovat přesčas v období 3 měsíců)

Proporce časů u jednotlivých specialistů odpovídající optimálnímu výstupu Materiálový diagnostik: 280Nh projekt 150 Nh funkce (50Nhod časová rezerva) ----------------------------------------------------------------------------------------------- Diskuze výsledků Uvedený ilustrativní příklad se zabývá optimalizací rozložení pracovního času mezi úkoly v projekčním týmu a funkčním oddělení. V následujících časových období by byl postup analogický, pouze by došlo ke změnám omezujících podmínek (např. z důvodu změny časových kapacit vlivem dovolené, atd.).