Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Environmentální výchova pro základní školu
Učební plán. Rámcový učební plán rámcový učební plán uvádí vzdělávací obory, ze kterých škola vytváří ve školním učebním plánu vyučovací předměty rámcový.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Role školního koordinátora EVVO
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RVP pro gymnázia tvorba ŠVP Jiří Tesař. RVP – základní pojmy Klíčové kompetence = základní pojem nikoli učivo Je souhrn vědomostí, dovedností, schopností,
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Reforma školství v ČR.
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař

Výuka přírodovědných disciplin Bouřlivý rozvoj vědy – lety do vesmíru, elektronika výpočetní technika, Poskytnout základní „myšlenkové modely“ – nikoli statický pohled na svět Nevnucovat hotový životní názor (poznatek) Pěstovat kritický způsob myšlení Posílit adaptační schopnosti jedince

Výuka přírodovědných disciplin Koordinovaná výuka = samostatné vyučovací předměty – směřují k stejnému cíli, vytvářejí stejný pohled na svět Integrovaná výuka = jediný předmět (Sciens) – komplexní přístup k vybrané problematice Základní problém = příprava učitelů Kombinovaná výuka úvod integrovaně - poté koordinovaná výuka zpočátku samostatné vyučovací předměty – poté shrnutí = integrovaná výuka

Výuka fyziky v ČR po 2. sv. válce Navázala na výuku v 1. ½ 20. století Obecná škola + měšťanská škola Gymnázia Střední odborné školy Učiliště

60. léta 20. století Změny – reakce na rozvoj vědy (let do vesmíru) Základní devítiletá škola (2. st. 6. – 9. roč.) F v 7. – 9. roč. Střední všeobecné vzdělávací škola (3r.) F ve všech ročnících Střední odborné školy F podle typu školy Učiliště F podle typu školy

70. léta 20. století Základní devítiletá škola (2. st. 6. – 9. roč.) F v 7. – 9. roč. Gymnázia (4r.) – prohloubení o teoretickou F F ve všech ročnících Střední odborné školy F podle typu školy Učiliště F podle typu školy

80. léta 20. století Základní škola (8 r.) 2. stupeň: 5. – 8. roč. Fyzika v 6. – 8. roč. Tzv. nové pojetí – začíná se od stavby látek Velmi abstraktní a odtržené od života (fyzika jako věda)

80. léta 20. století Gymnázia (4r.) - F ve všech ročnících Nové pojetí – integrovaný přístup (fyzikální pole, kmity a vlny,…) Střední odborné školy F podle typu školy Učiliště F podle typu školy

90. léta 20. století Základní škola (8 r.) (2. st. 5. – 8. roč.) F v 6. – 8. roč. V r opět prodlouženo na 9 let 2. st. 6. – 9. roč. – zpočátku chaos Program Základní škola umožňuje řediteli ZŠ variabilitu 6 – 8 týdenních hodin Fyzika se učí převážně v 6. – 9. roč.

90. léta 20. století Vznik víceletých gymnázií (8r.) Gymnázia (4r.) – humanizace výuky Fyzika pouze v ročníku 4. ročník – seminář z fyziky (= příprava k maturitě) Nové učebnice pro jednotlivé tématické celky fyziky Střední odborné školy F podle typu školy Učiliště F podle typu školy

Počátek 21. století -nová legislativa OSTATNÍ RVP* ŠKOLNÍ ÚROVEŇ STÁTNÍ ÚROVEŇ ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RVP PV RVP ZV příloha RVP ZV – LMP RVP GV RVP SOV NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ

Počátek 21. století - RVP Klíčové kompetence = základní pojem nikoli učivo Je souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. Jsou to obecně přijímané hodnoty ve společnosti, které přispívají k jejímu rozvoji i rozvoji každého jedince. Rozhodující je cesta k poznatku, nikoli poznatek samotný.

Rámcové vzdělávací programy Klíčové kompetence: Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikační Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní (nejsou na gymnáziu)

Rámcové vzdělávací programy Stanovují: Očekávané výstupy žák umí, využívá, porozumí, určí, rozpozná, změří, aplikuje, sestaví, odhadne, zapojí, předpoví,…. Učivo - generuje očekávané výstupy = zákony, pojmy, souvislosti, vlastnosti, teorie, modely, kvantitativní vztahy….

Současnost a perspektivy Program Základní škola – dobíhá k Tvorba RVP – ŠVP Fyzika zařazena do vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“ ZŠ: F+CH+Př+Z (minimálně celkem 22 týdenních hodin) Gymnázium: F+CH+Bi+Geogr.+Geolog. (minimálně celkem 24 týdenních hodin)

Současnost a perspektivy Střední odborné vzdělávání Vzdělávací oblast „Přírodovědně vzdělávání“ F+CH+Bi+Ekologie minimálně celkem 6 týdenních hodin Varianta A – obory s vysokými nároky na F Varianta B – obory se středními nároky na F Varianta C – obory s nižšími nároky na F

Rámcové učební plány Základní škola Gymnázium Střední odborné školy

Tvorba ŠVP ŠVP – získat pro F tzv. disponibilní hodiny (ZŠ – 18, gymnázium – 26) ŠVP – zodpovědný je ředitel školy Zakladatel školy bere ŠVP na vědomí ŠVP určuje profilaci školy (její zaměření) ŠVP je základní dokument pro chod školy ŠVP je základní dokument pro školskou inspekci

Další součásti ŠVP Průřezová témata Musí být součástí každého ŠVP Zahrnují aktuální okruhy problémů současného i budoucího světa Mohou být integrovanou součástí jednotlivých vzdělávacích oblastí Např. formou projektu, soutěží, školních dnů, exkurzí, volitelných předmětů…. Např. Environmentální výchova