Občanské vzdělávání dospělých ve veřejných knihovnách Současné trendy a výzvy pro budoucnost Veřejné knihovny a další vzdělávání, Masarykova veřejná knihovna Vsetín Mgr. Petr Čáp, Bc. Tomáš Protivínský
„Dospělí lidé by se měli celoživotně vzdělávat o tom, co je demokracie, jak bychom se o ni měli starat a dále ji rozvíjet.“ zcela souhlasím = = zcela nesouhlasím
Odpovědi 930 návštěvníků knihoven 1 – zcela souhlasím – zcela nesouhlasím
Občanské vzdělávání Demokracie se opírá o vědu a všestranné a všeobecné vzdělání, demokracie je stálým úsilím o politickou výchovu a výchovu občanstva vůbec. Světová revoluce, 1925
Občanské vzdělávání v mezinárodním kontextu OSN – deklarace 1997, 2011 Rada Evropy Evropská Unie čtyři hlavní cíle celoživotního učení: Osobní naplnění Aktivní občanství Sociální inkluzi Zaměstnatelnost 2013: Evropský rok občanů
Cíle a zásady Charty RE Cíl poskytnout každému člověku na území daného státu příležitost k výchově k demokratickému občanství a výchově k lidským právům. Zásadně důležitým prvkem veškeré výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům je prosazování sociální soudržnosti a mezikulturního dialogu a oceňování diverzity a rovnosti včetně rovnosti pohlaví; za tímto účelem je zásadně důležité rozvíjet znalosti a sociální dovednosti a porozumění, jež omezují konflikty, posilují uvědomění si a pochopení rozdílů mezi náboženskými a etnickými skupinami, budují vzájemný respekt k lidské důstojnosti a sdíleným hodnotám, podněcují dialog a prosazují nenásilí při řešení problémů a sporů. Jedním ze základních cílů veškeré výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům není jen poskytnout studujícím znalosti, porozumění a dovednosti, ale také docílit toho, aby byli připraveni k aktivnímu jednání ve společnosti ve smyslu obrany a prosazování lidských práv, demokracie a právního státu. Mělo by se podněcovat partnerství a spolupráce mezi velkou řadou zainteresovaných subjektů, které se účastní výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům na celostátní, regionální i místní úrovni, aby se co nejlépe využívalo jejich přínosu, včetně politiků, odborných pracovníků ve školství, studujících, rodičů, vzdělávacích institucí, nevládních organizací, organizací mládeže, médií a široké veřejnosti.
Občanské vzdělávání dospělých v ČR Strategie celoživotního učení ČR, MŠMT 2007 „Celoživotní učení může také významně přispět ke vzdělávání soudných, kritických a nezávisle myslících občanů s vědomím vlastní důstojnosti a s respektem k právům a svobodám ostatních, kteří mohou rozvíjet demokracii a občanskou společnost.“ PROFESNÍ zaměstnatelnost ZÁJMOVÉ osobní rozvoj OBČANSKÉ soc. soudržnost a aktivní občanství
Koncepce rozvoje Knihoven ČR na léta 2011 – 2015 OSA 9: Podporovat úlohu knihoven jako přirozených center rozvoje občanských komunit a jejich kreativity. OSA 10: Zakotvit podporu zvyšování schopnosti efektivně užívat knihovny ve školských vzdělávacích programech a v koncepci celoživotního učení.
Potenciál veřejných knihoven Vzdělávání je proces záměrného působení s cílem dosáhnout pozitivního vývoje v osobnosti člověka. Nejde jen o přímé působení, ale především o vytváření podmínek, vlivů a prostoru pro rozvoj jedince v souladu s jeho individuální- mi předpoklady.
Máte zájem, aby se vaše knihovna stala místem, kde se budete moci dále vzdělávat a získáte různé informace? mám velký zájem = = nemám zájem
Odpovědi 930 návštěvníků knihoven 1 – mám velký zájem – nemám zájem
Koncepce: vybrané dílčí cíle Podpořit knihovny jako vzdělávací centra obcí. Aktivitami knihoven jako komunitních center podporovat aktivní účast občanů na životě komunity, pomáhat při vytváření místních partnerství a budování komunit. Vytvářet v knihovnách prostorové podmínky pro komunitní, kulturní a vzdělávací aktivity. Podporovat knihovny jako informační centra obcí. Zapojit knihovny do osvěty k udržitelnému rozvoji a environmentální výchově a vzdělávání Propojovat knihovny s ostatními informačními institucemi a zdroji (Česká centrála cestovního ruchu, turistická informační centra aj.) Motivovat komunitu v péči o knihovnu. Zvyšovat úlohu knihoven v procesu celoživotního učení zajišťováním potřebných informačních zdrojů a podporou dalších aktivit.
Definice občanského vzdělávání Občanské vzdělávání představují výchovně-vzdělávací aktivity, které posilují občany v tom, aby se informovaně, odpovědně a aktivně podíleli na spravování věci veřejných a na rozvoji demokratické společnosti.
Občanské vzdělávání dospělých
Složky občanské gramotnosti Identita osobní identita lokální identita národní identita globální identita Identita osobní identita lokální identita národní identita globální identita Hodnoty lidská práva demokracie genderová rovnost udržitelnost mír / nenásilí spravedlnost a rovnost hodnota angažování se jako aktivní občan Hodnoty lidská práva demokracie genderová rovnost udržitelnost mír / nenásilí spravedlnost a rovnost hodnota angažování se jako aktivní občan Postoje důvěra v politiku zájem o politiku politická účinnost samostatnost a nezávislost odolnost ocenění kultury respekt k jiným kulturám otevřenost ke změně názoru odpovědnost a ochota zapojovat se jako aktivní občan ovlivňování společnosti a politiky Postoje důvěra v politiku zájem o politiku politická účinnost samostatnost a nezávislost odolnost ocenění kultury respekt k jiným kulturám otevřenost ke změně názoru odpovědnost a ochota zapojovat se jako aktivní občan ovlivňování společnosti a politiky Znalosti lidská práva a povinnosti politická gramotnost historické znalosti aktuální témata diverzita kulturní dědictví legislativa jak ovlivnit politiku a společnost Znalosti lidská práva a povinnosti politická gramotnost historické znalosti aktuální témata diverzita kulturní dědictví legislativa jak ovlivnit politiku a společnost Dovednosti řešení konfliktů interkulturní kompetence informované rozhodování kreativita dovednost ovlivnit politiku a společnost výzkumné schopnosti obhajování samostatnost kritická reflexe komunikace debatní dovednosti aktivní naslouchání řešení problémů zvládání nejednoznačnosti schopnost spolupráce hodnocení rizika Dovednosti řešení konfliktů interkulturní kompetence informované rozhodování kreativita dovednost ovlivnit politiku a společnost výzkumné schopnosti obhajování samostatnost kritická reflexe komunikace debatní dovednosti aktivní naslouchání řešení problémů zvládání nejednoznačnosti schopnost spolupráce hodnocení rizika
Občanské kompetence
Zájem ze strany veřejnosti o témata OV
Zájem ze strany veřejnosti Téma Projevený zájem Očekávaný zájem Rozdíl Osobnostně sociální rozvoj70%57%13% Právní gramotnost68%39%29% Regionální dimenze66%41%25% Historická dimenze63%38%25% Zdravověda63%71%-8% Etika58%48%10% Environmentalistika56%31%25% IT gramotnost53%28%25% Interkulturalita49%8%41% Zaměstnatelnost47%40%7% Dobrovolnictví46%19%27% Mediální gramotnost45%28%17% Lokální politická participace42%8%34% Korupce41%29%12% Základy demokracie40%5%35%
Principy vzdělávání dospělých zapojení do vzdělávacího programu s očekáváním okamžitého prospěchu sami jsou obrovským zdrojem pro vzdělávání, protože mají různorodé a rozsáhlé životní zážitky dospělí se učí nejlépe praxí dospělí se lépe učí ve skupině, která poskytuje možnosti vzdělávat se jeden od druhého dospělí se učí sdílením vzájemných zkušeností. v oblasti vzdělávání dospělých úspěch posiluje další učení
Formy vzdělávání „Formální vzdělávání“ znamená strukturovaný vzdělávací a školicí systém, který probíhá od předškolní výchovy přes základní a střední až po vysokoškolské vzdělání. Zpravidla se odehrává ve všeobecných nebo profesních vzdělávacích institucích a zakončuje se vysvědčením. „Neformální vzdělávání“ znamená jakýkoliv plánovaný vzdělávací program, sestavený za účelem zdokonalovat soubor dovedností a kompetencí mimo formální vzdělávací prostředí. „Informální vzdělávání“ znamená celoživotní proces, při němž si každý jednotlivec osvojuje postoje, hodnoty, dovednosti a znalosti ze vzdělávacích vlivů a zdrojů ve svém vlastním okolí a z každodenní zkušenosti (rodina, vrstevníci, sousedé, lidé, které potkává, knihovna, hromadné sdělovací prostředky, pracoviště, hra atd.).
Inspirace z Polska OTWARTE DLA WSZYSTKICH
Základní principy OV Bez indoktrinace : vzdělávací subjekt nesmí – žádnými prostředky – manipulovat studujícím ve jménu svého vlastního přesvědčení a bránit tak studujícímu ve vytváření jeho vlastního úsudku. Vyváženost : o tématu, vnímaném ve společnosti, politice či vědě jako kontroverzní, musí být také jako o kontroverzním vyučováno. Podpora samostatného myšlení : občanské vzdělávání musí dostávat studující do situace, aby dokázali analyzovat politickou a společenskou situaci z vlastní pozice a byli schopni hledat prostředky a cesty, jak danou situaci ve svém zájmu a demokratickými prostředky usměrňovat.
Příprava vzdělávacího programu
Role knihoven jako přirozených center rozvoje občanských komunit a jejich kreativity. Aktivizace občanů Posilování a rozvíjení občanských kompetencí Posilování místní identity Poskytnutí neutrálního otevřeného prostoru pro místní aktivity Prostor pro uspokojení vzdělávacích potřeb různých lidí Místo pro pořádání debat a diskusí Informační a poradenské centrum pro řešení občanských problémů Tvorba partnerských místních sítí Zapojení místní komunity do chodu knihovny
Knihovny: tradiční místa občanského vzdělávání Přirozenými centry informálního občanského vzdělávání. Místa, která jsou otevřena všem bez rozdílu vzdělání a mohou poskytovat bezpečný a neutrální prostor pro realizaci celé škály občanských aktivit na lokální úrovni. Knihovny mají silný horizontální potenciál na propojování místních partnerů (školy, instituce, lokální občanské iniciativy či NNO) a mohou se tak stávat informačním a komunitním centrem podporujícím aktivní participaci občanů. Knihovny v rámci svých vzdělávacích aktivit vytváří prostředí, které podporuje získávání a prohlubování znalostí, rozvoj dovedností a napomáhá dlouhodobé kultivaci hodnot, postojů a identit občanů.
Děkujeme za pozornost Petr Čáp