Občanské vzdělávání dospělých ve veřejných knihovnách Současné trendy a výzvy pro budoucnost Veřejné knihovny a další vzdělávání, 20. 11. 2012 Masarykova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Praha, – Praha.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Společenská odpovědnost organizací
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Zdravá škola.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Program Mládež v akci Program Evropské unie na podporu neformálního vzdělávání.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Občanské vzdělávání Mgr. Ondřej Matějka. Metodický výklad k výzvě Hodně aktivit – jeden princip Občanské vzdělávání má podpořit občany ve schopnosti vystoupit.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
Společenská odpovědnost a školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Subjekty a objekty veřejných politik
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Občanské vzdělávání září 2017 MŠMT 1.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Občanské vzdělávání dospělých ve veřejných knihovnách Současné trendy a výzvy pro budoucnost Veřejné knihovny a další vzdělávání, Masarykova veřejná knihovna Vsetín Mgr. Petr Čáp, Bc. Tomáš Protivínský

„Dospělí lidé by se měli celoživotně vzdělávat o tom, co je demokracie, jak bychom se o ni měli starat a dále ji rozvíjet.“ zcela souhlasím = = zcela nesouhlasím

Odpovědi 930 návštěvníků knihoven 1 – zcela souhlasím – zcela nesouhlasím

Občanské vzdělávání Demokracie se opírá o vědu a všestranné a všeobecné vzdělání, demokracie je stálým úsilím o politickou výchovu a výchovu občanstva vůbec. Světová revoluce, 1925

Občanské vzdělávání v mezinárodním kontextu OSN – deklarace 1997, 2011 Rada Evropy Evropská Unie čtyři hlavní cíle celoživotního učení: Osobní naplnění Aktivní občanství Sociální inkluzi Zaměstnatelnost 2013: Evropský rok občanů

Cíle a zásady Charty RE Cíl poskytnout každému člověku na území daného státu příležitost k výchově k demokratickému občanství a výchově k lidským právům. Zásadně důležitým prvkem veškeré výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům je prosazování sociální soudržnosti a mezikulturního dialogu a oceňování diverzity a rovnosti včetně rovnosti pohlaví; za tímto účelem je zásadně důležité rozvíjet znalosti a sociální dovednosti a porozumění, jež omezují konflikty, posilují uvědomění si a pochopení rozdílů mezi náboženskými a etnickými skupinami, budují vzájemný respekt k lidské důstojnosti a sdíleným hodnotám, podněcují dialog a prosazují nenásilí při řešení problémů a sporů. Jedním ze základních cílů veškeré výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům není jen poskytnout studujícím znalosti, porozumění a dovednosti, ale také docílit toho, aby byli připraveni k aktivnímu jednání ve společnosti ve smyslu obrany a prosazování lidských práv, demokracie a právního státu. Mělo by se podněcovat partnerství a spolupráce mezi velkou řadou zainteresovaných subjektů, které se účastní výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům na celostátní, regionální i místní úrovni, aby se co nejlépe využívalo jejich přínosu, včetně politiků, odborných pracovníků ve školství, studujících, rodičů, vzdělávacích institucí, nevládních organizací, organizací mládeže, médií a široké veřejnosti.

Občanské vzdělávání dospělých v ČR Strategie celoživotního učení ČR, MŠMT 2007 „Celoživotní učení může také významně přispět ke vzdělávání soudných, kritických a nezávisle myslících občanů s vědomím vlastní důstojnosti a s respektem k právům a svobodám ostatních, kteří mohou rozvíjet demokracii a občanskou společnost.“ PROFESNÍ zaměstnatelnost ZÁJMOVÉ osobní rozvoj OBČANSKÉ soc. soudržnost a aktivní občanství

Koncepce rozvoje Knihoven ČR na léta 2011 – 2015  OSA 9: Podporovat úlohu knihoven jako přirozených center rozvoje občanských komunit a jejich kreativity.  OSA 10: Zakotvit podporu zvyšování schopnosti efektivně užívat knihovny ve školských vzdělávacích programech a v koncepci celoživotního učení.

Potenciál veřejných knihoven  Vzdělávání je proces záměrného působení s cílem dosáhnout pozitivního vývoje v osobnosti člověka.  Nejde jen o přímé působení, ale především o vytváření podmínek, vlivů a prostoru pro rozvoj jedince v souladu s jeho individuální- mi předpoklady.

Máte zájem, aby se vaše knihovna stala místem, kde se budete moci dále vzdělávat a získáte různé informace? mám velký zájem = = nemám zájem

Odpovědi 930 návštěvníků knihoven 1 – mám velký zájem – nemám zájem

Koncepce: vybrané dílčí cíle Podpořit knihovny jako vzdělávací centra obcí. Aktivitami knihoven jako komunitních center podporovat aktivní účast občanů na životě komunity, pomáhat při vytváření místních partnerství a budování komunit. Vytvářet v knihovnách prostorové podmínky pro komunitní, kulturní a vzdělávací aktivity. Podporovat knihovny jako informační centra obcí. Zapojit knihovny do osvěty k udržitelnému rozvoji a environmentální výchově a vzdělávání Propojovat knihovny s ostatními informačními institucemi a zdroji (Česká centrála cestovního ruchu, turistická informační centra aj.) Motivovat komunitu v péči o knihovnu. Zvyšovat úlohu knihoven v procesu celoživotního učení zajišťováním potřebných informačních zdrojů a podporou dalších aktivit.

Definice občanského vzdělávání Občanské vzdělávání představují výchovně-vzdělávací aktivity, které posilují občany v tom, aby se informovaně, odpovědně a aktivně podíleli na spravování věci veřejných a na rozvoji demokratické společnosti.

Občanské vzdělávání dospělých

Složky občanské gramotnosti Identita  osobní identita  lokální identita  národní identita  globální identita Identita  osobní identita  lokální identita  národní identita  globální identita Hodnoty  lidská práva  demokracie  genderová rovnost  udržitelnost  mír / nenásilí  spravedlnost a rovnost  hodnota angažování se jako aktivní občan Hodnoty  lidská práva  demokracie  genderová rovnost  udržitelnost  mír / nenásilí  spravedlnost a rovnost  hodnota angažování se jako aktivní občan Postoje  důvěra v politiku  zájem o politiku  politická účinnost  samostatnost a nezávislost  odolnost  ocenění kultury  respekt k jiným kulturám  otevřenost ke změně názoru  odpovědnost a ochota zapojovat se jako aktivní občan  ovlivňování společnosti a politiky Postoje  důvěra v politiku  zájem o politiku  politická účinnost  samostatnost a nezávislost  odolnost  ocenění kultury  respekt k jiným kulturám  otevřenost ke změně názoru  odpovědnost a ochota zapojovat se jako aktivní občan  ovlivňování společnosti a politiky Znalosti  lidská práva a povinnosti  politická gramotnost  historické znalosti  aktuální témata  diverzita  kulturní dědictví  legislativa  jak ovlivnit politiku a společnost Znalosti  lidská práva a povinnosti  politická gramotnost  historické znalosti  aktuální témata  diverzita  kulturní dědictví  legislativa  jak ovlivnit politiku a společnost Dovednosti  řešení konfliktů  interkulturní kompetence  informované rozhodování  kreativita  dovednost ovlivnit politiku a společnost  výzkumné schopnosti  obhajování  samostatnost  kritická reflexe  komunikace  debatní dovednosti  aktivní naslouchání  řešení problémů  zvládání nejednoznačnosti  schopnost spolupráce  hodnocení rizika Dovednosti  řešení konfliktů  interkulturní kompetence  informované rozhodování  kreativita  dovednost ovlivnit politiku a společnost  výzkumné schopnosti  obhajování  samostatnost  kritická reflexe  komunikace  debatní dovednosti  aktivní naslouchání  řešení problémů  zvládání nejednoznačnosti  schopnost spolupráce  hodnocení rizika

Občanské kompetence

Zájem ze strany veřejnosti o témata OV

Zájem ze strany veřejnosti Téma Projevený zájem Očekávaný zájem Rozdíl Osobnostně sociální rozvoj70%57%13% Právní gramotnost68%39%29% Regionální dimenze66%41%25% Historická dimenze63%38%25% Zdravověda63%71%-8% Etika58%48%10% Environmentalistika56%31%25% IT gramotnost53%28%25% Interkulturalita49%8%41% Zaměstnatelnost47%40%7% Dobrovolnictví46%19%27% Mediální gramotnost45%28%17% Lokální politická participace42%8%34% Korupce41%29%12% Základy demokracie40%5%35%

Principy vzdělávání dospělých  zapojení do vzdělávacího programu s očekáváním okamžitého prospěchu  sami jsou obrovským zdrojem pro vzdělávání, protože mají různorodé a rozsáhlé životní zážitky  dospělí se učí nejlépe praxí  dospělí se lépe učí ve skupině, která poskytuje možnosti vzdělávat se jeden od druhého  dospělí se učí sdílením vzájemných zkušeností.  v oblasti vzdělávání dospělých úspěch posiluje další učení

Formy vzdělávání „Formální vzdělávání“ znamená strukturovaný vzdělávací a školicí systém, který probíhá od předškolní výchovy přes základní a střední až po vysokoškolské vzdělání. Zpravidla se odehrává ve všeobecných nebo profesních vzdělávacích institucích a zakončuje se vysvědčením. „Neformální vzdělávání“ znamená jakýkoliv plánovaný vzdělávací program, sestavený za účelem zdokonalovat soubor dovedností a kompetencí mimo formální vzdělávací prostředí. „Informální vzdělávání“ znamená celoživotní proces, při němž si každý jednotlivec osvojuje postoje, hodnoty, dovednosti a znalosti ze vzdělávacích vlivů a zdrojů ve svém vlastním okolí a z každodenní zkušenosti (rodina, vrstevníci, sousedé, lidé, které potkává, knihovna, hromadné sdělovací prostředky, pracoviště, hra atd.).

Inspirace z Polska OTWARTE DLA WSZYSTKICH

Základní principy OV  Bez indoktrinace : vzdělávací subjekt nesmí – žádnými prostředky – manipulovat studujícím ve jménu svého vlastního přesvědčení a bránit tak studujícímu ve vytváření jeho vlastního úsudku.  Vyváženost : o tématu, vnímaném ve společnosti, politice či vědě jako kontroverzní, musí být také jako o kontroverzním vyučováno.  Podpora samostatného myšlení : občanské vzdělávání musí dostávat studující do situace, aby dokázali analyzovat politickou a společenskou situaci z vlastní pozice a byli schopni hledat prostředky a cesty, jak danou situaci ve svém zájmu a demokratickými prostředky usměrňovat.

Příprava vzdělávacího programu

Role knihoven jako přirozených center rozvoje občanských komunit a jejich kreativity. Aktivizace občanů Posilování a rozvíjení občanských kompetencí Posilování místní identity Poskytnutí neutrálního otevřeného prostoru pro místní aktivity Prostor pro uspokojení vzdělávacích potřeb různých lidí Místo pro pořádání debat a diskusí Informační a poradenské centrum pro řešení občanských problémů Tvorba partnerských místních sítí Zapojení místní komunity do chodu knihovny

Knihovny: tradiční místa občanského vzdělávání  Přirozenými centry informálního občanského vzdělávání.  Místa, která jsou otevřena všem bez rozdílu vzdělání a mohou poskytovat bezpečný a neutrální prostor pro realizaci celé škály občanských aktivit na lokální úrovni.  Knihovny mají silný horizontální potenciál na propojování místních partnerů (školy, instituce, lokální občanské iniciativy či NNO) a mohou se tak stávat informačním a komunitním centrem podporujícím aktivní participaci občanů.  Knihovny v rámci svých vzdělávacích aktivit vytváří prostředí, které podporuje získávání a prohlubování znalostí, rozvoj dovedností a napomáhá dlouhodobé kultivaci hodnot, postojů a identit občanů.

Děkujeme za pozornost Petr Čáp