Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
„PROFROZUČ“ Prezentace projektu, vytvořeného Základní uměleckou školou v Sokolově.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
2. WORSKHOP „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Karlovy Vary TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN.
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Odborná praxe 2 2. ročník prezenčního studia 2012/2013.
Jiří Štyrský 11.června 2009 Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Současnost a budoucnost.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
CZ.1.07/1.1.04/ „Digitální projektování ve strojírenství“ Střední průmyslová škola strojnická, Olomouc „Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Cloverleaf Limited s.r.o. IČ: Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky v rámci Operačního.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizační struktura
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Úvodní seminář 22. září.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
Rámcové a školní vzdělávací programy
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Odborná konference "Zvyšování kompetencí absolventů vysokých škol" Absolvent se firmě vyplatí.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Rámcový vzdělávací program (RVP)
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt,,Šablony v SZŠ Příbram“ OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 1.5 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Projekt je.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Budoucnost odborného školství
Fakulta zdravotnických studií
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PHmax ve středním vzdělávání
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Studijní program Ošetřovatelství
Právo, Účetnictví, Webový design a grafika, Ekonomika a mezinárodní obchod, PÍSEMNÁ A ELEKTR. KOMUNIKACE, Reklamní a marketingová komunikace, Právo Evropské.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
data aktuální ke dni Bc. Petra Razáková
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Motivy pro hypotézy Tradice konferencí v Táboře na začátku 90. let evokovala zájem zainteresovaných pedagogů s nadějí v získání konkrétních informací, rad,metod, kontaktů i literatury VŠ učitelům příležitost publikovat I konference v Jihlavě potvrzuje po 15 letech zájem o obdobné problémy

Hypotéza Obor cestovního ruchu je pro střední i vysoké školy nadějným nástrojem k obsazení svých kapacit na trhu uchazečů o středoškolské a vysokoškolské vzdělání Tento jev evokuje řadu problémů a potřeb Potřeb spojených se vzděláváním v cestovním ruchu (odborné vzdělávání na SŠ a VŠ) Potřeb spojených se vzděláváním cestovním ruchem ( motivační nástroj výuky jiných předmětů na všech úrovních vzdělávání)

Hypotéza předpokládaných nedostatků Skladba a obsahový substrát předmětů má ještě rezervy v kvalitě ( např. interdisciplinární vazby) Kádr kvalifikovaných pedagogických pracovníků je nedostatečný Systém přípravy pedagogických pracovníků nepropracovaný Národní vzdělávací systém není ještě optimálně nastavený

ANALÝZA V uplynulém roce jsme analyzovali 62 tematických plánů hlavních odborných předmětů zaměřených na CR z 20 škol. Navzájem jsme jej porovnali a pokusili se je dát do kontextu s metodikou RVP a z nich vyplývajících ŠVP.

Česká infrastruktura středoškolského vzdělávání v CR

Výsledky analýzy 62 tematických plánů středních škol a VOŠ Nejednotnost terminologická i obsahová

Z uvedené tabulky vyplývá, nejednotnost terminologická i částečně obsahová. dochází ke kumulaci tematických okruhů do předmětu Cestovní ruch, dochází k zařazování technologické problematiky služeb do ekonomiky cestovního ruchu, geografických témat do ekonomiky cestovního ruchu. v profilu absolventa a v cílech předmětů chybí příprava k fysickogeografické a socioekonomické analýze hodnoty geografického prostředí a k jeho socioekonomické valorizaci podle zásad trvale udržitelného rozvoje území

RVP Studijní obor hotelnictví

RVP Studijní obor cestovní ruch

Učivo není cílem, ale prostředkem k dosažení požadovaných výstupů Hotelnictví Součet týdenní hodinové dotace profilových odborných předmětů u oboru hotelnictví činí 22% z celkového základního hodinového fondu. Na problematiku CR je věnováno 5 hod týdně ( celkem 160 za studium), které obsahují základní odborné technologické, teoretické a geografické prvky. Obdobnou dotaci mají všeobecné vzdělávací obsahové okruhy přírodovědné, estetické, společenskovědní. Větší dotaci 8 hod týdně má např. výchova pro zdraví. Turizmus Obdobnou disproporci jsme našli u oboru turizmus, kde odborná složka činí 21% z celkového počtu. Geografii je věnováno 7 hodin, technologii 10, ekonomice, managementu a marketingu 10 hodin. Při studiu hodinových dotací RVP se nám jeví jako pozitivní řešení posílit celkový efekt výstupů odborné profilace cíleným zaměřením u vybraných všeobecných předmětů : cizí jazyky – reálie český jazyk literatura přírodovědný blok – klimatologie, hydro, fito, zoo, geologie estetické vzdělávání – dějiny umění, krajinářství, kulturní krajina vzdělávání ke zdraví – management volného času, metodika a organizace aktivního odpočinku vzdělávání v informačních službách – rezervační systémy v cestovním ruchu

Vybrané problémy vzdělávání v ČR nepružné reakce na potřebu praxe akreditace oborů, stanovení cílů, profilů absolventů, konstrukce vyučovacích předmětů i jejich obsahové náplně realizace mezipředmětových vazeb, základ na fysickogeografických a socioekonomických časoprostorových souvislostech Interaktivní spojení teorie s praxí ( minimální participace praktiků v oblasti teorie-odtrženost teoretiků od praxe) jednotná terminologie odborná literatura, obsazování výuky funkčními pedagogickými kádry vzdělávání pedagogických kádrů vědecký výzkum X VŠ pracoviště