NEJSTARŠÍ OBDOBÍ Vznik hudebních projevů člověka v hlubokém pravěku lze vzhledem k nedostatku studijního materiálu jen stěží přesněji určit a proto na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Úvod do studia dějepisu
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
zpracovaný v rámci projektu
Egyptské pyramidy.
I. Z mýtů zrozená 1. Počátky slovesného umění 2. Literatura starověkého Orientu 3. Literatura starověkého Řecka 4. Latinská římská literatura 5. Literární.
Klasické kultury Předřecké kultury v Egejské oblasti Antické Řecko
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Arabská hudba Matěj Konopík.
Původ hudby, pravěk, starověk
DĚJINY HUDBY – PŘEHLED Pravěk p.n.l p.n.l.
Doba bronzová v Čechách
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Středověk Úvod.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Počátky hudby Autor: Květa Stejskalová. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Je to především díky nálezům.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Charakteristika starověku
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Starověké lékařství.
STAROVĚK.
Původ hudby, pravěk, starověk
Hudba starověku - antická orientální exotická.
Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly Dějiny evropské hudby.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_04_Hudba ve starověku Autor.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Hudba v období antiky Autor.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
Pravěk.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
Úvod do starověku; Vznik písma
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pravěké hudební nástroje
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_03.
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
CESTA Z PRAVĚKU STAROVĚK ICT 2 – část
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

NEJSTARŠÍ OBDOBÍ Vznik hudebních projevů člověka v hlubokém pravěku lze vzhledem k nedostatku studijního materiálu jen stěží přesněji určit a proto na tomto poli panuje řada hypotéz. Jednou z nejstarších je Darwinova teorie o napodobování ptačího zpěvu a zajímavá je i teorie K. Büchera svazující vznik hudby s rytmem pracovního procesu. Při dataci prvotních skutečně hudebních činností je možné vzhledem k obecně uměleckému východisku čerpat z nálezů prvních projevů výtvarného umění - sošek a skalních kreseb z období mladšího paleolitu (40-8 tis. př.n.l.). Použitím srovnávací metody můžeme také podobu raných období vývoje hudby odvozovat ze studia kultur primitivních kmenů. Hudba zde plní především funkci magickou a kultovní. Lze předpokládat, že první hudební nástroje byly bicí, představované zprvu údery kamenů, klacků či kostí, později nahrazené primitivními bubny. Hra byla doprovázena tleskáním, plácáním, dupáním, mlaskáním, výkřiky a podobnými zvuky. Později, v mladší době kamenné pak vznikaly další hudební nástroje, především různé píšťaly a doba bronzová již znala i strunné nástroje – lyry, harfy, loutny ap.

NEJSTARŠÍ OBDOBÍ Zásadní zlom ve vývoji lidstva, a tedy i umění, znamenal vznik starověkých civilizací v různých částech světa – v Mezopotámii, Egyptě, Indii, Číně i Americe. V Evropě pak nastal rozkvět kultury v období antického Řecka a Říma. Se vznikem prvních organizovaných lidských společenství, nejstarších civilizací, dochází i k posunu od spontánně emotivní tvorby k tvorbě uvědomělé a organizované. Ze starověké Mezopotámie pochází jeden z nejstarších přímých hudebních pramenů – zápis na hliněné destičce zachycuje notovaný zpěv o stvoření světa s doprovodem dvanáctistrunné harfy. O hudbě egyptské Staré říše lze říci, že se vyznačovala klidem a vyrovnaností, zatímco v hudbě Nové říše se silněji projevoval vliv syrských národů a hudba je emotivnější, přecházející až v extatickou smyslnost. Filozofie, přenášející vesmírný řád do lidského života, vtiskla výrazovou střízlivost čínské hudební kultuře. Jejím opakem pak byla prudká a rozmanitá podoba indické hudby, vycházející z rozdělení oktávy na 22 stupňů. Indické hudební myšlení navíc umožňovalo změny jednotlivých částí, což vedlo k vytváření stále nových stupnic.

NEJSTARŠÍ OBDOBÍ Základní myšlenkou řecké hudební estetiky byla představa, že povaha konkrétní hudební stupnice vyvolává zcela konkrétní emoce a podobně byla hudba chápána i v arabské a indické kultuře. Řecké umění navázalo na estetický odkaz všech kultur ovlivňujících středomořský prostor a jejich syntézou dospělo k nové hodnotě. I přesto, že v řecké kultuře hrála hudba významnou roli, se nám dochovalo přímo z hudební oblasti jen velice málo nálezů. Hudba doprovázela všechny významné společenské události a vedle profesionálních hudebníků se jí věnovali všichni, kteří chtěli být považováni za vzdělané a kultivované občany. Nejpoužívanějšími nástroji byla kithara o 7-11 strunách, lyra a aulos. Řecká kultura plynule prorostla do kultury římské, a tak i zde hudba plnila obdobnou funkci jako v Řecku. V období císařství vzrůstala velkolepost hudebních produkcí, avšak jejich vnitřní kvalita se naopak snižovala. Úpadek římské společnosti a její kultury nakonec znamenal i podlehnutí nastupujícímu křesťanství.

Hudební ukázky

PŘÍRODNÍ NÁRODY K přírodním národům počítáme ty, které si uchovaly svou tradiční podobu nedotčenou současnou civilizací. Na úrovni mladší doby kamenné je původní kultura určitých kmenů australských domorodců – Aboriginů, v Africe pak Křováků a Pygmejů, amazonských indiánů či kmenů obývajících některé ostrovy od Asie až po Oceánii.

ETRUSKOVÉ Etruskové byli národem, který v mnohém ovlivnil římskou kulturu a který také nakonec s Římem splynul. Sami pak kulturně čerpali především z vyspělé řecké estetiky, a to i v hudební oblasti. Na archeologických nálezech tak můžeme sledovat obdobné nástroje, které znalo starověké Řecko – lyru, kitharu, plagiaulos (Panovu flétnu), jednoduchou či dvojitou flétnu, tympány...

KYKLÁDSKÁ KULTURA Jedním z předchůdců, kteří se spolupodíleli na utváření budoucí řecké kultury byla i kykladská civilizace rozprostírající se na ostrovech v Egejském moři zhruba v období 3300-2 tis. let př. n. l. Jedním ze známých projevů kykladské hmotné kultury byly mramorové sošky, o jejichž ocenění hovoří i nálezy na Krétě a pevninském Řecku. K nejznámějším z nich pak patří zpodobnění hudebníků hrajících na harfu a na flétnu, což naznačuje i význam a oblibu hudby v kykladské společnosti.

PŘEDKOLUMBOVSKÁ AMERIKA Hudební kultura mimo Evropu se přirozeně ubírala jiným směrem a dlouho byla v rámci hudební teorie zcela opomíjena. Až v relativně nedávné minulosti se tyto mimoevropské zdroje staly jak předmětem teoretického zkoumání, tak i zdrojem inspirace. Jednou ze svébytných kultur jsou historické národy Střední Ameriky, v jejichž společenském životě hrála hudba významnou roli. Členové aztécké vyšší třídy pořádali soutěže v poezii, jejíž přednes byl doprovázen bubny teponaztli (viz. obr.).

STAROVĚKÝ EGYPT Při posuzování hudební kultury starého Egypta se můžeme opírat o poměrně početné nálezy jak obrazového materiálu, tak i hudebních nástrojů. Egypťané používali různé jednoduché i dvojité flétny, harfy o 4-21 strunách, později převzali i lyru, loutnu a bicí nástroje. Malé činely jsou dodnes používány v egyptské lidové hudbě jako základní doprovod k tanci. Aulos byl dechový nástroj svým zvukem připomínající hoboj.

STAROVĚKÝ ŘÍM V římské společnosti, kterou v helénistickém období zcela ovládly řecké hudební názory, zcela přirozeně zaujala hudba obdobné postavení jako v Řecku. Pěstování hudby bylo znakem vzdělanosti, patřilo k dobrému tónu a příkladem byly nejvyšší vrstvy. Nejznámějším byl v tomto duchu Nero, horlivý hudebník, který si cenil své domnělé vysoké umělecké nadání výše než postavení císaře.

ŘÍMŠTÍ HUDEBNÍCI Vedle vzdělaných a kultivovaných příslušníků vyšších tříd se hudbou přirozeně zabývali i profesionální hráči, jejichž produkce byly žádány jak při soukromých, tak i společenských událostech. Hudba se stává součástí státních slavností i běžné zábavy. Při těchto masových vystoupeních přibývá především břeskných nástrojů, což poznenáhlu vedlo k ústupu od vysokých estetických hodnot k „hanebnému řemeslu“ (Boethius).

STAROVĚKÉ ŘECKO Postavení hudby ve starověkém Řecku mělo svůj odraz i v řecké mytologii. Za zakladatele hudby považovali boha Apollóna, reprezentujícího duchovní princip hudby, zatímco patronem živelného, světského přístupu byl bůh Dionýsos. Nejznámějším mytickým hudebníkem byl Orfeus, syn boha Apollóna a Múzy Kalliopé, který si dokázal získat svým zpěvem nejen lidi a zvěř. Při cestě za Euridiké obměkčil jak strážce podsvětí trojhlavého psa Kerbera, tak převozníka Cháróna a nakonec i samotného vládce Háda.