Jak se nenechat přelstít od obchodníků ! Reklamace II. Jak se nenechat přelstít od obchodníků !
Reklamace je stížnost spotřebitele na špatnou kvalitu zboží nebo služby, kterou kupující podává prodávajícímu. Způsob reklamace, její oprávněnost a další záležitosti řeší právní předpisy nebo smlouva.
Příklady reklamací Mezi příklady reklamací patří: reklamace vadného zboží zakoupeného v obchodě reklamace kvality poskytnutých služeb.
Vánoce za námi, reklamace před námi – nenechte se napálit ! Reklamujte ihned, jakmile se vada projeví V opačném případě se kupující vystavuje nebezpečí, že se vada, která byla původně opravitelná, stala dalším používáním neopravitelnou
POZOR. 1. záruční doba na spotřební zboží je ze zákona 24 měsíců 2 POZOR !!! 1.záruční doba na spotřební zboží je ze zákona 24 měsíců 2.na použité zboží se může záruka zkrátit, ne však méně než na jeden rok 3. vhodné předložit doklad o zakoupení daného zboží, tedy účtenku. Ale není to podmínka! Pokud účtenku nemáte, je možné dokázat koupi zboží i pomocí svědka.
POZOR !!! 4. V žádném případě se nenechte odbýt, že jde o vadu z výroby a proto se máte obrátit právě na výrobce. Takové jednání je v rozporu se zákonem. Zákazník podle českého práva řeší své spory jen s prodejcem. 5. Pokud je potřeba odborný posudek (například ve zkušebně nebo u znalce), může být tato lhůta delší, celá reklamace ale musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů.
POZOR !!! 6. Pokud nelze závadu odstranit, může kupující požadovat výměnu výrobku za stejný nový, nebo dostat slevu, případně odstoupit od smlouvy (tedy výrobek vrátit a chtít zpátky své peníze). 7. Když se tatáž závada v prvních šesti měsících po koupi objeví podruhé, je možné žádat výměnu výrobku.
POZOR !!! 8.Pokud má výrobek tři a více odstranitelných závad najednou, je možné požádat o výměnu výrobku. (Je pravděpodobné, že při takovém množství závad se jedná o zmetek) 9. Pokud reklamace nebyla vyřízena do 30 dnů od jejího podání, můžete žádat o nový výrobek.
Reklamace je něco jiného než vrácení zboží ! Pozor ! Reklamace je něco jiného než vrácení zboží ! Pokud chcete zboží vrátit jen proto, že jde o nevhodný dárek, který se vám nelíbí, není prodejce povinen vám vyhovět ! Přesto mnozí obchodníci vycházejí vstříc a berou zboží zpět . Peníze však vrací málokdy, nabídnou spíše výměnu zboží nebo peněžní poukaz na další nákup.
Rizika reklamací podle místa nákupu. Kamenný obchod – reklamace zde je nejjednodušší vadu můžete předvést musíte dostat reklamační protokol prodejce se musí reklamací zabývat výměna zboží v případě nevhodného dárku je pouze na vůli prodejce ( důležitý je na rozdíl od reklamace originální obal + kupní doklad )
Rizika reklamací podle místa nákupu. 2. Internetový obchod nevýhodou je anonymita prodejce, který v případě reklamace může dělat „mrtvého brouka“ při reklamaci zboží musíte zaslat poštou (je nutné zasílat balíky s dodejkou ) při koupi zboží přes internet máte podle zákona možnost vrátit zoží do 14 dnů bez udán důvodu lhůty i reklamační nároky zůstávají stejné jako při koupi v kamenném obchodě
Jak se tedy reklamace řeší? Reklamace se řeší například: opravou zboží výměnou zboží za bezvadné odstoupením od smlouvy a vrácením peněz poskytnutím slevy. 14
Nejčastější výmluvy prodejců ! Pan vedoucí zde není, přijďte později ! Pravda : Podle zákona na ochranu spotřebitele občanského zákoníku, musí být pracovník pověřený vyřizováním reklamací přítomen po celou otevírací dobu. Pokud to obchodník nedodrží, pak by věc měla řešit ČOI (Česká obchodní inspekce).
Nejčastější výmluvy prodejců ! 2. My peníze nevracíme, můžete si ale vybrat něco jiného v téže hodnotě. Pravda : Práva kupujícího při uplatnění reklamace určuje zákon – ne prodejce. Pokud spotřebiteli vznikne právo na odstoupení od smlouvy , pak mu prodávající musí vrátit celou kupní cenu, aniž by to podmiňoval nákupem jiného zboží
Nejčastější výmluvy prodejců ! 3. Bez originální krabice vám to do reklamace nevezmu . Pravda : Požadavek na originální obal nemá oporu v zákoně – reklamuje se výrobek ne jeho obal.
Nejčastější výmluvy prodejců ! 4. To je výrobní vada, s tím nemáme nic společného ! Pravda : Prodejce je odpovědný za zboží, které spotřebitelům prodává. Nemůže se odvolávat na chybu svého dodavatele či výrobce zboží.
Spotřebitelský problém? Volejte 299 149 009. Neuspěli jste s reklamací zboží? Chcete odstoupit od nevýhodné smlouvy? Přišlo vám podezřelé vyúčtování za telefon? Nebo si jen nejste jisti, jaká práva jako spotřebitel máte? Na telefonním čísle 299 149 009 či 222 767 221 vám naši odborní poradci každý všední den mezi 9. a 17. hodinou odpoví na jakékoli dotazy z oblasti ochrany spotřebitele.
Spotřebitelský problém? Volejte 299 149 009. dozvíte se, jak postupovat při reklamaci a vrácení zboží co dělat s nebezpečným výrobkem, jak odstoupit od smlouvy uzavřené na předváděcích akcích či přes internet jaká práva máte, když si vezmete spotřebitelský úvěr a mnoho dalšího poradenství poskytujeme zdarma, vy zaplatíte pouze cenu běžného hovorného
Podívejme se na krátké video ! https://www.youtube.com/watch?v=vEhzEdpQyAc
Vyhledej na internetu odpovědi na zadané otázky a zapiš si je do sešitu !!! Jaký je rozdíl mezi vrácením zboží bez udání důvodu a reklamací ? Jaká je lhůta pro vyřízení reklamace a jak se počítá? Jak je to s povinností prodejce hradit náklady spojené s reklamací? U jakého zboží nemůže kupující odstoupit od smlouvy ? Co to je distanční smlouva ? Proč je pro nás důležité ustanovení OZ (občanského zákoníku ), paragraf 53 ?
Jak jsme reklamovali my! http://www.youtube.com/watch?v=NlVZp3cFKyU
Jak řešíme své spotřebitelské prolémy ? http://www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/mam-moznost-odstoupit-od-smlouvy-z-duvodu-vadnosti-zbozi/21
Jak to vidí „PARTIČKA“ ? http://play.iprima.cz/videoplayer/174883 http://play.iprima.cz/videoplayer/252190
Test REKLAMACE Co je reklamace ? Vrácení vadného zboží do obchodu. Včasné zajištění nějaké služby nebo zboží. Je stížnost spotřebitele na špatnou kvalitu zboží nebo služby. Co vše se dá reklamovat ? Zboží vyrobené nebo upravené na přání zkazníka. Psa. Stavební práce v bytě. Zboží rychle podléhající zkáze. Záruční doba na spotřební zboží je ze zákona : 12 měsíců 14 měsíců 24 měsíců 28 měsíců V případě, že jsem si koupil nefunkční výrobek obrátím se s reklamací na : Výrobce. Prodejce. Distributora zboží. Českou obchodní inspekci. Pokud je potřeba odborný posudek na nefunkční nebo poškozený výrobek je reklamační doba : 6 týdnů 30 dnů 14 dnů Pokud nelze závadu na výrobku odstranit : Mám smůlu a musím se obrátit na soud. Požaduji výměnu výrobku za stejný nebo nový . Mohu odstoupit od smlouvy Čekám dalších 30 dnů na nový odborný posudek. Pokud nebyla reklamace vyřízena do 30 dnů od jejího podání, tak mohu : Požádat o nový výrobek. Obrátit se na Českou obchodní inspekci se stížností. Vyřídit si to "ručně " s prodejcem. Dohodnout se s prodejcem o prodloužení reklamační lhůty o dalších 30 dnů. Pokud chci vrátit nevhodný dárek , který s mi nelíbí..... Musí mi prodejce vyhovět. Nemusí mi prodejce vyhovět Musím ho vrátit neporušené v orig. obalu. Originální obal nepotřebuji. U jakého zboží nemůže kupující odstoupit od smlouvy ? U zboží rychle podléhající zkáze. U zboží které je zakoupeno přes internet. U zboží, které si již kupující převzal do vlastních rukou. U zboží které je vyrobeno na přání zákazníka.
Použité zdroje : http://www.blesk.cz/clanek/radce-penize/127185/reklamace-jak-resit-spory-s-obchodniky.htm https://www.google.cz/ http://www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/ http://play.iprima.cz/videoplayer/174883 http://play.iprima.cz/videoplayer/252190 https://www.youtube.com/watch?v=vEhzEdpQyAc