Kvalita informačních systémů ovlivňuje kvalitu a efektivitu poskytované zdravotní péče Seminář „Požadavky na jakosta hodnocení jakosti zdravotnických informačních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
Výsledky monitoringu kvality v České republice Pavel Kožený.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Seminář ředitelů ZZ února III. pracovní seminář ředitelů nemocnic a zdravotnických zařízení Martin Zeman Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem,
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
Mobilní elektronická podpora ZZSHMP.
Audit IT procesů ve FNOL
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Vývoj nemocničního informačního systému v CACHÉ
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Ing. Daniel Kardoš Fax: Systémová integrace je proces, který má potenciál zvýšit kvalitu zdravotnických informačních.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Integrovaný operační program Oblast intervence - Služby v oblasti veřejného zdraví.
Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Elektronická Zdravotní Knížka: využití v medicínské praxi Praha, , Michal Dvořák, Tomáš Staněk.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Management jakosti dle UKA Aachen Management jakosti dle UKA Aachen Ing. Lenka Jakubův Ekonomika zdravotnictví a hodnocení zdravotnických prostředků.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
1 © AGIT AB IT Projekt roku 2007 Systém objednávání pacientů přes Internet Martin Zeman, Jan Pejchal, Aleš Daniel Workshop „eHealth a veřejná správa –
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Management systému řízení kvality
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Kvalita v českém zdravotnictví
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Systém managementu jakosti
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
NDP aneb Národní akční plán
Standardizace odborné zdravotní péče
Osobní management – modul č.4
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Digitální učební materiál
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Transkript prezentace:

Kvalita informačních systémů ovlivňuje kvalitu a efektivitu poskytované zdravotní péče Seminář „Požadavky na jakosta hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha 20.5.2003 MUDr. Jan BURIAN

Kvalita zdravotní péče Užší pojetí stupeň jak byly zdravotnické služby provedeny podle platných odborných a technických norem – soulad s normou Širší pojetí Úroveň technického provedení - shoda - neshoda Účinnost ( effectiveness ) Efektivita a alokace zdrojů ( efficiency ) Ekvita Neškodnost

Vyhodnocení – evaluace – kvality Nemocniční péče účinnost - stav při přijetí / propuštění Dokumentace - intermediární cíle léčebné, ošetřovatelské Dotazníky spokojenosti efektivita - s minimem prostředků maximální prospěch IT ( NIS, EIS, PAQS, … ) ekvita - standardy Podpora rozhodování - doporučené postupy - správná výrobní praxe - etický kodex – paliace - dostupnost neškodnost - lidská práva

Vyhodnocení – evaluace – kvality Ambulantní péče začátek a konec nemoci neurčitý diagnostika často nepřesná kontakt s lékařem mezerovitý není uspokojivý záznam o procesu a výsledku léčby – neúplnost informací

Kvalita péče a IS IS – začlenění do procesů léčebných provozních kontrolních výzkumných edukačních Kvalitní, nákladný IS, neznamená kvalitu zdravotní péče v ambulanci či nemocnici IS je nástroj který „rozezvučí“ harmonii strategické básně nemocnice nebo disharmonii jednotlivých solistů a sekcí

E - Health Výkonnost, účinnost ( efficiency ) Zvýšení kvality péče o pacienty ( enhancing quality of care ) Založená na důkazech ( evidence based ) Zvýšení vlivu a možnosti pacientů ( empowerement ) Vzdělávání lékařů ( education ) Umožnění výměny informací a komunikace ( enabling ) Rozšíření zdravotní péče mimo konvenční hranice ( extending ) Etika ( ethics ) Spravedlnost ( equity )

Předpoklad úspěšné implementace IS Nezastupitelná úloha managementu nemocnice Vize strategie – cíle řízení kvality Cave ! Bez vlastní strategie – spontání strategie koncového uživatele, dodavatele Projektové řízení součást strategického řízení Strategická komise Definice strategických cílů SOP – projekt, účast uživatele Spolupráce s dodavatelem Stanovení kriterií hodnocení Průběžné hodnocení v čase, kvalitě, včetně čerpání rozpočtu – více práce ! Další rozvoj

Požadavky na nemocnici 3. tisíciletí Evidence – based medicine Kvalita Digitalizace Virtualizace Mezioborová spolupráce Managment znalostí Výzkum Motivace Open book management Balanced scorecard NEMOCNÝ je středem pozornosti Kvalita Medicínská účinnost Ekonomická a alokační efektivita

Procesní přístup k rozvoji IS ve FN Brno Procesní analýza provozních, léčebných, administrativních postupů Identifikace procesů kde je podpora IS nezbytná Priorita využití IS ke zlepšení kvality procesů Stanovení cílů, kriterií a metriky pro proces tvorby IS Měření požadovaných výstupů, sledování plnění termínů Dosažení počtu strategických cílů, dodržení nákladových limitů Spokojenost uživatele, prospěch nemocného ( klienta )

Iterační rozvoj IS Budování, implementace NIS – proces dlouhodobý FN Brno 1992 – 2003 – strategie 2007 Postupný vývoj v cyklech – zpřesňování požadavků, řešení Navision 1992 – Navision Attain 2001 Moduly Dimenze činností Komunikace s dalšími IS Bezpečnost Cena Kvalita Edukace

Možný rozvoj IS FN Brno 1998 – 2003 – měnící se požadavky : Medicínské, provozní, legislativní, ekonomické, certifikační, bezpečnostní, přívětivosti k uživateli Datové sklady – archivace Rychlost odezvy Cena aktualizace a provozu IS FN Brno – IS – Životní volba Rozhodnutí z minula podporuje současnost a ovlivňuje budoucnost FN Brno 2003 – provoz bez NIS není možný Dopad na : Kvalitu medicínského procesu Bezpečnost Ekonomickou stabilitu Forenzní důsledky Přístup k informacím

Strategické cíle v rozvoji IT FN Brno Záznam orientovaný na pacienta a využití dat pro sdílenou péči Integrovaná podpora rozhodování v procesu zdravotní péče založena na soudobých medicínských znalostech komplexní využití medicínských dat pro výzkum ve zdravotnictví

Strategie FN Brno do 2007 Medicínský pokrok + náklady = specializovaná centra Konec informačního komunismu, výměna informací, placená služba ZP 10% nemocných využije telemedicínu pro další názor Teleléčba na dálku (chirurgie) – 2% Telediagnostika + léčba na dálku = praktik – nemocnice 2007 až 20% 2013 až 50% > 40% dlouhodobě nemocných se bude informovat o své nemoci před vyšetřením především z internetu. Klinika – ukládací kapacita 300 Terabytů (Heidelberg) 5 Terabytů / rok Skutečnost FN Brno 1,2 Terabytů / 2002

Strategie FN Brno do 2007 Komunikace 80% výměny dat v nemocnici se odehraje elektronicky 90% písemných kontaktů mezi institucemi e-mailem

Přání a možnosti Cena uživatelského místa Lotus Notes 1800,- Kč Cena uživatelského místa Navision Attain 45 000,- Kč Cena uživatelského místa AMIS + Informix 80 000,- Kč Předpokládané náklady na IT ve FN Brno v roce 2003 2,5% z celkových nákladů tj. 87 mil. Kč. Náklady na PACS 40 mil. Kč 2000 - 2002

Děkujeme za pozornost MUDr. Jan BURIAN ředitel FN Brno Lukáš Doležal