VY_32_INOVACE_EKO_10 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingové prostředí, mikroprostředí, makroprostředí Anotace: Prezentace na upevnění znalostí, ověření dosavadních vědomostí a rozšíření základních informací z oblasti marketingového prostředí. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí firmy – kontakt s prostředím, kde působí, nemohou existovat uzavřeně vůči okolí na firmu působí vlivy – zevnitř firmy, z okolí makroprostředí – nemůže ovlivnit, přizpůsobit se mikroprostředí – firma může ovlivnit marketingové prostředí – tvořeno vnějšími vlivy, které ovlivňují řízení EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí mikroprostředí tvoří: 1.firmy vnitřní struktura organizační struktura (TOP management, střední stupeň řízení, operativní řídící pracovníci – výkonný management, oddělení – finanční, marketingové, výroba, výzkum a vývoj, personalistika působit jako celek EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí 2.dodavatelé obchodní partner – spolehlivost a solidnost 3.marketingoví zprostředkovatelé společnosti, které pomáhají financovat, prodávat, propagovat, distribuovat výrobek ke spotřebiteli distributoři = nakupují zboží za účelem dalšího prodeje, pomáhají firmám prodat zboží EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí marketingové agentury - výzkum a komunikace se zákazníky finanční společnosti - obchodování s kapitálem (banky, úvěrové společnosti) 4.konkurence firma nabízející stejný nebo podobný výrobek, službu kvalita, cena – již nemusí stačit zákazníka získat přístupem, vážit si ho EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí význam pro zákazníka: snižuje cenu zvyšuje kvalitu rozšiřuje sortiment zlepšuje přístup k zákazníkovi 5.zákazníci konečný spotřebitel (jednotlivec, domácnost, organizace, stát) kontakt zprostředkovávají maloobchodní organizace EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí zákazník reaguje na nabídku zboží a při koupi zohledňuje všechny doprovodné faktory – úroveň a serióznost obchodu, kvalitu, záruky, přístup, servis reference potencionálním zákazníkům 6.veřejnost místní komunity – nejbližší okolí firmy – pracovní místa, sponzoring zájmové skupiny – občanská sdružení, ovlivňují veřejné mínění – význam pro firmu (ochrana ŽP, spotřebitelské org.) EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí široká veřejnost – firmy se snaží o dobré jméno v očích veřejnosti sdělovací prostředky – ovlivňují pohled na firmu zaměstnanci – snaha firem o dobrý vztah zaměstnanců k firmě motivace, výhody EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí makroprostředí 1.demografické prostředí firma – znát strukturu obyvatelstva, nelze ovlivnit 2.ekonomické prostředí zahrnuje faktory ovlivňující kupní sílu, nákupní zvyklosti tvořeno makroekonomickými veličinami – inflace, nezaměstnanost, daňová soustava, měnová politika, míra HDP EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí 3.přírodní prostředí zahrnuje zdroje potřebné pro zajištění výroby narušování ŽP – znečištění vody, půdy, přírody trend - produkty neničící přírodu 4.technologické prostředí firmy musí reagovat na technický pokrok investice do nového vybavení, technologií EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí 5.politické prostředí legislativa, politické strany, státní orgány firma – respektovat politická rozhodnutí dodržovat platné právní normy zákony chránící zájmy spotřebitele pravidla v podnikání – ochrana hospodářské soutěže 6.kulturní prostředí vychází z tradic, hodnot, zvyků, obyčejů obyvatel dané země EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Marketingové prostředí firma – musí pochopit kulturní prostředí – pak pochopí zákazníka vliv náboženství – výrobky, propagace firem - nesmí urážet věřící, znevažovat jejich vyznání EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Opakování Co tvoří marketingové prostředí? Co řadíme do mikroprostředí? Kam patří přírodní prostředí? EKO VY_32_INOVACE_EKO_10
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN EKO VY_32_INOVACE_EKO_10