20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Podniky obvykle vycházejí z určité podnikatelské filozofie. Rozlišuje se pět hlavních podnikatelských koncepcí: výrobní výrobková prodejní marketingová sociálně-etická
podnik se zaměřuje na zdokonalování výrobního procesu zavádění nových technologií a vhodných materiálů zvyšování produktivity práce může tak vyrábět velké množství levných výrobků na trhu se prosazuje nižšími cenami zisku dosahuje díky velkému objemu prodeje
za nejpodstatnější považuje kvalitu produktu podnik vychází z toho, že zákazník bude ochoten zaplatit vyšší cenu, aby dostal kvalitu při prodeji spoléhá na vlastnosti produktu zisku dosahuje podnik díky vyšší ceně
vychází z toho, že úspěšný podnik musí ve značném rozsahu provádět propagaci za nejdůležitější se považuje schopnost získat a přesvědčit zákazníka zisku se dosahuje díky většímu objemu prodeje, kterého dosáhneme značným propagačním úsilím
takto řízený podnik vychází z potřeb zákazníků podnik se snaží poznat potřeby a přání zákazníků a poté je co nejlépe uspokojit
podnik bere v úvahu zájmy celé společnosti proto zvažuje dopady své činnosti na životní prostředí, etiku a sociální vztahy takový podnik má potom lepší obraz na veřejnosti zaměřuje se jen na výrobky, které neškodí životnímu prostředí nebo zdraví
marketing je podnikatelská filozofie orientovaná na zákazníka způsob řízení podniku prostřednictvím trhu takto orientovaný podnik se snaží poznat potřeby zákazníků obvykle se zaměřuje na vybranou skupinu zákazníků tzv. segment trhu své marketingové nástroje se snaží přizpůsobit tak, aby potřeby zákazníků uspokojil co nejlépe zároveň se snaží uspokojit potřeby lépe než konkurence
podnik sice uspokojuje potřeby zákazníků, ale také se snaží dosáhnout zisku důležitější než rychlé zbohatnutí je zajištění přiměřeného, ale dlouhodobého zisku pro podnik
pro podnik je důležité sestavení marketingového plánu každý marketingový plán by měl zahrnovat čtyři oblasti: stav trhu výběr segmentu analýzu konkurence analýzu stavu podniku
Zjišťujeme informace, které ovlivní naše chování na trhu. Mezi nejdůležitější patří: hospodářská a politická situace právní předpisy (nejrůznější normy) technický a technologický pokrok charakteristiky obyvatelstva (počet obyvatel, jejich věk, vzdělání, zaměstnání, kupní síla)
podnik se zaměřuje na určitou cílovou skupinu zákazníků z tohoto důvodu provádí segmentaci trhu (rozdělení zákazníků do skupin) segment trhu je skupina zákazníků se stejnými nebo podobnými potřebami důležité je také uvědomit si, zda se jedná o trh spotřební (prodáváme obyvatelstvu) nebo trh organizací (dodáváme podnikům nebo státním orgánům) trh můžeme segmentovat např. podle věku, pohlaví, povolání, sociálních vrstev nebo zeměpisné oblasti
podniky si na trhu konkurují a to jak cenově, tak necenově (kvalitou, propagací nebo službami) podnik se snaží vytvořit si na trhu mezi konkurenty určitou pozici aby firmy získaly co největší segment trhu, často v rámci jedné společnosti vytváří několik značek produkty těchto značek pak zaujímají na trhu různou pozici jedna značka může být cenově dostupná pro širokou veřejnost, jiná může být prestižní nebo luxusní, tomuto jevu se říká multibranding
pro podnik jsou důležité nejen informace z vnějšího prostředí, tedy z jeho okolí, ale také informace z vnitřního prostředí důležité je uvědomit si, jaké jsou hlavní cíle podniku tato analýza nám také umožní odhalit silné a slabé stránky podniku zjistíme rovněž jaké příležitosti se na trhu otvírají a jaké hrozby pro podnik se mohou vyskytnout
Která z podnikatelských filozofií je vám nejbližší a proč? Pokuste se segmentovat obyvatele vašeho města podle různých hledisek Jaké silné a slabé stránky může podnik mít?
KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika2. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010