Sebepoznání aneb klíčem jste vy a vaše návyky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
a zručnosti vědět, jak ji správně použít.
Advertisements

1 Projektová dynamika II RNDr. Jiří Weinberger, TIMING Praha 28. Března 2008.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Věděli jste, že je nemožné si olíznout jazykem vlastní loket ?
Integrita bezúhonnost
Jak ovlivňuje můj život současná technika
Poslání, principy a metoda skautingu
Zlepšování jakosti.
Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.
PSYCHICKÉ STAVY.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dosáhni cíle!.
Nedostatek času pro nás už neexistuje. Každý člověk má jenom tolik minut, hodin a dní kolik jich využije.
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Režim dne.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Nikdy nesuď nikoho, podle toho, jak vypadá
Oceňování, vděčnost a zákon rozšíření a zákon rozšíření (Z knihy: Sanaya Roman Žít s radostí)
Emoce (city).
Myšlenkové základy skautingu
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Psychologie štíhlé postavy
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Každý den jsme trochu starší…
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Zpracovala: Simona Hyková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Agrese a agresivita.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Média - jak s nimi a jak na ně?
Sebepoznání a sebepojetí
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Typ klienta.
MOTIVACE Zora Syslová.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Temperament, charakter, motivace
Každý den jsme trochu starší…
Předsudky a stereotypy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Marek Barták ZŠ a MŠ Ludgeřovice
Transkript prezentace:

Sebepoznání aneb klíčem jste vy a vaše návyky Collegiate Association Research for Principle

Plody: naše myšlenky a skutky Větve: naše zvyky, návyky, vlastnosti Kmen: naše cíle, předsevzetí Kořeny : Naše životní filozofie, pravda, jíž se řídíme Collegiate Association Research for Principle

Vnímání reality Díváme na realitu přes brýle toho, jaké si myslíme, že věci jsou nebo by měly být Neuvědomujeme si, že takovéto brýle používáme, a proto nás ani nenapadne je zkoumat a kontrolovat Nevidíme svět, jaký je , ale jakými jsme my. Collegiate Association Research for Principle

„Neexistuje žádný důvod, proč by měl kterýkoliv jednotlivec mít doma svůj počítač.“ K. Olsen, prezident a zakladatel společnosti DEC, roku 1977 „Člověk se nikdy nedostane na Měsíc bez ohledu na jakýkoliv budoucí vědecký pokrok.“ Doktor Lee de Forest, vynálezce, 25. 2. 1967 „Televize si nedokáže udržet žádný trh, který se jí vůbec podaří obsadit, po dobu delší nežli šest měsíců. Lidi brzy unaví dívat se každý večer na překližkovou krabici.“ D.F. Zanuck, šéf společnosti 20th Century Fox, roku 1946 „Onen „telefon“ má až příliš mnoho nedostatků na to, aby mohl být vážně považován za komunikační prostředek. Toto zařízení pro nás zkrátka nemá žádnou hodnotu. prohlášení komunikační společnosti Western Union z roku 1876 „Pro většinu lidí má užívání tabáku prospěšné účinky.“ doktor I.G. Macdonald, v magazínu Newsweek 18.11. 1969 Collegiate Association Research for Principle

Nemůžu chodit plavat, protože jsem tlustá. Všichni se na mě dívají. Nedokážu si vytvořit žádný hluboký vztah, protože stále nemůžu najít tu pravou. No jo, blondýnka. Ta je určitě úplně hloupá. Díky tomu že mám sex, cítím, že mám hodnotu. Je to důkaz, že o mě někdo stojí. Oslava bez alkoholu? Nemožné! To přeci nejde. Collegiate Association Research for Principle

Co mají všechna výše uvedená prohlášení společného? Jsou nepřesná a nepravdivá. Autoři těchto prohlášení měli chybné nebo neúplné vnímání reality. Proto jejich šablony, skrze které viděli svět, byly chybné. Naše vnímání reality je klíčové. Pokud například věříme, že náš bratr je neschopný, budeme hledat důkaz, který toto naše přesvědčení podpoří. Najdeme ho, protože všechny náznaky nasvědčující opak, budeme podvědomě odmítat. Collegiate Association Research for Principle

Povzbuzují vás vaše šablony nazírání, nebo vás brzdí? Jak vidíte sami sebe? Povzbuzují vás vaše šablony nazírání, nebo vás brzdí? Věříte si nebo si spíš myslíte, že nejste až tak moc výjimeční? Collegiate Association Research for Principle

Osobní bankovní účet Možné příznaky špatného stavu konta: Snadno kapitulujete před nátlakem svého okolí. Zápasíte s pocity depresí a méněcennosti. Nadměrně se zajímáte o to, co si o vás myslí ostatní. Abyste zakryli nejistotu, vystupujete arogantně. Ničíte se prostřednictvím, alkoholu, drog, špatných návyků. Závidíte a žárlíte, když má někdo úspěch.

Možné příznaky dobrého stavu konta: Dokážete si stát za svým. Nestaráte se nadměrně o to, abyste byli všeobecně oblíbení. Jste pozitivní. Důvěřujete sami sobě. Jdete za svými cíli. Máte radost z úspěchů druhých.

Vklady na účet: Dodržujte sliby dané sobě i jiným. Dělejte dobré skutky. Mějte vůči sobě ohledy. Buďte upřímní. Regenerujte. Čerpejte ze svého talentu.

Výběry z účtu: Porušujte sliby. Soustřeďte se sami na sebe. Nikdy si nic neodpusťte. Buďte věrolomní. Nešetřete se. Zanedbávejte svůj talent.

Jak vnímáme druhé: Naše šablony, podle kterých se díváme na ostatní lidi, jsou často neúplné nebo nepřesné. Naše mysl a srdce by vždy měly být otevřeny novým informacím, myšlenkám a názorům. Pokud chceme ve svém životě začít s většími změnami, klíčem k nim jsou změny našich šablon. Collegiate Association Research for Principle

Co vytváří naše šablony? Nový mozek Starý mozek Collegiate Association Research for Principle

Starý mozek – podvědomí Je starý přibližně 250 mil let. Kontroluje biologické procesy v těle, je sídlem emocí. Řídí všechny naše automatické činnosti, např. řízení auta Nepamatuje si čas, místo, obličeje. Nemá smysl pro morálku a etiku. Collegiate Association Research for Principle

Nový mozek – vědomí Je starý přibližně 40 tisíc let. Zabírá 80% celkové hmoty mozku. Je zdrojem myšlení, také abstraktního. Díky němu můžeme plánovat, tvořit nové věci, komunikovat a kontrolovat starý mozek. Je zdrojem svědomí, morálky a etiky.

Vytvářejí se synapse mezi neurony na základě – V dětství – zejména do 3 let věku je zásadní období - přichází skrze naše smysly do mozku spousta podnětů z okolního prostředí, kterým nerozumíme. Vytvářejí se synapse mezi neurony na základě – - co je ti známé a příjemné dělej - co je ti neznámé a nepříjemné nedělej. Na jejich základě – nevědomě – se formuje naše budoucí chování, vlastnosti a náš charakter. Nemůžu změnit své vzpomínky, ale svůj charakter ANO Collegiate Association Research for Principle

Musíme odhalit Spouštěč nepřiměřené reakce Způsob, jak můžeme přepsat špatné šablony pocházející z dětství, je dostat je z podvědomí do vědomí, určit jejich příčinu a pak je nahradit správnými. Jak? Musíme odhalit Spouštěč nepřiměřené reakce Zkoumat sama sebe a nevyhýbat se lidem ani situacím, které mě štvou nebo jsou mi jinak nepříjemné. Collegiate Association Research for Principle

Přeměnit je na pozitivní Emoce jsou energie a nemůžou jen tak zmizet Proto se musím s nimi naučit pracovat. Mám dvě možnosti Zbavit se jich Přeměnit je na pozitivní Collegiate Association Research for Principle

myslet na sebe žárlivost obětavost hněv strach statečnost láska odvaha upřímnost hrdost závist pokora MIN MAX Ideální stav Collegiate Association Research for Principle

Zdrojem všech problémů, které mám, jsem JÁ Mezi podnětem a odezvou je prostor – moje svobodná volba Collegiate Association Research for Principle

Jak to udělat, aby naše vnímání reality bylo přesné? Musíme je ztotožnit s univerzálně platnými principy. Naše vnímání a náš charakter musí být s těmito zásadami v souladu. Collegiate Association Research for Principle

Univerzálně platné principy (zásady) Stejně jako v přírodě existují fyzikální a další zákony, které platí univerzálně, existují také morální a etické principy. Nejedná se o nějaká mystická či náboženská pravidla. To, jestli v ně věříme, není rozhodující. Oni platí stále a pro všechny. Jsou to přírodní zákony v lidské dimenzi, které jsou reálné a neměnné, stejně tak jako např. zákon gravitace ve fyzice. Jsou jako majáky v moři. Buďto se jimi budete řídit nebo narazíte na mělčinu. Collegiate Association Research for Principle

Princip růstu Nic nevzniká ani se nerodí zralé. Rostliny, zvířata i lidé procházejí určitými stádii růstu. Lidé na úrovni mysli procházejí třemi základními stádii růstu – závislost, nezávislost a vzájemná závislost. 1) Závislost: Když se narodíme, jsme plně závislí na svém okolí, především na rodičích. Je to přirozené. Bez péče bychom nepřežili. 2) Nezávislost: Jak rosteme, stáváme se víc a víc samostatní. Řídíme se hodnotami, které jsme se naučili a o kterých věříme, že jsou správné a spoléháme se hlavně sami na sebe. 3) Vzájemná závislost: S pokračujícím růstem a zráním si stále více uvědomujeme, že v přírodě i v lidské společnosti existuje určitý systém. Nic nemůže správně fungovat odděleně od celku. Vše je vzájemně závislé. Collegiate Association Research for Principle

Závislost je šablonou typu TY Závislost je šablonou typu TY. Ty se o mne postarej, ty to rozhodni, ty za to můžeš. Nezávislost je šablonu typu JÁ. Já to zvládnu, já za to zodpovídám, já se rozhoduji. Vzájemná závislost je šablonou typu MY. My to uděláme, my můžeme spolupracovat a vytvořit něco společně. Collegiate Association Research for Principle

Nezávislost je zralejší než závislost, ale není to vrchol Nezávislost je zralejší než závislost, ale není to vrchol. Přesto, že v současné době se nezávislost velmi zdůrazňuje a někdy se dokonce zaměňuje se svobodou, rozhodně to není něco, u čeho bychom se měli ve svém procesu zrání zastavit.

Domácí úkol Vyjmenujte 3 silné charakterové vlastnosti rodičů nebo lidí, kteří na mě měli velký vliv. Vyjmenujte 3 věci, které vám nejvíc vadí. Vyjmenujte 3 své nejvýraznější pozitivní vlastnosti. Vyjmenujte 3 své nejvýraznější negativní vlastnosti. Kdybyste se mohli setkat s někým, kdo žije nebo žil a strávit spolu 3 hodiny času, kdo by to byl a na co byste se ho zeptali? Kdo byl nebo je vaším vzorem a které vlastnosti byste chtěli mít jako on nebo ona? Co myslíte, že je pro váš život ze všeho nejdůležitější? Jaké jsou vaše 3 hlavní životní cíle? Collegiate Association Research for Principle