Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Veřejná správa – úvod.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Česká republika – demokratický stát
Česká republika Demokratický stát.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Bezpečnostní a obranná politika státu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Studijní obor: Sociální činnost
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Teorie státu - pokračování
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Politické systémy světa
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Politika Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Název školy: Základní škola Městec Králové
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Politologie a mezinárodní vztahy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
volby Volební systémy v demokratických zemích
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Politologie a mezinárodní vztahy Politický systém státu

Cíl přednášky Seznámit s hlavními charakteristikami politického systému Charakterizovat politický systém demokratického státu Objasnit hlavní odlišnosti soudobých politických systémů státu

Obsah přednášky Demokracie Instituce demokratického státu Politický systém Civilní a vojenské vztahy v politickém systému

Demokracie Demokracie je systém vlády, který zajišťuje, aby se (všichni) občané mohli podílet na výběru vlády Moc náleží všem občanům a jedině občané proto mohou rozhodovat, kdo, a jakým způsobem, ji má vykonávat Toto rozhodování se děje prostřednictvím hlasování občanů, založeného na svobodném a všeobecném volebním právu Konflikty ve společnosti jsou řešeny prostřednictvím politického jednání zvolených reprezentantů a většinového hlasování Existuje systém nezávislých soudů, které garantují rovnost před zákonem pro všechny občany

Demokracie W. Churchill: „nejhorší forma vlády, vyjma všechny ostatní formy, které byly čas od času zkoušeny“ Sókrátés ( př. n. l.): "Demokratické zřízení doplatí na to, že bude chtít vyhovět všem. Chudí budou chtít část majetku bohatých a demokracie jim to dá. Mladí budou chtít práva starých, ženy budou chtít práva mužů, a cizinci budou chtít práva občanů a demokracie jim to dá. Zločinci budou chtít obsadit veřejné funkce a demokracie jim to umožní. A až zločinci demokracii nakonec ovládnou, protože zločinci od přírody tíhnou po pozicích moci, vznikne tyranie horší, než dovede nejhorší monarchie anebo oligarchie...“

Demokracie překonaná forma vlády ? globální trhy vs. liberální demokracie „mocné ekonomické zájmy korumpují politický proces, v důsledku čehož se vyprazdňuje stranická politika“ ? řešení: flexibilní autoritářský režim (Singapur, Čína) ??? Libération : „přehnaná moc ratingových agentur se krizí nijak neoslabila. Je třeba opakovat dokud tato demokratická anomálie potrvá: fakt, že ratingové agentury mohou po tolika letech krize a amatérismu prosperovat, že se státy před nimi ještě třesou, namísto, aby je reformovaly a zlomily jejich vliv.“ řešení firemního vedení státu: "Stát je totiž skutečně velká firma a není lepší řešení, než když ji vedou profíci. Lidé zkušení, lidé s hmotnou a trestní odpovědností. Lidé vzešlí z otevřených výběrových řízení, nikoli ze zákulisních jednání polických grémií nebo dokonce regionálních stranických klik. Copak členství ve stranické frakci je klasifikace na vedení resortu s miliardovými rozpočty? Navrhnout takové lidi do exekutivního řízení v soukromé firmě, tak vás spolupracovníci rovnou vezou na psychiatrii“

Demokratický politický systém Parlamentní systém – Základem systému je parlament, který prostřednictvím voleb získává legitimitu od občanů – Parlament prostřednictvím hlasování o důvěře předává legitimitu vládě – Vláda nemůže vládnout bez podpory parlamentu Prezidentský systém – Silné postavení prezidenta, který má sám legitimitu od občanů získanou prostřednictvím voleb – Prezident může být zároveň premiérem a jmenovat vládu – Parlament schvaluje zákony a kontroluje vládu, která ale může vládnout i bez většinové podpory parlamentu, protože její legitimita vychází z postavení prezidenta

Politické strany Všichni občané mohou vstupovat do politické soutěže a prostřednictvím voleb usilovat o podíl na správě věcí veřejných Občané, kteří se chtějí podílet na výkonu moci ve státě se sdružují v politických stranách. Politické strany se snaží získat podíl na politické moci Strany prezentují občanům své politické programy a usilují o jejich zisk jejich hlasů Úspěšní reprezentanti politických stran vytvářejí parlamentní kluby Úspěšné strany spolu vyjednávají ve snaze zformovat parlamentní většinu, která umožňuje vytvořit vládu a schvalovat zákony

Politické strany Ponižuje nás nedůstojnost Parlamentu, který i státní nezbytnosti vyřizuje stranickým handlem, ponižuje nás parlamentní systém, v němž bez hrubé a honorované majority by potřeby státu nebyly uhájeny. Ponižuje a skličuje nás přízemnost politického jednání, co jde vysoko nad domácí zájmy stran, je politickým exponentům tak lhostejno, jako chalupníkovi aviatika. Ponižuje nás samozřejmost, se kterou političtí machři přijímají fakt, že stát je odevzdán stranám k exploataci. Ponižuje nás osobní úroveň mnohých, z nichž strany učinily vladaře nad věcmi národa. Ponižuje nás forma i duch politiky, jež vládne pomocí nečistých kompromisů mezi bezohlednými zájmy… Jsme-li nespokojeni, volá se na nás: Pracujte ve stranách! Ne, je-li nám čeho třeba, tedy je to pracovat proti stranám, proti vládě stran, proti hlasovací mašinérii, proti inkompetenci, proti politice za zavřenými dveřmi, proti všemohoucnosti výkonných výborů, proti našemu ponížení, proti úpadku demokracie. (Karel Čapek: Politikum, Lidové noviny, )

Zájmové skupiny, občanská společnost Zájmové skupiny reprezentují zájmy ve společnosti a stojí mimo politickou soutěž Zájmové skupiny neusilují o zisk moci ve volbách, ale snaží se ovlivnit výkon moci v oblasti svého Organizované zájmy jsou přirozenou součástí demokratické společnosti Občanská společnost je síť sdružení občanů, které organizují nepolitický život ve společnosti

Společnost a armáda Armáda: totální instituce : stav, ve kterém větší počet relativně obdobně postavených jedinců po určitý časový okamžik vede uzavřený a zejména formálními pravidly přesně regulovaný život. Armáda bývá někdy označována za cizí prvek v životě společnosti, zejména demokratické. (hierarchická, centralizovaná, byrokratická instituci, ve které se o rozhodnutích nehlasuje a jež je z těchto příčin s demokracií neslučitelná. Armáda má mnohem více centralizovanou a hierarchizovanou strukturu řízení než je typické pro civilní organizace (disciplína)

Civilní řízení a demokratická kontrola Modely civilního řízení a demokratické kontroly ozbrojených sil aplikované v demokratických státech vykazují často poměrně značné rozdíly. Přesto ovšem existují jisté obecné znaky, které jsou všem uplatňovaným modelům společné. Patří mezi ně: – Jasné vymezení vztahů mezi ozbrojenými silami, společností a jejími nejvyššími orgány v právním systému země – Podřízení ozbrojených sil vládě práva – Primát společnosti při tvorbě rozhodnutí týkajících se ozbrojených sil realizující se prostřednictvím nositelů suverenity lidu (parlament, občany volený prezident) – Primát civilních osob při prosazování politických rozhodnutí vyjádřený nejčastěji civilním ministrem obrany – Kontrola ozbrojených sil prostřednictvím svobodného působení hromadných sdělovacích prostředků

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Politologie a mezinárodní vztahy Politický systém státu