Řízení lidských zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Získávání pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Získávání a výběr Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Personální informační systém
Získávání pracovníků.
Analýza a popis pracovního místa
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Výběr pracovníků Úkolem výběru pracovníků je rozpoznat, který z uchazečů bude nejlépe vyhovovat požadavkům obsazovaného pracovního místa.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Získávání a výběr zaměstnanců
1 VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií Katedra řízení podniku Předmět: PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ (B-PeR) Téma 5: ZÍSKÁVÁNÍ, VÝBĚR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Personální mamagement
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MARKETINGOVÝ MIX.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ZAMĚSTNANCŮ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
PERSONALISTIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kariéra Předmět:Ekonomická praxe Ročník: 2. nástavbového studia - Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Anotace: Materiál seznamuje žáky se základními.
Cacio Otázky z personalistiky pro IT Manažery: Jak vybrat vhodné pracovníky.
Získávání a výběr zaměstnanců. Význam lidí ti, kteří vyrábějí ti, kteří rozhodují ti, kteří kradou.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Přijímání zaměstnanců
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Nábor a výběr zaměstnanců
Assessment centrum.
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Assessment centrum.
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Řízení lidských zdrojů Přednáška č. 6 Získávání a výběr pracovníků

Osnova: 2) Vnitřní a vnější zdroje pracovníků 1) Principy vyhledávání pracovníků 2) Vnitřní a vnější zdroje pracovníků 3) Proces získávání pracovníků a jeho kroky 4) Nástroje a metody získávání pracovníků a jejich stabilizace v podniku 5) Posuzování uchazeče o zaměstnání, kriteria výběru 6) Postup a metody výběru pracovníků

1) Principy vyhledávání pracovníků Obecným cílem získávání a výběru pracovníků by mělo být získat s vynaložením minimálních nákladů takové množství a takovou kvalitu pracovníků, které jsou žádoucí pro uspokojení podnikové potřeby lidských zdrojů. Spočívá tedy v rozpoznávání a vyhledávání vhodných pracovních zdrojů, informování o volných pracovních místech v organizaci, nabízení těchto volných pracovních míst, v jednání s uchazeči, v získávání přiměřených informací o uchazeči a v organizačním a administrativním zajištění všech těchto činností.

Nábor pracovníků – získávání pracovníků z vnějších zdrojů, Moderní získávání pracovníků usiluje nejen o získávání lidských zdrojů z vnějšku, ale v první řadě o získávání lidských zdrojů z řad současných pracovníků organizace. V pojetí získávání pracovníků je tedy obsaženo úsilí o hospodaření s pracovní silou, úsilí o zvyšování produktivity práce.

V procesu získávání pracovníků proti sobě stojí dvě strany: na jedné straně je organizace se svou potřebou pracovních sil, na druhé straně jsou potenciální uchazeči o práci, tedy osoby hledající vhodné nebo vhodnější zaměstnání. Proces získávání pracovníků má zajistit takový tok informací mezi oběma stranami, aby potenciální zájemci o práci reagovali na nabídku zaměstnání v organizaci.

2) Vnitřní a vnější zdroje pracovníků Organizace může obsazovat volná pracovní místa jak z vnitřních zdrojů, tak z vnějších zdrojů pracovních sil. Vnitřní zdroje pracovních sil tvoří: pracovníci, kteří dozráli k tomu, aby mohli vykonávat náročnější práci, než jakou vykonávají na současném pracovišti, pracovní síly uvolňované v souvislosti s ukončením nějaké činnosti či s jinými organizačními změnami,

pracovní síly uspořené v důsledku technického rozvoje, tj pracovní síly uspořené v důsledku technického rozvoje, tj. nahrazování živé lidské práce stoji, Hlavní vnější zdroje patří: volné pracovní síly na trhu práce, čerství absolventi škol či jiných institucí připravujících mládež na povolání, zaměstnanci jiných organizací, kteří jsou rozhodnuti změnit zaměstnavatele. Doplňkové vnější zdroje: důchodci, studenti, ženy v domácnosti, pracovní zdroje v zahraničí.

Výhody získávání pracovníků z vnitřních zdrojů: Organizace lépe zná silné a slabí stránky uchazeče, Uchazeč zná lépe organizaci, Zvyšuje se morálka a motivace zaměstnanců, Nevýhody Překážky pronikání nových myšlenek a přístupů zvenku, Omezený výběr, Boj o povýšení může negativně ovlivnit morálku a mezilidské vztahy.

Výhody získávání pracovníků z vnějších zdrojů: do organizace mohou být přineseny nové pohledy, názory, poznatky, zkušenosti z venku, škála, paleta schopností a talentů mimo podniků je mnohem větší než v podniku, Nevýhody adaptace a orientace pracovníků je delší, přilákání, kontaktování a hodnocení potenciálních zaměstnanců je obtížnější a také nákladnější (drahá inzerce), Mohou vzniknout nepříjemnosti s dosavadními pracovníky organizace, kteří se cítili kvalifikováni či oprávněni získat obsazené místo.

3) Proces získávání pracovníků a jeho kroky Předpokladem pro efektivní proces získávání pracovníků je perfektní znalost povahy jednotlivých pracovních míst, kterou přináší analýza pracovních míst, a předvídání uvolňování či vytváření nových pracovních míst, které je součástí personální plánování. Existují tři fáze získávání a výběru pracovníků: 1) definování požadavků – příprava popisů a specifikace pracovního místa, rozhodnutí o požadavcích a podmínkách zaměstnání,

2) přilákání uchazečů –je první řadě záležitostí rozpoznání, vyhodnocování a využití nejvhodnějších zdrojů potenciálních uchazečů. a) analýza silných a slabých stránek získávání pracovníků – by se měla zaměřit na takové skutečnosti, jakou jsou státní nebo lokální pověst organizace, mzdy, zaměstnanecké výhody a pracovní podmínky, příležitostí ke vzdělávání a rozvoji. Tyto skutečnosti by měly být porovnávány s tím, co nabízí konkurence, a na základě toho by se měl vypracovat seznam toho, co „prodává“ organizace jako zaměstnavatele. b) zdroje uchazečů

3) vybírání uchazečů – třídění žádostí, pohovory, testování, hodnocení uchazečů, nabízení zaměstnání, získávání referencí, příprava pracovní smlouvy.

4) Nástroje a metody získávání pracovníků a jejich stabilizace v podniku Zatím se u nás vyplácí používat při získávání pracovníků nabídky vyšší mzdy či platu, mnohé pracovníky přiláká i nabídka některých zaměstnaneckých výhod. Mnohé organizace přeceňují význam peněz a materiálních výhod a podceňují faktory spokojenosti pracovníků, faktory, které významně spoluutvářejí pověst organizace jako zaměstnavatele a přitahují pracovníky: Ke zvýšení efektivnosti získávání pracovníků může přispět:

A) náležitá péče o pracovní podmínky – péče o pracovní prostředí, odstraňování obtížné a rizikové práce, B) náležitá péče o sociálně hygienické podmínky práce, tj. neustálé zlepšování péče o pohodlí pracovníků, (stravování, šatny, umývárny), C) zlepšování mezilidských vztahů a sociálního klimatu – prosazování participativního stylu vedení lidí, vztah nadřízení podřízený se mění na vedoucí a spolupracovník, D) péče o vzdělávání a rozvoj pracovníků pracovníků – existence systematického vzdělávání pracovníků v organizaci, ať už jde o doškolování, přeškolování nebo rozvoj

pracovníků, sama o sobě zvyšuje atraktivitu organizace pracovníků, sama o sobě zvyšuje atraktivitu organizace. Systematické vzdělávání přináší užitek nejen organizaci, ale také pracovníkům. Organizace totiž na své náklady zlepšuje jejich pracovní schopnosti, a tím zvyšuje i jejich konkurenceschopnost na trhu práce, E) význam organizace, její úspěšnost a perspektivy – lidé nechtějí riskovat své spojení s organizací neúspěšnou, špatně řízenou, s nejasnými perspektivami, F) serióznost ve vztahu k zákazníkům a etika podnikání

Metody získávání pracovníků musí vycházet z toho, že je třeba vhodným lidem dát na vědomí existenci volných pracovních míst v organizaci a zlákat je k tomu, aby se o tato místa ucházeli. A) uchazeči se nabízejí sami B) doporučení současného pracovníka organizace C) přímé oslovení vyhlédnutého jedince - metoda klade určité nároky na všechny vedoucí pracovníky. Vyžaduje od nich, aby sledovali, kdo je v určitém oboru dobrý, má nápady, stal se známým. V případě potřeby jej pak osloví se svou nabídkou. D) vývěsky – relativně nenáročná a levná metoda získávání pracovníků. Vývěsky jsou zpravidla

umístěny na takovém místě v organizaci, kudy procházejí všichni pracovníci. Pokud má zájem organizace na získávání pracovníků z vnějších zdrojů, bývají vývěsky umístěny tak, aby k nim měla přístup i veřejnost nevstupující na území organizace. E) letáky vkládané do poštovních schránek F) inzerce ve sdělovacích prostředcích – nejrozšířenější metoda, inzerování především v tiskovinách včetně odborných periodik, ale stále častější je inzerování prostřednictvím rozhlasu či televize. Inzerce může být zaměřena pouze na region, v němž je organizace umístěna, na území celého státu nebo může mít i mezinárodní rozměr.

G) spolupráce organizace se vzdělávacími institucemi – řada organizací provozuje instituce připravující na dělnická povolání nebo se na jejich provozu podílí, a zajišťuje si tak přísun mladých manuálních pracovníků. Spolupráce se SŠ a VŠ zase usnadňuje získávání mladých odborníků příslušného vzdělání. H) spolupráce s úřady práce I) využívání služeb komerčních zprostředkovatelen – použití služeb komerční zprostředkovatelny usnadňuje získávání a výběr spíše pracovníků, o něž je na trhu práce nouze (špičkový odborník, manažer). Jedná se o drahý

způsob získávání pracovníků způsob získávání pracovníků. Komerční instituce se snaží maximalizovat svůj zisk a nikoliv vždy tomu odpovídá kvalita spolehlivost jejich služeb. J) využívání počítačových sítí (internetu)

5) Posuzování uchazeče o zaměstnání, kriteria výběru Protože smyslem výběru je vybrat toho nejvhodnějšího z uchazečů, je klíčovým problémem této personální činnosti posuzování míry vhodnosti každého z uchazečů pro obsazované pracovní místo. Porovnává se přitom povaha pracovního místa (tj. jeho popis a specifikace) a požadavky na osobnostní charakteristiky pracovníka se zjištěnými či deklarovanými charakteristikami uchazeče.

Výběru často předcházejí předvýběr, spočívající ve vyloučení zjevně nekvalifikovaných zájemců ještě dříve, než se přikročí k shromažďování podrobnějších informací o těch, kteří kritéria alespoň zhruba splňují. Specifikace požadavků na pracovníka: schopnosti – co daný jedinec musí znát a být schopen dělat při příslušné role, včetně zvláštních požadovaných vloh a dovednosti, odborná příprava a výcvik – požadované povolání, odbornost, vzdělání nebo výcvik, které by měl uchazeč splňovat, zkušenosti, praxe – zejména ve stejném oboru nebo v podobné organizaci, dosud vykonávané činnosti a úspěšnost v nich,

zvláštní požadavky – tak, kde úlohou držitele pracovního místa bude uspět v určitých oblastech (např. nacházet nové trhy, zákazníky, zlepšovat prodej), vhodnost pro organizace – podniková kultura (formální nebo neformální) a schopnost uchazečů v ní pracovat a přizpůsobit se jí, další požadavky – cestování, neobvyklá pracovní doba, pobyt mimo bydliště pracovníka, Možnost splnit očekávání uchazeče – míra, v jaké může organizace splnit očekávání uchazečů pokud jde o možnosti kariéry, vzdělávání, jistoty zaměstnání atd.

U nás je zvykem vybírat pracovníky podle toho, do jaké míry plní požadavky obsazovaného pracovního místa. V dobře řízených organizacích ve vyspělých zemích však toto kritérium už ani zdaleka nestačí. Lewis rozeznává tři druhy kritérií. 1) Celoorganizační (celopodniková) kritéria se týkají takových vlastností, jež organizace považuje u svých pracovníků za cenné a důležité a které ovlivňují posuzování předpokladů uchazeče počínat si v organizaci úspěšně. 2) Útvarová, resp. týmová kritéria se týkají vlastností, které by měl mít jedince pracující v určitém útvaru či týmu.

3) Tradiční kritéria pracovního místa - (tedy ta, která odpovídají specifikaci pracovního místa, tj. požadavkům pracovního místa na pracovní schopnosti a další vlastnosti držitele pracovního místa) jsou sice stále ještě při výběru pracovního nejdůležitější, ale už nerozhodují sama o sobě.

6) Postup a metody výběru pracovníků U procesu výběru pracovníků se zpravidla rozlišují dvě fáze: předběžná a vyhodnocovací. Předběžná fáze začíná tím, že se objeví potřeba obsadit volné nebo potenciální volné pracovní místo. Okamžitě musejí následovat tři kroky charakterizující předběžnou fázi. A) definuje se příslušné pracovní místo (popis pracovního místa) a stanovují se základní pracovní podmínky na něm, B) během druhého kroku se zkoumá, jakou kvalifikaci, jaké znalosti a dovednosti, jaké osobní

vlastnosti by měl uchazeč mít, aby mohl úspěšně vykonávat práci na obsazovaném pracovní místě (specifikace pracovního místa), C) třetí krok vychází z druhého a již konkrétně specifikují požadavky na vzdělání, kvalifikaci, specializaci, délku praxe, osobní vlastnosti nezbytné pro to, aby uchazeč o zaměstnání byl shledán vhodným. Vyhodnocovací fáze následuje po předběžné fázi s určitým časovým odstupem. Mezitím totiž musí dojít v procesu získávání pracovníků ke shromáždění dostatečného množství vhodných uchazečů o pracovní místo. Jen výjimečně stačí k výběru pracovníků jen jeden z kroků. Zpravidla se používá kombinace dvou

nebo více kroků. 1) Zkoumání dotazníků a jiných dokumentů přiložených uchazečem, 2) Předběžný pohovor, mající doplnit některé skutečnosti obsažené v dotazníku a dalších písemných dokumentech, 3) Testování uchazečů pomocí tzv. testů pracovní způsobilosti nebo pomocí tzv. assesment center (diagnostický program)¨, 4)Výběrový pohovor, 5) Zkoumání referencí, 6) Lékařské vyšetření (pokud je potřebné), 7) Rozhodnutí o výběru konkrétního uchazeče,

8) Informování uchazečů o rozhodnutí Metody výběru pracovníků A) dotazník, B) zkoumání životopisu, C) testy pracovní způsobilosti – pomocný či doplňkový nástroj výběru pracovníků (testy inteligence, schopností, znalostí a dovedností, osobnosti atd.), D) grafologie (rozbor písma), lékařské vyšetření, zkoumání referencí, E) assesment centre – založené na sérii simalucí typických manažerských pracovních činností, při nichž se testuje pracovní způsobilost uchazeče o manažerskou funkci a jeho rozvojový potenciál,

F) výběrový pohovor či také rozhovor – nejpoužívanější, klíčová metoda výběru pracovníků, G) přijetí pracovníka na zkušební dobu, H) některé metody používané v zahraničí se nám mohou zdát zvláštní – kamerové zkoušky, astrologické metody, metody založené na tvaru ruky a uspořádání vrásek na dlani apod.

Konec přednášky Děkuji za pozornost