OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 2007 - 2013. Zaměření a cíle  OP ŽP rozpracovává prioritní osu Národního rozvojového plánu „Ochrana a zlepšení kvality.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Advertisements

NÁVRH OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 9. Celostátní konference „Finance pro města a obce z evropských fondů v letech “ 7. prosince 2006.
Česká podnikatelská reprezentace při EU Jsou fondy a programy EU pro podnikatele? OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 3. prosince 2007 Praha.
NÁVRH OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ IV. Regionální sympozium „Od programů k projektům“ 24. dubna Lázně Hodonín.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
OPŽP - PRIORITNÍ OSA 4 Petr Stejskal
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
OPŽP p rogramové období Operační program Životní prostředí  Usnesením vlády č. 867 ze dne 28. listopadu 2012 vymezen samostatný operační.
OPERAČNÍ PROGRAM Ž I V O T N Í P R O S T Ř E D Í Petr Štěpánek, ředitel.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Možnosti financování protipovodňových.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Operační program Životní prostředí
RPS/CSF Technická pomoc RPS Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
zelená linka: Dočerpání OPŽP & představení nového OPŽP Seminář OPŽP pro potenciální žadatele.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Zaměření a cíle  OP ŽP rozpracovává prioritní osu Národního rozvojového plánu „Ochrana a zlepšení kvality životního prostředí“ pro období 2007 – 2013 a prioritní osu „Životní prostředí a dostupnost dopravy“ Národního strategického referenčního rámce ČR 2007 – 2013 (NSRR).  Cílem prioritní osy je zlepšení kvality životního prostředí jako nutného předpokladu atraktivnosti a konkurenceschopnosti státu.  Strategickým cílem OP ŽP je ochrana a zlepšování kvality životního prostředí jako základního principu udržitelného rozvoje.  OP ŽP vytváří rámec pro přípravu projektů, jejichž globálním cílem je zlepšit stav jednotlivých složek životního prostředí a podpořit tak udržitelný rozvoj, dlouhodobou konkurenceschopnost a zaměstnanost v regionech v rámci cíle Konvergence.

Výchozí dokumenty a materiály OP ŽP vychází zejména z následujících dokumentů:  Strategie udržitelného rozvoje ČR ( ),  Státní politiky životního prostředí ČR 2004 – 2010 ( ),  Zprávy OECD o politice, stavu a vývoji životního prostředí ČR ( ),  Rámcové strategie financování investic na zajištění implementace právních předpisů ES v oblasti životního prostředí ( ),  Usnesení vlády č ze dne ke Zprávě o vyhodnocení a aktualizaci Rámcové strategie financování investic na zajištění implementace právních předpisů ES v oblasti životního prostředí,  Strategie hospodářského růstu ČR ( ),  Národní rozvojový plán ČR 2007 – 2013 ( ),

Výchozí dokumenty a materiály OP ŽP vychází zejména z následujících dokumentů:  Národní strategický referenční rámec ČR 2007 – 2013, Národní Lisabonský program ,  Rámec udržitelné spotřeby a výroby v České republice ( ),  Dlouhodobé základní směry výzkumu ( ),  Implementačního plánu Světového summitu o udržitelném rozvoji,  Strategie udržitelného rozvoje Evropské unie,  6. akční program ES pro životní prostředí,  Lisabonské strategie,  tématických strategií EU,  Strategických obecných zásad Společenství.

Průběh přípravy programového dokumentu V procesu přípravy dokumentu byla ustavena Pracovní skupina OP ŽP, ve které byli zapojeni zástupci krajů, zástupci zainteresovaných ministerstev, veřejnosti, nevládních organizací a dalších zúčastněných subjektů. V rámci přípravy OP ŽP se uskutečnilo 5 pracovních seminářů, kterých se zúčastnili zejména zpracovatelé jednotlivých částí operačního programu z MŽP a SFŽP ČR. Tří seminářů se zúčastnili i zpracovatelé hodnocení ex- ante a SEA. Dne 1. listopadu 2006 ministr životního prostředí Ing. Petr Jan Kalaš schválil návrh programového dokumentu OP ŽP 2007 – 2013 a poté byl materiál předložen Vládě ČR. Dne 15. listopadu 2006 byl OP ŽP schválen Vládou ČR. Oficiální předložení OP ŽP na Evropskou komisi prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj proběhlo dne 7. března Dne 27. března zaslala Evropská komise - DG REGIO dopis o přijatelnosti OP ŽP k datu 22. března 2007, na posouzení dokumentu má EK dle Nařízení 1083/ měsíce.

Finanční zdroje OP ŽP předpokládá čerpání finanční podpory z Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) a z prostředků Fondu soudržnosti (FS). Pro Operační program Životní prostředí je z celkové částky podpory EU z cíle Konvergence (25 882,3 mil. EUR) alokováno 4 917,9 mil. EUR. Z toho pro OP ŽP připadá z:  Fondu soudržnosti (FS) ,38 mil EUR,  Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) - 702,48 mil. EUR.

Spolufinancování z národních zdrojů Pro předpokládané objemy prostředků EU bude nutné zajistit dostatečné národní veřejné spolufinancování (prostředky SFŽP ČR 231 mil.EUR, státní rozpočet 58 mil.EUR, prostředky obcí, měst a krajů). Navrhované procentuální rozdělení spolufinancování je následující: Předpokládaná podpora v rámci OP ŽP – zdroje EU max.85% Předpokládaná podpora ze SFŽP ČR4% Předpokládaná podpora ze státního rozpočtu (MŽP)1% Zbývající část (obce, kraje, koneční příjemci)10%

Rozdělení alokace dle jednotlivých prioritních os Prioritní osa Název prioritní osy Fond EU Rozdělení finančních prostředků EUR 1Zlepšování VH infrastruktury a snižování rizika povodníFS Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisíFS Udržitelné využívání zdrojů energieFS Zkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekolog. zátěžíFS Omezování průmyslového znečištění a environ. rizikERDF Zlepšování stavu přírody a krajinyERDF Rozvoj infrastruktury pro environ. vzdělávání, poradenství a osvětuERDF Technická asistenceFS Celkem Z toho FS Z toho ERDF

Prioritní osa 1 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je zlepšení stavu povrchových a podzemních vod, zejména naplněním směrnice 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod, a zlepšení kvality dodávek jakostní pitné vody pro obyvatelstvo a snižování rizika povodní. V rámci prioritní osy 1 budou realizovány následující oblasti podpory:  1.1 – Snížení znečištění vod (výstavba a rekonstrukce kanalizací a čistíren odpadních vod, snížení difúzního znečištění a monitorování stavu vod);  1.2 – Zlepšení jakosti pitné vody (zajištění dodávek jakostní pitné vody pro obyvatelstvo výstavbou vodovodů, úpraven, přivaděčů);  1.3 – Omezování rizika povodní (podpora hlásné povodňové služby, eliminace povodňových průtoků).

Prioritní osa 2 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je zlepšení nebo udržení kvality ovzduší a omezení emisí základních znečišťujících látek do ovzduší s důrazem na využití nových environmentálně šetrných způsobů výroby energie včetně obnovitelných zdrojů energie a energetických úspor. V rámci prioritní osy 2 budou realizovány následující oblasti podpory:  2.1 – Zlepšení kvality ovzduší (snížení imisní zátěže lokálních i centrálních spalovacích zdrojů a z povrchů);  2.2 – Omezování emisí (inovativní technická opatření směřující do environmentálně šetrných technologií, technická opatření na zdrojích, která povedou ke snížení emisí znečišťujících látek do ovzduší).

Prioritní osa 3 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je udržitelné využívání zdrojů energie, zejména obnovitelných zdrojů energie, a prosazování úspor energie. Dlouhodobým cílem je zvýšení využití OZE při výrobě elektřiny a zejména tepla a vyšší využití odpadního tepla. V rámci prioritní osy 3 budou realizovány následující oblasti podpory:  3.1 – Výstavba nových zařízení a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání OZE pro výrobu tepla, elektřiny a kombinované výroby tepla a elektřiny (výstavba a rekonstrukce elektráren, výtopen a tepláren využívajících OZE);  3.2 – Realizace úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry (úspory energie v konečné spotřebě a využití odpadního tepla);  3.3 – Environmentálně šetrné systémy vytápění a přípravy teplé vody pro fyzické osoby (podpora systémů vytápění a přípravy TUV z OZE).

Prioritní osa 4 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je zkvalitnění nakládaní s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží, zejména snižování produkce odpadů a zvýšení využívání odpadů a odstraňování závažných starých ekologických zátěží. V rámci prioritní osy 4 budou realizovány následující oblasti podpory:  4.1 – Zkvalitnění nakládaní s odpady (budování integrovaných systémů nakládání s odpady a rekultivace starých skládek);  4.2 – Odstraňování starých ekologických zátěží (dokončení inventarizace, řešení a odstranění závažných rizikových starých ekologických zátěží).

Prioritní osa 5 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je omezování průmyslového znečištění a snižování environmentálních rizik, zejména rozvoj a inovace technologií přispívající ke snižování průmyslového znečištění, rozvoj informačních systémů o znečišťování životního prostředí. V rámci prioritní osy 5 bude realizována následující oblast podpory:  5.1 – Omezování průmyslového znečištění (integrovaná prevence a omezování znečištění, BAT, Integrovaný registr znečišťování).

Prioritní osa 6 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je zastavení poklesu biodiverzity a zvýšení ekologické stability krajiny, zejména implementace soustavy Natura 2000, obnova a ochrana přírodních a přírodě blízkých biotopů a ohrožených rostlinných a živočišných druhů, obnova ekologicky významných krajinných struktur, optimalizace vodního režimu krajiny a regenerace urbanizované krajiny. V rámci prioritní osy 6 budou realizovány následující oblasti podpory:  6.1 – Implementace a péče o území soustavy Natura 2000;  6.2 – Podpora biodiverzity;  6.3 – Obnova krajinných struktur;  6.4 – Optimalizace vodního režimu krajiny;  6.5 – Podpora regenerace urbanizované krajiny;  6.6 – Prevence sesuvů a skalních řícení, monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů včetně zdrojů podzemních vod.

Prioritní osa 7 Globálním cílem pro období 2007 – 2013 je zabezpečení plošné dostupnosti kvalitního environmentálního vzdělávání a osvěty a environmentálního poradenství. Jedná se zejména o zabezpečení kvalitní infrastruktury pro realizaci programů environmentálního vzdělávání a pro environmentální poradenství, zajištění kvalitní infrastruktury pro poskytování informací o životním prostředí prostřednictvím sítí environmentálních informačních center, zabezpečení kvalitní infrastruktury pro realizace programů vzdělávání o interdisciplinárních a ekonomických souvislostech problematiky životního prostředí (obnovitelné zdroje a úspory energie, inovační efekty) a zabezpečení nabídky kvalitních odborných materiálů. V rámci prioritní osy 7 bude realizována následující oblast podpory:  7.1 – Rozvoj infrastruktury pro realizaci environmentálních vzdělávacích programů, poskytování environmentálního poradenství a environmentálních informací.

Prioritní osa 8 Technická pomoc je pomocným nástrojem, který slouží k podpoře a usnadnění implementace ostatních priorit Operačního programu Životní prostředí. Zahrnuje veškeré podpůrné aktivity s cílem podpořit účinnost prováděné pomoci, zvýšit kvalitu prováděných opatření a zvýšit efektivitu využití finančních prostředků. V rámci prioritní osy 8 budou realizovány následující oblasti podpory:  8.1 – Technická pomoc při přípravě, realizaci, monitorování a kontrole operací OP ŽP  8.2 – Ostatní výdaje technické pomoci OP Životní prostředí

Rozdělení kompetencí Řízení programu probíhá v několika rovinách. Řídícím orgánem OP ŽP je Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které odpovídá za provádění programu. Státní fond životního prostředí (dále SFŽP ČR) vykonává činnosti Zprostředkujícího subjektu, zajišťuje operativní provádění OP ŽP. Řídící výbor projednává předložené žádosti o podporu. Pro potřeby schvalování kritérií pro výběr projektů, kontroly a monitorování je ustaven Monitorovací výbor OP ŽP, který též zprostředkovává vazbu na sociální partnery a orgány EU. Platebním a certifikačním orgánem OP ŽP je Ministerstvo financí. Finanční kontrolu zajišťuje Ministerstvo financí – Centrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu, které je auditním orgánem, a útvary interního auditu a kontroly MŽP. Důležitou funkci v implementační struktuře plní Krajské pracovní skupiny, jež plní primárně úlohu při přípravě tzv. velkých projektů tj. nad 25 mil. EUR v rámci OP ŽP.

Finanční řízení Aplikace efektivního finančního mechanismu bude spočívat:  pro SF a FS platí stejná pravidla implementace a metodiky finančních toků,  časově méně náročný proces schvalování umožní zrychlení realizace a financování projektů – Evropská komise (EK) schvaluje pouze projekty s náklady nad 25 mil. EUR v případě životního prostředí,  při finančním řízení alokovaných prostředků je v období aplikováno pravidlo N+3, poté pravidlo N+2,  pro FS je zrušena minimální hranice pro velikost projektu ve výši 10 mil. EUR,  EK v Nařízení pouze negativně vymezuje základní pravidla pro uznatelnost výdajů,  maximální míra spolufinancování je stanovena na úrovni prioritní osy,  po funguje model finančních toků z fondů EU přes státní rozpočet.

Administrace žádosti o podporu Žádosti budou předkládány Zprostředkujícímu subjektu (ZS = SFŽP ČR) v rámci vyhlášených výzev, který provede hodnocení žádostí. Zároveň je přehled žádostí zaslán k posouzení KPS, návrhy hodnocených projektů jsou dále předloženy Řídícímu výboru, který navrhne Řídícímu orgánu (ŘO = MŽP) příslušné doporučení k dalšímu postupu. Rozhodnutí Řídícího orgánu jsou dále prezentována příjemcům podpory prostřednictvím ZS. Žádosti na „velké projekty“, tj. projekty v oblasti životního prostředí, jejichž celkové náklady přesahují částku 25 mil. EUR, jsou předkládány kontinuálně na ZS - po vyhodnocení žádostí ZS, projednání v Řídícím výboru, předloží ŘO vybrané projekty Evropské komisi k posouzení a ke schválení. EK v souladu s čl. 40 Nařízení projekt zhodnotí a přijme rozhodnutí do 3 měsíců po jeho předložení členským státem. Rozhodnutí ŘO a EK jsou dále prezentována žadatelům o podporu prostřednictvím ZS.

Implementace schválených projektů Při implementaci OP ŽP se bude plně zejména nový zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Konečný příjemce bude na SFŽP ČR předkládat zadávací dokumentaci ke kontrole, SFŽP ČR bude dohlížet mj. na jednání hodnotící komise. Po uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem bude vydáno Rozhodnutí o poskytnutí dotace a bude moci být zahájena vlastní realizace projektu, a tedy i jeho financování. Realizace plateb konečným příjemcům podpory bude probíhat průběžně a parciálně podle percentuálního podílu přiznané podpory z EU prostřednictvím finančních toků přes státní rozpočet. Jednotlivé žádosti o platbu bude konečný příjemce podávat elektronicky přes komunikační prostředí, z něhož bude zároveň vygenerována i tištěná podoba žádosti o platbu. V průběhu realizace projektu bude SFŽP ČR provádět kontroly fyzické realizace podle čl. 4 Nařízení EK, konečný příjemce bude podávat pravidelné monitorovací zprávy, včetně zprávy závěrečné.

Schéma projektového cyklu Krajská pracovní skupina Zahájení financování akce Akceptace žádosti na SFŽP Rozhodnutí o poskytnutí dotace Smlouva o dílo Schválení zadávací dokumentace Registrace akce Rozhodnutí Řídícího orgánu Řídící výbor Příjemce podpory Výzva k předložení žádosti

Implementační dokument Implementační dokument (ID) svým obsahem navazuje na programový dokument OP ŽP. ID OP ŽP je zpracován především pro účely rozpracování prioritních os OP ŽP do úrovně oblastí podpory, respektive až na úroveň konkrétních operací. Představuje základní dokument na operativní úrovni v rámci programového řízení a důležitý podklad pro rozhodování potenciálních příjemců podpory při identifikaci jejich projektových záměrů. ID je zpracováván SFŽP ČR, který byl k tomuto pověřen Řídícím orgánem. Dokument byl při svém zpracování konzultován s příslušnými odbory Řídícího orgánu - MŽP, Platebního a certifikačního orgánu (PCO) Ministerstva financí a dalšími odpovědnými subjekty v rámci implementační struktury finančních toků EU v oblasti životního prostředí v České republice. V současné době je zpracována již 5. verze Implementačního dokumentu, proběhlo připomínkové řízení na MŽP i meziresortní řízení. Tato verze je k dispozici na internetových stránkách SFŽP ČR

Implementační dokument je členěn do 12-ti kapitol, z nichž k nejdůležitějším patří zejména: 3. Prioritní osy a oblasti podpory (u všech 8 prioritních os popisuje: zaměření a specifikace oblastí podpory, globální a specifické cíle oblastí podpory, formu a výši podpory, typ podpory až do podoblastí podpory, specifické územní zaměření a příjemce podpory) 4. Indikátory a jejich kvantifikace (popisuje indikátory dle prioritních os popř. i pro jednotlivé projekty) 5. Způsobilé výdaje (definuje obecná pravidla platná pro všechny prioritní osy a dále rozpracovává způsobilé a nezpůsobilé výdaje dle jednotlivých prioritních os a oblastí podpory) 6. Výběrová kritéria a kritéria přijatelnosti (rozděluje stupně výběru na formální náležitosti, kritéria přijatelnosti a hodnotící kritéria – obecně a poté dle prioritních os) 9. Finanční plán a řízení (popisuje zásady finančních toků, nástroje finančního řízení programu a monitoring a rizikové finanční faktory) 10. Implementační uspořádání (zahrnuje rozdělení kompetencí, projektový cyklus a proces administrace, monitorování, kontrolu a audit, základní zásady publicity)

Dokumenty pro řádnou administraci programu Manuál nejčastějších chyb a omylů konečných příjemců - manuál si klade za cíl informovat a upozornit potenciální žadatele o podporu na nejčastější chyby a omyly, jejichž maximální eliminací bude pravděpodobnost úspěšné realizace projektu značně vysoká. Metodika zadávání veřejných zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, a Metodika zadávání zakázek financovaných ze zdrojů EU ve znění změn a doplňků zpracovaných pro SFŽP– k dispozici žadatelům/příjemcům podpory, podrobný manuál pro transparentní zadání zakázky. Směrnice o předkládání žádostí a poskytování podpory - cílem Směrnice je vytvořit rámec administrace projektového cyklu, směrnice upravuje základní přístupy k poskytování finančních prostředků.

Kontakty Zprostředkující subjekt OP ŽP Úsek řízení projektů Státní fond životního prostředí ČR Telefon: , fax: Obecné informace o OP ŽP: Mgr. Lenka Melounová, tel.: , Ing. Eva Šperlingová, tel.: , PhDr. Alena Krausová, tel.: , Řídící orgán OP ŽP Odbor fondů EU Ministerstvo životního prostředí Telefon: , fax:

Děkuji za pozornost Ing. Petr Valdman náměstek ředitele Státní fond životního prostředí ČR Kaplanova 1931/1, Praha 11 tel.: , fax: ,