POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti
POPIS STATICKÝ – popis předmětu DYNAMICKÝ – popis děje včetně pracovního postupu
PODLE OBLASTI UPLATNĚNÍ PROSTÝ – v oblasti prostěsdělovací ODBORNÝ – pro odborníky, úzce zaměřený SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ = LÍČENÍ – v umělecké literatuře CHARAKTERISTIKA = POPIS OSOBY
POPIS PŘEDMĚTU vzhled vnitřní stavba doplnění obrázky, grafy a schématy
KOMPOZICE POPISU: vychází z popisu celku, postupuje k částem od nápadného k méně nápadnému od nejdůležitějšího k méně důležitému zvolit postup: od blízkého k vzdálenému, zleva doprava, zdola nahoru (nebo naopak)
POPIS DĚJE (VČETNĚ PRACOVNÍHO POSTUPU) události a jejich složky v časových vztazích pracovní postup = návod, instrukce (odborné názvy)
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS = LÍČENÍ v umělecké literatuře vystihuje autorův postoj k popisovanému, dojem, náladu, představy, které v něm vyvolává
POPIS OSOBY = CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vzhled, zevnějšek osoby VNITŘNÍ – povaha, charakter, psychické vlastnosti PŘÍMÁ – přímo pojmenovává vlastnosti NEPŘÍMÁ – osoba je charakterizována prostřednictvím chování, jednání a řeči
POUŽITÁ LITERATURA: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 182 s. ISBN 80-859-3787-5. HRDLIČKOVÁ, Hana, Miroslava HORÁČKOVÁ a Hana REZUTKOVÁ. Český jazyk pro 9. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií. Vyd. 1. Všeň: Alter, 2001, 78 s. ISBN 80-724-5020-4.