Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Dynamické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Externí montáž Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Automatizace montáže Ročník:2. Datum vytvoření:leden.
Spektra látek Při průchodu světla optickým hranolem vzniká v důsledku disperze světla tzv. hranolové spektrum.   Podobné spektrum vzniká také při průchodu.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Přesnost výroby montážních součástí Ročník:2. Datum.
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Zásady montážních prací Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Stroje a zařízení Tematická oblast:Obrábění, obráběcí stroje a nástroje Téma:Obrábění iontovým.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_20 Název materiáluSpektra.
Částicový charakter světla
Spektroskopie.
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 03. Vznik světla Mgr. Marie Šiková
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast: Fyzika Tematická oblast: Optika Téma: Kvantová optika Ročník: 4. Datum vytvoření: Únor 2014 Název: VY_32_INOVACE_07.2.18.FYZ Anotace: Světlo jako proud nespojitý tok energie, základní pojmy kvantové optiky, působení světla a látky. Učební materiál slouží jako inovativní prezentační doplněk výuky a využívá aktivizujících možností multimediálních prostředků včetně hypertextových odkazů. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Multimediální výuka svou přehledností a názorností podporuje zájem a aktivitu i u slabších žáků. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Kvantová optika Zabývá se jevy pří vzájemném působení světla a látek. Vychází z představy o stavbě atomu, foton jako částice světla s nulovou klidovou hmotností se uvolní při sestupu elektronu z energetické dráhy. Patří sem především fotoelektrický jev, spektrální analýza a lasery. Vychází z kvantové definice světla.

Kvantová definice světla Světlo je nespojitý tok energie přenášený v kvantech zvaných fotony. Max Planck objevil, že zářící těleso vyzařuje energii nespojitě a tato energie je celistvým násobkem kvanta energie. 𝐸=ℎ∙𝑓 kde ℎ=6,626∙ 10 −34 𝐽∙𝑠 je Planckova konstanta a f je frekvence světla

Dualismus světla Kvantová a vlnová definice jsou v rozporu. Kvantová považuje světlo za nespojité Vlnová definice považuje světlo za spojité Obě definice platí a jdou dokázat. Dualismus světla znamená, že světlo má dvojí povahu a obě definice platí současně.

Spektra látek Těleso může světlo vyzařovat (žhavá tělesa), nebo pohlcovat. Emisní spektrum – látka světlo vyzařuje. Absorpční spektrum – látka světlo pohlcuje. Spektrum může být spojité – například žárovka vyzařuje všechny vlnové délky, nebo čárové – zářící páry sodíku.

Spektrální analýza Spektrum pásové je tvořeno množstvím čar ležících v těsné blízkosti. Tyto čáry tvoří charakteristické pásy oddělené temnými úseky. Zdrojem pásového spektra jsou zářící molekuly látek. Spektrální analýza studuje chemické složení látek, poloha čar ve spektru dokazuje přítomnost chemických prvků v látce.

Metody spektrální analýzy umožňují zjistit velmi malé množství daného prvku v látce (řádově 10 −13 kg) Spektrální analýza patří mezi nejcitlivější analytické metody. Využívá se v chemii, metalurgii, lékařství, potravinářství… Pomocí spektrální analýzy bylo zjištěno složení Slunce i hvězd. Ve spektru Slunce byl objeven (1868) prvek helium.

Spektroskop Je základním přístrojem spektrální analýzy. Je založen na rozkladu světla hranolem – hranolový spektroskop, nebo optickou mřížkou – mřížkový spektroskop.

Kontrolní otázky Čím se zabývá kvantová optika? Jak zní kvantová definice světla? Co znamená pojem dualismus světla? Čím se zabývá spektrální analýza?

Kontrolní otázky-odpovědi Čím se zabývá kvantová optika? Zabývá se jevy pří vzájemném působení světla a látek. Jak zní kvantová definice světla? Světlo je nespojitý tok energie přenášený fotony. Co znamená pojem dualismus světla? Platí současně kvantová a vlnová definice. Čím se zabývá spektrální analýza? Studuje chemické složení látek.

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-116-7. LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy II. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-185-X Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šťastný