Bezpečnostní legislativa a bezpečnostní systém České republiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Advertisements

Kandidátské země do EU Chorvatsko Turecko Makedonie Island.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Obecná část rozpočtového práva III
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
10 let v NATO/20 let transformace ozbrojených sil ČR.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Evropská unie.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Ochrana kritické infrastruktury
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Politické faktory cestovního ruchu Geografie cestovního ruchu Aneta Králová Jana Kellerová.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Soustava veřejných rozpočtů II.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Světová ekonomika OPF 1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 9. Světová ekonomika OPF 2 1) Charakteristika 2) Vývoj EU 3) Maastrichtská kriteria 4) Orgány EU 5) Rozpočet.
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Struktura a hlavní komponenty bezpečnostního systému České republiky
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Kontrola veřejné správy I.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Kavříková, Bělinová, Březinová, Štěrbová
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Státní správa.
Krizové řízení Seminář.
Strategické bezpečnostní dokumenty České republiky
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
EVROPSKÁ UNIE.
Struktura a hlavní komponenty bezpečnostního systému České republiky
NATO Severoatlantick á Aliance (NATO) byla založena 4.dubna 1949 ve Washingtonu na z á kladě Severoatlantick é smlouvy, kterou podepsalo 12 nez á vislých.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Krizové řízení ve veřejné správě (PVKRVS)
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Mezinárodní vztahy prezentace č.1.
NATO Severoatlantická aliance.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_63
Severoatlantická aliance
Bezpečnostní systém ČR
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Bezpečnostní legislativa a bezpečnostní systém České republiky Ing. Vladimír KRULÍK 31. března 2009 CESES FSV UK Praha

Osnova 1. Úvod 2. Bezpečnostní politika a bezpečnostní systém ČR 3. Bezpečnostní legislativa ČR 4. Vývoj - optimalizace bezpečnostního systému ČR 5. Závěr - dotazy

2. Bezpečnostní politika a bezpečnostní systém ČR

Předmět zájmu - vymezení pojmu - definice Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 Bezpečnostní politika je souhrnem opatření a kroků pro prevenci a eliminaci hrozeb a z nich vyplývajících rizik s cílem zajistit vnitřní a vnější bezpečnost, obranu a ochranu občanů a státu. BP se provádí pomocí zahraniční, obranné a hospodářské politiky a politiky v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejné informovanosti. ČR k tomu formuluje základní zásady pro výstavbu, přípravu a použití příslušných prvků bezpečnostního systému ČR. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- DEFINICE: P. Zeman a kol., Česká bezpečnostní terminologie - viz. literatura Vojenský výkladový slovník vybraných operačních pojmů - viz. literatura

Bezpečnostní politika Politická odpovědnost (politická, ekonomická) Předmět bezpečnostní politiky zajištění vnitřní a vnější bezpečnosti, obrana a ochrana občanů a státu ve spojeneckém kontextu Podstoupená rizika Deficit schopností Bezpečnostní politika Potřebné schopnosti Dosažené schopnosti Hrozby ► rizika Politická odpovědnost Pokrytá rizika Náklady - cena (politická, ekonomická) Výdaje státu Snížení nákladů

Bezpečnostní prostředí ČR 27 26 Pilíře zajištění bezpečnosti: Belgie Bulharsko Česká republika Dánsko Estonsko Francie Itálie Litva Lotyšsko Lucembursko Maďarsko Německo Nizozemsko Polsko Portugalsko Rumunsko Řecko Slovensko Slovinsko Španělsko UK Norsko Kanada Island USA Turecko Belgie Bulharsko Česká republika Dánsko Estonsko Francie Itálie Litva Lotyšsko Lucembursko Maďarsko Německo Nizozemsko Polsko Portugalsko Rumunsko Řecko Slovensko Slovinsko Španělsko UK Kypr Irsko Malta Rakousko Švédsko Finsko ► spojenecký kontext v rámci NATO ► členství v EU ► transatlantická vazba EU - USA 192 členů OSN EU NATO ČR

Místo a obsah bezpečnostní politiky Ostatní politiky Právní a spojenecký rámec Vládní politika Hospodářská politika Bezpečnostní politika Politika vnitřní bezpečnosti Obranná politika Zahraniční politika

Bezpečnostní systém ČR Systém je definován (zjednodušeně) ■ prvky systému a jejich funkcemi ■ vazbami mezi prvky uvnitř systému ■ vazbami prvků systému s vnějším okolím ► neexistuje komplexní popis bezpečnostního systému ČR ► prvky, funkce a vazby popsány jednotlivě v právních předpisech Bezpečnostní strategie ČR - VI. Bezpečnostní systém ČR

Schéma základních výkonných prvků BS ČR

Režimy činnosti BS Stav Právní předpis Vyhlašuje Důvod Podmínky M í r ý s t a Běžný právní řád nebezpečí z. č. 240/00 Sb., o krizovém řízení, §3 hejtman z. č. 240/00 Sb., o krizovém řízení, §3 při živelní pohromě, ekolog. či průmysl. havárii, nebo jsou-li ohroženy životy, zdraví či majetek, pokud intenzita ohrožení nedosahuje značného rozsahu a nestačí aktivita státní správy a IZS ▪ jen s uvedením důvodů, na nezbytně nutnou dobu, pro celé území kraje nebo jeho část ▪ musí obsahovat krizová opatření a jejich rozsah ▪ nejvýše na 30 dnů Nouzový stav ú. z. č. 110/98 Sb., o bezpečnosti ČR, čl. 2 odst. 1 vláda ú. z. č.110/98 Sb., o bezpečnosti ČR, čl. 5 při živelní pohromě, ekolog. či průmyslové havárii nebo jiném nebezpečí, značného rozsahu, jsou-li ohroženy životy, zdraví nebo majetek, nebo vnitřní pořádek a bezpečnost ▪ musí být uvedeny důvody ▪ maximálně na 30 dnů ▪ na určitou dobu a území ▪ ne při stávce na ochranu práv a oprávněných zájmů ▪ nutno stanovit jaká práva se omezují a jaké povinnosti se ukládají ohrožení státu ú. z. č. 110/98 Sb., o bezpečnosti ČR, čl. 2 odst. 1 Parlament ČR na návrh vlády ú. z. č.110/98 Sb., o bezpečnosti ČR, čl. 7 je-li ohrožena svrchovanost státu, nebo jeho územní celistvost, nebo demokratické základy ▪ k usnesení PČR je nutná nadpoloviční většina všech poslanců a senátorů Válečný stav ú. z. č. 1/93 Sb., Ústava ČR, čl. 43 je-li ČR napadena nebo je-li třeba plnit spojenecké závazky

Rozhodující politicko - strategické exekutivní dokumenty - vývoj ► VS ČR schválená UV ze dne 21. 12. 1994 č. 732 (zruš. UV č. 257/1999) ► Národní obranná strategie ČR schv. UV ze dne 26. 3. 1997 č. 177 (zruš. UV č. 257/1999) ► BS ČR schválená UV ze dne 17. 2. 1999 č. 123 (zruš. UV č. 80/2001) ► VS ČR schválená UV ze dne 29. 3. 1999 č. 257 (zruš. UV č. 438/2002) ► BS ČR schválená UV ze dne 22. 1. 2001 č. 80 ► VS ČR schválená UV ze dne 29. 4. 2002 č. 438 (zruš. UV č. 578/2004) ► novelizovaná BS ČR schválená UV ze dne 10. 12. 2003 č. 1254 ► VS ČR schválená UV ze dne 9. 6. 2004 č. 578 (zruš. UV č. 907/2008) ► Národní strategie vyzbrojování schv. UV ze dne 15. 9. 2004 č. 875 ► VS ČR schválená UV ze dne 23. 7. 2008 č. 907 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ VS ČR – Vojenská strategie České republiky BS ČR – Bezpečnostní strategie České republiky

Realizace bezpečnostní politiky exekutivní dokumenty ► Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 ► Národní strategie vyzbrojování - UV 875/2004 ► Optimalizace současného BS ČR - UV č. 1214/2005 ► Programové prohlášení vlády ► Aktualizace optimalizace současného BS ČR - UV č. 7/2008 ------------------------------------------------------------------------------------------------ Dokumenty nižší úrovně, speciálního zaměření - resortní gesce

3. Bezpečnostní legislativa ČR

Právní úprava zajišťování bezpečnosti ► Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR ► Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR ► Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR ► Vyhláška MZV č. 30/1947 Sb. - Charta spojených národů ► Sdělení MZV č. 66/1999 Sb. - Severoatlantická smlouva ► Oznámení prezidenta republiky ze dne 9. 7. 2003 č. 206/2003 Sb., o vyhlášení výsledků referenda o přistoupení ČR k EU konaného ve dnech 13. a 14. 6. 2003 - III. Přistoupení ČR k EU bylo v referendu schváleno ---------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------- ► Soustava speciálních právních předpisů - resortní gesce ► Zřizují se jednotlivé prvky bezpečnostního systému, stanovují a nastavují se vzájemné vazby

Vláda a průřezově ministerstva a ostatní subjekty veřejné správy ► Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení ► Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy ► Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti ► Nařízení vlády č. 51/2004 Sb., o plánování obrany státu ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ► Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 ► Programové prohlášení vlády ► Aktualizace optimalizace současného BS ČR - UV č. 7/2008

Ministerstvo zahraničních věcí ► Vyhláška MZV č. 30/1947 Sb. - Charta spojených národů ► Sdělení MZV č. 66/1999 Sb. - Severoatlantická smlouva ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ► Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 ~ Koncepce budoucí české zahraniční politiky - UV č.563/1992 ~ Koncepce zahraniční politiky ČR - UV č.124/1999 ~ Koncepce zahraniční politiky ČR na léta 2003 až 06 - UV č.223/2003

Ministerstvo obrany ► Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR ► Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR ► Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) ► Zákon č. 124/1992 Sb., o vojenské policii ► Sdělení MZV č. 66/1999 Sb. - Severoatlantická smlouva ► Nařízení vlády č. 51/2004 Sb. - o plánování obrany státu -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ► Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 ► Národní strategie vyzbrojování - UV 875/2004 ► Vojenská strategie ČR - UV č. 907/2008

Ministerstvo vnitra ► Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně ► Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky ► Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ► Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému ► Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ► Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 ► Národní strategie vyzbrojování - UV 875/2004

Zpravodajské služby ► Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR ► Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě ► Zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství * ► Úřad pro zahraniční styky a informace (nemá speciální zákon - v zákonu č. 153/1994 Sb. jsou Zvláštní ustanovení o ÚřZI - §§ 17 - 19) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ► Bezpečnostní strategie ČR - UV č. 1254/2003 ► Vojenská strategie ČR - UV č. 907/2008 *

Bezpečnostní rada státu ► Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, čl. 9 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ► Bezpečnostní rada státu - UV č. 391/1998 (jednací řád BRS)   ► Výbor pro koordinaci zahraniční bezpečnostní politiky - UV č. 727/2007 schválen Statut VKZBP   ► Výbor pro obranné plánování - UV č. 671/2008 schválen Statut VOP  ► Výbor pro civilní nouzové plánování - UV č. 671/2008 schválen Statut VCNP  ► Výbor pro zpravodajskou činnost - UV č. 1174/2006 schválen Statut VZČ  ► Ústřední krizový štáb - UV č. 1500/2008 schválen Statut UKŠ

Další orgány (SSHR, NBÚ, obce, obecní policie, ad.) ► Zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv ► Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy ► Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a změně některých zákonů ► Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti ► Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii ► Nařízení vlády č. 51/2004 Sb., o plánování obrany státu

4. Vývoj - optimalizace bezpečnostního systému ČR

Optimalizace současného BS ČR ► UV č. 1140/2002 (ke reformě OS) - úkol zpracovat Koncepci bezpečnostního systému ČR do 31. 12. 04 ► UV č.1203/2004 (k závěrům analýzy BS ČR) - úkol změněn - zpracovat návrh optimalizace současného BS ČR ► UV č. 1214/2005 - schválen Návrh optimalizace současného BS ČR ► UV č. 7/2008 - schválena Aktualizace optimalizace současného bezpečnostního systému České republiky - úkol zabezpečit plnění úkolů dle Aktualizace, vládu informovat do 31. 12. 2012 NOSBS ČR obsahuje soubor opatření k úpravě BS ČR, včetně záměru legislativních aktivit ▼ ▼ ▼ udává směr dalšího vývoje všech oblasti zajišťování bezpečnosti

5. Závěr - dotazy

Doporučená literatura ► P. Zeman a kol., Česká bezpečnostní terminologie, VA Brno, 2003 ► Autorský kolektiv, Vojenský výkladový slovník vybraných operačních pojmů, ŘeVD VSPV Vyškov, 2005 ► Bezpečnostní strategie ČR, UV č. 1254/2003 ► Národní strategie vyzbrojování - UV 875/2004 ► Vojenská strategie ČR, UV č. 907/2008 ► Programové prohlášení vlády ► Aktualizace optimalizace současného BS ČR - UV č. 7/2008 ► Sbírka zákonů ČR - ASPI ► Ministerstva - www.mzv.cz , www.army.cz , www.mvcr.cz ► A. Rašek a kol., Tvorba základů bezpečnostní vědy, Vojenské rozhledy 1/2007 ► V. Krulík, Struktura bezpečnostního systému ČR, Vojenské rozhledy 2/2007