KAZUISTIKA (CASE REPORT) aneb … …“Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“ Sir William.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deník veřejné knihovny na rok 2013/2014 Setkání knihovníků okresu Liberec dne
Advertisements

Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Deník pro 6. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Literární výchova VY_12_INOVACE_12 Duben 2011 Mgr. Dana Kubínková.
Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Jak psát tiskovou zprávu?
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK SciVerse - plnotextové vyhledávání.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Jak napsat odbornou práci?
Projekt OP RLZ 0207 „Pracujeme chytřeji“ – chytré praktiky firem a jejich filmování Petr Dostál - UTB ve Zlíně.
VYUŽITÍ ULTRAZVUKOVÝCH AKTUÁTORŮ PRO POSUV PAPÍRU
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Úvod do studia.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
IFA Česká republika 1 Definice stálé provozovny: zpráva Pracovní skupiny 10 OECD Lenka Fialková 13. prosince 2011.
5. Prezentace výsledků experimentální práce
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Formátování ve Wordu bloky Textový editor - základní funkce Odstavec, bloky, úprava textu.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
MUDr. Petr DOŠEL MUDr. Miloš SÁZEL, CSc. Ing. Ludvík CETTL, CSc.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Adaptace klinických doporučených postupů Radim Líčeník Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Dana Sigmundová Jak najít plný text článku nebo kompletní číslo odborného časopisu aneb článkové databáze a jak v nich vyhledávat ÚK FSS MU,
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Abychom neobjevovali znovu kolo!!! „Východiskem vědeckého studia musí být pečlivé prostudování existující literatury o dané otázce, abychom nezjišťovali.
Název nástroje není saxofón, ale saxofon
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
1 #. 2 KLINICKÁ BIOCHEMIE © Biochemický ústav LF MU (V.P.) 2010.
Jak napsat zprávu z praxe
. Výuka pediatrie u lůžka pacienta Kazuistika založená na důkazu
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Vymezení problému výzkumu Volba oblasti výzkumu Volba metodologického přístupu Formulace hypotéz !REŠERŠE! proč?
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Téma: Využití ICT pro psaní novinových článků Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Seminář 4 – struktura odborného textu
Školení kódování podle MKN-10
Vedení poznámek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Bělková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
v onko-urologii Využití radiofarmak v diagnostice a léčbě
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Práva dítěte Výchova k občanství
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Vzor individuální prezentace
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
ROČNÍKOVÁ PRÁCE pokyny ke zpracování
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Transkript prezentace:

KAZUISTIKA (CASE REPORT) aneb … …“Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“ Sir William Osler* *Sir William Osler (1849 – 1919) byl kanadský lékař, profesor fyziologie a patologie v Montrealu, od r. 1904 profesor vnitřního lékařství v Oxfordu. Autor učebnice „Principles and Praktice of Medicine“, která vyšla r. 1892 a stala se nejvýznamnější učebnicí anglosaského světa. Propagoval výuku medicíny u lůžka pacienta a spojení vědeckého bádání s rutinní klinickou prací. Popsal několik nemocí, např. Osler-Vaquezova nemoc, Osler-Rendu-Weberova nemoc, Oslerovy nodozity.

Kazuistika detailní zpráva o symptomech, diagnóze, léčbě a sledování konkrétního pacienta hraje významnou roli v medicínské edukaci většina kazuistik se věnuje jednomu z následujících témat: neočekávané spojení nemoci se symptomy neočekávaná událost během sledování nebo léčby pacienta nálezy, které vnášejí světlo do vysvětlení patogeneze daného onemocnění jedinečné a vzácné rysy onemocnění jedinečné léčebné přístupy variace v poloze nebo počtu anatomických struktur doporučený rozsah je mezi 2-6 stranami (500-1500 slov) doporučený formát MS Word, MS PowerPoint KAZUISTIKA – guidelines

Co potřebujeme k napsání kazuistiky? Relativně málo času Případ stojící za sdělení (jedinečné a vzácné případy nebo i běžné případy s náhlým obratem) Knihovnu Textový editor Touhu kazuistiku napsat, podělit se o výjimečné, zajímavé a výpovědní informace a poskytnout je odborné komunitě KAZUISTIKA – guidelines

Jak napsat kazuistiku - OSNOVA Titul Abstrakt Úvod Popis samotného případu Diskuze Literární odkazy KAZUISTIKA – guidelines

Titul By měl být poutavý, je to nejčtenější část kazuitiky!! SYMBOLICKÝ (vhodnější, informuje čtenáře o problému a tématu kazuistiky) x POETICKÝ (více upoutá pozornost, ukáže „jak jsme chytří“) Měl by uvádět charakteristický záměr/význam referovaného případu Snaha o co nejmenší počet slov KAZUISTIKA – guidelines

Abstrakt Krátký, jednoduchý, jasný, samovysvětlující charakter Maximálně jeden odstavec (250 slov) Krátké věty (maximálně 20 slov) Slovesa v činném rodě a přítomném čase Krátký souhrn úvodu, popisu případu, nálezy a z nich vyplývající jasné závěry Neměl by obsahovat zkratky KAZUISTIKA – guidelines

Úvod Poskytuje krátký přehled nemoci Vyjadřuje co chceme sdělit a proč by to mělo být publikované Odkazy na autory uvedené v souhrnu literatury Maximálně tři odstavce (nejlépe však pouze jeden či dva) Slovesa v činném rodě KAZUISTIKA – guidelines

Popis samotného případu Chronologický popis Pět až šest odstavců (složité případy někdy vyžadují odstavců více) Slovesa v minulém čase V samotném textu nepoužívat slovo případ, pacienta vždy zmiňovat jako pacient, novorozenec, kojenec, dítě a podobně Zmínka o barvě kůže či etnické příslušnosti pouze pokud je tato informace důležitá pro diskuzi Zdůraznění všech pozitivních i negativních nálezů První věta – věk pacienta, jeho hlavní obtíže První odstavec – popis současného onemocnění (pokud pacient absolvoval více hospitalizací, pak na každou z nich použít samostatný odstavec) Fyzikální a specializovaná vyšetření – popsat v samostatném odstavci Laboratorní nálezy a zobrazovací vyšetření – opět samostatný odstavec KAZUISTIKA – guidelines

Diskuze Obvykle složena z kostry a konečného úsudku Integrace nových a starých (stávajících) poznatků Skromná, stručná, umírněný tón při posuzování vlastních závěrů, přiměřené kritická Neopakovat úvod, nepopisovat znovu průběh případu !! Slovesa v činném rodě První odstavec – krátká diskuze týkající se diferenciální diagnostiky popisovaného případu Druhý odstavec – vysvětlení základní diagnózy a pochopení popisovaného onemocnění Třetí odstavec – samotné jádro diskuze (informace z literatury podporující naše závěry) Čtvrtý odstavec – diskuze konfliktních informací Pátý odstavec (měl by být poslední) – uvádí konečný úsudek (conclusion) a důvody, proč jej považujeme za důležitý, formuluje doporučení do budoucna, navržení dalších studií KAZUISTIKA – guidelines

Literární odkazy Uvádí se pouze důležitá literatura Nezapomínat na domácí autory zabývající se tematikou KAZUISTIKA – guidelines

Webové odkazy s volným přístupem http://www.grandrounds-e-med.com http://www.hindawi.com/journals/crm http://www.jmedicalcasereports.com/ http://radiology.casereports.net http://www.radiologycases.com http://www.jscr.co.uk http://www.jocr.co.in/wp KAZUISTIKA – guidelines

Mihál V. Proč a jak psát kazuistiku. Solen 2003; 4: 186 – 188 Reference: Mihál V. Proč a jak psát kazuistiku. Solen 2003; 4: 186 – 188 www.wikipedia.org KAZUISTIKA – guidelines