ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Vývoj člověka - postnatální
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Speciální péče na naší škole
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Stadia lidského života
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Mladší školní období.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Specifické vývojové poruchy učení
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základní charakteristika
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Období lidského života
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

FÁZE VÝVOJE POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/5 VZ AUTOR: Mgr. Eliška KLEINOVÁ

Fáze vývoje, aneb jak rosteme ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

Fáze vývoje Vývoj dítěte není plynulý a rovnoměrný. Probíhá ve vývojových skocích, mezi kterými lze sledovat období relativního útlumu. Vývojové skoky přitom nastávají v závislosti na čase. Vzhledem k tomu se vývoj dítěte dělí do etap, které zohledňují jak fyzické tak psychické změny. Jednotlivými etapami jsou: prenatální (předporodní) období, období novorozence, období kojence, období batolete, období předškoláka, období mladšího školáka, období staršího školáka (pubescence) a období adolescence (dospívání). ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

1. Prenatální období (9 měsíců) – nejrychlejší tělesný růst. Dítě může dosáhnout hmotnosti až čtyři a půl kilogramu a délky přes padesát centimetrů. 2. Období novorozence a kojence (první rok života) – dítě vzroste na devět až dvanáct kilogramů. Vytváří si vztah k matce, proto je důležité, aby mu zajistila pocit bezpečí. V opačném případě si dítě vytvoří pocit nedůvěry ke světu, který si ponese do konce života. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

3. Období batolete (1 – 3 roky) – zpomaluje se růst. Toto období spočívá v uvědomování si sebe sama a ve schopnosti se osamostatňovat. 4. Období předškolní (3 – 6 let) – projevuje se vzrůstajícím významem slov pro myšlení, pomocí nich se dítě začíná zmocňovat světa. K aktivitám dítěte patří i nezdary a odsuzování ze strany dospělých. Je-li těchto negativních zkušeností příliš, vede to u dítěte k nezdravému vztahu k cílům. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

5. Mladší školní věk (6 – 12 let) – schopnost logicky myslet. Dítě už si uvědomuje stálost počtu a dokáže věci třídit podle některé jedné jejich vlastnosti. Také si uvědomuje svou ctižádostivost a vzhledem ke svým výkonům i svou nedostatečnost. Ta způsobuje pocit méněcennosti. 6. Starší školní věk, puberta (12 – 16 let) a adolescence (16 – 20 let) – opět se urychluje růst, dokud se úplně neustálí. Dochází k výraznému odlišení chlapců od dívek v důsledku rozvoje sekundárních pohlavních znaků. U dívek nastávají tyto změny dříve; kolem dvanáctého roku u nich dochází k první menstruaci. Růst kostí a tedy i výška postavy se u dívek ustalují kolem šestnáctého roku, u chlapců mezi osmnáctým a dvacátým rokem. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

Dospívající člověk sám sebe teprve hledá. Výsledkem jsou nejistota a problémy se sebehodnocením. Pojí se schopnost logicky myslet v abstraktních pojmech a ověřovat své i přejaté hypotézy. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

Přehled vývojových úkolů podle R. J. Havighursta: 0 – 6 letnaučit se chodit, stravovat, vyměšovat, mluvit, rozlišovat pohlaví, kontrolovat svou sexualitu, tvořit pojmy, označovat sociální a přírodní jevy, rozlišovat dobro a zlo; rozvinout svědomí 6 – 12 letovládat dovednosti pro běžné hry, vytvořit si k sobě pozitivní postoje, začlenit se mezi vrstevníky, rozlišit sexuální role, osvojit si čtení, psaní a počítání, rozvíjet hodnotové orientace, morálku, svědomí a postoje vůči sociálním skupinám a institucím, osamostatňovat se 12 – 18 letprohlubovat vztahy s vrstevníky, přijmout sexuální roli, akceptovat svou tělesnou konstituci, stát se emocionálně nezávislým na dospělých, připravovat se na manželství a výdělečnou činnost, osvojovat si etiku, zrát k sociální odpovědnosti ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

Poruchy ADHD a SPU V rámci vzdělávacího procesu se u některých dětí mohou vyskytnout nedostatečně rozvinuté schopnosti, což jim způsobuje výukové obtíže. Lehká mozková dysfunkce (ADHD) je označení pro postižení mozku objevující se u 2 – 20% populace, hlavně u chlapců. Vyznačuje se poruchami pozornosti, impulzivitou, zvýšenou pohyblivostí až neklidem, výkyvy nálad a podobně. K projevům ADHD se řadí také specifické poruchy učení (SPU). Jde o neschopnost dítěte soustředit více mentálních funkcí k jednomu učebnímu cíli. SPU mají společné symptomy: potíže v řeči, poruchy sluchového a zrakového vnímání, poruchy orientace a motoriky (hybnosti), nápadnosti v chování a další. K nejčastějším SPU patří: dyslexie – porucha čtení, dysgrafie – porucha psaní, dysortografie – porucha pravopisu, dyskalkulie – porucha počítání, dyspraxie – porucha motoriky. Dítě může mít i více SPU současně. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

KONEC ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZDROJE Obrazový materiál pochází z vlastních zdrojů. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín