KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci
Proč sledovat prostředí, kde se vzdělávají žáci? Žáci, kteří se ve škole cítí dobře, podávají lepší výkony. Totéž platí i pro učitele. Dobré sociální klima ve škole rozvíjí dobrý pocit ze školy, žáci se učí komunikovat s vrstevníky i autoritami, řešit konflikty, kultivovaně vyjadřují své postoje, emoce a empatii. Vliv klimatu je zcela zásadní a ovlivňuje výsledky žáků. Existuje přímý vztah mezi tím, jaká je atmosféra ve třídě, a tím, jak se u žáka vyvíjejí dovednosti sebeřízení, jako je soustředění, vytrvalost a snaha o pokroky v učení.
Klima školy Školní klima je projev školního života, který obsahuje celkovou kvalitu prostředí uvnitř školy s ekologickými, společenskými, sociálními a kulturními parametry. Zahrnuje fyzikální i psychologické prostředí školy, včetně vztahů uvnitř skupin aktérů.
Klima třídy Označuje sociálně-psychologické jevy (interakce, komunikace, jejich subjektivní i sdílené vnímání a hodnocení). Jejich účastníky a tvůrci jsou: - žáci - učitelé
Učitel Jeho úkolem: - zprostředkování poznatků a jejich přetvoření na vědomosti, dovednosti a návyky a podílení se na socializaci dítěte. - vytvořit klima třídy charakterizované jako cílevědomé, orientované na úkoly, uvolněné, vřelé, podporující žáky.
Žák Podmínka pro kladné klima ve třídě: -kvalita vztahů mezi žákem a učitelem a zároveň mezi spolužáky. -vzájemné vztahy mezi spolužáky jednou z vývojově relevantních potřeb dětí.
Cíl a charakteristika diagnostikování Cíl: - zjištění stavu klimatu školy Forma: - dotazník Účastníci: - žáci vybraných tříd
Otázky, na které hledáme odpověď Jak se cítí žáci ve třídě a mezi spolužáky, jaká je míra kooperace a soudržnosti, motivace k negativnímu školnímu výkonu a jaká je míra sebeprosazení Jaké jsou postoje učitelů k žákům a jaké klima vytváří, zda je negativní nebo pozitivní
Analýza dotazníkového šetření žáci anonymně vyplní dotazníky K-L-I-T a CCQ odpovědi jsou převedeny na body silně souhlasím - 4 mírně souhlasím - 3 mírně nesouhlasím - 2 silně nesouhlasím - 1 hodnoty jsou vyhodnoceny a porovnány se standardem v českých školách
Dotazník žáka „Klima třídy“ K-L-I-T Postihuje: vztahy ke třídě a mezi spolužáky míru kooperace a soudržnosti motivaci k negativnímu školnímu výkonu
Dotazník „Vyučující ve vztahu k žákovi“ CCQ Komunikační dotazník Zjišťuje, zda vyučující navozuje klima ve třídě negativní nebo pozitivní.
Vyhodnocení celé školy Žluté pásmo představuje standartní úroveň v českých školách Fialové pásmo jsou hodnoty zobrazující úroveň klimatu na naší škole
Vyhodnocení celé školy Žluté pásmo představuje standartní úroveň v českých školách Modré pásmo jsou hodnoty dosažené jednotlivými vyučujícími z pohledu žáků Oblast nad zelenou linkou zobrazuje pozitivní působení učitele ve třídě
Ze získaných výsledků je ve škole nastaven postup pro zkvalitnění klimatu školy : „Standard kvalitního vzdělávání“
učitel zvládá technologie moderního vyučování - deduktivní a induktivní vyučovací postupy, techniky metod výkladu, řízeného rozhovoru, diskuse, kooperativního učení žáci mají příležitost organizovat svou vlastní činnost činnosti jsou střídány, vytváří se prostor k odstranění únavy učitel pozitivně motivuje žáky, vede je ke vzájemné komunikaci průběžně hodnotí snahu, výkon, pokrok učitel hodnotí úspěšnost žáka v kontextu jeho dispozic, zejména formativně a diagnosticky vede žáky k sebekontrole a sebehodnocení využívá širokou škálu možností hodnocení vede žáky k dodržování pravidel komunikace učitel respektuje názory žáků, podporuje jejich vyjadřování