Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Digitální učební materiál
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Nepravidelnosti větné stavby
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Postup při určování větných členů
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Zvláštnosti větné stavby
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Přívlastek Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 23.10.2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s druhy přívlastku a jeho funkcí ve větě

SKLADBA (SYNTAX) Přívlastek - Pk

Přívlastek/Atribut - je významové doplnění podstatného jména/zájmena, přesněji vymezuje jeho význam - závislost na řídícím jménu je vyjádřena shodou (vysoký strom), řízeností (lov ryb) nebo přimykáním (dům na náměstí) - ptáme se na něj otázkami: jaký ? který ? čí ?

Rozvíjené podstatné jméno/zájmeno může být:: - podmět (Veselí žáci zpívali.) - předmět (Dali jsme naší učitelce květiny.) - příslovečné určení (V menším městě se žije klidněji.) - přívlastek shodný (Podívali jsme se na střechu protějšího domu.)

a) přívlastek shodný - Pks Druhy přívlastku: a) přívlastek shodný - Pks - se shoduje ve všech mluvnických kategoriích (pád, číslo, rod) s řídícím podstatným jménem/zájmenem Př. pěkné město, kožené boty b) přívlastek neshodný - Pkn - se neshoduje v mluvnických kategoriích, je nejčastěji ve 2. pádě Př. hodina duchů, gesto milosrdenstvi

Přívlastek shodný/Pks - se shoduje ve všech mluvnických kategoriích (pád, číslo, rod) s řídícím podstatným jménem/zájmenem - nejčastěji je přídavným jménem (dobrý nápad), ale i zájmenem (náš nápad), číslovkou (oba nápady) - stojí většinou před jménem (pěkné město), v odborných názvech a citově zabarvených výpovědích i za jménem (kyselina sírová, lidé zlatí!)

– POZOR – za shodný přívlastek považujeme i přívlastek vyjádřený nesklonnými přídavnými jmény fér jednání, bezva prázdniny, super kamarád

Přívlastek neshodný/Pkn - se neshoduje ve všech mluvnických kategoriích (pád, číslo, rod) s řídícím podstatným jménem/zájmenem - nejčastěji je podstatným jménem v pádě prostém (nápad kamaráda), nebo podstatným jménem v pádě předložkovém (nápad od kamaráda),ale může být i příslovcem (nápady spatra), infinitivem slovesa (nápad odejít) - stojí většinou za jménem a jméno je ve 2. pádě (okna budovy, pila z oceli)

– POZOR – neshodný přívlastek se při skloňování řídícího podst. jm – POZOR – neshodný přívlastek se při skloňování řídícího podst. jm. nemění hodina fyziky, hodiny fyziky, hodině fyziky zvláštním typem je nominativ jmenovací, nesklonný přívlastek v 1. pádu, který přesně uvádí jméno nebo titul město Praha, kniha Zbabělci

Podle počtu přívlastků rozvíjejících jedno řídící jméno rozlišujeme: přívlastek: 1. holý 2. rozvitý 3. postupně rozvíjející 4. několikanásobný

přívlastek holý - není dále rozvitý žádným větným členem (krátké vlasy) - přívlastek rozvitý - je dále rozvit jiným větným členem (krátce střižené vlasy) - přívlastek postupně rozvíjející – význam řídícího jména je postupně zpřesňován dalšími přívlastky (všichni naši výborní žáci) mezi jednotlivými členy NEPÍŠEME čárku !!! - přívlastek několikanásobný – více přívlastků stojících vedle sebe, rozvíjí totéž řídící jméno, jejich pořadí lze měnit (základní, střední a vysoké školy) mezi jednotlivými členy se PÍŠE čárka !!!, nebo spojovací výrazy a, i ani, nebo, či

Podle těsnosti spojení rozvitého přívlastku rozlišujeme: přívlastek: těsný – nelze ho vypustit beze změny významu smyslu výpovědi NEODDĚLUJE SE ČÁRKOU Žáci přihlášeni na olympiádu přijdou do učebny. volný – doplňuje pouze další význam navíc, lze jej vypustit ODDĚLUJEME JEJ ČÁRKOU Na louce, plné voňavých květin, poletovali krásní pestrobarevní motýli.

Vlastní jména ve funkci neshodného přívlastku zůstávají stále v 1 Vlastní jména ve funkci neshodného přívlastku zůstávají stále v 1. pádě (tzv. nominativ jmenovací): V divadelní hře Hamlet W. Shakespeara zazněla nesmrtelná věta „Být, či nebýt?“

Přívlastek, který je na podstatném jméně závislý, ale řídící podstatné jméno jej nijak neurčuje (nedeterminuje), označujeme jako nepravý přívlastek: žena s dětmi, otec s matkou, sklenice vody

Vyhledejte v následujících větách přívlastky, určete jejich druh a čím jsou vyjádřené: delšímu – Pks, (2); větších – Pks (2); ve hloubkách – Pkn (1) na měření – Pkn (1); rychlosti – Pkn (1) teplé – Pks (2); tropického – Pks (2); pásu – Pkn (1) tomto – Pks (3); svůj – Pks (3); první – Pks (4) Člověk není uzpůsoben k delšímu pobytu ve větších hloubkách. Použil přístroj na měření rychlosti. V teplé vodě tropického pásu se dobře daří korálům. V tomto utkání vstřelil Honza svůj první gól.

Doplňte vhodné přívlastky: Putovali jsme (Pks)… hlubokým lesem k (Pks) …visutému mostu. Obdivuji (Pks)… tvoje cvičení s (Pkn) … obručí. (Pks) … barevné listy (Pkn) … stromů opadávaly. Měl jsem chuť (Pk) … vrátit se domů. Včera jsem si koupil (Pks postupně rozvíjející)… nový moderní květovaný deštník. (Pk těsný) … Filmy s hvězdičkou jsou pro děti nevhodné.

Změňte Pkn na Pks a naopak: Rodiče Petra byli strachy bez sebe. Petrovi rodiče ….. Chodníky ve městě byly čisté. Městské chodníky ….. Půjdeme cestou přes les. Půjdeme lesní cestou …… Čaj z Indie mi vždycky chutná. Indický čaj ….. Novinky ze sportu uslyšíte v pět hodin. Sportovní novinky …..

Rozlište Pk těsný a Pk volný, doplňte čárku: Žena sedící zády k nám se otočila. Pk těsný - Žena sedící zády k nám se otočila. Růže zářící rozmanitými barvami nádherně voněly. Pk volný – Růže, zářící rozmanitými barvami, nádherně voněly. Letadlo směřující do Turecka je přistaveno na páté dráze. PK těsný - Letadlo směřující do Turecka je přistaveno na páté dráze.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008