Školní zralost dítěte.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Přednáška č. 3 Předškolní období
Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Specifické poruchy učení
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
7. Diagnostika školní zralosti
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Sociální čtení.
Období lidského života
¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školní zralost dítěte

Školní zralost fyzická, duševní a emocionální připravenost dítěte pro vstup do školy a je výsledkem předchozí etapy vývoje dítěte Je předpokladem pro úspěšné osvojování si školních dovedností a znalostí

Znaky školní zralosti Fyzická zralost Percepční a kognitivní zralost Sociální, emocionální a motivační zalost

Fyzická zralost VĚK – přibližně 6 let a 4 měsíce Dlouholeté psychologické výzkumy ukázaly na významný rozdíl mezi dětmi staršími (při vstupu do školy nad 6 let a 8 měsíců ) a mladšími, které i přes jejich dobré nadání měly tendenci vyznačovat se větší nesamostatností, hravostí a nesoustředěností. Ještě po čtyřech letech školní docházky mohou být tyto rozdíly patrné.

Fyzická zralost VÝŠKA A VÁHA Proporce dítěte – dívky – 105-115 cm / 19-23 kg - chlapci – 110 – 118 cm / 17-22 kg Individuální rozdíly FILIPÍNSKÁ MÍRA

Percepční a kognitivní zralost Rozvoj analyticko-syntetické činnosti mozku ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ Rozlišování tvarů Rozlišovat některá písmena a číslice Zraková diferenciace (stejné a různé tvary) Zraková analýza a syntéza (skládání a rozkládání) Prostorová orientace (nahoře-dole …) SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ Sluchová diferenciace (rozlišit zvuky, napodobit) Sluchová orientace (hledání budíku …) Sluchová analýza (slovní fotbal …)

Percepční a kognitivní zralost ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI - jednoduché pojmy související s časem Chronologie Třídění věcí Barvy Základní početní vědomosti PAMĚŤ Věta o osmi slovech Tři pokyny najednou

Percepční a kognitivní zralost Vyslovit všechny hlásky Tolerance r, ř Krátké vyprávění Slovní zásoba GRAFOMOTORIKA Úchop tužky Napodobení geometrických tvarů Kresba LATERALITA Vyhraněná dominance Zkřížená lateralita Nevyhraněná lateralita

Sociální zralost Přátelé Nezávislost na rodičích Pozice ve skupině Podřízení se skupině Hygienické návyky

Emocionální zralost Emočně stabilnější Potlačování afektivity Regulace vlastních přání Odloučení od rodičů

Pracovní zralost Schopnost pracovat i na nepříliš zajímavém úkolu Pracovní tempo Dokončení úkolu, které si dítě dalo samo Vlastní komentáře k činnosti Pomoc rodičů – aktovka, domácí úkoly …

Projevy nezralosti Neklid nebo utlumenost Impulzivnost a nesoustředěnost Těkání mezi činnostmi Neobratné, zakřiknuté, nesamostatné, přecitlivělé, bázlivé, plačtivé, vzdorné dítě Špatný kontakt s učitelem a spolužáky

DESATERO PRO PRVŇÁČKY (ZŠ Sokolovská – Mnichovo Hradiště)

DESATERO PRO RODIČE (ZŠ Sokolovská Mnichovo Hradiště)

Jiráskův - Kernův TEST ŠKOLNÍ ZRALOSTI

1. Hlava,trup, končetiny,hlava spojena s krkem, na hlavě vlasy a uši, v obličeji nos, oči, ústa, pětiprstá ruka, nohy dole zahnuté,oblečení, SYNTETICKÝ ZPŮSOB ZOBRAZENÍ 2. Požadavky jako na 1, mohou chybět 3 části – pokud jsou synteticky zobrazeny 3. Hlava,trup, končetiny,paže nebo nohy dvojčarou 4. Primitivní kresba s trupem, končetiny stačí jeden pár 5. Chybí trup, nebo oba páry končetin KRESBA MUŽSKÉ POSTAVY

Napodobení věty 1 – čitelné,velikost písmen,písmeno E,spojení do 3 slov, nechybí tečka nad j,neodchyluje se více než 30° 2 – čitelné napodobení věty,nezáleží na velikosti písmen ani na vodorovné linii 3 – členění na 2 části,rozpoznatelná 4 písmena 4 – rozpoznatelná 2 písmena 5 - čmárání

Obkreslení skupiny bodů Téměř dokonalé obkreslení předlohy – vychýlení max. 1 bodu Počet i sestavení bodů podle předlohy – vychýlení max. 3 bodů o půl šířky mezery mezi řádky nebo sloupci Obrys podobný předloze, tečky ne › 20 ne ‹ 7, jakékoliv pootočení Nepodobá se předloze, složení z teček čmárání

Hodnocení dosažených výsledků součet známek úroveň školní zralosti 3 – 5 výrazný nadprůměr 6 nadprůměr 7 – 9 průměr 10 – 11 slabší průměr 12 podprůměr 13 – 15 velmi slabá úroveň

STUDIE Jiráskův – Kernův test je optimální pro posuzování školní zralosti i po 30 letech Školní zralost dívek 85% - chlapců 68%

ODKLAD ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

Předčasný nástup do školy X Odklad školní docházky Až čtvrtina dětí, která přijde k zápisu, nakonec do první třídy nenastoupí : ne všechny odklady školní docházky jsou vždy nutné!!! Rok života dítěte Nemocnost Neúspěchy Neurotizace dítěte NÁVRAT ZPĚT DO ŠKOLKY

ODKLAD ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Rozhoduje psycholog, pediatr se souhlasem rodičů DŮVODY: Problémy v oblasti řeči Problémy s pozorností Problémy v grafomotorice Problémy pracovního tempa Problémy vědomostního rázu Neměl by být administrativní záležitostí Využít čas na stimulaci vývoje (ve školce i doma)

TRÉNINK OBLAST JEMNÉ MOTORIKY – zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček, navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru … OBLAST PERCEPCE POZORNOSTI A ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ – dokreslování nedokončených tvarů a obrázků, skládání puzzle,vyprávění pohádky se zapojením dítěte … OBLAST CVIČENÍ PAMĚTI – recitace, zpěv písniček, vyprávění pohádek, …

TRÉNINK OBLAST CVIČENÍ ŘEČI A MYŠLENÍ – popis obrázků, dramatizace … OBLAST MATEMATICKÝCH PŘEDSTAV – člověče nezlob se, orientace v číselné řadě, porovnávání počtů … SOCIÁLNĚ A EMOČNĚ NEZRALÉ DĚTI – posilování sebevědomí samostatnosti – úkoly (o něco si říci, sám něco zařídit …)

Použitá a doporučená literatura: Zelinková, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 1. vyd. Brno: Paido, 1996. Vágnerová, M. Vývojová psychologie I a II. Praha : Karolinum, 2005. Šturma, J: Školní zralost a její poruchy. In Říčan, J.; Vágnerová, M. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha : Avicenum, 1991. Třesohlavá, Z.; Černá, M.; Kňourková, M. Dříve než půjde do školy. Praha : Avicenum, 1990.