LOUKY a PASTVINY Jan HORNÍK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Advertisements

Zemědělci a vodohospodáři – protivníci nebo spojenci? J a n K l í r Výzkumný ústav rostlinné výroby Praha - Ruzyně
jako zdroje včelí pastvy
Ekologické hospodářství
Zemědělská krajina a ptáci Mgr. Petr Šaj, Správa CHKO Jeseníky
Cézava – návrh 1. Ekonomické dopady změny struktury krajiny.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Zásady správné zemědělské praxe
Zemědělství ČR.
Zemědělství České republiky.
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
Biotopy ČR.
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Trvale udržitelné systémy
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Zemědělství.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Registrační číslo projektu:
LESNÍ PATRA.
Kulatý stůl dne Environmentální opatření PRV 2014+
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zemědělství ČR Živočišná výroba
Představení ekologického podniku Hynčice nad Moravou František Winter
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm Ing. Jolana Juřicová Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/
SPECIFIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podmínkami jednotlivých typů travních.
LOUKA. vlhkost stanoviště způsob obhospodařování člověkem trávy: vzhled a druhová skladba.
Tomáš Mirovský Přírodní společenství Louky.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TVORBA KRAJINY Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY I
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Některé environmentální aspekty zemědělského hospodaření
Environmentální aspekty zemědělského hospodaření
KULTURNÍ KRAJINA.
Zalesňování zemědělské půdy problém struktury lesů
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
OCHRANA PŘÍRODY NA ÚZEMÍ HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Ochrana půdy a lesa.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Environmentální funkce zemědělství. Funkce zemědělství Produkční funkce –Životní prostředí jako výrobní prostředek –Produkce potravin –Zásobárna obnovitelných.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí AGRO-ENVI OPATŘENÍ (AEO)‏ Ing. Milan Kouřil DAPHNE ČR – Institut aplikované.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.Lenka.
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Seminář Managementového centra. Program 17:30Otevření místnosti, přivítání 18:00Představení řečníků, program a úvod Mgr. Záboj Hrázský 18:15 Promítání.
  Autor: Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zranitelné oblasti.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_13_Ekosystém_louka_rostliny.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ekosystém louka I. název: VY_32_INOVACE_18_Ekosystem_louka I
Člověk a krajina – moderní krajina
VY_52_INOVACE_68_Louky, pastviny, pole-učební text
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Zranitelné oblasti.
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Člověk a krajina – vliv člověka
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Transkript prezentace:

LOUKY a PASTVINY Jan HORNÍK projekt „Managementové centrum“ - občanská sdružení Daphne ČR a Centaurea „Podpořeno grantem z islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.“ „Projekt byl finančně podpořen  v grantovém řízení MŽP. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP“

LOUKY A PASTVINY- POHLED DO HISTORIE Člověk a krajina – vznik zemědělství od neolitu do 19. století pastva - chov domácích zvířat - ustájení dobytka sklizeň sena - vznik luk rozvoj polí - mozaikovitá krajina, nepravidelné střídání luk, lesů a polí a ostatních ploch, drobné hospodaření na záhumencích začátek 20. století nástup mechanizace 50. léta plošné změny v krajině (meliorace, rozorávání mezí) intenzifikace zemědělství – používání hnojiv, hnojení a dosévání luk, úpadek drobného hospodaření - výrazný úbytek travních společenstev, převaha polí a lesů, opouštění drobných lokalit, vysoký stupeň fragmentace druhově bohatých lokalit, první kroky ochrany přírody po roce 1989 rozpad jednotných zemědělských družstev, navracení majetku zatravňování polí dotační politika státu - zmírnění tlaku na krajinu (hnojiva), moderní technologie, opuštěné pozemky

SITUACE V REGIONU 100.0 161.6 celkem 4.0 6.4 zástavba 11.2 18.1 louky 15.9 25.7 lesy 68.9 111.3 orná půda % km2  

SITUACE V REGIONU Celkově v regionu: cca 1800 ha lučních porostů Analýza vrstvy Natura 2000: cca 335 ha přírodě blízkých travinných společenstev

Ohrožené druhy rostlin Vstavač nachový Okrotice bílá Střevíčník pantoflíček Vstavač vojenský

černýš rolní ostřice ptačí nožka sasanka lesní bělozářka větevnatá hořeček nahořklý hořeček brvitý

kakost krvavý pcháč bezlodyžný voskovka menší prvosenka jarní záraza žlutá hlaváč fialový

LOUKY A PASTVINY význam vlastnosti Jsou druhově velmi bohaté Chov domácích zvířat, produkce sena Často poslední útočiště pro organizmy v krajině Protierozní funkce Pastva a úkryt zvěře Estetické a rekreační hodnoty význam vlastnosti Jsou druhově velmi bohaté Reagují rychle na změny prostředí Jsou závislé na hospodaření

CO JE OHROŽUJE Často leží ladem - náročný terén - vlastnické vztahy - hospodářsky nezajímavé Jsou nevhodně obhospodařované - intenzivní hospodaření - nevhodné zásahy „zvenčí“ - dosevy, hnojení - narušování zvěří - zalesňování, skládky Malé izolované lokality - nízká stabilita (zranitelné při náhodných dálostech) - omezení migrací

HOSPODAŘENÍ – HLAVNÍ ZÁSADY „Co je to za louku“ - v jakém je stavu, co na ní žije Jaké jsou cíle - podpora druhové bohatosti - zajištění podmínek pro existenci konkrétních druhů Jaký způsob hospodaření - kosení, pastva - správné načasování a intenzita - správný postup

charakteristika porostu KOSENÍ střední - špatná ne prudké svahy, podmáčená místa, extremně nerovný terén nelze v zanedbaných porostech (dřeviny) vysoká traktor střední jakýkoliv nízká křovinořez, sekačka nejlepší svah nevadí, drny ano nelze v zanedbaných porostech (dřeviny, ostružiníky) kosa šetrnost k porostu terén charakteristika porostu produktivita nástroj

PASTVA Nejvhodnější je stádo složené z ovcí a koz lépe zvládají náročný terén nenarušují tolik drn jako skot a koně vhodně se při vypásání doplňují (kozy si poradí i s křovinami) velikost stáda rotační a kontinuální pastva

KOSENÍ x PASTVA

Louky a pastviny vznikly dlouholetým spolupůsobením člověka a přírody Na člověku jsou závislé, bez šetrného hospodaření se rychle mění – ztrácí svoji bohatost a zarůstají křovím a plevely V krajině mají své nezastupitelné místo, hrají důležitou roli v plnění jejích funkcí Jsou to druhově nejbohatší společenstva ve střední Evropě, jež díky vhodné péči umožňují soužití mnoha organizmů