Nové přístupy k evropským zdrojům financování projektů TEN-T Petr Zahradník, ekonom, kancelář Brusel září 2014, připraveno pro konferenci Střední Morava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Regionální dimenze sítě TEN-T
Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
VÝVOJ ČESKÉHO STAVEBNICTVÍ
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Luhačovice Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů září 2013 Programovací období EU 2014+, strategie operačních.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Silnice nebo železnice
FONDY EU Programové období
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Integrovaný regionální operační program
JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně ministryně pro místní rozvoj
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Nové přístupy k evropským zdrojům financování projektů TEN-T Petr Zahradník, ekonom, kancelář Brusel září 2014, připraveno pro konferenci Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů, Luhačovice

Víceletý finanční rámec 2014 – 2020: co je stejné, a co se změnilo ? - Na první pohled zůstala struktura neměnná, na druhé straně došlo k významnému posunu v objemu finančních alokací, způsobenému dopady ekonomické krize, novými nástroji hospodářské politiky EU, rozvojovými prioritami EU i posílenou pozicí čistých plátců; - Doprava jako taková není zmíněna ve Strategii Evropa 2020; je hovořeno spíše o mobilitě; - Došlo k relativnímu úbytku prostředků na kohezní politiku (o 8,5% oproti období 2007 – 2013); na straně druhé se výrazně zvýšil objem prostředků pro konkurenceschopnost (o 37,2%), v jeho rámci se objevil nový nástroj Connecting Europe Facility (CEF; Nástroj pro propojení Evropy) – specificky založen na novém pojetí Trans-evropských dopravních sítí (TEN-T) a jejich významu pro finanční podporu v oblasti dopravních projektů; - Principy kohezní politiky na období 2014 – 2020, relevantní pro dopravu: zaměření na všechny regiony EU; propojenost s růstovými opatřeními; transparentnost a měřitelnost výsledků; splnění předběžných podmínek – kondicionalit; respektování integrovaného přístupu k území, větší role finančních nástrojů, respektování souladu s nově pojatou správou ekonomických záležitostí v EU 1

Kohezní politika 2014 – 2020: tematické cíle a kondicionality - TC 7: Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách: 2 Investiční prioritaKondicionalitaKritérium pro splnění kondicionality ERDF a CF: podpora multimodálního jednotného dopravního prostoru prostřednictvím investic do TEN-T; Rozvoj a obnova komplexních, vysoce kvalitních a interoperabilních železničních systémů a podpora opatření na snižování hluku Rozvojem a zlepšováním nízkouhlíkových dopravních systémů, včetně systémů s nízkou hlučností, šetrnějších k životnímu prostředí, včetně vnitrozemské a námořní lodní dopravy, přístavů, multimodálních spojů a letištní infrastruktury s cílem podporovat udržitelnou regionální a místní mobilitu 7.1 Doprava: Existence komplexního plánu či komplexních plánů či rámce nebo rámců pro investice do dopravy v souladu s institucionálním uspořádáním členských států, včetně veřejné dopravy na regionální a místní úrovni, čímž se podporuje rozvoj infrastruktury a zvyšuje se dopravní obslužnost ve vztahu ke globálním a hlavním sítím TEN-T Existence komplexního dopravního plánu či plánů nebo rámce či rámců pro investice do dopravy, které splňují právní požadavky pro strategické posouzení dopadů na životní prostředí a stanoví: - přínos pro jednotný evropský dopravní prostor (v souladu s článkem 10 Nařízení EP a Rady (EU) č. 1315/2013, včetně pořadí důležitosti investic do hlavní sítě a globální sítě TEN-T, u nichž jsou předpokládány investice z ERDF a CF, do sekundární dopravní obslužnosti; - realistické a kompetentní vypracování projektů, u nichž se předpokládá podpora z ERDF a CF; - opatření k zajištění způsobilosti zprostředkujících subjektů a příjemců realizovat projekt

Kohezní politika 2014 – 2020: tematické cíle a kondicionality - TC 7: Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách: 3 Investiční prioritaKondicionalitaKritérium pro splnění kondicionality ERDF: zvyšování regionální mobility prostřednictvím připojení sekundárních a terciárních uzlů k infrastruktuře sítě TEN-T, včetně multimodálních uzlů Viz kondicionalita 7.1Viz předchozí slide

Kohezní politika 2014 – 2020: tematické cíle a kondicionality - TC 7: Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách: 4 Investiční prioritaKondicionalitaKritérium pro splnění kondicionality ERDF a CF: viz předchozí slides ERDF: viz předchozí slides 7.2 Železniční doprava: V rámci komplexního plánu či komplexních plánů nebo rámce či rámců existence oddílu výslovně věnovanému rozvoji železniční dopravy v souladu s institucionálním uspořádáním členských států, včetně veřejné dopravy na regionální a místní úrovni, čímž se podporuje rozvoj infrastruktury a zvyšuje se dopravní obslužnost ve vztahu ke globálním sítím a hlavním TEN-T. Investice se vztahují na mobilní majetek, interoperabilitu a budování kapacit Existence oddílu o rozvoji železniční dopravy v rámci dopravního plánu či plánů nebo rámce či rámců (jak uvedeno výše), které splňují právní požadavky pro strategické posouzení dopadů na životní prostředí a stanoví realistické a kompetentní vypracování projektu, včetně harmonogramu a rozpočtového rámce. Opatření k zajištění způsobilosti zprostředkujících subjektů a příjemců realizovat projekt.

Kohezní politika 2014 – 2020: tematické cíle a kondicionality - TC 7: Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách: 5 Investiční prioritaKondicionalitaKritérium pro splnění kondicionality ERDF a CF: viz předchozí slides ERDF: viz předchozí slides 7.3 Ostatní způsoby dopravy, včetně vnitrozemské a námořní lodní dopravy, přístavů, multimodálních spojů a letištní infrastruktury: V rámci komplexního plánu či komplexních plánů nebo rámce či rámců dopravy existence oddílu zvlášť věnovanému vnitrozemské a námořní lodní dopravě, přístavům, multimodálním spojům a letištní infrastruktuře, které přispívají ke zlepšení dopravní obslužnosti ve vztahu ke globálním a hlavním sítím TEN-T a podporují udržitelnou regionální a místní mobilitu Existence oddílu výslovně věnovaného vnitrozemské a námořní lodní dopravě, přístavům, multimodálním spojům a letištní infrastruktuře v rámci plánu či plánů dopravy nebo rámce či rámců dopravy, který: - splňuje zákonné požadavky na strategické posouzení dopadů na životní prostředí; - stanoví realistický a vyspělý plán provádění projektů, včetně harmonogramu a rozpočtového rámce. Opatření k zajištění způsobilosti zprostředkujících subjektů a příjemců realizovat projekt.

Kohezní politika a Víceletý finanční rámec 2014 – 2020: Společný strategický rámec (SSR) a Dohoda o partnerství (DP) ČR - SSR: Vymezuje platformy koordinace mezi kohezní politikou a ostatními kapitolami Víceletého finančního rámce – celkem devět úrovní: jednou z nich je i koordinační linie mezi kohezní politikou a CEF: spočívá v zajištění obsahové komplementarity mezi CEF a projekty podporovanými v členských státech z ERDF a CF, a taktéž v přímém finančním příspěvku CF ve prospěch CEF. - DP ČR: Infrastruktura; Dopravní infrastruktura a dostupnost / mobilita - Kam ne ? Poziční dokument Evropské komise z října 2012: Investice do místních silnic – podpora by měla být možná pouze tehdy, pokud přispívají fyzické, hospodářské a sociální obnově znevýhodněných městských a venkovských společenství a oblastí, nebo pokud poskytují potřebné propojení se sítí dálnic a rychlostních silnic (zaměřenost na nové silnice nebo výrazná zkvalitnění), či tam, kde doplňují chybějící příhraniční spojení. 6

DP ČR a dopravní infrastruktura a dostupnost / mobilita - DP ČR: - Identifikované problémy: stále poměrně značná absence některých částí sítě TEN-T na území České republiky; nedostatečné napojení sítě TEN-T na regionální infrastrukturu; nedostatečně naplněné možnosti v oblasti optimalizace dopravy; rostoucí tlak na efektivitu veřejné dopravy především ve velkých městských aglomeracích; - Potřeby: pokračovat v budování sítě TEN-T a infrastruktury, která ji napojuje na regionální sítě; posilovat diverzitu způsobů dopravy v rámci vnitrozemské dopravní sítě a jejich vzájemnou návaznost; zkvalitnit a zatraktivnit veřejnou hromadnou dopravu; - Priority financování v období : další investice do sítě TEN-T a napojení na regionální dopravní sítě; investice do dopravních terminálů, které slouží několika druhům dopravy; větší uplatňování technologií, které umožňují součinnost železničních sítí, zavedení inteligentních systémů dopravy; zlepšení integrace veřejné hromadné dopravy; modernizace a rozšíření veřejné hromadné dopravy a související infrastruktury v městských aglomeracích - Programové nástroje: OP Doprava (OPD), Integrovaný regionální operační program (IROP) - Očekávané výsledky: dané sadou indikátorů, včetně finančních 7

Makroekonomický význam kohezní politiky - České ekonomice se navíc proces oživování příliš nedaří a potřebuje významný poptávkový stimul: 21,6 mld. EUR pro kohezi + cca 6 mld. EUR pro zemědělství, venkov a rybářství = celkem cca 20% HDP České republiky celkem, kumulativně = téměř 3% HDP České republiky ročně; - Žádný další podobný poptávkový stimul z jednoho zdroje, bez významného zatížení domácích veřejných financí, neexistuje; - Může mít ambice nejen momentálně poptávkově stimulovat, ale též opatřeními na nabídkové straně (dlouhodobější horizont) povznést strukturu a kvalitativní parametry české ekonomiky (odpovídající kvalita a struktura dopravní sítě, výzkum a vývoj, inovativní prostředí pro podnikání, šetrné nakládání se zdroji, energetická efektivnost) 8

Makroekonomický význam kohezní politiky - Čistá pozice; významný rozvojový kontributor české ekonomice – v roce 2012: 73,8 mld. Kč; 2013: 84,1 mld. Kč; na vytvořené čisté pozici se ze 73,5% podílely prostředky z koheze + dalších téměř 25% prostředky ze zemědělství, rybářství a rozvoje venkova → obsahové vymezení Dohody o partnerství = téměř veškerá suma, kterou ČR má z Rozpočtu EU k dispozici; ALE … - Mohla by být ještě o něco vyšší zejména v kohezních oblastech; vůbec nevyužíváme prostor pro větší a velké mezinárodní projekty v kapitole 1a. - V kohezních aktivitách: problémy – silná decentralizace systému, jež se poté obtížně koordinoval, personální nestabilita, nedostatečná institucionální kapacita, prohřešky na straně příjemců 9

Na co ? Nabídková strana: - OP Doprava - zaměřený primárně na rozvoj dopravní infrastruktury v souladu se Strategií Evropa 2020 a Doprava ,7% celkové alokace České republiky (4,7 mld. EUR; v období 2007 – ,8%, ovšem z částky o čtvrtinu vyšší) 10 PO 1 Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (44,5%) PO 2 Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu (40,6%) PO 3 Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (13,4%) SC 1.1 Výstavba a modernizace železničních tratí SC 2.1 Silniční infrastruktura sítě TEN-T (výstavba a modernizace silnic a dálnic, ITS a nové technologie) SC 3.1 Silnice a dálnice mimo síť TEN-T ve vlastnictví státu SC 1.2 Výstavba a modernizace vnitrozemských vodních cest v hlavní síti TEN-T SC 1.3 Multimodální dopravaSC 2.2 Podpora rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti SC 1.4 Infrastruktura drážních systémů městské a příměstské dopravy SC 1.5 Systémy řízení městského silničního provozu a zavádění ITS na městské silniční síti SC 1.6 Enviromentálně čistý dopravní park

Na co ? Nabídková strana: - Integrovaný regionální OP – v oblasti dopravy zaměřený na zaměřený primárně na rozvoj regionální mobility (celý OP = 22,5% celkové alokace České republiky; příslušná prioritní osa = 40% alokace IROP, z toho doprava zamýšlena na přibližně 75% objemu PO 1 = velmi hrubý odhad 6,7% alokace České republiky na tento účel = 1,5 mld. EUR) 11 PO 1 Konkurenceschopné, dostupné a bezpečné regiony SC 1.1 Zvýšení regionální mobility prostřednictvím modernizace a rozvoje sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T (20% alokace IROP) SC 1.2 Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy (10% alokace IROP)

Na co ? Nabídková strana: - OP D + IROP – v součtu z nástrojů kohezní politiky stále velkorysá alokace pro dopravu; odhad 28,4% alokace = 6,2 mld. EUR; poměrně zásadní změna účelu, zaměřená primárně na páteční komunikace a následnou návaznost - Mimo kohezní politiku - Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility; CEF): pro infrastrukturní projekty společného zájmu (článek 172 SFEU) v oblasti dopravy (26,3 mld. EUR, včetně 11,3 mld. EUR z Kohezního fondu), energetiky (5,85 mld. EUR) a ICT (1,1 mld. EUR) – pro infrastrukturní propojení členských států celkem 33,2 mld. EUR – prostor pro využití nástroje projektového dluhopisu 12

Shrnutí - Nový význam TEN-T pro financování dopravních projektů ze zdrojů EU v období Kohezní podpora v oblasti dopravy bude nadále velkorysá; navíc se otevírá značný prostor pro využití CEF; v relativním vyjádření Česká republika ve výši podpory neztrácí, v absolutní částce ano; - Jistá obsahová změna zejména v podpoře rekonstrukce místních komunikací, jež nenavazují na tepny nejvyššího řádu; - Potřeba poučit se ze zkušeností končícího se programovacího období a negativní zkušenosti neopakovat 13

Shrnutí: Pokles aktivit v dopravní infrastruktuře v minulém období byl makroekonomicky významný !!! - Makroekonomický dopad vyvolaný poklesem aktivit v oblasti výstavby dopravní infrastruktury počínaje rokem 2010 lze kumulativně odhadnout až na přibližně 5% HDP; oblasti poklesu zaměstnanosti od roku 2009 ve výši přibližně osob; - Zaměření se na prioritu obnovení výstavby dopravní infrastruktury v zemi ve středu Evropy tak nepředstavuje pouze překonávání handicapu, který vůči západním sousedům máme a projev využití polohové renty, kterou nám naše geografická lokace nabízí (a kterou nevyužíváme); cestování po důstojné dálnici či využívání odpovídajícího a komfortního železničního spojení by mělo být stejně samozřejmé, jako dostupnost internetu, datových služeb, nejmodernějších ICT; jestliže v oblasti využívání výpočetní techniky a informačních technologií registrujeme dvouciferné meziroční nárůsty, v oblasti inženýrského stavitelství v průměru téměř dvouciferné poklesy 14

Děkuji velmi za Vaši pozornost ! PETR ZAHRADNÍK Ekonom, Kancelář Brusel, ČEZ, a.s.