Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava."— Transkript prezentace:

1 Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020
Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2018

2 POTŘEBA DLOUHODOBÝCH SMYSLUPLNÝCH INVESTIC V ČESKÉ REPUBLICE
V současné době: diskuse o přehřívání české ekonomiky a vývoji na hraně jejího potenciálu; Česká ekonomika má však ambice dále bohatnout; při jejich naplnění se neobejde bez smysluplných investic veřejných a soukromých; důležitý je nejen jejich dostatečný objem, ale též návratnost a přínos, který vyvolají; Stavebnictví a výstavba dopravní infrastruktury má v tomto poslání nezastupitelnou roli v podobě klíčového dodavatelského a realizačního odvětví

3 STRUKTURÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI A SYNERGIE
Stavebnictví významně ztratilo propojení s cyklickým vývojem a stalo se silně závislé na modelu financování EU a na jiných veřejných zdrojích a politikách (dopravní infrastruktura; energeticko-klimatické cíle; sociální aspekty – zásadní horizontální téma: budoucí Víceletý finanční rámec EU 2021 – 2027); V domácích podmínkách je velmi závislé na kvalitě veřejné služby a její administrativy (územní plánování, stavební povolení, projektová příprava, schopnost identifikovat klíčové synergické vazby)

4 STRUKTURÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI A SYNERGIE
Stavebnictví má významnou úlohu v rámci nabídkové strany ekonomiky: vhodně zvolené investice zvyšují potenciální produkt a zlepšují budoucí hospodářský růst; to platí především pro investice do dopravní a další infrastruktury; Velkou výhodou stavebnictví je významný multiplikační efekt: vyšší poptávka po stavební produkci se přenáší na různá dodavatelská odvětví, s kladným dopadem na jejich produkci, zaměstnanost i vývoj veřejných financí; Stavebnictví vykazuje relativně nízkou dovozní náročnost; Významná část investic v oblasti inženýrského stavitelství je kryta nenávratnými externími zdroji (fondy EU)

5 STRUKTURÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI A SYNERGIE
Unikátní konstelace faktorů mezi všemi ostatními odvětví; přesto je však hluboce nenaplňována a výsledek je hluboko za možnostmi; Stavebnictví může sehrávat významnou roli v rámci veřejné politiky během nepříznivého ekonomického vývoje; inženýrské stavitelství se v mezičase stalo typickým anticyklickým, resp. na cyklu nezávislým odvětvím; Od počátku našeho členství v EU, oblast dopravní infrastruktury je suverénně nejvýrazněji podporovanou aktivitou z fondů EU; v době nejhojnější podpory ( : z OP Doprava a 7 ROPů – přibližně 200 mld. Kč alokováno pro účely jednotlivých dopravních módů

6 MOŽNOSTI NÁVRHU VÍCELETÉHO FINANČNÍHO RÁMCE 2021 - 2027
Potřeba přizpůsobit se novým parametrům: s bohatnutím České republiky se sníží alokace v rámci národně zaručených obálek; tím více se otevře prostor pro jiné, dosud nevyužívané, či zcela nově navržené možnosti; Dotace budou významně doplněny o finanční nástroje (unikátní příležitost pro vytvoření robustního dlouhodobého finančního zdroje pro financování strategicky významných investic s veřejným zájmem; partnerství se soukromým sektorem); Nadále dominantním zdrojem bude v České republice kohezní politika (již není primárně hovořeno o dopravě, nýbrž o mobilitě: Propojenější Evropa – rozvoj sítě TEN-T – udržitelná, inteligentní, bezpečná, intermodální, respektování klimatických cílů; přístup k TEN-T; multimodální městská mobilita)

7 MOŽNOSTI NÁVRHU VÍCELETÉHO FINANČNÍHO RÁMCE 2021 - 2027
kohezní politika (Zelenější, nízkouhlíková Evropa – podpora opatření v oblasti energetické účinnosti; inteligentní energetické systémy, nové modely oběhového hospodářství; Sociálnější Evropa – sociální bydlení a sociální infrastruktura); Nástroj pro propojení Evropy (CEF) – reflexe principu evropské přidané hodnoty – silný důraz na přeshraniční propojení; Program InvestEU – zastřešující finanční nástroj na úrovni EU; Program na podporu strukturálních reforem (například uhelné regiony v transformaci – zásadní změna struktury regionální ekonomiky)

8 Děkuji za Vaši pozornost
Petr Zahradník, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky, ekonomický poradce, Česká spořitelna


Stáhnout ppt "Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava."

Podobné prezentace


Reklamy Google