Aktualizace státní energetické koncepce Ministerstvo průmyslu a obchodu – odbor energetické politiky Ing. Jan Pouček 18.března 2003 PODĚBRADY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Liberalizace energetického trhu a vazby na podnikatelské prostředí ČR
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Státní energetické koncepce
1  Ministry of Industry and Trade 2006 Energetika ČR ve vazbě na energetickou politiku EU Ing. Zbyšek Sochor Ředitel sekce energetiky Ministerstvo průmyslu.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
STÁTNÍ ENERGETICKÁ KONCEPCE Zahrnutí výsledků NEK a OR do návrhu nové SEK. Nejzávažnější ustanovení a změny proti stávajícímu znění. Změny v energetické.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Ostrava | Projekt Energeticky nezávislý kraj analýza silných a slabých stránek.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
XXII. Seminář energetiků
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Vliv aktualizované SEK na krajské ÚEK a jejich hodnocení z pohledu ČEA Ing. Táňa Dutkevičová Česká energetická agentura Praha Praha,
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. Aplikace státní energetické koncepce v krajích.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Energetické využívání odpadů z pohledu MPO
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Úvod, základní principy a cíle
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Aktualizace státní energetické koncepce Ministerstvo průmyslu a obchodu – odbor energetické politiky Ing. Jan Pouček 18.března 2003 PODĚBRADY

Legislativní základ prací Energetická politika ČR byla schválená usnesením vlády ČR č. 50 dne 12.ledna Obsahovala 7 hlavních cílů a 40 sektorových cílů. Pojetí a funkce energetické politiky jsou od roku 2001 upraveny zákonem č. 406/2000 sb. o hospodaření energií.

Legislativní základ prací Znění hlavy II - energetická koncepce, § 3 zákona: (1) Státní energetická koncepce je strategickým dokumentem s výhledem na 20 let, vyjasňujícím cíle státu v energetickém hospodářství, v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje, vč. ochrany životního prostředí, sloužícím i pro vypracování územních energetických koncepcí, (2) Návrh státní energetické koncepce zpracovává MPO a předkládá jej ke schválení vládě, (3) Naplňování státní energetické koncepce vyhodnocuje MPO nejméně jedenkrát za dva roky a o výsledcích vyhodnocení informuje vládu. V případě potřeby MPO zpracovává návrhy na změnu státní energetické koncepce a předkládá je vládě ke schválení.

Historie energetických politik – 1 První energetická politika ČR byla schválená usnesením vlády ČR č.112/92 dne Položila programový základ řadě dlouhodobých kvantitativních, kvalitativních a institucionálních změn v energetickém hospodářství, rozvojovým a útlumovým programům, především: -snižování rozměru energetického hospodářství ČR, neúměrného potřebám její malé ekonomiky, -dlouhodobé diverzifikaci energetických zdrojů, -programu zvyšování efektivnosti využití energetických zdrojů, -ekologizačním programům získávání a užití energie, -založení České energetické agentury, -přípravě druhé vlny privatizace, -programu restrukturalizace uhelného průmyslu, -rozhodnutí o dostavbě JE Temelín, o ukončení výstavby dolů Frenštát a Slaný a pod.

Historie energetických politik - 2 Druhá energetická politika ČR byla schválená usnesením vlády ČR č. 50 dne 12.ledna Její přijetí bylo urychleno souběžnou přípravou a schválením obou energetických zákonů (458/2000 a 406/2000), které se staly základem úkolů a cílů této energetické politiky. Energetickou politiku z roku 2000 lze charakterizovat jako soubor spíš krátkodobých úkolů a požadavků k dokončení ekonomické transformace energetického hospodářství (program dokončení privatizace, etapový program liberalizace trhu s elektřinou a se zemním plynem, dokončení dlouhodobého procesu nápravy a deregulace cen elektřiny a zemního plynu) a kroků zajišťujících přibližování se české energetické legislativy požadavkům EU, v naplňování cílů ochrany životního prostředí a podpory konkurenceschopnosti ekonomiky, včetně podpory úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů energie.

Důvody pro aktualizaci státní energetické koncepce Výsledky analýz plnění cílů stávající energetické politiky, konstatující nedostatečné tempo snižování energetické náročnosti, která je stále dvojnásobná ve srovnání s průměrem zemí EU, Stále vysoké měrné emise škodlivin na hlavu, na HDP ve srovnání se zeměmi EU, Splnění většiny cílů Energetické politiky z roku 2000, Absence dlouhodobého výhledu, státní vize strategického mixu primárních zdrojů energie, Neukončená transformace energetického hospodářství Požadavky spojené s připravovaného členství v EU, závazky přijaté v mezinárodních smlouvách

Filosofie aktualizace státní energetické koncepce V rámci aktualizace nejde o volbu zcela nové energetické strategie, ale o doplnění o její nové priority. Ty by měly vytvořit komplexnější pilíře ekonomicky životaschopného, bezpečného a ekologicky vyhovujícího energetického hospodářství, pro zajištění udržitelného rozvoje České republiky.

Priority aktualizované státní energetické koncepce Aktualizovaný soubor priorit státní energetické koncepce: Priorita 1:Zvyšování efektivnosti využití energetických zdrojů, Priorita 2:Ochrana životního prostředí před negativními vlivy energetického hospodářství, vč. zvýšení podpory obnovitelným zdrojům energie, Priorita 3:Spolehlivé a dlouhodobě bezpečné zajišťování potřeb ekonomiky a společnosti v druzích a formách energie, Priorita 4:Programovost v zajišťování a krytí budoucích energetických potřeb zdroji energie a vymezení úlohy domácích zdrojů energie, Priorita 5:Určení směrů a opatření pro dokončení transformace energetického hospodářství.

Změny v energetickém hospodářství po roce Došlo k významnému snížení celkové výše spotřeby energetických zdrojů, prosadila se větší zdrojová diverzifikace, ve prospěch zdrojů ekologičtějších, s vyšší energetickou účinností, v dovozech energie se zvýšila teritoriální diverzifikace, Zlepšily se kvalitativní parametry energetického hospodářství (došlo ke snížení energetické náročnosti i elektroenergetické náročnosti tvorby HDP), Podařilo se rychle a zásadním způsobem ekologizovat energetické hospodářství, Došlo k zásadní změně systémových podmínek fungování energetického hospodářství, směrem k postupnému vytváření trhů energie (celý systém byl liberalizován, v postupných krocích byla provedena náprava cen paliv a energie, finanční restrukturalizace, sektor je z velké části již privatizován, byly ustaveny nové instituce - Energetický regulační úřad, Operátor trhu s elektřinou, ČEA),

Změny v energetickém hospodářství po roce Energetické hospodářství ČR se otevřelo zahraničním investorům, v palivech a v energetice se stále silněji projevují integrační a globalizační procesy nadnárodního charakteru, do kterých jsou tuzemské energetické firmy intenzivně vtahovány. Výrazné snížení poptávky po energii vyvolalo v řadě energetických sektorů převis nabídky, který se začal realizovat v exportu (elektřina, černé uhlí), projevuje se v odstávkách, či v likvidaci přebytečných zdrojů, nebo je tlumen pomocí státních programů útlumu (uhelného hornictví, těžba uranu), Současné vysoké exporty energie lze pozitivně hodnotit jako dočasný faktor stabilizace situace, včetně sociálních a regionálních aspektů a jako částečná kompenzace nákladných dovozů energie (zemní plyn, jaderné palivo). Neměla by však na nich být založena perspektiva, protože životnost disponibilních zásob energetických zdrojů v ČR patří k nejkratším v Evropě V palivech a energetice došlo k výraznému snížení zaměstnanosti, strukturálního charakteru, na cca 40% roku 1990

Vývoj spotřeby energetických zdrojů

Porovnání struktury spotřeby zdrojů energie ČR a průměr EU

Vývoj energetické a elektroenergetické náročnosti tvorby HDP

Energetická a elektroenergetická náročnost - ČR a vybrané země EU

Vývoj ekologických parametru energetického hospodářství

Dovozy, vývoz a paliv a energie, obchodní bilance

Další zaměření prací na aktualizaci státní energetické koncepce Práce na podkladech pro dlouhodobý výhled – komplexní energetické scénáře Výběr nejvhodnějších scénářů jako základu dlouhodobého energetického výhledu do roku 2030 Naplnění všech 5 priorit konkrétními dlouhodobými a střednědobými cíli Modifikace souboru zajišťujících nástrojů, ve variantním uspořádání (legislativa, státní programy, regionální koncepce a další) Projednání na resortech, se zaměstnavatelskými svazy, odbory Trvalé analýzy účinnosti cílů a nástrojů energetické koncepce

Stav prací na energetických scénářích V současné době je vypracováno téměř 20 komplexních energetických scénářů vycházejících z různých předpokladů a omezení Scénáře predikují vývoj energetického hospodářství při dvou nových společných vstupech: - výrazné zrychlení růstu energetické efektivnosti, - vysokou dynamiku nasazování obnovitelných zdrojů energie Přibližně do roku 2015 predikují scénáře podobný růst, poté se věcná řešení rozcházejí (prouhelné, proimportní, projaderné) Energetický výhled je zatím navržen variantně Při hodnocení scénářů budou použity indikativní cíle

Stav prací na formulaci cílů v rámci priorit státní energetické koncepce Smyslem prací na formulaci cílů v rámci 5 priorit státní energetické koncepce je navrhnout dlouhodobé a střednědobé cíle, v řadě případů konkrétní, kontrolovatelné indikativní cíle: vyšší diverzifikaci struktury zdrojů a výroby elektřiny (energetický mix), minimální limitní tempa růstu energetické efektivnosti, nepřekročení platných emisních stropů, minimální podíl obnovitelných zdrojů energie na spotřebě energie, maximální limitní míru dovozní energetické závislosti,

Návrh souboru zajišťujících nástrojů pro priority a cíle státní energetické koncepce Nástrojů zajišťujících priority a cíle energetické koncepce je řada (legislativní, ekonomické, normativní a další), Samostatně je uveden soubor cca 19 zákonů, vyhlášek, programů a postupů, na kterých bude spočívat hlavní důraz v zajištění cílů státní energetické koncepce. Jde o nové zákony, novelizace zákonů určeným směrem, způsob provádění činnosti. Je navržena odpovědnost za jejich zpracování, termín zpracování. Úpravy uvedených nástrojů budou provedeny po schválení koncepce