Inovace a inovační proces

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Organizační struktury
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Evropský sociální fond
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Proces řízení projektu
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
Koncepce marketingového řízení
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Rozhodovací procesy.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
6. Koncepce řízení projektů
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
INVENCE – INOVACE – INVESTICE
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Principy inovace.
Management a řízení hotelu
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

Inovace a inovační proces

Definice inovace a inovačního procesu Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces je vědecká diagnostická disciplína která zkoumá: oblasti změn, které skýtají veškeré lidské aktivity (tedy i procesy vzdělávání), prostředí, ve kterém změny mohou nastat.

Řády inovací 1. Strukturální vnější adaptace 2. Kvantitativní vnitřní adaptace 3. Změny vnější kvality 4. Změna jedné (několika) funkcí - NOVÁ VARIANTA 5. Změna všech funkcí při původní koncepci - NOVÁ GENERACE 6. Změna koncepce při zachování principu - NOVÝ DRUH 7. Změna principu, přerušení vývojové kontinuity - NOVÝ ROD

Faktory inovací Lidský potenciál, člověk s určitou kvalifikací Pracovní prostředky - výrobní, didaktické, regulační, stavby, inventář, vozovky Pracovní předměty - suroviny dané přírodou, ale také materiály, které prošly dřívější úpravou Technologické principy - všechny formy pohybu, změn či přeměny látky, které jsou použity v interakcích prvkových faktorů Energie - všechny formy vzájemného energetického působení - energetické interakce mezi prvotními prvky (i mezi lidmi navzájem) Konstrukce (struktura) výrobků a jejich tvar Organizace (uspořádání) výrobního - výukového – řídícího procesu

Zdroje inovací - vnitřní nečekané události - nečekaný úspěch, nečekaný neúspěch, nečekané události působící z vnějšku, rozpornost - mezi realitou v její skutečné podobě a předpokládanou realitou, inovace vycházející z potřeby procesu změny struktury. Například veřejné správy, studijního programu, trhu včetně trhu vzdělávání.

Zdroje inovací - vnější demografie - změny v populaci, vliv emigrace, migrace, vývoj věkové struktury a potřeb trhu - ovlivňuje například potřeby bydlení, vzdělávání, zdravotnictví, změny v pohledu na svět, náladách a významech - příklady změn po roce 1989 - zakládání neziskových organizací, vznik profese dealerů, zakládání soukromých škol, obecně potřeba zvyšování vzdělání atd., nové znalosti - například vliv dobývání kosmu, IT a audiovizuální technika při výuce, e-learning …

Definice inovace podle EU Inovace je obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce, zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovní síly.“

Jak vnímat inovační aktivity? Průběžná -technická Průběžná-komerční Transformačně-průběžná Podstatná (disruptive) Průběžné vylepšování funkčních a uživatelských vlastností produktu s cílem udržet zájem stávajících zákazníků a získání nových Průběžná marketingová opatření zaměřená na zjednodušení distribuce, snazší dostupnost a cenová zvýhodnění nabízených produktů a služeb Změny v řešení nabízených produktů, aplikace nových výrobních postupů, oslovení jiných trhů, budování nových distribučních cest, změny v cenové politice Změna oboru podnikání, jiná technologie fungování produktů, jiné cílové trhy, kombinované produkty, elektronická distribuce, odlišná cenová politika INOVACE PRODUKTŮ INOVACE PROCESŮ INOVACE METOD MANAGEMENTU INOVACE MODELU PODNIKÁNÍ Zdroj: prof. Ing. Zbyněk Pitra, DrSc.

Místo inovačního poradce Organizace S O M S SD a S OZ a D IP I K V V I

Inovaci provede člověk, který: CHCE IP MŮŽE UMÍ

Předpoklady úspěchu projektu Zájem, aktivita, tvořivost Týmová spolupráce Inovativnost a kreativita Výměna zkušeností Spolupráce s lektory - Využívání čítanky a další literatury, konzultací apod. pro zvládnutí samostatné přípravy

Management inovací

Management inovací – hlavní zásady, metody a postupy Vztah mezi inovačním úspěchem a úlohou managementu Poslání manažerů: co musí vyhledávat, hodnotit, promýšlet a formulovat, vytvářet a podporovat, zajistit, dosáhnout a poučit se pro příště

Každou úspěšnou inovaci by měly předcházet následující kroky managementu: CO a PROČ inovovat? Investice do inovace? Rizika spojená s inovací? INOVAČNÍ STRATEGIE INOVAČNÍ PROJEKT Organizační změny a rozvojová opatření?

Systémově propojit PROINOVAČNÍ PERSONALISTIKU PROMYŠLENÁ INVESTIČNÍ OPATŘENÍ VYSOKÝ INOVAČNÍ VÝKON ORGANIZACE AKCEPTACI INOVACE ZÁKAZNÍKY - ZISKOVOST - PROSPERITU

Osm mýtů o inovacích Prostudujte a promyslete v konkrétních vlastních souvislostech a podmínkách Propojte s problémem bariér

„Dynamická pyramida“

Základní úrovně manažerské inovační způsobilosti: rozvoj podnikatelského myšlení, zvyšování úrovně manažerských dovedností, podpora managementu změny

Rozvoj současných trhů s inovacemi podporují tyto významné faktory: Kombinovanost inovací Dostupné kapitálové zdroje Agenturní podpora Programy pro vyhledávání možností

KLÍČOVÉ TEZE MANAGEMENTU INOVACÍ PŘÍLEŽITOST K RŮSTU KONKURENCESCHOPNOSTI JAK ZVYŠOVAT VÝNOSY? ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA KOMPLEXNOST INOVAČNÍCH ŘEŠENÍ

Konkrétní zásady managementu inovací Hodnocení účinnosti dosavadní inovační strategie Nalézání vhodné inovační reakce na vývoj Zaměření na konkurenceschopnost Volba podnikatelské / inovační strategie

Uplatnění nových produktů souvisí s otázkami: CO ? PRO KOHO ? JAK ?

KOMPLEXNOST INOVAČNÍHO POSTUPU

Čím se liší úspěšné a neúspěšné produkty? Superiorita produktu - funkční a uživatelské vlastnosti, které konkurenční produkty nenabízejí Vyjasněná koncepce nového produktu již od prvních fází inovačního projektu Synergie marketingových, technických a výrobních činností Kvalita projekčního řešení Přitažlivost produktu pro zákazníka

Rizika inovací

Strategický rámec souboru opatření umožňujících vstup inovace na cílový trh Vycházet od vstupu inovace na trh Podpora rozhodujících článků sítě Výhody podpůrným článkům sítě

Návratnost investic Inovace se musí zhodnotit, zajistit požadovaný zisk Možnou ziskovost inovace je nutné posoudit předem

Projektové řízení inovací 27/02/2012 Projektové řízení inovací

Inovační projekty – formulování projektu, projektové řízení PROJEKT = proces plánování, organizování a řízení úkolů a zdrojů sloužící k dosažení určitého cíle, obvykle s omezenými zdroji Je definován Jasně stanovenými konkrétními cíli Strategií vedoucí k dosažení stanovených cílů Stanovenými termíny zahájení a ukončení Omezenými zdroji a náklady Specifikací přínosů jeho realizace Úsilím týmu zaměřeného k dosažení cíle

Životní fáze inovačního projektu (skupiny fází) Předprojektová fáze Projektová fáze Poprojektová fáze

Trojimperativ v řízení inovačních projektů Specifikace provedení, inovativnost TROJIMPERATIV v řízení projektu Časový plán Finanční rozpočet

Životní cyklus inovačních projektů 5. UKONČENÍ ověření zda hotový úkol odpovídá „trojimperativu“ 4. SLEDOVÁNÍ kontrola stavu a postupu projektových prací, včasná korekce 3. VEDENÍ vedení projektového týmu k včasnému a efektivnímu splnění projektových cílů 2. PLÁNOVÁNÍ naplánování jak splnit podmínky „trojimperativu“ 1. DEFINOVÁNÍ definování projektových cílů

Projektová organizace Strukturování projektové organizace – spolupráce, zodpovědnosti za úkoly, kritéria Koordinace činností Projektový tým Vedoucí projektu – jeho úkoly, potřebné dovednosti Realizace a dokončení projektu

Užitečné otázky na závěr projektu ? Úspěšnost a včasnost dokončení projektu ? Potřebné změny – čas, organizace, management, personální zajištění, marketing atd. ? Nenavyšovaly se náklady? ? Využití dosažených inovací v budoucnu ? Užitečné poučení, zkušenosti pro příště

Kreativita Podstata tvořivosti, co znamená tvůrčí myšlení v našem případě Kreativní proces Překážky, bariéry tvořivosti Kreativní techniky Co podporuje tvořivost Kreativnost a logická racionalita Jak procvičovat kreativitu?

Pojem kreativita Kreativita je schopností, s jejíž pomocí můžeme objevit neobvyklé, ale prakticky proveditelné řešení, které se vymyká rámci běžných struktur myšlení. Kategorie kreativního řešení problémů: Další rozvíjení již existujících idejí Vyvíjení zcela nových, doposud neexistujících idejí, kdy jsou nově kombinovány například dvě doposud neslučitelné techniky.

Kompetenční model kreativity Kreativita je souhrn postojů, schopností a procesů. Vzájemným působením těchto tří složek kreativity vzniká kreativní jednání. Jednotlivé aspekty (složky) se prolínají a ovlivňují navzájem.

Fáze kreativity (podle G.Wallase) První fáze - preparace (příprava): Zahrnuje shromažďování, třídění a zkoumání informací. Druhá fáze - preparace (příprava): Nevyžaduje, aby mysl byla soustředěna na problém (např. při odpočinku, dokonce i při spánku). Třetí fáze - iluminace (osvícení, vhled, poznání): Moment inspirace, „záblesk osvícení“, pochopení a řešení. Čtvrtá fáze - verifikace (ověření): Praktické posouzení validity nápadu. Je řešení správné?

překážky tvůrčího myšlení Dominantní vzor - past „zafixovaného pohledu“ na věc Omezení myšlení pevně stanovenými hranicemi Předpoklady, kterými si omezujeme produkci nových nápadů Polarizace alternativ, tj. redukce rozhodnutí na „buď a nebo“ Nedostatek snahy pochybovat o samozřejmostech Unáhlené závěry - znemožňují zkoumat odlišné pohledy na věc Konformismus - sklon dávat očekávané odpovědi Strach ze zesměšnění, kritiky Pohotová“ kritika - vždy se najdou důvody, proč cokoli zamítnout