Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Psychické stavy.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Zvuková stránka jazyka
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Specifické vývojové poruchy učení
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Specifické poruchy školních dovedností
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Pedie Co mají společné?.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

z řeckých slov logos = slovo a paidea = výchova Je speciální pedagogickou disciplínou, která se zabývá výchovou, vzděláním, komplexní péčí o osoby s narušenou komunikační schopností. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Komunikační schopnost zahrnuje roviny jazykových projevů: foneticko-fonologickou (zvukovou) morfologicko-syntaktickou (gramatickou) lexikálně -sémantickou pragmatickou mluvenou i grafickou formu verbální i neverbální komunikaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Důležitý je vztah k jazykovědným oborům – fonetice, fonologii, lingvistice fonetika – tvoření hlásek, výslovnost v souvislé řeči, vnímání mluveného jazyka fonologie –užívané prostředky, vztahy mezi nimi, jejich význam v jazykové komunikaci lingvistika – jazykověda, poznatky z jazykovědy se aplikují při diagnostice i při odstraňování poruch komunikačních schopností Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Řeč Je výlučně lidská vlastnost, není vrozená, člověk se ji musí učit. Vrozená je jen dispozice k mluvení. Je individuálním výkonem každého jedince - na rozdíl od jazyka, který je jevem společenským. Řeč je produktem vyšší nervové činnosti, je vázána na vývojově nejvyšší oblasti šedé kůry velkého mozku, převážně na oblast levé hemisféry. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Podmínky vývoje řeči Činitelé vnitřní - stav organismu dítěte, schopnosti, vývojová úroveň, zdravotní stav, intelektové a rozumové schopnosti, sluch, zrak, mimika, gestikulace. Činitelé vnější – prostředí, konkrétně množství a kvalita mluvních podnětů. Nedostatek podnětů vede ke zpomalení vývoje všech složek řeči, jejich přemíra má za následek únavu, ztrátu pozornosti a zájmu o řeč. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

uplatňují se pedagogická, jazyková, lékařská hlediska apod. Vývoj řeči řeč se vyvíjí správně, bezchybně, když jsou zachovány vnitřní i vnější podmínky když je porušen jeden faktor, který se účastní tvorby a realizace řeči, naruší se celý komunikační proces uplatňují se pedagogická, jazyková, lékařská hlediska apod. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příčiny narušení komunikačních schopností z časového hlediska: prenatální (před narozením, v období vývoje plodu) perinatální (poškození během porodu) postnatální (po narození) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Poruchy můžeme dělit na: orgánové (organické) – lze diagnostikovat nedostatky na mluvním aparátu – tj. ve výdechovém proudu zvuku, na hlasivkách, na horním patře, na jazyce, zubech a rtech, CNS, mozkovém centru řeči funkční – u funkčních poruch nejsou zjistitelné žádné závady na jednotlivých orgánech řeči, jde o nedostatky prostředí, kdy dítě napodobuje poruchy řeči, jimiž trpí některý člen rodiny, mohou být i důsledkem vadné či nedostatečné výchovy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Normální vývoj řeči fyziologická nemluvnost – trvá do 1. roku dítěte prodloužená fyziologická nemluvnost – mezi 2. a 3. rokem mluví dítě již ve větách; jestliže se vývoj opozdí a dítě je zdravé, slyší, duševní vývoj je normální, není postižena motorika, nejsou porušeny řečové orgány, když prostředí přiměřeně stimuluje vývoj řeči a dítě přiměřeně reaguje na podněty z prostředí – mluvíme o prodloužené fyziologické nemluvnosti   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Poruchy řeči 1) Opožděný vývoj řeči Nemluví-li dítě ve 3 letech nebo mluví méně než ostatní děti v tomto věku, jde o opožděný vývoj řeči. Je nutné hledat příčiny opoždění, dítě musí být odborně vyšetřeno. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příčinami opožděného vývoje mohou být: prostředí citová deprivace málo mluvních popudů nadměrná péče, vysoké nároky na projev dítěte slabý typ nervové soustavy nedonošené, předčasně narozené děti LMD dědičnost nadužívání médií Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Odstranění příčin opoždění: úprava rodinného prostředí dobrý mluvní vzor podněcování chuti k mluvení rozvíjení aktivního i pasivního slovníku, fonematického sluchu, hrubé a jemné motoriky, zrakového vnímání atd. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) Vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie Řadíme ji k centrálním vadám řeči. Jedná se o specificky narušený vývoj řeči, který se může projevovat neschopností nebo sníženou schopností verbálně komunikovat. Příčiny: funkční – vyplývající z nedostatků společenského prostředí organické – podmíněné nevyzrálostí CNS, LMD Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

úplná (dítě nezačalo mluvit vůbec) Dysfázie může být: úplná (dítě nezačalo mluvit vůbec) částečná (řeč se vyvíjí opožděně a pomaleji než u jiných dětí, případně ustrne na některém nižším stadiu vývoje) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

3) Dyslálie – patlavost Nejrozšířenější porucha řeči, je to porucha artikulace jedné hlásky, více hlásek nebo skupiny hlásek. Rozlišujeme: fyziologickou patlavost mezi prvním a třetím rokem nesprávnou výslovnost, která je vývojovým přechodným jevem (do 5. roku přirozená) vadnou výslovnost, která má patologický charakter již od počátku jejího vývoje, nebo když přetrvává do období, kdy se ustaluje výslovnost, tj. okolo 7. roku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příčiny vzniku: a) organické anomálie patra, jazyka, chrupu či rtů vady sluchu a zraku b) funkční nesprávný řečový vzor, nedostatek citů, citová deprivace poruchy sluchu, poruchy CNS motorická neobratnost nesprávný postoj prostředí k mluvnímu projevu dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Hlásková dyslálie - má obvykle jednu ze tří základních forem: Druhy: Hlásková dyslálie - má obvykle jednu ze tří základních forem: mogilálie – dítě některou hlásku vůbec netvoří, v řeči ji vynechává – ruka → uka paralálie – dítě hlásku, kterou neumí vyslovit, zamění za jinou – mrak → mjak Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

dítě hlásku vyslovuje, ale chybně, na jiném artikulačním místě; takový způsob tvoření označujeme řeckým názvem hlásky a příponou – ismus např. r - rotacismus, ř – rotacismus bohemicus, sykavky (sigmatismus) – s, z, c, š – to jsou také nejčastěji špatně vyslovované hlásky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Slabiková a slovní dyslálie projevuje se tím, že dítě hláskové skupiny ve slabikách slovech redukuje a přesmykuje, přičemž výslovnost izolovaných hlásek může být správná zjednodušuje souhláskové skupiny: polštář → poštáz může vynechávat celé slabiky: lokomotiva → lokomíva vytváří přesmyčky: trolejbus → trojelbus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

přidávání nadbytečných hlásek: v t pokoji, v t koupelně přidávání nadbytečných slabik: slepičice u dítěte se také může projevovat agramatismus, kdy nedovede skloňovat, časovat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

4) Huhňavost – rhinolalia Patologicky snížená nebo zvýšená nozalita (nosovost) v mluvené řeči, porucha zvuku jednotlivých hlásek při artikulaci. Rozlišujeme otevřenou a zavřenou huhňavost. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zavřená huhňavost (hyponazalita) patologicky snížená nosní rezonance příčinou může být překážka v nose nebo nosohltanu, podílí se na ní i zbytněná nosní mandle, ale i polypy, rýma dítě je celkově unavené, dýchá namáhavě a ústy nejlepším opatřením je léčebný zásah, po němž se stav dítěte upraví a zlepší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Otevřená huhňavost (hypernazalita) je patologicky zvýšená nosní resonance, při níž jsou změněny všechny hlásky kromě nosovek projevuje se u rozštěpu patra, který je vrozený a obvykle geneticky podmíněný prognóza úprav je příznivá, znamená opakovaný chirurgický zásah Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Smíšená huhňavost – rinolália vzniká kombinací hypernazality s hyponazalitou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Je vývojová vada řeči, která vzniká na základě rozštěpu patra. 5) Palatolália Je vývojová vada řeči, která vzniká na základě rozštěpu patra. Rysy palatolalie jsou: otevřená huhňavost porušená artikulace poruchy mimiky časté jsou i poruchy sluchu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

6) Breptavost – je porucha plynulosti řeči, pro kterou je charakteristické extrémně zrychlené tempo řeči, řeč se stává často až nesrozumitelnou, breptavý člověk polyká slabiky, části slov. Příčiny: nález na EEG u dětí byl zjištěn vztah mezi breptavostí a LMD dědičnost nevyváženost mezi procesy řeči a myšlení (předbíhavé myšlení) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

7) Dysartrie - je porucha procesu artikulace, respirace, fonace, modulace při organickém poškození mozku. Úplná neschopnost artikulace se označuje jako anatrie. Při této poruše  je důležitá individuální lékařská a logopedická péče. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

NEUROTICKÉ PORUCHY ŘEČI 8) Koktavost -patří k nejtěžším druhům narušené komunikační schopnosti. Existují dva druhy koktavosti a jejich smíšené formy: napínavá tonická křeč – vvveliký škubavá křečovitá, klonická řeč (ve-ve-liký) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příčiny vzniku koktavosti: dědičnost negativní vlivy prostředí neurologický nález různého stupně (EEG nález) psychické úrazy (šok, úlek atd.) školní prostředí nápodoba (koktá-li někdo v rodině, ve škole) vady řečí (dítě koktá při vyslovování hlásky, která se mu zdá těžká) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Odstraňování koktavosti: problém odstraňování koktavosti není dodnes vyřešen koktavost vyžaduje komplexní léčbu nepřípustné je trestání dítěte za koktání, i v počátcích koktavosti důležité je zklidnění prostředí, taktnost a trpělivost při projevech koktavosti koktavost se projevuje ve vypjatých situacích Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

9) Získaná neurotická nemluvnost - mutismus oněmění, ztráta řečových projevů (úlek, šok, vyčerpání apod.) je podmíněn organickým poškozením centrálního nervového systému příčinou může být i strach před slovním projevem jako reakce na mluvní nesnáze, ale může souviset i s negativismem vůči okolí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Elektivní mutismus ztráta řeči, oněmění, které je vázané na určitou situaci, určité prostředí, určitou osobu setkáváme se s ním u dětí při vstupu do školy, většinou nemluví ve škole, ale doma nebo s kamarády komunikují normálně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

na neurotické bázi se projeví ztráta řeči Surdomutimus na neurotické bázi se projeví ztráta řeči (oněmění) i ztráta schopnosti slyšet můžeme ho charakterizovat jako hystericky podmíněný projev labilní osobnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

CENTRÁLNÍ PORUCHY ŘEČI 10) Afázie – získaná orgánová nemluvnost Dochází k ní na základě lokálního poškození mozku (např. při nádorech, úrazech a náhlých mozkových příhodách, při krvácení do mozku, zánětech mozku apod.). Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

motorická – expresivní afázie Druhy afázie: motorická – expresivní afázie jde o neschopnost postiženého mluvit, ale slyšenou řeč vnímá a chápe, rozumí jí proto je s ním možný písemný kontakt písemně také vyjadřuje své potřeby, názory, myšlenky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

senzorická – perceptivní afázie převládá neschopnost rozumět řeči, a to nejen mluvené – akustické, ale i viděné – vizuální je pro ni typická ztráta schopnosti poznávat, zapamatovat si a znovu si vybavovat slovní celky anamnestická afázie pacient si nemůže vzpomenout na názvy známých předmětů a jevů, dovede je však popsat nebo vyjmenovat jejich jednotlivé části Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

jedná se o narušení všech složek motorické, senzorické i anamnestické totální – úplná afázie jedná se o narušení všech složek motorické, senzorické i anamnestické smíšené druhy afázie převládá narušení některých z uvedených složek   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

centrální porucha řeči 11) Alálie centrální porucha řeči vývojová vada řeči projevující se neschopností zřetelně vyslovit členěné hlásky patologická nemluvnost – pravá alálie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

12) Poruchy hlasu patologické změny individuální struktury hlasu, změnu v jeho akustických kvalitách, způsobu tvoření a používání, přičemž se v hlase mohou vyskytnout i různé vedlejší zvuky dysfonie (spastická – paralytická) – funkční poruchy hlasu (mluvního) afonie (spastická nebo paralytická) – úplná ztráta hlasu dysodie – poruchy zpěvního hlasu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

14) Poruchy grafické podoby řeči (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) pod pojmem poruchy grafické podoby řeči rozumíme specifické vývojové poruchy učení (SVPU) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Systém logopedické péče v ČR Logopedická péče je u nás poskytována v resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v resortu Ministerstva zdravotnictví a v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí. Poskytuje se nejen dětem, ale i dospívajícím, dospělým i lidem ve stáří, u nichž se vyskytuje narušená komunikační schopnost. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Mateřské školy - ovlivňují řečový vývoj dítěte, učitelky MŠ by měly mít dostatečné logopedické znalosti a dovednosti. Logopedické poradny – fungují při zdravotnických zařízeních, při odděleních foniatrie, ORL, při dětských odděleních. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

SPC pro děti a žáky s vadami řeči při MŠ a ZŠ pro žáky s vadami řeči Speciálně pedagogická centra - zajišťují poradenství v resortu školství. logopedická péče pro děti sluchově či řečově postižené a žáky s vadami řeči SPC pro děti a žáky s vadami řeči při MŠ a ZŠ pro žáky s vadami řeči pracovníci: speciální pedagogové – logopedi, psycholog, sociální pracovnice Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

logoped ve školských i zdravotnických zařízeních logoped v ústavech sociálních péče Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Metody logopedické výchovy: hra, práce obrázky a knížky pohádky a příběhy říkadla,básničky, písničky kresba, divadlo mluvní vzor a komunikace v rodině využití masmédií nácvik Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK