Rétorika v kostce PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. v kostičce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Specifika rozhlasu a televize
Komunikační dovednosti
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Úvod do teorie a praxe překladu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Stylistika Marcela Jurková.
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Styl řečnický Marcela Jurková.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Přesvědčivá argumentace
Technika mluveného projevu
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazykověda a její disciplíny
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Rétorika v kostce PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. v kostičce co číct – vše budou jen zmínky individuálnost pojetí učitel od učitele PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.

Proč rétorika? forma sdělení srozumitelnost přijatelnost atraktivnost komfort mluvčího i posluchače vzájemná závislost tématu, formy sdělení a komunikačního záměru znalost pravidel rétoriky a jejích subdisciplín přispívá ke srozumitelnosti a tím I k efektivitě sdělení – posluchač si nemusí lámat hlavu tím, co slyší; mentální kapacitu věnuje obsahu – teoreticky, jak se ukáže srozumitelnost je první podmínkou pro to, aby projev byl pro poslchače přijatelný, tj. aby ho přijal k pochopení aatraktivnostuž je vlastnost projevu, který zaujme, a je dána interpretací a do značné míry osobnostía řečovými návyky mluvčího.

Obsah informace o mluvčím přítomné v řečovém projevu adekvátnost jazykových a zvukových prostředků vzhledem k aktuální komunikační situaci spisovnost, ortoepie intonace, pauzy - jejich význam pro strukturaci projevu a působení na posluchače fyziologické aspekty produkce řeči nonverbální komunikace nejčastější chyby a jak se jim vyhnout

mimojazykové informace v řečovém projevu: (jazykové ... cca 30% percepčního objemu) dlouhodobý i aktuální fyzický stav (pohlaví, věk, ev. nastuzení,…) dlouhodobý i aktuální psychický stav (temperament, nálada, emoce) regionální a sociální původ vztah ke komunikační situaci a jejím složkám pražská výslovnost – regionální příznak se mění na stylotvorný

komunikační situace a její složky: formát projevu téma adresáti (posluchači) místo spisovnost ortoepie

Spisovnost předpokládá se u projevů s “jistým stupněm veřejnosti a formálnosti” volba spisovné/nespisovné češtiny jako prostředek sociálního začlenění nebo odstupu rozpovídat se!!!

Ortoepie správná, “spisovná” výslovnost paralela k pravopisným pravidlům pro projevy psané stylová neutrálnost, odchylky od normy jsou vnímány jako stylisticky příznakové pravidla pro kvantitu i kvalitu samohlásek, pro výslovnost souhlásek zejména v souhláskových skupinách, pro přízvukování a větnou intonaci některá pravidla zmínit - vokály souhláskové skupiny být, jít cizí vlastní jména přechylování otázky

zvukové prostředky mluveného projevu intonace - ukončování výpovědí!!! pauzy - strukturace projevu, aktivizace pozornosti změny tempa promluvy síla (hlasitost) promluvy --> funkční využití v mluveném projevu ke srozumitelnosti, tedy I přijatelnosti a do značné míry k atraktivitě mluveného projevu přispívá do značné míry funkční využití zvuk. prostř. Funkční znamená smysluplné, tj takové, které podtrhuje (ale může I modifikovat a někdy zcela zpochybnit – ironie) význam lexikální roviny výpovědi, tedy slov. příklady – navazuje fuziologie, připravit rozmyšlené

Fyziologické aspekty produkce řeči dýchání fonace artikulace

DÝCHÁNÍ různý poměr vdechu a výdech v klidu a při mluvení bránice, dechová opora síla výdechového proudu -> síla hlasu dechová ekonomie dechová hygiena (fyzická poloha nejen při mluvení) přídechy – logické předěly v textu v čem se liší klidové a mluvní dýchání typy dýchání síla výdechového proudu -> síla promluvy dechová ekonomie – zmínit Pře, oře, proč to není dobrý nápad… proč dýchání -

Oře, oře Jan přiletělo k němu devět vran Oře, oře Jan přiletělo k němu devět vran. První praví, dobře oře, druhá praví, nedobře oře, třetí praví, dobře oře, čtvrtá praví, nedobře oře, pátá praví, dobře oře, šestá praví, nedobře oře, sedmá praví, dobře oře, osmá praví, nedobře oře, devátá praví, dobře oře, Oře, oře Jan, přiletělo k němu devět vran.

FONACE hlasivky – základní tón výška hlasu – rychlost kmitání hlasivek rezonance v nadhrtanových dutinách -> barva hlasu hlasová hygiena chrupavka štítná, činnost hlasivek,

ARTIKULACE svalstvo – trénink, svalová únava přesnost a lehkost ortofonie, logopedie stylotvorná platnost nepřesné artikulace – návyk! teď už máme ten zvuk utvořený a musíme ho modifikovat…

Má máma má mezi domama malou zahrádku. Filip a Lili lepili bílý list Má máma má mezi domama malou zahrádku. Filip a Lili lepili bílý list. Dokola okolo pokoje. Józo, pozor na to okno! Kolouch, kohout s mouchou mnohou s hloupou chloubou houpou nohou. plovou dlouhou strouhou ouzkou, chroupou oukrop s pouhou houskou. V létě vlek’ lev lesem vztekle lesklé sledě teplem leklé. Lékař léčí pleš, leč vlekle. Leoš klel a hle – dlel v pekle.

Nonverbální komunikace postoj gestikulace mimika oční kontakt! zkritizovat literaturu vycházet z přirozenosti důvěryhodnost prezentační dovednosti co v ruce zakotvení v prostoru

Tvorba projevu téma slovní zásoba komunikační záměr slohový útvar předání věcné informace argumentace uspořádání projevu podle publika a okolností obsah. dílčí témata od obecného ke konkrétního slovní zásoba

Nejčastější chyby řečové vzory nahrávat se! nezřetelná artikulace výplňková slova (vlastně, jakoby, prostě) nebo slovní spojení (tímto způsobem,…) nebo zvuky (eee, mmmm) monotónní intonace, neklesání hlasem na konci věty neadekvátní tempo, síla hlasu absence očního kontaktu chaotická struktura vět i celého projevu řečové vzory nahrávat se!

Pavel Eisner (Bohyně čeká, Curych, 1977): “Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jeho jazykem. To je případ váš, lidé čeští. Máte v rukou stradivárky a hrajete na ně jako šumaři. Zdědili jste varhany a myslíte, že je to flašinet…” Drž se věci, slova budou následovat.

Literatura: Kraus, J., 2010, Rétorika a řečová kultura, Praha: Karolinum Kraus, J., 2010, Člověk mluvící, Praha: LEDA Vávra, V.,1995, Mluvíme beze slov, Praha: Panorama Hůrková, J.,1995, Česká výslovnostní norma, Praha: Scientia Hájková, E., 2011, Rétorika pro pedagogy, Praha: Grada