Evropské spotřebitelské centrum česká republika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana seniorů při předváděcích akcích a podomním prodeji
Advertisements

SPOTŘEBITEL A JEHO PRÁVNÍ OCHRANA
Seminář Eshop clubu E-shopy a spotřebitelé
Ochrana spotřebitele v České republice seminář Senát ČR
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Působnost České obchodní inspekce v oblasti ochrany spotřebitele
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Síť evropských spotřebitelských center Nakupování přes internet v EU Tomáš Večl, Martin Rezek Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Smlouvy uzavírané na dálku a mimo obchodní prostory
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Aktuální úkoly celní správy v oblasti práva duševního vlastnictví
O co se jedná? Státu trvá 3 – 6 měsíce než DPH vrátí Často vrácení předchází finanční kontroly atd. Exportérům a firmám nárokujícím si velké odpočty DPH.
Spotřebitel a jeho práva
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Výrobce a prodejce v EU – praxe v oblasti ochrany spotřebitele Ing. Zbyněk Jančík
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Nákupy zboží v jiném členském státu EU Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 10/12/2013 AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI OBLASTI PODPORY 1.5 „EU PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Poskytování služeb na vnitřním trhu EU. Obsah I.Směrnice o službách na vnitřním trhu. II.Způsob implementace v ČR. III.Přínosy zákona o volném pohybu.
ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.2.1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Ochrana spotřebitele v EU a činnost Evropských spotřebitelských center Ondřej Tichota Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci 9.
Přijímání a vyřizování reklamací
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní závazkové vztahy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Cestovní kanceláře a agentury
Struktura obchodní smlouvy
Mezinárodní obchodní transakce
Práva spotřebitele.
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 7-8 VŠFS Určení práva pro rozhodování sporů Vnitrostátní spory Podle příslušné smlouvy Obchodní zvyklosti Mezinárodní.
Klára Hajošová, Michal Novák, David Kodálik
Následky porušení smlouvy, odpovědnost za škodu a otázky s tím související v režimu CISG BO402Z Mezinárodní právo obchodní I (jaro 2007) Zdeněk Kapitán.
OBCHODNÍ ČINNOST 10. ROLE SPOTŘEBITELE V OBCHODĚ – OCHRANA SPOTŘEBITELE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
REKLAMACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Koupě. Kupní smlouva Kupní smlouvou se: prodávající zavazuje, že: kupujícímu odevzdá věc, která je předmětem koupě, a umožní mu nabýt vlastnické právo.
Knihovní řády a vymáhání pohledávek Seminář Závazky čtenářů vůči knihovnám Městská knihovna v Praze: 6. dubna 2011 Hanuš Hemola.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU VŠFS Praha JEDNOTNÝ VNITŘNÍ TRH EU Od 1. ledna 1993 umožňuje EU v rámci vnitřního trhu volný pohyb zboží, volný.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_15.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastObčanské právo Datum vytvoření
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Došlo v Rakousku k uzavření smlouvy?
Nákupy v e-shopech mimo ČR
Přínosy a negativa transpozice z pohledu českých spotřebitelů
Rozhodčí řízení Přednáška 7-8 VŠFS 2015.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Ochrana spotřebitele v EU I.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Základní škola a mateřská škola T. G
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

Evropské spotřebitelské centrum česká republika Ochrana spotřebitele v ČR a EU

Obecné problémy spotřebitelského práva v ČR a EU osnova Obecné problémy spotřebitelského práva v ČR a EU Základní definice pojmů Implementace směrnic evropského práva ochrany spotřebitele Určení rozhodného práva Úloha Evropského spotřebitelského centra a představení sítě ESC

Obecné problémy spotřebitelského práva Roztříštěnost Minimální harmonizace Rozdílné právní systémy Způsob uzavření smlouvy? (vyjednávání, nabídka, akceptace) Proces doručení (odpovědnost jednotlivých smluvních stran)

Základní definice pojmů Rozdílné základní pojmy ve spotřebitelském právu Pojem spotřebitel Podnikatelská činnost Kriterium určení zda se Neprofesionál Pojem dodavatel „Maskovaný“ podnikatel (klamavá obchodní praktika) Jednání podnikatele Další základní pojmy Zboží Spotřebitelská smlouva

Ochrana spotřebitele v EU - základní směrnice Směrnice o odpovědnosti za vadné výrobky (85/374/EHS) – z.č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku Směrnice o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory (85/577/EHS) - §§ 52 – 57 OZ Směrnice o spotřebitelském úvěru (2008/48/ES) - 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru.

Ochrana spotřebitele v EU - základní směrnice Směrnice o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách (93/13/EHS) – §§ 55 – 56 OZ Směrnice o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy (90/314/EHS) - §§ 852a – 852k Směrnice o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží (1999/44/ES) §§ 613 - 627 OZ Směrnice o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku (97/7/ES) - §§ 53 – 54 OZ

Záruky – s ohledem na implementaci směrnice o zárukách (1999/44/ES) Záruka poskytovaná v rámci kupní smlouvy a smlouvy o dílo Rozpor s kupní smlouvou Nároky spotřebitele Reklamační proces Jak to v praxi funguje  Lhůta pro vyřízení reklamace Právní následky Poplatky za neoprávněnou reklamaci Neoprávněná reklamace Reklamační formulář

Před-smluvní informace a informace poskytované pří uzavírání smlouvy Informace pro spotřebitele Jazyk Nároky spotřebitele v případě neposkytnutí informací Nekalé obchodní praktiky (2005/29/ES), Směrnice o směrnice o nepřiměřených smluvních ujednáních ve spotřebitelských smlouvách (93/13/ES) Správní delikt Členské státy jsou povinny přijmout nezbytná opatření k zajištění sankci vůči porušení informační povinnosti

implementace směrnice o zárukách (1999/44/ES) Do ČESKÉHO PRÁVNÍHO ŘÁDU INFORMAČNÍ POVINNOST Shoda s kupní smlouvou § 616 Rozpor s kupní smlouvou Ve shodě s kupní smlouvou a bez vad Jakost a vlastnosti očekávané Překontrolování a předvedení věci (§ 15 ZOS) Oprava, výměna, sleva, až poté odstoupení od smlouvy Důkazní břemeno, 6 měsíců, při převzetí X § 620 ObčZ

implementace směrnice o zárukách (1999/44/ES) Do ČESKÉHO PRÁVNÍHO ŘÁDU § 620 Záruční doba 24 měsíců Spotřební zboží Nadstandardní záruka Záruční list (§ 15 ZOS), doklad o zakoupení věci Prokázání koupě… § 621 Počátek záruční doby Převzetí § 622 Důsledky vady Odstranitelná vada (3x stejná, 4x různá, 3x zároveň různá) R 22/1983 Oprava, výměna, sleva, odstoupení Neodstranitelná vada Výběr na spotřebiteli

Implementace směrnice o prodeji zboží prostředky komunikace na dálku (97/7/EHS) Způsob uzavření smlouvy Lhůta pro odstoupení od smlouvy a její specifika Odpovědnost spotřebitele při odstoupení od smlouvy Další náklady (e.g. Doprava, náhrada škody…)

Implementace směrnice o prodeji zboží mimo prostory obvykle k podnikání (85/577/EHS) Lhůta pro odstoupení od smlouvy Odpovědnost kupujícího a prodávajícího v případě odstoupení od smlouvy Další náklady (e.g. Doprava, náhrada škody…)

dozorová činnost státních orgánů ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON DALŠÍ… Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele („nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele“) Orgány státního dozoru a jejich pravomoci ČOI ŽU Orgány v ostatních členských státech

Srovnání lhůt ve členských státech EU Země lhůta pro odstoupení od distanční smlouvy lhůta pro uplatnění záruky („Reklamační lhůta“) Rakousko 7 dní 2 roky Belgie žádná specifická lhůta nebyla přijata. V přiměřené lhůtě. Kypr 14 dní Česká republika Dánsko Estonsko Finsko Finsko nepřijalo konkrétní časovou lhůtu Francie 7 pracovních dní Německo Řecko 10 pracovních dní Maďarsko 8 pracovních dní Irsko žádná specifická lhůta nebyla přijata Itálie Lotyšsko Litva Lucembursko Malta 15 pracovních dní Polsko 10 dní Portugalsko Slovensko 2 roky obecná lhůta. 1 rok minimálně pro použité zboží. 5 let pro zboží s dlouhou životností Slovinsko Španělko 3 roky Švédsko Nizozemí 6 roků Velká Británie

Určení rozhodného práva Místní působnost orgánů státního dozoru s ohledem na přeshraniční povahu správního deliktu Určení rozhodného práva – nařízení ŘÍM I Určení sudiště – nařízení Brusel I

Úloha Evropského spotřebitelského centra Na koho se můžete obrátit, když máte problém se zbožím zakoupeným v jiném členském státě? Kdo Vám pomůže hájit Vaše práva v EU? Co máte dělat, jste-li ve sporu s obchodníkem z jiného státu?

SÍŤ Evropských spotřebitelských center – ECC net Co je ECC-Net? Kde všude jsou ECC? Jak funguje v praxi ECC? Jaké právo je rozhodné? Kdo a kdy se může obrátit na ECC-Net? Kolik to stojí? 

Případ s DPH Spotřebitel koupil v Německu nové auto Povinnost zaplatit DPH s Německu Povinnost zaplatit DPH i v ČR Prodávající odmítl vrátit 2X zaplacené DPH … intervence ESC Německo Prodávající požádal o vrácení DPH německého správce daně a následně vrátil DPH spotřebiteli

Zdravotní „služby“ Spotřebitel z Německa podstoupil operaci v ČR Operace neměla žádaný účinek Spotřebitel požadoval náhradu … po jednání s ESC ČR bylo dosaženo adekvátní kompenzace

Vtipný případ - ADR Spotřebitelka šla ke kadeřnici Nicméně namísto barvy černých vlasů byla obarvena na modro  Kadeřník odmítl zaplatit náhradu škody Kadeřník byl kontaktován ADR Obě zúčastněné strany došly ke shodě Spotřebitelka byla odškodněna

Děkujeme za Vaši pozornost! ESC Česká republika Kontakt:                                                                                                                      Email:    esc@coi.cz                                                                                                    Phone:   296 366 155                                                                                                     Adresa:  Evropské spotřebitelské centrum při ČOI                Štěpánská 15, 120 00 - Praha 2