Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOMATOMETRICKÉ BODY NA TĚLE
Advertisements

POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Správné držení těla.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Bc. Petr Zouhar Vedoucí práce: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Andrea Havlíková Název materiálu: Reflexní masáže – zásady a provedení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
Lidská kostra – 1. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Ideálního držení těla nohy jsou volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu byla.
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
Stavba kostry člověka l
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Popis kostry – prověrka VY_52_INOVACE_15 Sada 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Opěrná soustava člověka
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM25260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Skolióza páteře Petra Krajčová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Kosterní a svalová soustava. vadné držení těla skoliózy kyfózy hyperlordóza křivice plochá noha artróza dna.
Která čísla označují správné držení těla?
Popis svalů lidského těla
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Zásady správného držení těla
Prezentace – výklad učiva
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Popis svalových skupin
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Hodnocení postavy, nácvik správného držení těla Označení materiálu: VY_32_INOVACE_REK.MU2.1213 Datum vytvoření: 29.4.2013 Vzdělávací oblast: Rekondice Ročník: druhý – Rekondiční a sportovní masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Zásady postupů při vyšetření a hodnocení postavy. Vhodné pomůcky.

Metodické pokyny Jedná se o prakticko-teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie kosterního a svalového systému člověka. Kromě uvedených pomůcek je vhodné využití modelu kostry člověka. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

Zdroje HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN 80-701-3237-X. GÚTH, Anton. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. [1. vyd.]. Bratislava: Liečreh Gúth, c1995, 448 s. ISBN 80-967-3830-5. ELIŠKA, Oldřich a Miloslava ELIŠKOVÁ. Aplikovaná anatomie pro fyzioterapeuty a maséry. Vyd. 1. Praha: Galén, 2009, viii, 201 s. ISBN 978-80-7262-590-1.

Zdroje KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713 s. ISBN 978-807-2626-571.

Zdroje – obrázky HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN 80-701-3237-X. ELIŠKA, Oldřich a Miloslava ELIŠKOVÁ. Aplikovaná anatomie pro fyzioterapeuty a maséry. Vyd. 1. Praha: Galén, 2009, viii, 201 s. ISBN 978-80-7262-590-1. Fotografie z archivu autorky

Hodnocení postavy

Postup vyšetření Vyšetření postavy se provádí a hodnotí ze tří stran: Zezadu Zepředu Z boku

Postup vyšetření Vyšetření se provádí a hodnotí: Aspekcí (zrakem) Palpací (hmatem) Měřením (cm, olovnice, trojúhelník)

Postup vyšetření Vyšetření se provádí a hodnotí: V klidu = vyšetření statické V pohybu = vyšetření dynamické Při vyšetřování a popisu se postupuje systematicky buď směrem kaudálním nebo kraniálním.

Postup vyšetření Dr ko tro hy to sí Hodnotí se: držení konfigurace trofika hybnost tonus síla Dr ko tro hy to sí

Správné držení těla Hlava vzpřímená, brada zastrčená Hrudník vypnutý, sternum prominuje Břicho oploštělé Křivky páteře v normě Boky, taile a torakobrachiální trojúhelníky souměrné, lopatky neodstávají Ramena ve stejné výši

Obr. 1 – Braunovo-Fischerovo normální postavení Braunovo-Fischerovo normální postavení a těžištní čára, spuštěná od zevního zvukovodu na okraj zevního kotníku nohy při stoji spatném. Obr. 1 – Braunovo-Fischerovo normální postavení

Obr. 2 – Správné držení těla

Dobré držení těla Hlava lehce dopředu Hrudník mírně oploštělý Dolní část břicha zatažená, ale ne plochá Křivky páteře lehce zvětšené nebo oploštělé Lopatky lehce odstávají nebo ramena nejsou souměrná

Chabé držení těla Hlava skloněna dopředu nebo zakloněná Hrudník plochý Břicho chabé, tvoří nejvíc prominující část těla Křivky páteře zvětšené nebo oploštělé Lopatky odstávají, nestejná výška ramen Asymetrické torakobrachiální trojúhelníky, asymetrické taile

Vadné držení těla Hlava značně skloněna dopředu nebo zakloněná Hrudník vpadlý Břicho chabé a prominuje dopředu Křivky páteře značně zvětšené nebo oploštělé. Boční vychýlení páteře. Lopatky značně odstávají, nestejná výška ramen Asymetrické torakobrachiální trojúhelníky, asymetrické taile

Obr. 3 – Hodnocení držení těla podle Kleina, Thomase a Mayera

Nejčastější poruchy držení těla Obr. 4 – Správné držení Obr. 5 – Hrudní kyfóza Obr. 6 – Bederní lordóza

Nejčastější poruchy držení těla Obr. 7 – Plochá záda Obr. 8 – Skolióza

Obr. 9 – Zvětšená hrudní kyfóza

Obr. 10 – Hrudní kyfóza a předsunuté držení hlavy

Hrudní kyfóza Obr. 13 – Hrudní kyfóza a předsunuté držení hlavy

Obr. 14 – Skolióza

Skolióza Obr. 14 – Pohled zezadu Obr. 15 – Pohled zepředu

Skolióza Obr. 15 – Pohled z boku Obr. 16 – Pohled z boku

Nácvik správného postoje Při stoji, chůzi i cvičení je nutno vždy hlídat pět bodů: chodidla a kotníky kolena pánev a bederní oblast zad ramena a lopatky hlavu

Nácvik správného postoje Hlava Vytažení z páteře až do temene hlavy, pocit dlouhé šíje. Brada je mírně zasunutá dozadu, pocit dvojité brady. Pohled očí stále vpřed. Ramena a lopatky Ramena a lopatky jsou roztažené do strany, pocit otevřené hrudi. Ramena co nejdál od uší, pocit dlouhé šíje, zároveň je mírně stáhnout dozadu a dolů.

Nácvik správného postoje Pánev a bederní oblast zad Mírně stáhnout hýždě a břišní svaly. Pánev nepodsazovat, neprohýbat se v bedrech. Pocitově se zkusit vytáhnout z křížové kosti po páteři až do temene hlavy.

Nácvik správného postoje Kolena Jsou stabilizovaná a drží pozici přímo nad kotníky. Uvědomit si aktivaci nožní klenby. Chodidla a kotníky Postavení na šířku pánve, chodidla vodorovně jako kolejnice. Opora chodidel ve třech bodech: pata, hlavička palcového a malíkového metatarzu. Váhu rovnoměrně rozložit na celé chodidlo. Kotníky zpevněné.

Úkoly provést nácvik správného postoje

Opakování co vyšetřujeme pomocí zkratky „dr ko tro hy to sí“ držení konfiguraci trofiku hybnost tonus sílu