Energetická politika ČR a EU a co je třeba změnit „Supermarket příležitostí“ nebo „hypermarket rizik“ ? XVIII. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Ing. Pavel Bartoš viceprezident.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
XXI. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR a předseda představenstva FITE a.s. 11. – – Jelenovská Energetika a konkurenceschopnost.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nerostné bohatství ČR – potenciál rozvoje hospodářství
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
XXII. Seminář energetiků
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Pozice průmyslových spotřebitelů v globální konkurenci, vývoj cen Karel Šimeček, Seminář SVSE 15/05/08.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Názory průmyslových odběratelů na situaci v české energetice Roman Blažíček Lasselsberger a.s. © LASSELSBERGER, a.s.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
2.Marketingové prostředí
Podnikání a ochrana životního prostředí, zejména ovzduší Dopady směrnice EU o průmyslových emisích a její vliv na český průmysl po roce 2015 Ing. Pavel.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
1 Kvalita prověřená časem POZICE OCELÁŘSKÉHO PRŮMYSLU SEMINÁŘ MPO, PRAHA, ŘÍJEN 2010 Jiří Cienciala Prezident odvětvového svazu hutnictví železa Předseda.
PRESENTACE 20.říjen, 2010 Ing. Karel ROJKO.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
„Programová podpora vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a výroby v ČR“ Zkušenosti z programu Ing. Josef Pikálek ENVIROS, s.r.o. Na Rovnosti
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
GfK PrahaAd Hoc ResearchPostoje ke dřevu a jeho využití Červenec/srpen G r o w t h f r o m K n o w l e d g eG r o w t h f r o m K n o w l e d g.
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Litoměřice 20. října 2016 Energeticky soběstačné obce.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

Energetická politika ČR a EU a co je třeba změnit „Supermarket příležitostí“ nebo „hypermarket rizik“ ? XVIII. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR 28. –

Současné rozhodující problémy podnikatelského prostředí v ČR dostupná, technicky vzdělaná, kvalifikovaná a práceochotná pracovní síla dostupné suroviny, energie a efektivní energetika dopravní infrastruktura kvalita životního prostředí, zejména ovzduší

Energetika Ministr životního prostředí Martin Bursík k energetice: „máme před sebou supermarket příležitostí“ Ptám se za podnikatele: zda současný stav a očekávaný vývoj není „hypermarketem rizik“ ???

Energetika: je veřejná služba pro koncové odběratele není cíl, ale nástroj k dosažení cílů je jedním z rozhodujících faktorů podnikatelského prostředí není politika, ale technický exaktní obor podléhající fyzikálním a přírodním zákonům má globální rozměr a globální vlivy, zejména environmentální dlouhodobá setrvačnost

Požadavky podnikatelů na energetické služby efektivní energetika dlouhodobá spolehlivost dodávek cena zabezpečující konkurenceschopnost dlouhodobě a v globálním rozměru energetika nesmí být nástrojem v hospodářské soutěži kde nefunguje konkurence musí nastoupit regulace optimální koexistence energetiky a životního prostředí

Jak řešit vědecky, technicky, odborně, zodpovědně v širokých souvislostech bez amatérských populistických vědecky a technicky nepodložených vizí převzít zodpovědnost za zabezpečení vlastních energetických potřeb rozhodnutí přijímat včas s ohledem na dlouhodobou setrvačnost v energetice respektovat kontinuitu řešit v globálním rozměru a komplexně

Jak řešit efektivně nakládat s energetickými surovinami, zdroji a energiemi – neplýtvat !!! optimálně využívat tuzemský energetický potenciál – preferovat národní zájmy !!! volit optimální mix energetických zdrojů a surovin s ohledem na národní specifika, národní zájmy a bezpečnost a na koncového odběratele

Jak řešit podporovat moderní energeticky efektivní technologie a zařízení ve výrobě i spotřebě energie pravdivě, objektivně a srozumitelně informovat o známých důsledcích navrhovaných řešení slepě nepodporovat a nepřejímat ty požadavky EU, které odporují národním zájmům

ukončení provozu JEDU po roce 2020 deficit 20 TWh dovoz 8 mil tun ČU dovoz ZP +5mld Z hlediska nákladovosti je nejdražší dovážet elektřinu, dovoz ČU a zemního plynu bude cenově zhruba ekvivalentní, cca o 1/3 nižší. Výhled energetických bilancí v ČR do roku 2040

Globální oteplování připusťme že existuje respektujeme všechny potenciální faktory způsobující globální oteplení jakým podílem se na oteplování podílí lidská činnost ??? a jakým energetika ??? mají navrhovaná opatření environmentální přínos, nebo se jedná o zbytečně vynakládané prostředky jsou navrhovaná opatření EU smysluplná z globálního pohledu

Graf sluneční aktivity

CO 2 – mýty, nebo realita ? bez CO 2 by život na Zemi byl nemožný CO 2 není plyn zdraví škodlivý globální oteplování – připusťme, že existuje které faktory ho způsobují a jakým dílem ? nebojujeme s větrnými mlýny ??? není nutné se připravit na důsledky globálního oteplování ???

Koexistence životního prostředí a energetiky – sen nebo realita ??? musíme ji hledat a ne zatracovat řešit vědecky a technicky koncepčně a ve všech souvislostech s ohledem na časové cykly v energetice energetika není politika národní zájmy jsou i zájmy EU

Nerostné bohatství ČR – základní pilíř konkurenceschopnosti ČR území ČR je surovinově značně vyčerpané cenné jsou zásoby energetických surovin (uhlí a uran) těžbě surovin se kladou nepřijatelné překážky je ohroženo využití tuzemského nerostného bohatství ve prospěch ČR a jejich občanů nedovedeme, nebo nechceme si vážit tuzemského nerostného bohatství ??

Neobnovitelné suroviny – obnovitelné zdroje nejedná se o soutěž, ale efektivní využití možností a příležitostí nezbytné je zvážení všech aspektů a dopadů – viz biopaliva občan je součástí životního prostředí každá vydělaná Kč zatěžuje životní prostředí = dotace zatěžují životní prostředí

Úspory a záměny energií a surovin Ano, ale ne za každou cenu Může padělání bankovky Kč stát Kč ??? platí to vždy při úsporách energií a energetických opatřeních ??? komplexní odborný, technický, ekonomický a environmentální přístup je nezbytný !!!

Energetická a surovinová nezávislost a bezpečnost klíčové faktory prosperity a konkurenceschopnosti optimální a efektivní využití domácích surovin převzetí zodpovědnosti za environmentální důsledky vlastní spotřeby a životní úrovně

Současná environmentální politika EU Chce být lídrem v ochraně životního prostředí Životní prostředí má globální charakter Skutečností je přenášení ekologické zátěže mimo území EU Příklad – snižování produkce CO2, která není dána produkcí CO2 nad územím EU, ale je dána spotřebou v EU, která vytváří při své výrobě CO2

Další příklady Výroba biolíhu Energeticky velmi náročná, prakticky bez energetického přínosu Kácení pralesů v Amazonii v Brazilii a v jiných částech světa Omezování výroby potravin a jejich zdražování v důsledku využívání potravinových surovin pro výrobu pohonných hmot Další ochuzování chudých na úkor nelogických pseudoenvironmentálních požadavků EU

Kam vedou špatná politická rozhodnutí ?

Omezování těžby a využívání tuzemských energetických surovin Důsledky: - nevyužití nerostného bohatství ČR - růst energetické závislosti ČR - znehodnocení historického know-how - nepřiměřený růst cen energií - snižování konkurenceschopnosti - ztráta pracovních míst – vývoz zaměstnanosti - snižování životní úrovně - pokrytecká podpora „exportu“ ekologických zátěží do jiných zemí

Nepřipustit přípravu výstavby nového jaderného zdroje v ČR Důsledky: - reálná hrozba kritického nedostatku elektrické energie v ČR, ale i v EU - neovlivnitelný růst cen el. energie - nevyužití schopnosti postavit jadernou elektrárnu - zamezení razantního snížení prakticky všech emisí, nejen CO 2 - zamezení strategického posílení národního hospodářství

Zákaz státní podpory energetického využívání komunálních odpadů Důsledky: - ročně se v ČR skládkuje a ještě dlouhou dobu bude skládkovat přibližně 3 až 4 mil. tun komunálních odpadů, což představuje více jak 3 mil. tun hnědého uhlí - nebudou splněny závazné požadavky ČR vůči EU

Využívání 20% energie z obnovitelných zdrojů do roku 2010 Důsledky: - na dosažení cíle může být teoreticky spotřebováno víc energie z neobnovitelných zdrojů než bude vyrobeno z obnovitelných zdrojů - hrozba nedostatku surovin pro klasická odvětví (dřevařský a papírenský průmysl, výroba potravin aj.) - nerespektují se efektivnější postupy, např. zvyšování účinnosti, aj.

Kritika vysoké energetické náročnosti českého průmyslu Možné důsledky: - vytěsnění energeticky náročných technologií mimo ČR a EU - dovoz těchto výrobků ze zahraničí - energeticky a z pohledu CO 2 se nic nevyřeší, ale zvýší se spotřeba energie na dopravu - ztráta pracovních míst a cenného know-how - další růst hospodářské závislosti (ocel, cement)

Výroba biolíhu v ČR Náklady na výstavbu dvou až tří lihovarů v ČR budou spláceny vývozem biolíhu do zahraničí Důsledky: - v ČR budou spotřebovávány neobnovitelné energie - v zahraničí bude plněn limit přidávaného biopaliva do benzínu - ČR nebude plnit % biolíhu v benzínu - zatížení náklady na nefektivní dopravu biolíhu do zahraničí

Preference využívání zemního plynu v ČR Oficiální ruská strategie: - rozvíjet v Rusku uhelný průmysl a jadernou energetiku pro pokrytí tuzemské spotřeby - plyn a ropu přednostně exportovat Důsledky: - omezení těžby a spotřeby uhlí v ČR - celková spotřeba surovin a energie se nezmění, včetně produkce CO2 - ztráta předpokladu, že se uhlí v ČR využije ekologičtěji jak v Rusku - co když „zelení“ v Rusku zamknou ložiska plynu stejně jako naši zelení v Beskydech ???

Preference využívání zemního plynu v ČR Důsledky: - při těžbě plynu uniká do ovzduší 5 až 10 % CH4 - na dopravu plynu do ČR se v kompresorových stanicích spotřebuje 25% dopravovaného plynu - zemní plyn na vstupu do spotřeby má již sníženou účinnost o 30 až 35 % - není globální ekonomický i ekologický přínos záporný ?

Jak dál ? Politická rozhodnutí musí respektovat vědecké a technické argumenty Lidem (voličům) se musí sdělovat pravda a skutečné důsledky prosazovaných technicky nepodložených opatření Existují a jsou hájeny národní zájmy ? Kolik zbývá času ?? Co pro to udělá veřejná správa ??? Co pro to uděláme my ???? A vůbec, chceme to udělat ?????

Závěr Tuzemské zásoby surovin, zejména energetických, jsou skutečným nerostným bohatstvím státu, nikoliv těžebních společností či politiků. Respektujme to !!!

Děkuji za pozornost