Obrázky a uspořádání některých částí prezentace dle

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
10. Motivace.
Motivace.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Obecná psychologie II
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
OSOBNOST.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Motivační témata a životní příběhy
Motivace Miroslava Fuksová.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Osobnost – situace – predikce chování
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Teorie vzdělávání dospělých
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Témata kognitivní psychologie
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Obrázky a uspořádání některých částí prezentace dle Carpenter, Huffman: Visualizng Psychology. John Wiley & Sons, Inc., 2008 10. Motivace Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia, s.319-385 Nakonečný: Motivace lidského chování, Praha, Academia 1996

Motivace Motivace: souhrn intrapsychických dynamických sil, které aktivují, směřují a udržují chování, obvykle směrem k nějakému cíli cíl = něco získat (approach) x něčemu se vyhnout (avoidance)

Motivace a motivy motivace – hledání „příčin“ chování motivy (jednotlivé dynamické síly) se v reálné situaci vždy skládají a výsledné chování je vedeno usměrňováno nejnaléhavějšími motivy, případně synergií (uplatní se více motivů najednou) motiv vnitřní mentální pohnutka vnější – pobídka (incentiva) motivačně-emocionální systém anticipované emoce jako bezprostřední motivátory (ale ne zjednodušeně! – někdy se pouštíme do chování, které bude emočně neutrální nebo dokonce nepříjemné, ale má přinést později emoční satisfakci – např. vyhnutí se trestu, výčitkám svědomí atd.)

Motivace a motivy existuje „nemotivované“ chování? uvědomované motivované projevy chování nemotivované – automatické chování (dynamické stereotypy, výraz) nevědomé motivy – sublimace motivů (náhrada osobně nepřijatelného motivu motivem jiným – např. dynamická teorie umělecké tvorby jako sublimace sexuálních pohnutek

Motivace a motivy implicitní a explicitní motivy motiv (Heckhausen) = „hodnotící dispozice“, hodnota, kterou osobnost připisuje široké skupině výsledků (např. úspěch) implicitní M – obecná připravenost reagovat na podněty, situace spojené s určitým motivem, člověk si je nemusí plně uvědomovat explicitní M – sobě připisované motivy

Motivace a motivy druhy lidských motivů sebezáchovné a stimulační (vycházejí z biologických potřeb) psychosociální sociální (vycházejí se sociální povahy lidské existence – potřeba vztahů a sociálního začlenění) individuální psychické motivy (sebepojetí, sebeurčenost, smysluplnost bytí)

Motivace a motivy sebezáchovné motivy motivy zajišťující přežití jedince (hlad, žízeň, tělesná teplota) motivy zajišťující přežití druhu (sexuální a rodičovské motivy)

Sebezáchovné motivy

Hlad a alimentární (potravní) chování apetenční fáze a konzumace Biologické faktory: laterální hypotalamus – spouští příjem potravy, ventromediální hypotalamus – zastavuje příjem potravy mozková centra – informace o stavu – glukostatická, případně lipostatická hypotéza

Motivace a potravní chování kulturní modifikace potravního chování co se jí a co ne tělesné schéma symbolický význam přijímání potravy individuální psychické faktory sebeurčení a sebeovládání poruchy příjmu potravy

Poruchy potravního chování Mentální anorexie a mentální bulimie Obezita – řada biologických a sociokulturních faktorů Mentální anorexie a mentální bulimie symptomy Mentální anorexie a mentální bulimie

Žízeň a regulace příjmu tekutin role koncentrace solí sodíku v mimobuněčných tekutinách (sodík neprochází buněčnou membránou) nedostatek extracelulární tekutiny – žízeň, odčerpává se voda z krve, pokles krevního tlaku (další signály z ledvin, srdce a cév do mozku (hypotalamus) hypotalamus hypofýza: antidiuretický hormon (zadržení vody v ledvinách) ledviny renin v krvi angiotenzin-pocit žízně při velké koncentraci sodíku v extracelulární tekutině (i v krevním řečišti) – osmózou se přesune voda z buněk (včetně neuronů hypotalamu) do krve – žízeň (např. po slaném jídle)

Sexuální motivy sexuální chování vliv kulturních faktorů apetence (touhy, fantazie, vzruchy) konzumace (vlastní sexuální aktivity směřující k dosažení orgasmu) vliv kulturních faktorů restrikce – tabu (incest, věk, kasta, atd.) sexuální morálka – pocity viny rané zkušenosti a sexuální chování (Harlowovy pokusy s izolovanými mláďaty opic)

Rodičovské motivy nezbytnost péče (René Spitz – děti v ústavech, pokles hmotnosti apatie, úmrtnost; Langmeier, Matějček – Psychická deprivace v dětství, 1963) – potřeba specifického sociálního objektu rodičovské chování – částečně dědičně (vnímání dětské tváře – instinktivní reakce při kontaktu; prolaktin u žen), částečně sociokulturně citové přilnutí (Harlow – chlupaté modely matek, Bowlby – instinktivní motivační systém

Citové přilnutí (Attachment): přetrvávající silná emoční vazba k pečující osobě (osobám Lorenzův imprinting studie ukazují na biologickou povahu citového přilnutí i u lidí (ochrana před ohrožením)

Citové přilnutí Harlowovy výkumy opic – ne potrava ale kontakt je tím, co uspokojuje potřebu vazby

Citové přilnutí Tři typy vazby Ainsworthová - experimentální navození vazbového chování („divná situace“) identifikovala 3 typy vazby: jistá vazba děti zůstávají blízko u matky, střední distress když odejde, šťastné když se vrátí - kontakt

Citové přilnutí Tři typy vazby vyhýbavá vazba dítě se chová stejně k matce i cizí osobě a jen zřídka křičí, když matka odejde úzkostná/ambivalení dítě je neklidné, když matka odejde; když se matka vrátí, dítě vzhledává blízkost ale také se snaží vykroutit

Citové přilnutí výzkumy ukazují na to, že vzorec vazby, který jsme si vytvořili v dětství přenášíme později do svých partnerských vztahů

Přístupy k motivaci zaměřené na biologickou povahu motivů: Instinkty – vrozené vzorce chování (sebezáchovné, reprodukční) McDougall sociobilogie (Wilson aj. , „sobecký“ gen) Redukce puzení (Drivu) C.Hull- vnitřní tenze pudí k uspokojení základních potřeb (vyhnout se deficitům), homeostatická regulace – udržování rovnováhy Aktivace - motivace k optimální úrovni aktivace a proměnlivosti stimulace

Drive-Reduction Theory

Motivy stimulace - úroveň aktivace a potřeba proměnlivé stimulace lidé vyhledávají individuální úroveň optimální aktivace Zuckerman – sensation seeking vyhledávání vzrušení potřeba zkušeností disinhibice (potřeba „nevázanosti“) citlivost na nudu

Teorie motivace Freudova teorie pudů: pudy jsou zdrojem veškeré psychické energie pudy života (sebezáchovné, sexuální) pudy smrti (agresivity, sebedstrukce – s cílem anorganické stability) chování motivované primitivními popudy = agování výbuchy agresivity, sebepoškozování, zneužívání, promiskuita, atd. podle analytiků často při ohrožení intimního („objektového“) vztahu

Psychosociální motivy

Teorie motivace Murrayho teorie potřeb: potřeba = síla, která organizuje vnímání, myšlení, snažení a jednání určitým směrem s cílem změnit existující neuspokojivou situaci potřeby primární (tělesné) a psychogenní sekundární potřeby (sexuální potřeba se objevuje jako obojí) potřeby se prosazují buď spontánně nebo jsou aktivovány na základě (pozitivních a negativních) tlaků (vnějších podmínek) výsledkem opakované interakce potřeby a tlaku je téma je výsledkem tlaků, jimž jsme byli vystaveni při uspokojování svých potřeb v dětství – např. přísná výchova, sourozenecká rivalita, podpora rodiny atd. Tematický apercepční test

Přehled Murrayho psychogenních potřeb (Carver, Scheier, 2000 – dle Plhákové, 2003)

Thematic Aperception Test test interpretace viděného – diagnostika implicitních motivů (energizují, vybírají a zaměřují naše chování) potřeba výkonu potřeba afiliace potřeba moci potřeba intimity (viz dále)

Psychosociální motivy implicitně založené motivační tendence (TAT) big three (D. McClelland, Winter): potřeba úspěšného výkonu potřeba afiliace a intimity potřeba moci jsou založeny jako dvě protichůdné tendence naděje x obava (např. naděje na úspěch x obava z neúspěchu)

Příklad - behaviorální koreláty vysoké výkonové motivace (volně podle McAdamse, 1994, s.625) Vysoké aspirace, ale střední míra akceptovaného rizika Preference situací, v nichž osobní zodpovědnost může ovlivnit výsledky Tendence úspěch přičítat sobě, ale v situaci neúspěchu obviňovat ostatní Podvádění nebo „pozměňování“ pravidel v zájmu dosažení žádoucího cíle rychle a efektivně Záliba v cestování Sebe-kontrola, inhibice a tolerance oddáleného uspokojení Preference tmavých barev a formální módy Rozšířená orientace na budoucnost Zvýšená sociální mobilita a vyšší dosažené vzdělání Podnikavý duch Úspěch v podnikání Výchova v rodině, kde rodiče stanovovali vysoké požadavky na výkon Pravidelné krmení a poměrně striktní nácvik hygieny v dětství

Motiv moci - vlivu McClelland: dvě podoby moci personalizovaná - se soustřeďuje na budování a udržování vlastní pozice, socializovaná - se projevuje v podpoře druhých a v pomáhání jim (McClelland, Davis, 1972). čtyři vývojová stádia orientace na moc (v paralele k psychoanalytickým stádiím vývoje) přijímání moci autonomie asertivní prosazování generativita

Schéma 4 stádií moci (volně podle McClelland, 1975, str. 36)

Teorie motivace Maslowova hierarchie potřeb interakce biologických, psychologických a sociálních potřeb potřeby nedostatku, potřeby bytí

Teorie motivace Další psychosociální teorie Kognitivní—motivace je ovlivněna atribucemi a očekáváním (očekávání x hodnota) Incentivní motivace = vnější motivace —motivace je výsledkem působení vnějších podnětů

Heckausenova teorie – Rubikon model Heckhausen (1980) - utřídění pojmů používaných v motivačním kontextu (jako např. přání, rozhodování, volní úsilí atd.), odlišení přirozeně navazujících sekvencí dějů v procesu motivace. Rubikon model: mezi jednotlivými fázemi existují jasné hranice, dílčí fáze mají své zvláštní funkční charakteristiky (dva odlišné stavy mysli – dva různé způsoby integrace psychických procesů) motivační mentální nastavení volní mentální nastavení.

Teorie sebedeterminace Vnitřně motivované chování vychází z těchto základních potřeb kompetence relatedness (potřeba potvrzujících vztahů) autonomie http://www.psych.rochester.edu/SDT/theory.php

Kontinuum sebedeterminace s typy motivace a typy regulace (volně podle Deci, Ryan, 2002, str. 16)

Vnitřní a vnější motivace vztah vnitřní a vnější motivace (např. Deci & Ryan, Green & Nisbett) Deci a Ryan – teorie sebedeterminace: potřeba kompetence, vztahů a autonomie vnější odměny mohou snižovat zájem a vnitřní motivaci

Předmětná stránka motivace - cíle cíl = jasná představa žádoucí skutečnosti, obsahuje i předjímání uspokojení cíle si volíme a vytváříme na základě zkušeností s uspokojováním potřeb úroveň aspirace – stupeň objektivní náročnosti zvolených cílů E. Klinger – teorie aktuálních zájmů current concern = mentální stav vytvořený na základě vytvoření záměru (intence) dosáhnout určitý cíl, trvá do dosažení nebo vzdání se cíle, usměrňuje a koordinuje psychické procesy směrem ke zvolenému cíli

Vůle J.Kuhl sama motivace není dostačující ke sledování cíle až k jeho dosažení – zdůraznění vůle integrace motivace a vůle – kontrola jednání analýzy TAT příběhů – stavová a činnostní orientace Personal Systems Interactions 4 funkce důležité pro efektivní fungování vůle udržování záměru v paměti potlačení předčasného jednání potlačení soupeřících impulsů k jednání vyrovnávání se s duševním napětím stavově orientovaní mají všechny funkce zvýšené (hlavně 2.), to zhoršuje jejich volní procesy