SILNIČNÍ KONFERENCE – 22.-23.10.2014, OLOMOUC 22.10.2014Jaroslav Martinek Silniční konference Rozdílné zájmy státu, krajů a měst při řešení dopravy a mobility.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

Nové výzvy v cyklistické dopravě a cykloturistice
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
1 ASOCIACE MĚST PRO CYKLISTY Jaroslav Martinek Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován.
Solární systémy pro aktivní topení
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Příprava nové dopravní politiky ČR
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Projekty EOC v ČR v období
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Stavební zákon a územní plánování
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Vliv dopravy na životní prostředí
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
Dopravní a liniové stavby
Moderní cyklistická doprava
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Dopravní kampaň pro základní školy „Oblékáme hada edu“
Úvod do pozemních komunikací
„Nejdříve dáme tvar našim městům, ty pak dají tvar nám.“ Jan Gehl
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Zbyněk Sperat, CDV, v.v.i.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Regulace dopravy ve městech
Transkript prezentace:

SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC Jaroslav Martinek Silniční konference Rozdílné zájmy státu, krajů a měst při řešení dopravy a mobility ve městech a problémy s tím spojené

SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC Jaroslav Martinek Silniční konference Rozdílné zájmy, pohledy, či předsudky klíčových hráčů při řešení dopravy a mobility ve městech a problémy s tím spojené. Prostě je to jen o LIDECH MOŽNÁ JE PŘESNĚJŠÍ TENTO NÁZEV

1. Status quo – než se začneme bavit o dopravě / mobilitě 1.1. Motivace pro jízdu automobilem Cestování pod kontrolou „Bezpečnost“ Start – cíl Přeprava nákupů atd. Skupinová doprava Postavení / ambice / ego Zvyk Nutnost SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

1. Status quo – než se začneme bavit o dopravě / mobilitě 1.2. Důsledky použití automobilové dopravy doprava působí na životní prostředí doprava působí na zdraví doprava je hlavním spotřebitelem energie Velké nároky na prostor Více – konference Doprava, zdraví a životní prostředí ( , Brno, CDV) SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

1. Status quo – než se začneme bavit o dopravě / mobilitě 1.3. Podpora udržitelné dopravy z IROP, Cíl 1.2. Klíčové pro úspěch projektu přitom bude prokázat, že je v souladu s principy udržitelné mobility (u velkých měst a aglomerací bude tento požadavek třeba prokázat vypracováním plánu udržitelné městské mobility – tzv. SUMP z anglického Sustainable Urban Mobility Plan). SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

1. Status quo – než se začneme bavit o dopravě / mobilitě Závěr: Je třeba rozlišovat mezi: „velkou“ dopravou, kde hovoříme o vzdálenostech desítkách a stovkách km Dopravou / mobilitou ve městech, kde hovoříme o tzv. „městech krátkých vzdáleností – cca do 5 km A samozřejmě ve městě se tyto oblasti propojují SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC 2.1. Vize – město s dobrou adresou

2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech Rámcová strategie Vídně do roku 2050 Snížení emisí CO 2 z aktuálních 3,1 tuny na obyvatele na jednu tunu, tj. o 80 % ( ) Energie: 50 % energie bude v roce 2050 vyráběno z obnovitelných zdrojů Spotřeba primární energie klesne z 3tis. na 2 tis. wattů na obyvatele. Mobilita: Snížení motorizované osobní dopravy ze současných 28 % na 15 % do roku Do roku 2050 budou všechna auta v zóně města s alternativním pohonem. Budovy: Snížení spotřeby energie na vytápění, chlazení a teplou vodu ročně o 1 % na obyvatele Inovace: Inovační trojúhelník Vídeň-Brno-Bratislava je jedním z nejperspektivnějších regionů Evropy. Podíl technologických produktů na vývozu vzroste ze současných 60 % na 80 %. Vídeň je jedním z pěti nejlepších výzkumných center na světě. Sociální a zdravotní oblast: Ve Vídni lidé žijí v míru a bezpečí bez ohledu na jejich původ, sexuální orientaci či pohlaví. Zdravotní péče je poskytována na nejvyšší úrovni. Životní prostředí: Bude zachováno podíl 50 % zelených ploch. SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

V olomouckých radničních listech vyšel krátký vizionářský článek nejmenovaného politika (08/2014): „Sleduji z terasy tmou zahalené město ozdobené úplňkem. Nádhera! V tom pohledu je síla historie, život současnosti, ale i tajemství budoucna. Před očima se mi rozbíhá živý film. Je středa , přijíždím s přáteli vlakem z Prahy přesně za hodinu a 40 minut. Vítá nás opravené nádraží s multimediálním informačním centrem. Vycházíme z nádraží a tramvajím raději zamáváme. Raději jdeme pěšky po Masarykově třídě, abychom se prošli po nově upravených březích řeky Moravy. V přístavní kavárně si dáváme zákusek a presso. Je tu i půjčovna loděk, kol a koloběžek. Masaryčka se nám zdá nějak klidnější. Většina lidí se po městech přesouvá na kolech, koloběžkách, či elektrokolech ve vyznačených pruzích po vozovkách. Výrazně vzrostl počet cestujících městskou dopravou…“ SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC 2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech

2.2. Změny v územním a dopravním plánování SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech 2.2. Změny v územním a dopravním plánování MĚSTA KRÁTKÝCH VZDÁLENOSTÍ SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

INSPIRACE. FGSV e.V. – Německá dopravní a silniční výzkumná asociace Základy pro ERA: 2010: RASt 06 Průvodce návrhem silnic: „… navrhovat silnici ze stran ne od prostředku“ Naučme se od Němců jednoduché pravidlo“ Pokud rekonstruujete a nebo budujete novou komunikace, tak začněte projektovat od kraje, kdy na prvním místě jsou chodci, pak cyklisté a pak auta Změny v územním a dopravním plánování 2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech 2.3. Přehled o dopravním chování obyvatel měst SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

Příklad - Řešení cyklistické dopravy bylo historicky orientované na uzavřený systém bezpečných tras se snahou o minimalizaci kontaktu s motorovou dopravou. Výsledkem tohoto přístupu je nedostatečně hustá, nespojitá síť cyklostezek a komunikací uzpůsobených provozu cyklistů, která není schopná nabídnout cyklistům plynulost a komfort srovnatelný s automobilovým provozem Každý dopravní prostředek potřebuje svou síť 2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

Strategie řízení poptávky po dopravě jako např. omezení vjezdu, zpoplatnění komunikací, parkovací politiky a integrované plány mobility přispívají ke snížení objemu dopravy a znečištění. 2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech 2.5. Utváření celého města přátelského lidem SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

2. Klíče řešení dopravy a mobility ve městech 2.6. Zapojování veřejnosti, kampaně SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

Bezpečnost, finance versus udržitelnost městské mobility 3.1. Cyklistické pruhy na krajských a státních komunikací Správa silnic Moravskoslezského kraje, středisko Frýdek-Místek (dále SSMSK) a Město Třinec (dále Město) se dohodly, že po zřízení cyklistických pruhů bude uzavřena dohoda za účelem úpravy vzájemných práv a povinností při údržbě silnice. Dohoda bude vycházet z podmínek uvedených ve vyjádření, vydané SSMSK v rámci řízení stanovení dopravního značení PROČ TONEJDE VŠUDE? 3. Problémy a jejich řešení SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

Bezpečnost, finance versus udržitelnost městské mobility 3.2. Aktualita - návrhy cyklolegislativních změn jsou v šuplíku 3. Problémy a jejich řešení SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

Bezpečnost, finance versus udržitelnost městské mobility 3.3. Problém s doslovným výkladem norem a zákona 3. Problémy a jejich řešení Příkladem problému s doslovným výkladem může být výklad vyhl. MMR ČR č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. Často se stává, že potřebné společné stezky pro chodce a cyklisty nejsou podpořeny jen z toho důvodu, že nesplňují například i toto ustanovení: přílohu č. 2, kapitola 1. Komunikace pro chodce a vyhrazená stání a tam v bodě je uvedeno, že komunikace pro pěší může být max. podél sklon 1:12 (8,33%). ŘEŠENÍ: Konference SFDI, Asociace měst pro cyklisty a MD – Jak na cyklistickou infrastrukturu – novinky pro rok 2015 SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC

Závěrem se vraťme k „Dobré adrese“ SILNIČNÍ KONFERENCE – , OLOMOUC