Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této."— Transkript prezentace:

1 Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této prezentace odpovídají pouze její autoři. Prezentace nepředkládá názor Evropské Unie. Evropská Unie není zodpovědná za využití uváděných informací.

2 Učebnice věnovaná Dopravě Úvod Proč doprava? Doprava je každodenní součástí našich životů a také je jedním z hlavních spotřebitelů energie

3 Učebnice věnovaná Dopravě Cíl učebnice Seznámení s: Jaké jsou hlavní vlivy dopravy na nás a životní prostředí? Jaká je konvenční paliva a jaké jsou alternativní možnosti? Jaké způsoby chování vedou k udržitelnému rozvoji dopravy? Alternativní doprava? Co je to Školní plán mobility / dopravy?

4 Učebnice věnovaná Dopravě Zaměření Zaměření na efektivní užívání energie, prostoru a času v dopravě a minimalizaci vlivu dopravy na životní prostředí Učebnice obsahuje užitečné informace pro všechny studenty – podněcuje změnu chování studentů ve svých dopravních zvycích

5 Učebnice věnovaná Dopravě Obsah Hlavní vlivy dopravy + statistika Konvenční a alternativní paliva Alternativní doprava Způsoby chování vedoucí k udržitelnému rozvoji dopravy Udržitelný způsob řízení automobilu Školní plán mobility / dopravy

6 Učebnice věnovaná Dopravě Orientace v učebnici Definice: označuje výraz a vysvětluje jeho význam Pamatuj: označuje něco důležitého, podnět nebo zásadní informaci. Na tyto piktogramy dávejte pozor! Učební látka: Tento piktogram je na začátku každé kapitoly a uvádí, co bude v dané kapitole předmětem výuky Pokus, cvičení nebo činnost: Tento piktogram označuje něco, co máte udělat na základě prostudované látky Webový odkaz: Ukazuje internetovou adresu, kde můžete získat více informací

7 Učebnice věnovaná Dopravě Orientace v učebnici Odkaz: Označuje, odkud informace pochází Případová studie: Zde uvádíme skutečný příklad z průmyslového odvětví nebo podniku Klíčové body: toto je souhrn (obvykle v řádcích označených puntíkem jako odrážkou) toho, co jste již obsáhli, obvykle se nacházejí na konci kapitoly Otázka: označuje náš dotaz, vyžadující vaši odpověď, nachází se zejména na konci kapitoly

8 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 1 – Hlavní vlivy dopravy Jaké jsou vnější vlivy dopravy? Spotřeba energie v sektoru dopravy. Jak doprava ovlivňuje naše zdraví a bezpečí?

9 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 1 – Cíle Studenti by měli: Získat povědomí o vlivu dopravy na životní prostředí (zdraví, hluk, znečištění, spotřeba energie, prostorové nároky atd.) Získat zkušenosti v odhadu množství energie, které je potřebné pro různé věci v každodenním životě Porozumět údajům o energetické spotřebě různých spotřebitelů

10 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 1 – Tipy pro výuku Proberte se studenty, kolik času stráví používáním různých druhů dopravních prostředků v průběhu “běžného” týdne a přemýšlejte o tom, jaké výlety by mohli podniknout na kole nebo pouze pěšky. Zjistěte také, zda cesta do školy autem nebo autobusem je vždy ta nejrychlejší, zejména ve velkých městech.

11 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 2 – Konvenční a alternativní paliva Jaké jsou dnes využívaná paliva? Kolik z nich tvoří alternativní paliva? Jaké jsou jejich klady a zápory? Jak snížit znečištění a tipy na úsporu energie (paliva) při každodenní dopravě

12 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 2 - Cíle Studenti by se měli seznámit s: Základní charakteristikou konvečních i alternativních paliv, způsoby jejich využití a jejich klady a zápory Emisemi skleníkových plynů Tipy na úsporu paliva Tipy k používání alternativních paliv

13 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 2 – Tipy pro výuku Sestavte se studenty tabulky emisí skleníkových plynů, které produkují svou dopravou a pokuste vymyslet způsoby jejich snížení

14 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 3: Alternativní doprava Jaké jsou alternativní způsoby dopravy? Které dopravní prostředky jsou nejzdravější? Co jsou alternativní vozidla? Jaké jsou možnosti užití solární energie v silniční dopravě Jakou roli hraje doprava v udržitelné výrobě?

15 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 3 - Cíle Studenti by se měli dovědět: Jaké jsou dopravní prostředky, které je udrží v kondici Jaké jsou možnosti používání alternativních dopravních prostředků Jak mohou snížit emise plynů, ke kterým dochází v důsledku přepravy výrobků od výrobců ke koncovému uživateli

16 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 3 – Tipy pro výuku Nechte studenty zjistit, jaké jsou podmínky pro pěší a cyklisty ve vaší obci Se studenty vypočítejte: Kolik peněz za rok ušetří za dopravu, když místo autem budou chodit nakupovat pěšky? Jaké by bylo snížení emisí CO2?

17 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.1: Organizace a způsoby chování vedoucí k udržitelnému rozvoji dopravy Co to je: Plán udržitelné městské mobility? Způsoby kontroly a omezení používání osobních automobilů Jak lépe využívat veřejnou dopravu Jak podporovat jízdu na kole a pěší chůzi – výzva pro mladé lidi! Jaké překážky brání rozvoji chůze a cyklisticky ve městech

18 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.1 - Cíle Studenti by se měli dozvědět: Jaké jsou vlivy na životní prostředí jednotlivých dopravních prostředků Jaké jsou výhody veřejné dopravy + tipy na její zlepšení Jaké jsou osvědčené postupy vedoucí ke změně formy dopravy a k vybudování lepšího místa pro život

19 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.1 – Tipy pro výuku Sestavte se studenty plán udržitelné městské mobility vašeho města/obce – tzn. Vymyslete jak omezit dopravu automobily a podpořit ve městě alternativní dopravu Sestavte seznam překážek, které brání rozvoji chůze a cyklistiky ve vašem městě a vymyslete způsoby jejich odstranění

20 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.2 Udržitelný způsob řízení Návod jak řídit auto a přitom: Jak ušetřit palivo Jak snížit pro životní prostředí škodlivé emise

21 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.2 – Tipy pro výuku Nejdříve zkuste řídit stejné auto na stejné trase a ve stejnou denní dobu tak, jak to děláte obvykle, pak aplikujte všechny rady týkající se udržitelného způsobu řízení a porovnejte spotřebu paliva.

22 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.3 - Školní plán mobility / dopravy Co znamená školní plán mobility / dopravy Jak jej zavést ve škole

23 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.3 – Tipy pro výuku Nechejte studenty zjistit statistické údaje o způsobech cesty do školy dětí v ČR a dále zjistěte, jaký je evropský průměr a vyčíslete porovnání s ČR. Pokuste se studenty sestavit a zavést ve škole školní plán mobility.

24 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.3 – Cíle Studenti by: Se měli seznámit s již zavedenými plány mobility Se měli aktivně zapojit do tvorby plánu mobility Měli zjistit přínosy takového plánu pro svůj osobní život i životní prostředí

25 Učebnice věnovaná Dopravě Kapitola 4.3 – Tipy pro výuku Nechejte studenty zjistit: Zda ve vašem regionu existují nějaké environmentální programy pro školy? Zda existují nějaká environmentální uskupení, která pomáhají školám v jejich aktivitách? Pokud ano, tak je se studenty kontaktujte a získejte nějaké informace, aby proces mobility ve vaší škole mohl začít.

26 Učebnice věnovaná Dopravě Otázky? Rádi zodpovíme vaše dotazy…


Stáhnout ppt "Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této."

Podobné prezentace


Reklamy Google