Nástroje ochrany ŽP Jiří Vojar Katedra ekologie a ŽP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“  Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nástroje ochrany ŽP Aleš Pánek Katedra ekologie a ŽP.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Nástroje ochrany ŽP Katedra ekologie a ŽP.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Vliv dopravy na životní prostředí
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Kontaminace (znečištění) vody
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
Mgr. Alena Lehmannová Nýrsko PROGRAMY PODPORY EKOLOGICKY ŠETRNÝ CESTOVNÍ RUCH, OCHRANA ŽP.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
 zamezit dalšímu zhoršování životního prostředí  urychlit odstraňování jevů, které ohrožují živé i neživé složky přírody  chránit přírodní i kulturní.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Právní úprava ochrany lesa
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Ekonomické nástroje a ochrana životního prostředí
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
1 Ekonomické nástroje ochrany životního prostředí teze BDS Jaro 2011.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Nový zákon o ochraně ovzduší
Ekonomika životního prostředí
Operační program životní prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová.
Transkript prezentace:

Nástroje ochrany ŽP Jiří Vojar Katedra ekologie a ŽP

… je třeba rozlišovat pojmy: Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Ochrana přírody … aktivita člověka k zachování krajiny - rostlin, živočichů a jejich stanovišť (chráněná území …) Environmentalistika … věda o vztazích člověka a ŽP; zkoumá působení člověka na ŽP; zabývá se prevencí i nápravou škod; monitoringem složek ŽP …; obsahuje Ekologii i Ochranu přírody Ochrana životního prostředí … aktivita člověka k ochraně jeho životního prostředí (ochrana ovzduší, vody, půdy – složky životního prostředí); obsahuje Ochranu přírody

Složky životní prostředí … Ovzduší Voda Horniny Půda Organismy Ekosystémy Energie

Vztah člověka k přírodě primárně ekologickým … příroda zajišťuje základní biologické podmínky (vzduch, vodu, potravu, prostor, výměnu látek a energie), podobně jako u ostatních organismů (zvířat) Tím, že člověk úmyslně přírodu mění (prací) k uspokojování všech svých potřeb stává se tento vztah společenským (ekonomickým – řídí se ekonomickými zásadami) Tři fáze vývoje lidstva 1) civilizace lovců a sběračů 2) zemědělská civilizace 3) průmyslová civilizace … a její negativní důsledky

Globální problémy ŽP Skleníkový efekt – globální oteplování ? Poškozování ozónové vrstvy Země Kyselé deště Ztráta biologické rozmanitosti (biodiverzity) 25% slunečního záření se odráží od atmosféry (zejména krátkovlnné), dalších 25% je pohlceno aerosoly a plyny v atmosféře, z 50% záření dopadajícího na povrch se 5% odráží od mraků, vodní hladiny a sněhové pokrývky a zbývajících 45% dopadá na zemský povrch a zahřívá jej. Vzhledem k tomu, že povrch Země je mnohem chladnější než povrch Slunce, emituje dlouhovlnné záření (infračervené). Část tohoto záření uniká do kosmu a Země se tím ochlazuje, část se odráží zpět od atmosféry a povrch Země ohřívá. Způsobují to skleníkové plyny – vodní pára, CO2, metan, O3 a N2O, CFC. Jedná se o přirozený jev, udržující teplotu Země. Vlivem lidských aktivit stoupá množství skleníkových plynů:spalováním paliv, odlesňováním – CO2, pěstováním rýže, chov dobytka –metan. Působení člověka na teplotu ovšem nelze z důvodu značné přirozené variability teplot zaznamenat, je však pravděpodobné. Degradace půd Znečišťování vod (zejména moří a oceánů) Příčinou je růst lidské populace a materiální spotřeby

Nástroje (prostředky) ochrany ŽP 1. Normativní (právní, administrativní) 2. Ekonomické nástroje 3. Dobrovolné (měkké) 4. Informační 5. Institucionální 6. Výzkum a vývoj 7. Územní plánování 8. Mezinárodní spolupráce

Srovnání působení normativních a ekonomických nástrojů – příklad (ovzduší) Normativní nástroj – např. zákon, kterým se stanoví emisní limit (max. množství vypouštěných látek) + sankce za jeho překročení (až 20 mil. Kč) Ekonomický nástroj – poplatek za znečišťování ovzduší (vypouštění emisí) – platí se každou tunu zpoplatněných látek (SO2 – 1000 Kč/t) EL – Emisní limit Ekonomický nástroj v tomto případě nevyužívá svých možností a neplní svou funkci !

Normativní nástroje (právo) zákony, vyhlášky, vládní nařízení, limity, … i nevýhody Z. č. 17/1992 Sb., o životním prostředí Z. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP (EIA) Z. č. 185/2001 Sb., o odpadech (477/2001, o obalech) Z. č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon) Z. č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Z. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny Z. č. 100/2004 Sb., o obchodování s ohroženými druhy Z. č. 50/1976 Sb., stavební zákon Z. č. 289/1995 Sb., lesní zákon Z. č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu

Ekonomické nástroje podpůrné nástroje normativních nástrojů, účel: stimulace subjektů k využívání šetrnějších technologií Poplatky za znečišťování ŽP Poplatky za využívání přírodních zdrojů Uživatelské poplatky Sankční platby Daňová zvýhodnění Granty, dotace, dary Úlevy Depozitně refundační systémy Tržně orientované nástroje

Poplatky za znečišťování ŽP - ovzduší Princip: zdroje znečištění od určité velikosti (tepelný výkon od 200 KW) platí za každou vypouštěnou tunu stanovených škodlivin (zpoplatněno cca 90 látek) určitý poplatek Zdroje o výkonu 50 – 200 KW platí roční paušál dle použitého paliva Mobilní zdroje a zdroje fyzických osob do 50 KW neplatí ! zavedeny již v roce 1967 (platili až do roku 1991) Mělo by platit: „Znečiťování je ekonomicky nákladnější“ …, ale neplatí … VÝZNAM !?

Poplatky za znečišťování ŽP – ovzduší - II celkem zpoplatněno cca 90 látek (dle zák. 86/2002) vyjma základních emisí rozděleny do dvou skupin: I. - např. azbest – 20 000 Kč/t; II.- F, Cl, Br – 10 000 Kč/t poplatky Kč/t náklady TE (tuhé emise) 3 000 3 – 7 000 SO2 1 000 6 – 7 000 NOx 800 7 – 8 000 CO 600 20 – 23 000 Rozdíl mezi poplatky a měrnými náklady na odstranění jedné tuny znečištění – motivace k platbě poplatků

Emise okyselujících látek 1990 - 2004

Emise tuhých látek dle REZZO, ČR, 1990-2004                       

Celkové emise skleníkových plynů, ČR, 1990-2004                                                                                   

Následky znečišťování ovzduší 1. Poruchy přenosu kyslíku (NO, CO) (methemoglobinemie, karboxyehemoglobin) 2. Nádorové bujení 3. Plicní onemocnění (otoky …) … a mnoho dalších (např. vliv O3 na počet spermií)                                                                                   

Poplatky za znečišťování ŽP – vypouštění odpadní vody do: Podzemních vod: všichni kdo vypouštějí poplatek 3500Kč/rok Povrchových vod – 2 složky: (i) Poplatek za znečištění – limit koncentrace (mg/l ) + hmotnostní limit (kg/rok); př. organické látky - limity: 40 mg/l a 10000 kg/rok), poplatek 8 Kč/kg (ii) Poplatek z objemu vypouštěných látek > 30 000m3/rok Množství i koncentraci si zjišťuje znečišťovatel, stejně jako výpočet poplatku. ČIŽP toto náhodně a nepravidelně kontroluje.Motivací je investice do čistíren (levnější než platit poplatky) – funguje. Příjemce peněz za vypouštění odpadních vod do povrchových = SFŽP

Čištění odpadních vod ve veřejné kanalizaci, ČR, 1990-2004                                                                                                                                                                                                           

                      

Poplatky za znečišťování ŽP – ukládání odpadů na skládky Poplatek za skládkování – 2 složky (i) základní – komunální + inertní odpad - poplatky obci (ii) riziková – nebezpečný odpad - poplatky SFŽP 2002 2005 2008 2009 KO 200 300 400 500 NO 1100 1200 1400 1700 NO 2000 2500 3300 4500 ZA SKLÁDKOVÁNÍ Do července roku 1997 platily dvě sazby (za zabezpečené a nezabezpečené skládky), podařilo se uzavřít v termínu nezabezpečené skládky), skládkování není ideálním způsobem zneškodňování odpadu, ale stále zůstává nejčastějším způsobem, kolik máme spaloven,….

Ekonomické nástroje podpůrné nástroje normativních nástrojů, účel: stimulace subjektů k využívání šetrnějších technologií Poplatky za znečišťování ŽP Poplatky za využívání přírodních zdrojů Uživatelské poplatky Sankční platby Daňová zvýhodnění Granty, dotace, dary Úlevy Depozitně refundační systémy Tržně orientované nástroje

POPLATKY ZA VYUŽÍVÁNÍ PŘÍRODNÍCH ZDROJŮ za odběry podzemní vody (nad 6000 m3/rok, 500 m3/měs., pitná x užitková voda – sazby 3 resp. 2 Kč/m3; příjemce: 50 % do státního rozpočtu, 50 % SFŽP) za odběry povrchové vody (nad 6000 m3/rok, 500 m3/měs., výjimky; výši poplatku si stanoví správce vodního toku) za odnětí ze ZPF (trvalé x dočasné odvody, dle bonity půdy) za odnětí lesních pozemků (příjemcem jako u půdy 60 % SFŽP a 40 % obec; počítá se jako zráta na produkci + mimoprodukční funkce – např. lesy NP (národních parků) úhrady z dobývání nerostných surovin – 2 složky: (i) z dobývacího prostoru – 10 000 Kč/km2/rok (ii) z vydobytých vyhrazených nerostů - % z tržní ceny nerostů (max. 10 %), určuje báňský úřad Podzemní voda: Pitná voda – 2Kč/m3, užitková v. – 3Kč/m3, dříve se neplatilo za odběry pro veřejné vodovody, příjemce SFŽP a SR (50:50)??? Povrchová voda: hl. příjmová položka a. s. Povodí, výjimky: napouštění rybníků, koupališť, požárních nádrží, pro výrobu sněhu vodními děly a pro závlahy v době sucha), sleva na průtočné chlazení parních turbín… Odnětí ze ZPF: sazba závisí na kvalitě půdy, ochrana zemědělské půdy před záborem, haly u dálnic, výstavba inženýrských sítí), neplatí komunikace, ČOV, stavba RD v souladu s ÚP, rybníky, vánoční stromky, příjemce obec x SFŽP (40:60%) Odnětí z LPF: výše odvodů: ztráta na produkci + omezení ekologické hodnoty lesa (mimoprodukční fce), u I. zóny NP je x 5., výjimka ČOV, jímání pitné vody, příjemce jako u ZPF

Ekonomické nástroje podpůrné nástroje normativních nástrojů, účel: stimulace subjektů k využívání šetrnějších technologií Poplatky za znečišťování ŽP Poplatky za využívání přírodních zdrojů Uživatelské poplatky Sankční platby Daňová zvýhodnění Granty, dotace, dary Úlevy Depozitně refundační systémy Tržně orientované nástroje

UŽIVATELSKÉ POPLATKY za spotřebu látek poškozujících ozonovou vrstvu (freony…); platí se za dovezené i vyrobené (400 Kč/kg) poplatky za vybraná umělá hnojiva, pesticidy, apod. (v ČR není) Každý výrobek, co má nebezpečnou látku musí být označen, neplatí pro látky na ochranu zdraví (zdravotnictví), příjemce je SFŽP freon.- nízkomolekulární uhlovodík, u nějž je vodík nahrazen chlorem, fluorem nebo bromem, zapřičinuje rozpad ozonu ve stratosfere UNEP - program OSN na ochranu životního prostředí Rozprasovaci vyrobky (aerosolova baleni), k vytvareni aerosolu za pouziti latek jako hnaciho media Zákaz výroby, dovozu a vývozu látek uvedených v příloze, poplatek SFŽP vyrobce i dovozce, 200/1kg látek? Poplatku nepodlehaji 1. látky pouzite jako vstupni suroviny pro prepracovani, 2. Latky urcene k zajisteni ochrany zdravi a zivota lidi 3. Látky na obranu a bezpecnost státu a bezpecnost leteckeho provozu a jadernych zarizeni, vyzkumu a vyvoje Situace nyní: 1987: Celosvětový zákaz výroby freonů, regenerace ozónové díry obecně odhadována na 65 let, Arktida (už 2030), Problematika (je více freonů než se předpokládalo ve starých strojích)

Ekonomické nástroje podpůrné nástroje normativních nástrojů, účel: stimulace subjektů k využívání šetrnějších technologií Poplatky za znečišťování ŽP Poplatky za využívání přírodních zdrojů Uživatelské poplatky Sankční platby Daňová zvýhodnění Granty, dotace, dary Úlevy Depozitně refundační systémy Tržně orientované nástroje

DAŇOVÁ ZVÝHODNĚNÍ A ÚLEVY Spotřební daň (bioplyn, dříve bionafta) Daň z příjmu (u provozu – MVE, sol. zař.; po dobu 5 let) Silniční daň (MHD, elektromobily) Daň z nemovitostí (lesy ochranné a LZU, vodní plochy, ekologizace vytápění + úspora – na 5 let) Dědická a darovací daň (dotace ze SR, státních fondů, EU; sazby od 1%) Úlevy (snížení poplatků při budování ekologicky šetrnějších technologií) Silniční daň – osvobození u MHD Lesy ochranné a) lesy na mimořádně nepříznivých stanovištích (sutě, kamenná moře, prudké svahy, strže, nestabilizované náplavy a písky, rašeliniště, odvaly a výsypky apod.) b) vysokohorské lesy pod hranicí stromové vegetace chránící níže položené lesy a lesy na exponovaných hřebenech c) lesy v klečovém lesním vegetačním stupni LZU (lázeňské lesy, CHKOv pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů I. stupně, v ochranných pásmech zdrojů přírodních léčivých a stolních minerálních vod, na území národních parků a národních přírodních rezervací. vodní plochy intenzivně neobhospodařované Dědická a darovací daň (u majetku s využitím ochrany ŽP)

EKOLOGICKÁ DAŇOVÁ REFORMA Cesta jak zvýšit úroveň využívání energií a surovin z neobnovitelných zdrojů. zavedení nových „ekologických daní“ na suroviny a produkty poškozující ŽP (fosilní paliva, …), na spotřebu vody … Daňové zatížení zůstává stejné snížení daní jiných - plošných (důchodová a zdravotní pojištění, daň z příjmu) „fiskálně neutrální ekologická daňová reforma“ !!!

EKOLOGICKÁ DAŇOVÁ REFORMA Účel: stimulace k zavádění nových šetrných technologií, zvýšení zaměstnanosti a konkurenceschopnosti podniků Daňové reformy v Evropě: Energie (Německo, VB, Nizozemsko) Emise CO2 (Itálie, Švédsko, Francie, Nizozemsko, Norsko) Spotřeba podzemní vody (Nizozemsko) Těžba stavebních hornin (Dánsko, VB) Exhalace oxidů dusíku a SO2 (Švédsko) Znečištění vody (Francie, Německo) Jednorázové plastové nákupní tašky (Itálie, Irsko) Skládkování odpadu (Dánsko, VB, Nizozemsko) Umělá hnojiva (Rakousko, Finsko, Švédsko) Jednorázové obaly (Belgie, Itálie) Pesticidy (Belgie, Dánsko, Švédsko) Švédsku (během tří let - 9% CO2), Německu, Velké Británii (do r. 2010 – 10%), Velké Británii a Dánsku (redukce skládkování odpadu), Norsku (trichlorethylen – 83%)

Ekonomické nástroje podpůrné nástroje normativních nástrojů, účel: stimulace subjektů k využívání šetrnějších technologií Poplatky za znečišťování ŽP Poplatky za využívání přírodních zdrojů Uživatelské poplatky Sankční platby Daňová zvýhodnění Granty, dotace, dary Úlevy Depozitně refundační systémy Tržně orientované nástroje

DEPOZITNĚ REFUNDAČNÍ SYSTÉMY zálohy – funkce: návratnost obalů vytvoření finančních prostředků (z nevydaných záloh na recyklaci či zneškodnění vybraných obalů/výrobků, návratnost lze efektivně regulovat výší zálohy) Záloha s funkcí opakovaného navrácení obalu Recyklace skla Po rozdrcení se přidá do výchozí směsi k výrobě nového skla. Vyrábí se lahve na minerálky a pivo a jiné skleněné výrobky. Sklo se dá takto používat vlastně donekonečna. Recyklace plastů Jiná technologie na každý plast, protože mají odlišné složení a vlastnosti. Z PET láhví se vyrábějí vlákna, jako výplň zimních bund a spacáků nebo se přidávají do tzv. zátěžových koberců. Z fólií (sáčků a tašek) se opět vyrábějí fólie a různé pytle, např. na odpady. Ze směsi plastů lze vyrábět odpadkové koše, zahradní nábytek, zatravňovací dlažbu, protihlukové stěny u dálnic apod. Nevratné – lze pouze třídit Závěr: pivaři se chovají ekologicky (a nejvíce ti, co chodí na točené)

Ekonomické nástroje podpůrné nástroje normativních nástrojů, účel: stimulace subjektů k využívání šetrnějších technologií Poplatky za znečišťování ŽP Poplatky za využívání přírodních zdrojů Uživatelské poplatky Sankční platby Daňová zvýhodnění Granty, dotace, dary Úlevy Depozitně refundační systémy Tržně orientované nástroje

TRŽNĚ ORIENTOVANÉ NÁSTROJE obchodovatelná emisní povolení Cíl: vytvořit obchod s možnostmi znečišťovat ŽP vybranou látkou, s postupným snižováním celkového znečištění Princip: určení maximálně únosné míry zatížení území pro daný region, stát či celý svět, rozdělení možností znečišťovat mezi subjekty a umožnit výběr mezi investicí do šetrnějších technologií a koupí možnosti znečišťovat Ruský prezident Vladimir Putin v pátek podepsal Kjótský protokol, v němž se ratifikující stát zavázaly, že sníží emise škodlivých plynů o 5,2 procent pod úroveň roku 1990. K tomu, aby smlouva z roku 1997 konečně začala platit, chyběl právě jen podpis Putina. MOSKVA - Protokol začne platit za tři měsíce, až uplyne povinná registrační lhůta. Už dříve jej ratifikovaly obě komory ruského parlamentu. [celá zpráva] Souhlas Ruska byl nutný poté, co protokol odmítly USA. Obsahuje totiž podmínku, že jej musí podepsat alespoň 55 procent států, které produkují přes 55 procent světového znečištění. Právě Rusko a USA patří mezi největší znečišťovatele. Bez podpisu jednoho z nich by tak snaha především zemí EU byla zbytečná.

Kjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu přijat v r. 1997 první kontrolní období (2008-2012) snížení společných emisí nejméně o 5,2% oproti r. 1990 hodnoty emisních redukcí pro některé státy ČR + 8% (snížení o…) Norsko - 1% (zvýšení o …) Island - 10%

Výdaje na ochranu životního prostředí v ČR, 1998 - 2004                                                      Jedná se o výdaje státního rozpočtu, územních rozpočtů a výdaje státních fondů. Sumy jsou v běžných cenách.

Nástroje (prostředky) ochrany ŽP 1. Normativní (právní, administrativní) 2. Ekonomické nástroje 3. Dobrovolné (měkké) 4. Informační 5. Institucionální 6. Výzkum a vývoj 7. Územní plánování 8. Mezinárodní spolupráce

Dobrovolné nástroje Metody CP (Cleaner Production) nepovinné nástroje na úrovni podniku, mohou zvýšit konkurenceschopnost Metody CP (Cleaner Production) LCA (Life Cycle Assasment) „ekolabeling“ (ecolabelling) EMAS, ISO, BS (standardy registrace podniků u orgánů EU) Znovín Znojmo a.s. BARUM CONTINENTAL, spol. s r. o., Otrokovice Pivovar Radegast a. s. CP – souhrnné označení pro preventivní strategie, které zvyšují efektivitu výroby a snižují zároveň negativní dopady na ŽP a na člověka Je zaměřena na prevenci, tedy snížení množství a toxicity odpadů (tuhých, kapalných i plynných) přímo u zdroje jejich vzniku KOH-I-NOOR se zúčastnil interaktivního kurzu čistší produkce v období 1994-1995. Případová studie se zaměřila na povrchové úpravy drobného galanterního zboží. Cílem podniku při vstupu do kurzu bylo snížit spotřebu vody a chemikálií při niklování a prověřit správnost zadání parametrů pro projekt nové neutralizační stanice. LCA systém je studie, která hodnotí dopady na ŽP od počátku vzniku do zneškodnění výrobku, zahrnující energetické vstupy při výrobě, těžbě materiálu až po jeho recyklaci či zneškodnění. dává spotřebiteli záruku, že na základě ekologického hodnocení výrobků (v souladu se současným stavem a úrovní poznání) vlastnosti označeného výrobku minimalizují vlivy na životní prostředí a přírodní zdroje orientuje spotřebitele v široké škále porovnatelných výrobků, především spotřebního charakteru zvyšuje poptávku po ekologicky šetrných výrobcích

Informační nástroje vliv na chování občanů, účast ve správních řízeních Z. č. 123/98 Sb., o právu informace o ŽP (dopl. LZPS) Z. č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím Enviromentální osvěta, výchova a vzdělávání – vliv na chování občanů „spotřebitelů“

Institucionální nástroje Ministerstvo životního prostředí Správy národních parků a chráněných oblastí Česká inspekce životního prostředí Krajské úřady Obecní úřady s rozšířenou působností Pověřené obecní úřady Obecní úřady Obecní úřady s rozšířenou působností – dříve okresy Reforma se promítla především zrušením okresních úřadů a převedením jejich kompetencí na krajské úřady, na obce s rozšířenou působností a na Ministerstvo životního prostředí 1.1.2003

Výzkum a vývoj Využití poznatků pro ochranu ŽP Nové bezodpadové technologie Recyklační technologie Využívání obnovitelných zdrojů energie Monitoring změn stavu ŽP – varování před potencionálními riziky

Územní plánování opatření preventivního charakteru, s vysokým významem a tradicí Z. č. 50/76 Sb., stavební zákon V kompetenci ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Cíl: komplexita využití území s důrazem na harmonizaci ochrany ŽP s realizací ekonomických a sociálních potřeb

Mezinárodní spolupráce zahraniční fondy, poskytování rozvojové pomoci Čerpání finančních prostředků pro ochranu ŽP ze zahraničních fondů Poskytování zahraniční rozvojové pomoci Aktivní členství v mezinárodních organizacích – OECD, UNEP (Program OSN pro ŽP) Ratifikace a plnění mezinárodních smluv Školení a semináře se zahraničními odborníky UNEP-Monitoring ŽP, hodnocení vlivů, výzkum, systémy včasného varování, čistota vod, šetrné technologie,koordinuje CITES,

ZÁVĚR Všechny nástroje mají vést k uplatňování zásad TRVALE UDRŽITELNÉHO ROZVOJE Takový rozvoj, který současným i budoucím generacím umožňuje uspokojovat svoje potřeby a přitom co nejméně poškozovat ŽP.