Obecná jazykověda a její příspěvek kognitivní vědě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
Advertisements

Strukturální analýza uměleckého díla
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základní syntaktické pojmy
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Korpusová lingvistika (2)
Hodnotový management Teorie rozhodování
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Digitální učební materiál
Příklady použití zásobníkového automatu
Rétorika Etymologie Dialektologie
Multidisciplinární přístup
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Formální jazyky a gramatiky
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
O povaze právní interpretace
Příklady jazyků Příklad 1: G=({S}, {0,1}, P, S)
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
Systémy pro podporu managementu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Řeč – komunikativní systém
Výroková logika.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Regulární výrazy Regulární výrazy představují další možnost popisu regulárních jazyků (právě od nich dostaly své jméno). Definice: Množina všech regulárních.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
Alternativní a augmentativní komunikace
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
MME51 Ekonomicko-matematické metody 5 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
Multidisciplinární přístup
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
VIKMA05 Organizace znalostí
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Kognitivní psychologie
Otázka, přítomný průběhový
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Jazykověda a její disciplíny
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Obecná jazykověda a její příspěvek kognitivní vědě Lingvistika Obecná jazykověda a její příspěvek kognitivní vědě Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence Jakub Jura jakub.jura@fs.cvut.cz

Základní pojmy Sémiotika – nauka o znakových systémech Znak – něco, co něco zastupuje Sémantika – nauka o významech znaků Syntaktika – nauka o pravidlech (gramatikách) Pragmatika – nauka o používání znaků

Význam Denotativní - sdílený Konotativní - individuální

Syntax valenční (L. Tesnièr) Základem této syntaktické koncepce je předpoklad, že jádrem věty je sloveso. Toto sloveso má před sebou i za sebou další větné členy. Z matematického pohledu jsou to argumenty a lingvisty jsou tato slova nazývána aktanty. Valence je potom schopnost slovesa vázat na sebe aktanty (syntaktické pozice. AAAAAA BBBBBB SLOVESO XXXXXX YYYYYY ZZZZZZ. Aktanty mohou být: obligatorní – ve větě musí být realizovány < AAAAAA > fakultativní – ve větě mohou být realizovány [ < AAAAAA > ] Předpoklad, že aktanty mají pouze slovesa je však velmi zjednodušující. V přirozených jazycích není tento předpoklad snad nikdy splněn. Užití této syntaxe je však rozšířené ve výpočetní technice. Jsou to všechny příkazy operačních systémů, programovacích jazyků, maker atd. Zápis vypadá například takto: ARJ <command> [-<sw> [-<sw>...]] <archive_name> [<file_names>...]

Generativní syntax (N. Chomsky) Generativní syntax je množina formálních pravidel pro transformaci a generování nových a obvykle složitějších lexikálních celků z těch starých a jednodušších.

Struktura věty lexikální kategorie N – nomen – jméno V – verbum – sloveso Adj – adjektivum – přídavné jméno Det – determinátor Aux – pomocné sloveso prep/P – prepozice – předložka Pro – pronomen – zájmeno konj – konjunkce – spojka frázové kategorie S – sentence – věta NP – nominální fráze VP – verbální fráze PP – prepoziční fráze Struktura věty Sentence VP NP Det N Můj otec V čte PP tu Knihu Prep v parku

Transformační pravidla Pravidla formace jsou pravidla pro utváření slov a vět z výchozích jazykových struktur. Pravidla transformace jsou pravidla pro formální změnu slova, fráze, věty. Frázová pravidla – přepisovací pravidla, podle kterých se rozepisují báze, nebo jednodušší struktury na další fráze. S  NP + VP NP  Det + N VP  V + (NP) + (PP) PP  P + NP + … … …

Transformační pravidla Pravidla pro pohyb – přeskupení, či permutace slov, frází, či vět, přičemž toto přeskupení nemá vliv na obsah sdělení. Pravidla pro vkládání a vypouštění Ostatní pravidla Negace Otázka Pluralizace Pasivizace Reflexivizace Vytýkání Inverze Elipsa Zapouštění (embedding) Wh-movement Pronominalizace Nominalizace … a mnoho dalších

Transformační pravidla Pravidlo negace by vypadalo třeba následovně: S  není pravda, že + S Pravidlo pro transformaci oznamovací věty na otázku může vypadat třeba takto: VP  Pro + V VP´  V + ( - ) + Pro NP  N S  VP + NP ?S  VP´ + NP + ( ? ) VP  Il + parle NP  français S  Il + parle + français ?S  parle + ( - ) + il + français + ( ? ) ?S = parle-il français? Pravidlo pro zapouštění (embedding) s sebou nese riziko rekurzivnosti tohoto pravidla. Jednoduchý příklad by vypadal takto: S‘  complement + S

Noam Chomsky (1928) Americký jazykovědec. Formuloval hypotézu o hloubkových a povrchových strukturách jazyka. Hloubková struktura jazyka je společná všem národům – je vrozená, filosoficky se jedná o lingvistickou universalii – vrozenou ideu. Převod mezi hloubkovou a povrchovou strukturou jazyka je zajištěn transformační gramatikou. http://www.chomsky.info/

Ogden-Richardsův trojúhelník Význam Designát míní Označuje Psychika Zastupuje Jazyk Realita Znak Vehikulum Objekt Denotát

Ferdinand de Saussure Synchronní přístup Diachronní přístup Důsledek de Sausurovského synchronního přístupu k jazyku – významy jsou dohodou, konvencí. Diachronní přístup je etymologický – hledá původy znaků.

John Langshav Austin (1911 - 1960) Anglický filosof. Představitel lingvistického fenomenalismu. Snažil se vysvětlit fungování přirozeného jazyka (nikoliv umělého – logického jako B. Russel). Jeho hlavní dílo je teorie „mluvních aktů“. Nechápe jazyk jako statický systém, ale naopak jako činnost, jako mluvní akty (lokuční, ilokuční, perlokuční). http://www.philosophypages.com/ph/aust.htm

Teorie řečového aktu (CA) Akt ilokuční (nepromluvový) vyjadřuje vztah ke sdělovanému obsahu (důvěra, pochybnost, jistota, ...), nebo svůj záměr směrem k adresátovi (slibuji, oznamuji, ...). Stoupenci přirozeného jazyka jej považují za minimální jednotku jazykové komunikace. Uskutečňovat ilokuční akt znamená dodržovat stanovená pravidla. Akt ilokuční Austin označuje výrazem performativ. Akt lokuční (promluvový) realizuje promluvu a je nutnou podmínkou k tomu, aby byl mluvní akt hodnocen jako správný. akt fonetický – realizuje mluvu akt fatický – realizuje jednotky jazyka akt rhetický – realizuje jednotky řeči Akt perlokuční (mimopromluvový) je takový mluvní akt, kterým mluvčí úspěšně dokončil to, co zamýšlel aktem ilokučním. Vztah k zprávě Formulace zprávy Realizace změny

Konstantiv a performativ Výpovědi mohou být: Konstativní (popisné) – poskytují informaci (např.: “dneska prší“, vlak přijede v 8:00 na hlavní nádraží,…, můj stav je: „čekání na závazek). V systému se vyskytují jako parametry performativů. Performativní (uskutečňující jednání) – jsou činem (např.: „omlouvám se“, „dáš si kafe?“, „už to nedělej“, „jsem připraven přijmout závazek“ atd.),

George Kelly (1905 - 1967) .A person.s processes are psychologically channelized by the way in which he anticipates events. Teorie osobních konstruktů (Personal construct theory) způsob popisu, hodnocení, interpretace a vysvětlení světa test repertoáru rolových konstruktů (role construct repertory test)