Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10."— Transkript prezentace:

1 Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10

2 Frázová struktura  Adger (2003): Kapitola 4  koncepty, které umíme Sloučení (Merge) Hlava (head) Konstituent tematická role (θ-role)  tematická mřížka (θ-grid)

3 C-selekce  C-selekce (selekce kategorie) specifikace (některých) hlav, jak má vypadat jejich sestra = jaké je kategorie  P k [ NP Prasátku] *k [ CP že by Íjáček ty bodláky snědl ]  V Pú navrhl [ NP Prasátko] Pú navrhl, [ CP že Íjáček by bodláky snědl] Pú navrhl [ InfP počkat s bodláky na Íjáčka] Pú navrhl [ PP k Prasátku ]

4 S-selekce  S-selekce (sémantická specifikace) lexikální specifikace (v rámci kategorie)  Pú snědl bodlák  *Pú řekl bodlák (! Pú řekl „bodlák“)  Pú řekl, že je mazaný  *Pú snědl, že je mazaný

5 Rysy  interpretovatelné = sémanticky interpretovatelné PL na jménech  bodlákbodlák-y  neiterpretovatelné = sémanticky neinterpretovatelné PL shodou na slovesech  bodlák uschlbodlák-y uschl-y

6 „Spustit derivaci krze rysy“ (Triggering Merge by feature checking)  Hlava (Head) objekt, který selektuje v Sloučení  Ověření (Checking) neinterpretovatelné rysy musejí být ověřeny (checked), pak se smažou sežrat bodláky

7 Ověřování rysů (Feature Checking)  sežrat bodláky  c-selekce, s-selekce, smazat uI rysy sežrat [V, uN,...] bodláky [N,...] sežrat [V,...]

8 Frázová struktura  hlava nejdůležitější část struktury determinuje distribuci celé struktury  c-selekce *dopisy [ pro [P, uN,...] ___ ] OK dopisy [ pro [P, uN,...] Prasátko [N] ]

9 Maximální vs. minimální projekce  maximální: nejsou c-rysy, které by bylo ověřit dál  minimální: „slovo" dopisy [N, uP,...] N PP pro [P, uN,...] Prasátko [N,...]

10 UzelMini mální Maxi mální Komentář Prasátkoano je lexikální jednotka; nemá c- selekční rysy proanoneje lexikální jednotka; má c-selekční rysy pro Prasátko neanonení lexikální jednotka; nemá c- selekční rysy dopisyanoneje lexikální jednotka; má c- selekční rys dopisy pro Prasátko ne??není lexikální jednotka; může mít rysy určené k ověření Dopisy pro Prasátko

11 První Sloučení: Komplement  první aplikace Sloučení (Merge)  „zbav se“ c-rysů  Hlava – Komplement pořadí  Hanako ga Taro o tataku Hanako SUBJ Taro OBJ bít ‘Hanako bije Tara.’

12 Druhé Sloučení: Specifikátor  tematická mřížka (valence) sežrat: 2 participanty  1. sloučení: objekt  2. sloučení: subjekt Íjáček sežral bodláky Íjáček sežral dopisy pro Prasátko

13 Íjáček sežral bodláky sežral [V, uN, uN,...] bodláky [N,...] V [uN] VP Íjáček [N] už nemám žádné c-rysy, uf

14 X’-theory [egz ba:r] X min YP X’ XP / (X max ) ZP komplement specifikátor

15 Teorie X’ (X’-theory)  ‘přepisovací pravidla’ XP  ZP X’ X’  X YP VP  NP V’ V’  V NP ?Púova lahev medu

16 Lexikální kategorie  Chomsky (1970), Baker (2003) +N-N +VAV -VNP

17 Adjunkce i. ... a co s netematickými participanty? Pú jí dennodenně med. Včera Íjáček meditoval uprostřed řeky. Všichni šťastně žijeme v Stokorcovém lese.

18 Adjunkce ii.  konzervativní postoj ! Sloučení vs. Adjunkce

19 C-ovládání (C-command)  Uzel A c-ovládá uzel B iff buďB je sestra A’ nebosestra A’ obsahuje B

20 Osobní zájmena a reflexiva i.  Íjáček 5 kopl sebe 5/*8 (ne Púa).

21 Osobní zájmena a reflexiva ii. 1. Íjáček ho kopl 2. Íjáčkův kamarád ho kopl (nechtěně)

22 C-ovládání je mocná čarodějka  distribuce reflexivních zájmen osobních zájmen (?) NPI... ...a co ditransitiva?

23 Binární struktura... rozhodně binární  Abels (2008) falešná stará fotka norského krále  nepravá fotka tvářící se, že je stará (ale přitom stará být nemusí) stará falešná fotka norského krále  nepravá fotka, která ale je stará falešná fotka norského krále ze kdysi  obě čtení

24 Harald V., Král Norského Království

25 UTAH  Uniformity of θ-role assignment Hypothesis  (Hypotéza uniformity v udílení θ-rolí) Identické tematické vztahy mezi predikáty a jejich argumenty se syntakticky reprezentují identickými strukturními vztahy při operaci Sloučení. Baker (1988)

26 Kde najdu víc?  Adger, kapitola 4 a literatura tam  Abels (2008): Poznámky k EGG Letní škole, http://www.phon.ucl.ac.uk/home/kl aus/ http://www.phon.ucl.ac.uk/home/kl aus/ informace o EGG letní škole


Stáhnout ppt "Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10."

Podobné prezentace


Reklamy Google