Péče o žáky s SPU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Specifické poruchy učení
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
LEGISLATIVA.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Speciální pedagogika (podzim 2016)
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Specifické poruchy učení
Specifické poruchy učení
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Péče o žáky s SPU

Legislativa Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24

Vymezení SPU Dílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání výukových dovedností, anebo v souhře těchto schopností a funkcí při inteligenci alespoň v mezích širší normy. Oslabení: kognitivní funkce (zrakové a sluchové vnímání) motorické funkce (hrubá, jemná motorika) pamětní funkce (zraková, sluchová, motorická) řečové funkce (vyjadřování, výslovnost) v součinnosti a integraci těchto funkcí

Dělení SPU dyslexie (porucha čtení a psaní) dysortografie (porucha pravopisu) dysgrafie (porucha psaní) dyskalkulie (porucha počítání) dyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů) dysmúzie (ztrátu smyslu pro hudbu) dyspinxie (porucha kreslení)

Jak diagnostikujeme SPU? Nepřímé zdroje diagnostických informací Rozhovor s rodiči (obtíže, dovednosti, jak se učilo říkanky, jak se doma připravuje do školy, jak diktují diktát? ) Rozhovor s učitelem (učitelovy postřehy o práci dítěte, co už všechno vyzkoušel, co funguje, …) Rozhovor s dítětem (jak řešilo úkol, jak si vysvětluje, že mu to ne/jde?)

Přímé zdroje diagnostických informací Poměr verbální a názorové složky intelektu Hodnocení výkonu čtení Rychlost čtení Porozumění textu Analýza chyb Chování dítěte při čtení Poměr intelektového výkonu a výkonu čtení Hodnocení písemných prací Vyšetření sluchové analýzy, syntézy a diferenciace Zraková percepce tvarů Lateralita Vnímání prostorové orientace Oblast auditivní – reprodukce rytmu Paměť

Formy péče o děti s SPÚ Nejlehčí formy poruch: Středně těžké poruchy: dítě dochází do kmenové školy (hodnocení dle platných metodických pokynů MŠMT) Středně těžké poruchy: integrace: specializované třídy dyslektický asistent ambulantní náprava (SPC, PPP, kliničtí psychologové) Nejtěžší případy: ambulance dětských psychiatrií hospitalizace (intenzivní pedagogická terapie podpořená psychoterapií)

Systém péče na ZŠ Ve třídě je žák, který má potíže, odpovídající projevům specifických poruch učení: Učitel uvědomí o této skutečnosti školního speciálního pedagoga. Školní spec. pedagog (nebo školní psycholog) po domluvě s rodiči žáka vyšetří žáka (provede diagnostiku SPU) nebo rodiče navštíví poradenské zařízení (PPP), které provede diagnostiku SPU. S výsledkem vyšetření jsou seznámeni rodiče a třídní učitel. Na schůzce, kterou iniciuje školní speciální pedagog se všichni zúčastnění domluví na způsobu nápravy a pedagogických a výchovných postupech včetně hodnocení, vhodných pro konkrétního žáka a jeho obtíže. Žák je dle možnosti zařazen do skupinky speciálně pedagogické nápravné péče v rámci vyučování, kde pracujeme na reedukaci SPU. Rodičům jsou doporučeny pomůcky a metodický návod, jak s dítětem pracovat doma.

Systém péče na ZŠ Žák byl vyšetřen v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP) a byla mu diagnostikována porucha učení: Učitel uvědomí o této skutečnosti všechny vyučující žáka a školního speciálního pedagoga. Školní speciální pedagog pozve rodiče a třídního učitele (případně i další vyučující a školního psychologa) na schůzku nad zprávou z vyšetření. Domluví se na postupech práce se žákem ve škole a v domácím prostředí, na formě zadávání úkolů, na způsobu hodnocení, motivace atd., podle doporučení PPP a specifických potřeb žáka. Žák je dle možnosti zařazen do skupinky speciálně pedagogické nápravné péče v rámci vyučování, kde pracujeme na reedukaci SPU. Rodičům jsou doporučeny pomůcky a metodický návod, jak s dítětem pracovat doma

Poruchy sluchové analýzy a syntézy řeči Dítě není schopno rozložit slovo na hlásky, což je základní předpoklad pro psaní diktátů. Dítě není schopné skládat hlásky do slabik, ačkoliv zná všechny písmena abecedy (m a – má jinou zvukovou podobu než ma) Dítě není schopné rozložit větu na jednotlivá slova (tatínekšelven) Obtíže v určování hranic slov v písmu (nastole, vokně, hrajemesi) Vynechává písmena, slabiky a slova (neumí si rozložit slovo na hlásky) Přidává písmena, zvláště samohlásky (např. smrak) Záměny znělých a neznělých hlásek (např. holup) Přesmykování slabik (klas – lkas, doma – mado)

Poruchy sluchové diferenciace řeči Rozlišování i – y ve slabikách d, t, n (ve vyšších ročnících při pravopisu vzorů podstatných jmen páni-pány, přídavných jmen mladý-mladí) – nelze naučit nazpaměť jako měkké a tvrdé souhlásky, ale musí je rozlišovat pouze sluchem Nedokáže rozlišit délku samohlásky – vynechává diakritiku – někdy mylně považováno za nepozornost! Chyby plynoucí z poruch řeči (švešky, kláva)

Poruchy zrakové percepce Rozlišování barev a tvarů Zraková diferenciace Zraková analýza a syntéza Zraková paměť Rozlišování figura – pozadí Rozlišování reverzních figur

Proč se věnovat dětem s SPU? Obtíže v učení Mezery v učivu Obranné a vyhýbavé mechanismy, bariéry Neúspěch, selhání Ztráta sebedůvěry Smýšlení o dítěti, předsudky

Jak rozvíjíme sluchové vnímání Cvičení zadáváme převážně ústně tzn. děti nikde nevidí slovo, větu, text napsané Cvičení můžeme zařazovat i jako krátké rozehřívací aktivity několikrát v průběhu vyučování Děti z cvičení neznámkujeme Oceňujeme snahu, jakýkoli tedy i malý posun

Nácvik naslouchání Naslouchání spojené s porozuměním mluvené řeči nemusí být pro děti s poruchou učení samozřejmostí – snížená schopnost vnímat součastně mluvenou řeč a rozumět jí. Výklad doprovázený názornými pomůckami, obrázky, manipulací s předmětem. Volíme krátké, jasné a srozumitelné pokyny Poznávání předmětů podle sluchu Určování délky zvuku Určování intenzity zvuku Poznávání písní podle melodie Poslech vyprávění

Sluchová paměť Zapamatování hlásek, slabik, slov, číslic Rozvíjení vět Zapamatování melodie

Rozvíjení sluchové analýzy a syntézy Rozlišování slov ve větě řekneme větu a děti mají určit počet slov, začínáme od krátkých vět k delším, postupně přidáváme předložky, zvratná zájmena) Rozkládání slova na slabiky začínáme otevřenými slabikami není pravidlem, že slabika má jen dvě písmena Určování první hlásky slov, která předříkáváme Určování poslední hlásky slova Zda a na jaké pozici se objevuje dohodnutá hláska (m – motýl, tam, pomoc, nebe) Slovní kopaná

Slova k nácviku analýzy podle obtížnosti Sa, se, si Tu, me, lo Hůl, sůl Syn, bos, lem Mapa, nebe Dále, zima Kašel, válec Pomalu Lyžovat Hra, kra Drak Blána Cukr Lepidlo Rozsudek

Slova k nácviku syntézy podle obtížnosti Me, mu, ma Po, na, ku Náš, váš Můj, ves, dům Pata, nese Hoří, pusa Nápoj, jazyk Topivo Časopis Dno, zlo Ples Brada Vosk Násadka podpatek

Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, popř. slov Náprava sluchové analýzy, syntézy Písemná a ústní analýza a syntéza slov Středa s-t-ř-e-d-a S-t-r-o-m strom Tvoření slov z přeházených písmen (dens) Psaní na stroji nebo nápodoba psaní na stroji na klávesnici zobrazené na papíře

Náprava sluchové analýzy, syntézy Vyhledávání slov s danou slabikou Určování stejných slabik ve slově (lesy, sype) Skládání slov ze slabik (i přeházených, využití postřehovacích slabik) Tvoření nových slov záměnou slabik Obdoba s hláskou Tvoření nových slov přidáním, ubráním,záměnou hlásky Tvoření slov z pomíchaných písmen

Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Při psaní porušit zásadu plynulého psaní a psát znaménka ihned (dítě většinou není schopno se vracet po napsání slova k doplnění znamének) Bzučák Jsou tato vymyšlená slova stejná? (Pis-pís) Grafické znázorňování délky samohlásek Vyhledávání slov ke grafickému znázornění (-oo příhoda, výlety, výprava)

Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Doplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu (kr-vy s tel-tky se pasou n- louce) Potrhávání dlouhých samohlásek v textu Tvoření vět se slovy, která se liší délkou (Míla – milá, dráha – drahá) Zapisují se pouze samohlásky, které dítě slyší (váhá – áá)

Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni Tvrdé, měkké kostky Vyhledávání slov s danou slabikou Určování slabik ve slovech (začátek, konec, prostředek) Rozlišování, která se liší tvrdostí slabik Doplňování slov do vět (Na stole (tyká-tiká budík)

Hranice slov v písmu Stavebnice, různé prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami Vyznačování slov částmi stavebnice nebo písemně (maminka peče buchty OOO) Určování počtu slov ve větě Čtení slov s předložkami pomocí obrázku Ukážeme obrázek a žák spojuje zobrazený předmět s předložkami (na stole, pod stolem,…)

Literatura Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál. Praha. Zelinková, O. (1994). Poruchy učení. Portál. Praha.