Centrum pro katechezi Olomouc 2013
-ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi Olomouc 2013 Toto „drama modlitby“ můžeme pozorovat již v příběhu prvních lidí.
Bůh utvořil člověka z prachu země a vdechl mu dech života. (Gn 2,7) Toto počáteční oživení mrtvého prachu je předobrazem konečného vzkříšení, které je dílem Božího ducha. Skrze modlitbu získává člověk pro svůj osobní život naději, pokoj a radost = dech života. Centrum pro katechezi Olomouc 2013
Ze všech stromů můžeš jíst, ale z jednoho ne. (Gn 2,16n) Tento zákaz je symbolem určitého omezení každého člověka. Nikdy nebudeme jako Bůh, ale můžeme se mu podobat. Této podobě se nejvíce přibližujeme skrze modlitbu.
Oba byli nazí, ale nestyděli se. (Gn 2,25) = Byl to stav ideální modlitby. Nahota před hříchem je symbolem neporušených vztahů mezi člověkem a Bohem, mezi člověkem a člověkem: Centrum pro katechezi Olomouc 2013 vzájemná důvěra otevřenost, očekávání darování se.
Had deformuje pravdu: představuje Boha jako tyrana. Žena přehání - a tím přijímá dialog plný polopravd. Had říká ženě: „Bůh vám tedy řekl: ‘Nejezte ze žádného stromu v zahradě?‘“ Žena odpověděla hadovi: „Smíme jíst ovoce ze stromů v zahradě, jen o ovoci stromu, který je uprostřed zahrady, řekl Bůh: ‘Nesmíte z něho jíst a ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.‘“ Modlitba harmonizuje srdce, v němž se rodí naše touha, která se ústí ve skutek. Jestliže v našem nitru bude chybět prostor pro modlitbu, naše skutky nepovedou k Bohu, ale k mému já a možná až k smrti, kdy umírá vztah mezi člověkem a Bohem. Centrum pro katechezi Olomouc 2013
Bůh v tomto pádu dává člověku zaslíbení o potomstvu, které rozdrtí hadovi hlavu. Jak se pozná zakázané ovoce? Pokušení oslňuje, oči přestávají vidět. Jedině láska k Bohu hřích odhaluje. „Co jste to udělali?“ (Gn 3,13) Centrum pro katechezi Olomouc 2013
Nyní – po hříchu - nahotu pociťují jako zranitelnost. Oběma se otevřely oči a poznali, že jsou nazí. (Gn 3,7) Hřích vytváří propast mezi člověkem a Bohem, mezi člověkem a člověkem, mezi já a já. V hříchu se mnohdy až nelze modlit. Zůstává pouze touha. Proto nám Ježíš daroval svátost smíření. Centrum pro katechezi Olomouc 2013
Člověk se skrývá Bůh jej volá, hledá, nabízí své odpuštění, svou pomoc. Centrum pro katechezi Olomouc 2013 Pán nevyčítá. Říká: „Jdi a už nehřeš.“