1  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Liberalizace a energetická politika EU Sny a skutečnosti Dopady na průmysl ČR Ing. Ladislav Havel ŘO elektroenergetiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nová směrnice o energetické účinnosti
Advertisements

Kvalita elektrické energie z pohledu distributora
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Oprávněný zákazník na liberalizovaném trhu s elektřinou v ČR
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Eurogas – strategická vize evropského plynárenství a její vazby na ČR Roman Budinský prezident, Česká plynárenská unie III. Gas Business Breakfast, Praha,
LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
XVII. seminář energetiků Regulace v energetice Zelená kniha – JEK EU seminář Energetiky Malenovice, a. s. a Teplárny Otrokovice, a. s. 16. – 18. ledna.
Budoucnost české energetiky v Evropě Vliv směrnic č. 54 a 55/2003 ES na vývoj trhu s elektřinou a plynem v ČR a v Evropě seminář AEM 22. a 23. března 2006,
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Analýza vývoje odchylek ve vazbě na vývoj trhu s elektřinou v ČR Pavel Kašpar AEM Praha.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika ČR a její vyhlídky Základní změny zákona č Sb Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
1 Cenová úroveň u oprávněných zákazníků po 3/4 roku 2002 Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Sdružení velkých spotřebitelů energie (SVSE)
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Hodnocení energetických trhů z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha 23. října 2006.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
4. výzva Pavel Lukeš Ministerstvo pro místní rozvoj
Transkript prezentace:

1  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Liberalizace a energetická politika EU Sny a skutečnosti Dopady na průmysl ČR Ing. Ladislav Havel ŘO elektroenergetiky a teplárenství Ministerstvo průmyslu a obchodu Praha, 7. září 2006

2  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Charakteristika liberalizace trhu s elektřinou  postup liberalizace se v jednotlivých zemích EU v detailech liší, ale většina modelů má tyto shodné prvky: oddělení (unbundling) přirozeného monopolu zabezpečování dodávek elektřiny od prvků, u nichž je konkurence možná a vhodná (výroba elektřiny) vytváření bariér pro vertikální integraci mezi výrobou, dodávkou a dopravou elektřiny a ochrana proti tomu, aby jeden subjekt získal příliš velký podíl v jednom nebo v obou sektorech určení nezávislého operátora systému, který je odpovědný za řízení okamžitého trhu v reálném čase existence regulačního orgánu, který sleduje transparentnost soutěží, zmírňuje dopad tržních sil a monitoruje záložní kapacity

3  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Postup liberalizace trhu s elektřinou v ČR  liberalizace trhu s elektřinou byla v ČR dokončena  oprávněnými zákazníky se stali od koneční zákazníci se spotřebou nad 40 GWh od koneční zákazníci se spotřebou nad 9 GWh od koneční zákazníci s průběhovým měřením od všichni koneční zákazníci kromě domácností od všichni koneční zákazníci (EU )

4  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Současný liberalizovaný trh s elektřinou v ČR  o d 1. ledna 2006 je trh s elektřinou zcela otevřen.  k aždý zákazník je oprávněný – má práv o volby svého dodavatele elektřiny  p ráva a povinnosti nejen konečných zákazníků, ale všech účastníků trhu s elektřinou, jsou vymezena energetickým zákonem č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů (670/2004, 91/2005, 186/2006)

5  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006  p ostup účastníků trhu s elektřinou při změně dodavatele je proveden vyhláškou č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou a provedení některých dalších ustanovení energetického zákona  u vedenou vyhláškou byly vymezeny jednotlivé úkony, které jsou nezbytné k provedení změny dodavatele elektřiny, včetně termínů a odpovědnosti dotčených účastníků trhu s elektřinou pro jejich zajištění Současný liberalizovaný trh s elektřinou v ČR

6  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006  malá konkurence na trhu s elektřinou  dominantní výrobce elektřiny  dominantní hráči na straně obchodu s elektřinou  krátkodobý trh s elektřinou není dostatečně likvidní  chybí funkční konkurenční prostředí na straně nabídky  do cen elektřiny zasahuje politika EU (směrnice 2003/96/ES o zdanění energetických produktů a elektřiny)  vliv má ekologická politika Současný liberalizovaný trh s elektřinou v ČR

7  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Liberalizovaný evropský trh s elektřinou  původně existovala volnější pravidla vedoucí k úplné liberalizaci trhu s elektřinou  ukázala se však potřeba vytvoření určitých „pojistek”  proto je ve směrnici 2003/54/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou čl. 3 a příloha A - povinnost veřejné služby a ochrana spotřebitele bezpečnost, nepřetržitost a kvalita dodávky elektřiny cena dodávané elektřiny ochrana životního prostředí  směrnice 2003/54/ES upravuje univerzální službu právo na dodávku elektřiny – kvalita – cena

8  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006  v ČR je nyní 278 držitelů licence na obchod s elektřinou  v roce 2005 změnilo dodavatele elektřiny 3517 odběratelů elektřiny  v souvislosti s otevřením trhu s elektřinou pro domácnosti změnilo během 1. čtvrtletí roku 2006 svého dodavatele elektřiny již 3164 odběratelů  podle údajů OTE, a.s. změnilo v roce 2005 svého dodavatele silové elektřiny cca 0,25% zákazníků na hladině nízkého napětí a cca 3,3% zákazníků na hladině vysokého a velmi vysokého napětí – bližší členění není v současné době sledováno Počet zákazníku, kteří změnili dodavatele elektřiny

9  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  cena elektřiny v ČR se blíží průměrné ceně elektřiny v EU  ceny elektřiny jsou výsledkem tržních sil, ale také signálem, že se blíží doba, kdy bude třeba nahradit stávající výrobní kapacity  trh sám o sobě nezajistí bezpečné a spolehlivé dodávky elektřiny, vlády musejí připravit podmínky pro zabezpečení dostatečných zdrojů

10  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  Evropa vstoupila do nové energetické éry  Je nutné urychleně investovat. V samotné Evropě bude během příštích 20 let nutné investovat přibližně jeden bilion eur, aby bylo možné vyhovět očekávané poptávce po energii a nahradit stárnoucí infrastrukturu  V Evropě se dosud nerozvinuly plně konkurenční vnitřní trhy s energií. Pouze v případě, že takovéto trhy budou existovat, budou občané a podniky v EU moci využívat všech výhod zabezpečených dodávek i nižších cen.

11  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  Pro dosažení tohoto cíle by se měla rozvíjet vzájemná propojení, musí existovat účinné právní a regulační rámce, které se v praxi v plné míře uplatňují, a je třeba přísně vymáhat dodržování pravidel Společenství pro hospodářskou soutěž. Kromě toho, má-li Evropa úspěšně čelit řadě úkolů, které před ní stojí, a řádně investovat do budoucnosti, měly by sjednocování odvětví energetiky řídit tržní síly.  Toto prostředí vyžaduje společnou evropskou reakci

12  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  Evropa musí jednat rychle: v odvětví energetiky trvá mnoho let, než se inovace začnou používat.  Vzhledem k poslednímu vývoji na trzích s energií je zřejmé, že Evropa potřebuje nový impuls.  Udržitelná, konkurenceschopná a bezpečná energie nemůže být dosažena bez otevřených a konkurenčních trhů s energií, které fungují na základě hospodářské soutěže společností

13  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  Do konce roku 2006 musí všechny členské státy provést druhou sérii směrnic o elektřině a plynu a Komise musí dokončit své šetření konkurenčního prostředí v oblasti fungování evropských trhů s plynem a elektřinou. Poté bude na základě úplného posouzení dopadů přijato konečné rozhodnutí, zda jsou potřebná případná další právní opatření: zejména pokud jde o zajištění nediskriminačního přístupu k sítím, odpovídající dostupné kapacity sítí, likvidity na trzích s plynem a elektřinou a účinné regulace.

14  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  Kodex evropské distribuční soustavy by mohl podnítit jednotné, nebo alespoň rovné podmínky pro přístup k distribučním soustavám. Měl by podobu společných pravidel pro otázky regulace, které ovlivňují přeshraniční obchod.  Aby mohla být nahrazena stárnoucí kapacita pro výrobu elektrické energie a uspokojena poptávka, bude během příštích 20 let Evropská unie potřebovat významné investice. Tím se rozumí i kapacita pro pokrytí špičkového odběru. Musí existovat nezbytná rezerva, která v momentech vysoké poptávky zabrání poruchám a která slouží jako záloha volatilních obnovitelných zdrojů energie.

15  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny  Nebude-li výsledkem pokrok na cestě k rovným podmínkám pro všechny účastníky trhu, měla by být zvážena další opatření na úrovni Společenství.  Každý členský stát a energetická společnost si vybírá svou vlastní skladbu zdrojů energií. Volba jednoho členského státu má však dopad na zabezpečení dodávek v sousedních státech

16  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Vývoj průměrných cen za odběr elektřiny v průmyslu

17  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006  hlavním důvodem pro zvyšování cen elektřiny je nutnost obnovy dosluhujících elektráren - cena elektřiny musí dosáhnout takové výše, aby bylo ekonomicky výhodné postavit nové elektrárny  zvyšující se poptávka po levnější české elektřině a tím vznikající tlak na zvýšení ceny elektřiny  dalším "důvodem" je sbližování cen se sousedními státy a růst cen plynu a ropy  ekologičtější alternativy výroby elektřiny - zdražování elektřiny vyrobené z uhlí Proč rostou ceny elektřiny

18  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 cena silové elektřiny [Kč/Mwh] (předpoklad) 2007 (předpoklad) 966, , , ,70 Vývoj ceny silové elektřiny

19  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Regionální integrované trhy  Central-West: Belgium, France, Germany, Luxembourg, Netherlands  Northern: Denmark, Finland, Germany, Norway, Poland, Sweden  France, UK, Ireland: France, Republic of Ireland, Northern Ireland, Great Britain

20  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Regionální integrované trhy  Central-South: Austria, France, Germany, Greece, Italy, Slovenia  South-West: France, Portugal, Spain  Central-East: Austria, Czech Republic, Germany, Hungary, Poland, Slovakia, Slovenia  Baltic: Estonia, Latvia, Lithuania

21  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Regionální integrované trhy  7 regionalních elektroenergetických trhů a jejich vedoucí regulátoři : CountriesRegulator  Central-WestCREG (Belgium)  NorthernDERA (Denmark)  UK & IrelandOfgem (GB)  Central-SouthAEEG (Italy)  South-WestCNE (Spain)  Central-EastE-Control (Austria)  BalticPUC (Latvia)

22  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006  i přes mnoho překážek se EU snaží vytvořit regionální integrované trhy  je žádoucí rozvíjet systém přeshraničních operátorů a vytvořit systémová pravidla pro rozvoj mezinárodního trhu s elektřinou (ten je dnes většinou nekoordinovaný)  snaha o vytvoření regionálních integrovaných trhů zmenšila bezpečnost dodávek elektřiny – v důsledku toho SOS směrnice 2005/89/ES Regionální integrované trhy

23  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Směrnice 2005/89/ES  stanovuje opatření, která se zaměřují na zajištění zabezpečení dodávek elektřiny  má zajistit: o opatřeních pro zabezpečení dodávek elektřiny a investic do infrastruktury 1.dostatečnou výrobní kapacitu 2.dostatečnou rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou 3.vhodnou úroveň propojení mezi členskými státy pro rozvoj vnitřního trhu

24  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006  většina ustanovení této směrnice je jíž obsažena v právních předpisech ČR  ustanovení, jež dosud nejsou implementována do českého právního řádu budou transponována do zákona č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který tak bude novelizován.  implementace této směrnice do 24. února 2008 Směrnice 2005/89/ES

25  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Shrnutí  hlavním cílem liberalizace trhu s elektřinou bylo snížení cen elektrické energie  to se však nepodařilo naplnit a i v nejbližších letech lze očekávat, že z již zmíněných důvodů cena elektřiny poroste  žádný model liberalizace není univerzální, každý by měl být projektován individuálně pro specifické podmínky dané země nebo regionu

26  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Analýza na závěr  energetická politika EU a liberalizace trhu s elektřinou zasáhla stejně jako ostatní konečné spotřebitele i průmyslové podniky  na základě analýzy vlivu ceny elektřiny na hospodaření velkých průmyslových podniků (nad 100 zaměstnanců) můžeme odhadovat, že při zvýšení ceny elektřiny o 10%: se zvýší vlastní náklady podniku v průměru o cca 0,4% tvoří-li zisk podniku cca 7,4% z tržeb, pak tento zisk klesne zhruba na 7% z tržeb

27  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Analýza na závěr  Sazba D 01d - v Kč/ MWh  3 979, , ,97  měsíční plat v Kč 4447,6042, ,1746, ,5548, ,1252, ,8857,

28  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Analýza na závěr  Sazba D 45d - v Kč/ MWh  vysoký tarif2 023, , ,05  nízký tarif1 585, , ,94  měsíční plat v Kč ,32128, ,15184, ,37222, ,30268, ,84333,20

29  Ministerstvo průmyslu a obchodu Děkuji Vám za pozornost