Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
vedoucí Oddělení boje s korupcí
Advertisements

OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
Boj proti korupci a lichvě
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Veronika Frolíková Michaela Kristianová.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Veřejnost proti korupci
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Aktivity ČTÚ pro období let 2014 a 2015
Základní registr obyvatel
Audit seminář CGI duben 2014.
Kontrola veřejné správy
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Nestátní neziskové organizace.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Ke schválení Protikorupční strategie hl.m.Prahy K tisku Z
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Kontrola veřejné správy I.
PSI a rozvoj IS J. Svoboda, MV ČR, OIVS. Národní konference – Praha 23. ledna 2008 Úvod Zákonná úprava Hodnocení stavu Veřejné informační služby Závěr.
Územní samospráva Kraje
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Systém kontrolní činnosti SEI
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Systém kontrolní činnosti SEI
Novela zákona o svobodném přístupu k informacím David Kotris ISSS Hradec Králové
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Projekt internetizace knihoven (PIK) Mgr. Martin Boka 08/2004.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Úřad vlády České republiky Rada vlády pro udržitelný rozvoj Úřad vlády České republiky, nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, telefon: ,
Územní samospráva Obce
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Transpozice směrnice 2003/98 o opakovaném použití informací veřejného sektoru Mgr. David Kotris konference - Pět let činnosti Nemofora
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Plnění protikorupční strategie v oblasti veřejných zakázek malého rozsahu Lenka Matějková Odbor pro koordinaci boje s korupcí Úřad.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Institut ochránce práv dětí
Vodohospodářské aktuality
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Kde jsme a kam jdeme na cestě k digitální ekonomice?
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Informace o plnění úkolů z Politiky územního rozvoje ČR
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Legislativní materiály vlády
Možnosti jeho regulace.
Transkript prezentace:

Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné

Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012 úkol č zprůhlednění financování politických stran indikátor plnění: předložit vládě analýzu s návrhem na provedení legislativních kroků ke zprůhlednění financování politických stran protikorupční efekt: transparentní financování politických stran a průhledné financování volebních kampaní

Co se již odehrálo… vláda projednávala analýzu na schůzi konané dne 20. července 2011 (usnesení č. 553) analýza byla vzata na vědomí, MV pracuje na legislativním řešení, otázka dohledového orgánu

Co se plánuje… MV připravuje v souladu s Legislativním plánem prací na rok 2011 novelu zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích součástí této novely by měla být i nová pravidla financování politických stran, resp. návrh na zřízení nového dohledového orgánu

GRECO Skupina států proti korupci při Radě Evropy III. kolo hodnocení proběhlo v dubnu 2011 → 9 doporučení – promítla se v dodatku ke koaliční smlouvě analýza reaguje na všechna doporučení ČR musí do zaslat zprávu o plnění doporučení → proto je třeba, aby do tohoto termínu vstoupila novela či nový zákon v platnost !!! Pokud by nedošlo k naplnění alespoň poloviny doporučení, bude zahájeno řízení o nesouladu se závazky ČR vůči Radě Evropy. → především by to znamenalo vystavení ČR kritice ze strany GRECO a zvýšení politického tlaku na ČR

Vládní výbor Poradní sbor předsedkyně Vládního výboru projednal tuto otázku na svém jednání dne 19. září 2011 a bude podporovat návrh zákona, kterým se zavede transparentní financování politických stran a politických hnutí Vládní výbor projednával tuto otázku na jednání dne 5. října 2011

Problematické okruhy Nezávislý mechanismus monitorování financování politických stran → MV navrhlo 3 varianty a)nový nezávislý správní orgán s působností ústředního správního úřadu b)úprava pravomocí NKÚ c)ponechat současný stav (není ale naplněno doporučení GRECO)

Nezávislý mechanismus monitorování financování politických stran TIC uvažuje např. o: a)pokud má vzniknout nový úřad, pak by měl mít komplexní kontrolní pravomoci (střet zájmů, lobbing, whistleblowing, svobodný přístup k informacím,…) b)postačilo by zřízení funkce zmocněnce Parlamentu ČR

Nezávislý mechanismus monitorování financování politických stran K diskusi jsou tyto okruhy otázek: Co všechno by měl „úřad“ kontrolovat? Je z ústavního aspektu možné, aby kontrolu prováděl NKÚ? Nebo je skutečně vhodnější zřídit nový „aparát“? Anebo bude praktičtější hledat nezávislý kontrolní mechanismus v rámci stávajících struktur a možností?

Oblasti, nad kterými se hledá politická shoda zveřejňování výročních zpráv na internetu úprava rozsahu informací obsažených ve výročních zprávách oddělené vedení evidence na kampaně a na běžné financování strany (transparentnost účtů) nezávislý audit (ověření účetní závěrky auditorem, který bude losován) zavedení dostatečných sankcí za porušení zákona

Další otázky do diskuse limit na celkové náklady kampaně navázaný na státní příspěvek na kampaň (příspěvek na úhradu volebních nákladů) upravení kampaně ze strany jednotlivých subjektů, která propaguje nebo kritizuje konkrétní stranu, ovšem kterou nezahrnují účty jednotlivých stran (tzv. nezávislá kampaň) slevy na kampani by měly být uváděny mezi nepeněžitými dary zavedení povinného hodnocení z pohledu reklamních agentur

Děkuji za pozornost.