dopravní koncepce pro JMK dle nových studií Ing. Strnada (2012, 2011)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BUDOUCNOST DOPRAVY V PŘEROVĚ
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
PROBLEMATIKA ŘEŠENÍ JIHOVÝCHODNÍ ČÁSTI SILNIČNÍHO OKRUHU KOLEM PRAHY
Rekonstrukce severních mostů
Jak dodržují veřejné instituce zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím? Úkol pro předmět Svobodný přístup k informacím FFMU v Brně, Ústav.
Solární systémy pro aktivní topení
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Mgr. Filip Chvátal Prezentace vznikla v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických.
Strategie dopravy MD ČR
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Rychlostní silnice R52 Cenové posouzení.
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
Popis cesty do Chorvatska
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
Stavební zákon a územní plánování
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Poloha Krajské město: Brno Počet obyvatel:
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Návrhy na úpravu režimu výkupů a vyvlastnění pozemků pro výstavbu silnic a dálnic (podpora poslanecké iniciativy)
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Filip Chvátal.
Moravskoslezský kraj.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Společenské a hospodářské složky města MIKULOV I. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Konference Nová adresa pro Vaše podnikání Strategická průmyslová zóna Holešov Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínský kraj.
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Desatero problémů Chrudimi Vybudovat obchvat města Chrudim jednání s náměstkem ministra a zákonodárci za chrudimský region jednání v Poslanecké.
Znečištění ovzduší na Ostravsko-Karvinsku v zimní sezóně
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Česká republika.
Ing.Miroslava Rýparová
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP Pelhřimov Jihlava.
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY 2010 – 2014.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP JIHLAVA Jihlava.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Nadřazená dopravní infrastruktura Zlínského kraje
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Pražský okruh se nedaří dostavět, na severu se rýsuje alternativa!
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Závaznost – od (ode dne násl. Zveřejnění)
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
„Územní program snižování emisí a imisí znečisťujících látek do ovzduší Zlínského kraje“ řešitelské pracoviště ČHMÚ pobočka Brno.
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
VENKOV SPOV ČR
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

dopravní koncepce pro JMK dle nových studií Ing. Strnada (2012, 2011) Územní plánování a dopravní koncepce pro JMK dle nových studií Ing. Strnada (2012, 2011) Jan Symon Brno, 4. říjen 2012 1

Územní plánování v JMK a jeho dosavadní problémy Územnímu plánování v JMK schází koncepce zaměřená na obyvatele, ignoruje zákonné hygienické limity a ignoruje jejich dlouhodobé překračování Zásady územního rozvoje (krajský územní plán) byly zrušeny rozsudkem NSS z června 2012 pro neposouzení kumulativních vlivů dopadu na zdraví obyvatelstva 2

Vlivy na zdraví obyvatelstva - prašnost V jižní části Brna a přilehlé brněnské aglomeraci jsou dlouhodobě překračovány zákonné limity prašnosti. Nová Evropská závazná legislativa limity dále snižuje. Na rozdíl od Moravskoslezského kraje na jihu Brna a v přilehlých obcích hlavním zdrojem znečištění ovzduší není průmysl, ale je DOPRAVA (zdroje REZZO 4) Je-li hlavním zdrojem doprava, je nutno prioritně řešit otázky dopravy – tj. včetně odvedení tranzitní dopravy, která do oblasti nepatří, jinam. 3

Dlouhodobé překračování hygienických limitů pro prašnost Brno a obce jižně od dálnice D1 mají nadlimitně zhoršenou kvalitou ovzduší zřejmě více než 15 let: V roce 2011 limit počtu dní s nadlimitní koncentrací PM10 byl opět PŘEKROČEN Rok Počet dnů s  koncentrací PM10 vyšší než 50μg/m3   Počet dnů s  koncentrací PM10 přesně rovnou dennímu limitu 50μg/m3 Počet dnů s výpadky měření stanice Vztah vzhledem k dnešnímu hygienickému limitu –tj. max. 35 dnů za rok s překročením denního limitu 50μg/m3 Maxim. koncentrace PM10 v μg/m3 Maxim. koncentrace PM10 v procentech vztažená k limitu 50μg/m3 1997 46 5 28 PŘEKROČEN 174,8 350 % 1998 48 4 161,8 323 % 1999 31 1 Nepřekročen 87,9 176 % 2000 19 10 88,0 2001 33 3 ?? 122,3 244 % 2002 52 6 184,1 368 % 2003 68 11 215,2 430 % 2004 43 112,7 225 % 2005 60 9 123,7 247 % 2006 67 201,8 404 % 2007 40 219,8 440 % 2008 25 22 Nepřekročen? 97,9 196 % 2009 30 158,4 316 % 2010 50 215,7 431 % 4

Dlouhodobé překračování hygienických limitů pro hlučnost Dálnice D1 a další komunikace byly a doposud musí být provozovány na základě dočasných výjimek kvůli hlučnosti. To samo dokládá, že je nepochybné, že v jižní části Brna a v obcích přilehlých k D1 jsou dlouhodobě překračovány zákonné limity hlučnosti. Dočasné výjimky jsou vydávány opakovaně bez splnění podmínek v uplynulém období, což je samo o sobě nesprávný postup. Jsou sice po více než 30 letech existence D1 postupně přijímána opatření na snížení hlučnosti z D1, ale doposud k žádné podstatné nápravě nedošlo. 5

Jak porovnat dopravní koncepce JMK: Dopravní funkce Ekonomika včetně použitelnosti fondů EU Vliv na veřejné zdraví Realizovatelnost (právní limity) 6

Dvě dopravní koncepce pro JMK Nesprávně (dle JMK) Správně (dle ing. Strnada) Koncentrace tranzitní dopravy Plnohodnotné obchvaty 7

„Oficiální“ varianta - - chybná a právně nerealizovatelná Místo, aby tranzitní doprava byla z přetížené oblasti odvedena, je sem dál a více zatahována Protože nelze dopravu od Vídně dovést až k D1, je nutné budovat nové dálnice (tangenty), což vede k devastaci obytných oblastí pod dálnicí D1 Právně nerealizovatelné, neb je zde nadlimitní znečištění oblasti jemným prachem. A to neklesá, ale roste. Nesprávně Nadlimitní zatížení díky tranzitní dopravě 8

R52 do Brna? A Co dál? … Tangenty? Krajský radní Venclík (12.5.2009): Ani v případě úspěšné výstavby R 52 nemá kraj vyhráno. "Jestli se podaří těch chybějících dvacet kilometrů postavit, přivedeme ty milióny aut na kraj Brna na Vídeňskou ulici a budeme řešit další problém, jak s nimi projet Brnem, když nemáme postaveny plánované tangenty," ZÚR JMK: Totální skrumáž na jihu Brna. Bez místa pro bydlení lidí. 9

Pohled na jižní část brněnské aglomerace – chybné řešení dle soudem zrušených ZÚR JMK 10

Jih Brna a přilehlá část aglomerace MČ Brno-Bosonohy, obce Troubsko a Ostopovice – má se tato oblast stát středoevropskou křižovatkou dálnic? 11

Území je zatíženo nad přípustnou úroveň Je prokázáno, že území jihu Brna a obcí v jižní části brněnské aglomerace je zatíženo dlouhodobě nad přípustnou úroveň Mají se desetisíce lidí vystěhovat? Ex-hejtman Stanislav Juránek už připouští výkup nemovitostí (září 2012) Realistické řešení existuje v rámci platných zákonů Je primárně nutné ctít základní princip, že v oblasti, kde jsou hygienické limity překročeny nebo jejích překročení hrozí, musí být přijímána účinná opatření k nápravě a naopak tato oblast nesmí být, a to ani v územním plánování, zatěžována novými velkým zdroji prašnosti a hlučnosti. Přes oblast Bosonohy, Troubsko, Ostopovice, … nelze v ÚP schvalovat další rychlostní komunikace, tedy ani R43 či JZ tangentu 12

Alternativní varianta řešení Dvě nové autorizované studie dopravního projektanta ing. Strnada, které JMK musí vzít v úvahu pro pořizování nových ZÚR JMK: Detailní studie pro R43 a Brněnskou aglomeraci (2011) Komplexní studie pro celý JMK a návaznost na sousední regiony (2012) 13

„Alternativní“ varianta - dopravně, ekologicky, ekonomicky správná a právně realizovatelná Řešení souladné s Politikou územního rozvoje (R55 okolo Břeclavi, S8 okolo Znojma) – tranzitní doprava odvedena na trasy kratší o 35 km R43 jako plnohodnotný obchvat města Brna Řešení jako celek o 50 miliard levnější Z hlediska NATURA 2000 vhodnější (Volf, 2007) Právně realizovatelné, neb znečištění oblasti jemným prachem klesá Správně Ochrana „v hloubce“ 14

Konstruktivní řešení pro celý JMK R43 – plnohodnotný obchvat města Brna v Boskovické brázdě, nejkratší trasa z Brna ve směru na Svitavy (Litomyšl, Pardubice/Hradec Králové) Vídeň – Praha po S8 – potřebný a plnohodnotný obchvat Znojma Vídeň – Ostrava/Katovice (Polsko) po R55 – potřebný a plnohodnotný obchvat Břeclavi a zlepšení dopravního napojení Zlínského kraje na Vídeň Praha – Ostrava – po R35 D1 – 6 pruhů (ochrana proti hlučnosti - včetně úseku D1 v tubusu v délce cca 600 m v místech, kde je vzdálenost D1 od husté zástavby pro Bosonohy a Troubsko kritická) R52 zůstává pouze přivaděčem od Znojma/Mikulova k Brnu Tangenty Brna - vypuštěny 15

Ekonomický ROZDÍL – cca 50 miliard Kč Použity Cenové normativy dle Ministerstva Dopravy CN2010, inflačně korigované na ceny 2012. Zdroj: Ing. Strnad (2012) 50 miliard Kč navíc je dodatečná zátěž více než 170 tis. Kč na každou 4-člennou rodinu v JM kraji

Elementární fakta – dopravní vzdálenosti Vídeň - Mikulov - Brno - Katowice: 382 km Vídeň - Břeclav - R55 - Katowice: 347 km (tj. kratší o 35 km) Vídeň – Brno – Praha: 330 km Vídeň – Znojmo – Praha: 295 km (tj. kratší o 35 km) -------------------------------------------- Vídeň - Břeclav - Brno - Katowice: 386 km (tj. rozdíl pouhé 4 km) 17

Rakouská strana je si vědoma možného řešení na Břeclav Rakousko (oficiální PLÁNOVACÍ materiál 11/2011): A5 po Mikulov se stavět zatím nebude, jen možná dvoupruhový obchvat Drasenhofenu do 2018. Od Poysdorfu lze pokračovat na Reintal/Břeclav. Ministr dopravy Faymann (Mistelbach, 2008): „Varianta Reintal se tedy nepochybně musí brát vážně, neboť napojení na dálnici Praha – Bratislava by zde mohlo být zrealizováno rychle a bez velkých nákladů. … Budeme plánovat maximálně po Walterskirchen, neboť odtud bychom mohli si to namířit na oba hraniční přechody.“ A5 dnes končí 33 km od hranice ČR. Výstavba zastavena v roce 2009. 18

R55 – obchvat Břeclavi Vliv na ŽP (Natura 2000) a LVA (UNESCO) 4-pruh (červená a modrá linie) pod Břeclaví je prakticky v koridoru 2-pruhového obchvatu (růžová linie). Střed Lednicko-valtického areálu UNESCO a Valtice budou po realizaci R55 okolo Břeclavi odlehčeny od tranzitní dopravy, neb doprava bude moci opustit ČR již na hraničním přechodu Břeclav/Poštorná-Reintal. Závěr autorizovaného posouzení NATURA2000: Trasa R55 okolo Břeclavi je vhodnější než R52 (Volf, 2007) 19

S8 – plnohodnotný obchvat Znojma 20

Závlek cca 10 km přes Bystrc Studie Strnad, 2011 jednoznačně doporučila optimalizovanou variantu MŽP (přímou trasu) jako nejlepší variantu … a variantu „bystrckou“ přes Bosonohy identifikovala jako variantou nejhorší a vyloučenou z důvodu hygienických limitů Závlek cca 10 km přes Bystrc R43 – „bystrcká trasa“ alias “Hitlerova dálnice“ – černá přerušovaná čára Optimalizovaná přímá trasa R43 („varianta MŽP“ z roku 2009) – značena červeně 21

Napojení Brna přes MÚK Bystrc je nefunkční – doložil to i dopravní model ze ZÚR 2011 22

Optimalizované vedení R43 (přímá trasa - „varianta MŽP“) - možný základ pro konsensus Zcela se vyhýbá Brnu, Rozdrojovicím, Jinačovicím, Čebínu, Drásovu, Malhostovicím, Všechovicím, Skaličce, Malé Lhotě a Lubě Tvoří kvalitní obchvaty pro Lipůvku a všechny další obce 23

Politicky prosazovaná nesprávná R43 NENÍ ani silnicí na Svitavy … ale silnicí na Jevíčko a Moravskou Třebovou (Staré město) Brno – Staré Město – Svitavy je 30 km zajížďka oproti Brno – Svitavy 24

A stále je o čem přemýšlet: Kapacitní spojení Pardubicka/Kolínska k Jihlavě – silnice S8 - ideální řešení pro tranzitní dopravu přes ČR. Vyhýbá se Praze i Brnu a pomáhá Pardubickému kraji a kraji Vysočina. 25

Závěr – smysluplná a právně realizovatelná je pouze varianta dopravní sítě ing. Strnada, neboť: 26

Děkuji za pozornost