Strategické plánování v marketingu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_STRATEGICKÝ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Analýza vlastního podniku
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
úvod pojetí a obsah marketingu
Management - plánování
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Komplexní analýzy.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Prosperita organizace
Strategický marketing
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Marketing Základy a postupy..
Plánování a rozhodování v organizaci
Kurz: Úvod do marketingu a jeho význam pro podnikání Budoucnost pro připravené.
Struktura podnikatelského plánu
Vybrané manažerské nástroje
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluStrategické.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Matice výrobkového portfolia Bostonská matice Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  Podstata plánování  Hlavní úkoly plánování  Požadavky na obsah plánu  Členění plánů.
Portfolio analýza Matice BCG – Boston Consulting Group /bostonská matice/ 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Strategický marketing
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MARKETING Přednáška P
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zpracoval Ing. Jan Weiser
Ekonomika malých a středních podniků
Portfolio analýza Model GE
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Marketingový systém řízení
Ing. Veronika Dostálková MBA
Plánování a rozhodování v podniku
Marketingové strategie
Strategický marketing
Prezentace obchodního plánu
Marketing Základy a postupy..
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Prezentace obchodního plánu
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Strategické plánování v marketingu - týká se všech činností celého podniku - manažerský proces rozvíjení shody mezi cíli, dovednostmi a zdroji organizace a jejími měnícími se tržními příležitostmi - cílem je vytvářet a měnit podnikatelské aktivity a produkty firmy tak, aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé zisky a růst - podstatou je rozhodování, které strategické obchodní jednotky (SBU) mají být budovány a rozvíjeny, které udržovány a které ukončovány Marketingové plánování - nedílnou součástí strategického plánování • vychází ze sběru informací - činnost stále trvající, probíhající • Systematický proces • Činnost zaměřená na budoucnost • Stále probíhající proces • Koordinační proces - zainteresování veškerého oddělení (ti, co s tím mají co dočinění) • Shromažďování výhod - lepší stanovení úkolů, cílů, určení zodpovědnosti • výsledkem - písemný dokument - strategický plán

Typy plánování Časové hledisko • krátkodobé 1-2 roky • střednědobé 3-5 let • dlouhodobé 5-10let Podle úrovní Strategické plány, ve kterých jsou konkretizovány strategické záměry organizace. Strategické plány vypracovává top management. Měly by na delší časový horizont komplexně určovat vývoj organizace; Taktické plány, které směřují k uskutečňování plánů strategickýchn. Specifikují úkoly vyplývající ze strategických plánů pro konkrétní období, zpravidla roční, na které je daný taktický plán sestavován. Jejich příprava je náplní činnosti středního managementu. Operativní plány jsou sestavovány na čtvrtletí, měsíc či kratší období. Jsou respektovány záměry taktických plánů. Při jejich sestavování je adresně určena odpovědnost pracovníků realizujících plány. Vypracování operativních plánů je záležitostí středního managementu. V případě denních či směnových plánů pak managementu první linie. Podle organizační struktury společnosti • na úrovni firmy - korporace (případně na úrovni divizí) • na úrovni jednotlivých SBU • na úrovni každého výrobku

Plánování na úrovni firmy

Plánování na úrovni firmy 1) Definování poslání společnosti Co podnikáme? Kdo je náš zákazník? Jaký máme pro zákazníka význam? Co budeme podnikat? Co bychom měli podnikat? 2) Určování strategických obchodních jednotek každá představuje relativně samostatnou podnikatelskou aktivitu každá má své konkurenty každá má svého odpovědného manažera 3) Přiřazování zdrojů strategickým obchodním jednotkám stanovení specifických strategií a poskytnutí potřebných fondů 4) Plánování nových podnikatelských aktivit a rušení aktivit starých manažeři by se měli zabývat všemi strategickými možnostmi a nemarnit čas a energii zachraňováním ztrátových a neperspektivních obchodů

Plánování na úrovni firmy Nejčastěji používaná analýza je portfoliová matice podíl-růst (BCG analýza): Otazníky (Question marks) SBU firmy, které se uskutečňují na trzích s vysokým tempem růstu, avšak vykazují relativně nízké tržní podíly snaha vstoupit na trh, který prudce roste, ale obvykle na něm operuje vedoucí firma vyžadují vysokou peněžní hotovost Hvězdy (Stars) získá vedoucí postavení na trhu nemusí automaticky přinášet vysoké zisky (stále vysoké náklady na udržení postavení) Dojné krávy (Cash cows) pokud roční tempo růstu trhu klesne pod 10%, stává se hvězdou produkuje velkou peněžní hotovost Psi (Dogs) - vykazují slabé relativní tržní podíly na trzích s nízkým tepem růstu mohou být dokonce ve ztrátě Po analýze následuje určení strategie firmy – 4 základní možnosti: Budovat Udržovat Sklízet Zbavovat se

Strategické plánování v marketingu Na úrovni firmy BCG analýza 16% 14% 12% 10% 8% 6% 4% 2% HVĚZDY OTAZNÍKY Tempo růstu trhu DOJNÉ KRÁVY PSI 10x 5x 2x 1x 0,5x 0,2x 0,1x Relativní tržní podíl

Plánování na úrovni SBU SWOT analýza SWOT analýza je nástrojem dlouhodobého plánování, protože komplexně hodnotí fungování firmy (nebo čehokoliv jiného) a pomáhá nalézt problémy nebo nové příležitosti k růstu. SWOT analýza se skládá ze dvou částí, které mají dvě podčásti: 1. Interní - Silné stránky a Slabé stránky. 2. Externí - Příležitosti a Hrozby. Interní část se týká přímo nás. Na jedné straně popíšeme v čem jsme dobří a na druhé straně co se nám nedaří. Jednoduše můžeme říci, že je to klasický soupis kladů a záporů. Externí část se týká našeho okolí, které těžko můžeme sami ovlivnit, ale které výrazně ovlivňuje nás samotné. Na jedné straně popíšeme příležitosti, které nám okolí nabízí a na druhé straně zase popíšeme hrozby, které nás z okolí ohrožují.

Plánování na úrovni SBU

Plánování na úrovni SBU SWOT analýza ČT – D

Marketingový plán Marketingové plány se zpracovávají pro jednotlivé výrobky a segmenty trhu. Marketingový plán jednotlivých výrobků je ústředním nástrojem marketingu! vyhodnotíme marketingový výzkum (potřeby zákazníků, konkurence, možnosti firmy) vyhodnotíme a vybereme cílový segment trhu přizpůsobíme marketingový mix 4P (výrobek, cena, propagace, distribuce) Možné strategie: tržní vůdce (velká část trhu, velké investice do vývoje a marketingu) vyzyvatel (aplikuje poznatky tržního vůdce, nemusí tolik investovat do vývoje a marketingu) následovatel (neinvestují do vývoje a marketingu, ale okopírují tržního vůdce) tržní troškař (hledá mezery a okraje trhu)

Marketingový plán

Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org Šorma, Vladimír: DUM, Strategické plánování na úrovni firmy (VY_32_INOVACE_05.02.05), Hořice, 2012